Hop til indhold

hvilken race


Gæst kleo
 Share

Recommended Posts

Ja hvad siger i, hvis jeg ikke bliver væsentlig bedre end nu, så må jeg indse at jeg ikke kommer til at træne DcH's program mere, det vil sige at jeg må kaste mig over noget andet fx rally:p men spørgsmålet er så om ikke en collie med den meget pelspleje, aktivitets behov samt størrelsen bliver for meget, hvad så? Hvilken race kan jeg bruge? ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde kontakt med en collie opdrætter på et tidspunkt, hvor jeg beskrev vores hverdag med vores hunde på det tidspunkt.

 

Morgentur på 30-40 minutter med indlagt fodersøg.

Eftermiddagstur på alt mellem 40 minutter og 2 timer - alt efter vejret, tiden osv.

Aftentur på 20 minutter, hvorefter de fik fodersøg i haven eller blev fodret i en foderbold.

 

Vi trænede ikke noget og hun mente, at collien sagtens kunne leve med det. Og sagtens have dage, hvor der ikke skete så meget. Men ved ikke om det alligevel bliver for meget for dig?

 

Ellers tænker jeg, at du måske skal kigge på nogle af selskabshundene, hvis du gerne vil have en hund, som du bare hyggetræner lidt med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså min border collie bliver luftet og så bliver hun aktiveret mentalt i alt hvad der kan ligge mellem ti minutter og et par timer, oftest omkring en halv time. Hun er rolig og velfungerende herhjemme. Lige nu snorksover hun på køkkengulvet, men hun har også lige været med til at hjælpe med oprydningen af det lille hjem.

Tager jeg hende ud for at lave noget, så er hun på og bestemt ikke et sofadyr:blink:

 

jeg tror at hvad hunden kan leve med af aktivering i høj grad handler om hvad man har opflasket den med fra den har været lille.

 

Selvfølgelig så kan min fortælle at nu skal der ske noget, men hun kravler ikke rundt under loftet, som mange tit får det til at lyde som om, og jeg har endnu ikke mødt nogle der har bordere der er på den måde.

 

umiddelbart tror jeg at billedet gør sig gældende med alle racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

De allerfleste collier bliver vel heller ikke brugt til træning i dag. Det er i hvert fald ikke mit indtryk. Den eneste jeg kan komme på, der går lidt op i det, er hende der opdrætteren fra Amager - kan ikke lige huske hvad kennelen hedder :-D Men ellers er de fleste vel af showlinjer. Og dem er der vel ikke så meget gang i, selvom de nok godt kan arbejde alligevel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop nette fra lapinette jeg har bestilt fra og meningen var jo DcH's program, jeg er meget i tvivl nu, Kleo har klaret det fint i det år hun ikke har lavet noget nu, men hun er også 9 år, alfen er mildt sagt træls hun keder sig og finder på underligheder :), jeg vil så nødig stå med en til som hende og hans Jørgen ønsker sig også lidt at det bliver lettere:), men måske går det alligevel en collie er nok ikke helt så krævende som alfen selv om den er fra nette og jeg må indrømme at en collie af udstillingslinjer det ønsker jeg mig ikke:), har tænkt lidt på en mellem puddel men måske skulle jeg bare holde fast i min collie:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop nette fra lapinette jeg har bestilt fra og meningen var jo DcH's program, jeg er meget i tvivl nu, Kleo har klaret det fint i det år hun ikke har lavet noget nu, men hun er også 9 år, alfen er mildt sagt træls hun keder sig og finder på underligheder :), jeg vil så nødig stå med en til som hende og hans Jørgen ønsker sig også lidt at det bliver lettere:), men måske går det alligevel en collie er nok ikke helt så krævende som alfen selv om den er fra nette og jeg må indrømme at en collie af udstillingslinjer det ønsker jeg mig ikke:), har tænkt lidt på en mellem puddel men måske skulle jeg bare holde fast i min collie:)

Jeg synes du skal prøve at snakke med hende om hvad hendes hunde formentligt kan leve med :) Og så kan det jo også være, at du får mere energi til træningen med tiden og så er hunden sikkert frisk på det også.

Ellers er den jo ligeglad med om det er hyggetræning derhjemme et par gange om ugen eller om I er på en træningsplads :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender ikke Nettes collier, men mit indtryk af collier generelt er, at de ikke er specielt krævende, udover at de selvfølgelig skal have nogle gode ture som alle andre hunde. Men jeg oplever dem ikke som meget driftige eller som arbejdsnarkomaner (ikke at de ikke kan lide at træne - men dem, jeg har mødt, kræver det i hvert fald ikke) og da slet ikke med et aktiveringsbehov på linje med en belgier, så jeg tænker, at du fint kan have en collie. :-)

 

Min umiddelbare tanke er snarere, hvad grunden er til, at du gerne vil have en hund til, hvis du p.t. finder det svært at dække Alfens aktiveringsbehov? Det er på ingen måde ment som en kritik, det er mere med tanke på, at uanset om en ny hund ikke er så krævende, så vil det jo stadig kræve en ekstra indsats fra din side med en hund til.

Link til indlæg
Del på andre sites

(null)
jep godt spørgsmål set udefra;) men simpelthen fordi vi vil have to hunde de har så meget fornøjelse af hinanden og med kleo's ni år må vi forvente at hun ikke holder 100 år endnu:(
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Har gået på hold med nette og den ene af hendes collier... Super hund. Har også gået til træning med en hvalpekøber der fra. Begge hunde virkede rolige og afbalanceret. Og så er Nette simpelthen så sød. Men mere ved jeg så heller ikke... Jo at hun går op i sit opdræt med liv og sjæl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...