Hop til indhold

Skal livmoderen fjernes eller ej???


Gæst Mollymor
 Share

Recommended Posts

Gæst Mollymor

Jeg er meget interesseret i at høre folks mening om dette emne. Synes jeg møder mange som sværger til det ene eller andet, så nu håber jeg at få nogle gode saglige argumenter :)

 

Vil i vælge at få fjernet livmoderen på jeres labrador tæve hvis den:

ikke er syg

ikke har tendens til at blive tyk

ikke er god til at holde sig ren

ikke skal avles på

bare skal være familiehund

er meget livlig

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok få det gjort hvis jeg havde pengene til det - For der er forskel på om man skal have steriliseret eller fjernet hele livmoderen. Min svigermor har til sin yorkie fået et prisoverslag på 4500 for fjernelse af livmoderen.

 

På plussiden skal nævnes at hunden ikke risikerer livmoderbetændelse, som ofte er svært at identificere idet symptomerne, udover generel utilpashed, kan være lidt diffuse (har jeg ladet mig fortælle).

..... og da vi alle ved at sådan nogle ting altid opdages om aftenen eller i en weekend, er der penge at spare ved at få fjernet den raske livmoder ved en planlagt operation! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som ejer til en gammel pige der har haft alle de problemer der kan følge med at være intakt tævehund, så ja, det ville jeg nok gøre...efter en eller to løbetider.

 

Men skift foder med det samme til et med lavere kalorie indhold, hun VIL få lettere ved at tage på.

 

Hos min hund var det bare en fordel da hun altid har vejet lidt for lidt, men nu er hun fin på samme mængde mad:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg valgte at få min tæve steriliseret efter første løbetid af flere årsager. 1: Hun har rigtig mange hundevenner som kommer på besøg i tide og utide, og jeg magtede ikke at holde hende fra dem så længe. 2: Hun blødte helt vildt, og alt i alt varede første løbetid knap 5 uger. Hun kunne i øvrigt slet ikke holde sig ren under løbetiden, og hun virkede trist og smerteplaget. 3: Hun skal ikke bruges i avl, og derfor syntes jeg at det var bedre at eliminere risikoen for livmoderbetændelse og diverse typer kræft.

 

Det er nu 14 mdr. siden hun blev steriliseret, og jeg har fået en hund med et fortsat dejligt temperament. Der er ingen bivirkninger efter indgrebet, hverken vægtøgningen, inkontinens eller ændringer i pelsen. Hun er en super stabil træningsmakker, og vi skal aldrig tage hensyn til hormoner og liderlige hanhunde.

 

Min næste tæve bliver med sikkerhed steriliseret mellem 1. og 2. løbetid (med mindre man finder ud af at det er bedre tidligere/senere).

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...