Hop til indhold

Hvalp og trapper


Gæst juhl
 Share

Recommended Posts

Hej alle

 

Jeg har en 10 uger gammel cocker spaniel tævehvalp, og jeg har et par spørgsmål. Vi har nogle trappetrin i vores lejlighed, og så er der også nogle trappetrin op til selve lejligheden. Vores hvalp springer altid frygtløs ud i det, og vælter op og ned af alle trappetrin, og selvom hun tit slår sig, så er hun ligeglad og fortsætter. Jeg synes, jeg har læst noget omkring, at en cocker hvalp først må gå op af trappetrin efter noget tid... passer det? Og hvis ja, hvad gør vi så ved at hun bare vælter op og ned nu? Vi har trappetrin i lejligheden til de forskellige rum, så det er lidt svært....

 

Håber i kan hjælpe! :)

 

Mvh

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke selv trapper (eller jo i opgangen, men da vi har elevator er det ikke et problem!), men Ludwig på 7 mdr. har lige været passet hvor der var trapper. Og vi gjorde det, at han fik lov at gå ned af dem, men med sele på de første gange og så sad vi 1-2 trin længere nede således at han gik stille og roligt, og hvis han faldt kunne vi gribe ham. evt. med sele på, så det er endnu nemmere at styre at han ikke går for langsomt. Ludwg gik op og ned en 2-3-4 gange om dagen, og efter en uge, så var han rigtig dygtig til at gøre det meget stille og rolig.....

 

Så vidt jeg har forstået er det stødende ned af trappen der er værst, så hvis man kan kontrollere det lidt, så er det ikke umiddelbart så slemt med trapperne?:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en stor belastning for en hvalp at gå på trapper - både op og ned - så det skal man såvidt muligt undgå. Har I mulighed for at sætte et børnegitter op ?

 

Sludder og vrøvl! Ja undskyld... Et par trappetrin i hjemmet skader absolut ikke, og slet ikke en mindre race. Som med alt andet er det "alting med måde" - altså op og ned fra 2. sal 4 gange dagligt er i overkanten, men en lille trappe i huset er intet problem.

 

Det er min overbevisning at skrækken for trapper er opfundet af opdrættere, der godt vidste at deres avlsmateriale ikke var det bedste, og som for alt i verden ville undgå at blive gjort ansvarlig for defekter i bevægeapparatet hos deres opdræt. Af samme årsag er der opdrættere, der anbefaler at hvalpe tilbringer hele deres liv i bur :shock:

 

Lad hvalpen leve så almindeligt og naturligt som muligt. Skån den mod for vilde anstrengelser, men lad den prøve sig selv af så meget som muligt. Det har altid virket for mig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Vi bor også i et hus med trapper. Fra vores nederste del af huset (havedelen) skal man op af 3 trappetrin til stuen - den øverste del af vores stue er forbundet med en nedre del hvor der er to trin ned. Disse to trapper har vores hvalpe rendt op og ned af uden problemer - trappen til 1 salen har de kun haft begrænset adgang til og her er det blevet båret op og ned indtil de var omkring 5 måneder - så gik de selv op og ned når de skulle med i soveværelset om natten. Vi har en skydedør fra køkken ud til gangen og den blev holdt lukket så beaglerne ikke bare kunne drøne op og ned som det passede dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange trin drejer det sig om.???

Jeg opdrætter cockerspaniel, og min hvalpe får lov at hoppe på de 6-8 trin fra min høje terrasse og ned til haven.Ofte bruger de så bare skræningen, når det skal gå stærkt..Alt efter vejr fra 4-5 ugers alderen.

Men jeg har en meget stejl indvendig trappe, som de først får lov at lære at kende (under opsyn)fra 9 -12 mdr´s alderen, fordi de kan stå på næsen ned. Enten er den lukket eller der er sat børnegitter på, så de voksne kan få adgang, når de ønsker det. Det er mest nedad de belaster forben og især skuldre pga vægten.Cockerer har så sjældens skulderproblemer, men der bør tages hensyn til HD (hoftedysplasi)også selv om forældre er Røntgenfotoet fri med A som resultat.

Med de få trapper, jeg har ved terassen betragter jeg det som oplæring i almindelig kropskontrol, at øve på det..Hvalpe ønsker jo virkelig lidt udfordringer, også noget at hoppe op på i haven.

Men alt stejl, hvor de kan tumle ned og slå sig slemt, er som ved småbørn ikke godt. Og kan give en for stor skræk i livet.Og selvfølgeliog varige skader på deres bløde bruskknogler, der faktisk let brækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke selv trapper (eller jo i opgangen, men da vi har elevator er det ikke et problem!), men Ludwig på 7 mdr. har lige været passet hvor der var trapper. Og vi gjorde det, at han fik lov at gå ned af dem, men med sele på de første gange og så sad vi 1-2 trin længere nede således at han gik stille og roligt, og hvis han faldt kunne vi gribe ham. evt. med sele på, så det er endnu nemmere at styre at han ikke går for langsomt. Ludwig gik op og ned en 2-3-4 gange om dagen, og efter en uge, så var han rigtig dygtig til at gøre det meget stille og rolig.....

 

Så vidt jeg har forstået er det stødende ned af trappen der er værst, så hvis man kan kontrollere det lidt, så er det ikke umiddelbart så slemt med trapperne?:hmm:

 

jeg mener selvfølgelig for hurtigt.....:engel::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det drejer sig nok om 5 trin i opgangen og 2x3 trin i lejligheden, og hun elsker at gå op af dem.... ned går ikke så godt endnu, hun springer dog til tider frygtløs ud i det, og slår sig garanteret også ..... vi kan ikke stoppe hende i det, og har ikke mulighed for at sætte "gitter" op eller lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...