Hop til indhold

En "gå-pænt" tråd igen igen...


Gæst DorteDK
 Share

Recommended Posts

Gæst DorteDK

Beklager allerede på forhånd, jeg ved godt der findes en masse tråde vedr. gå pænt træning mv. Jeg har læst de fleste igennem.

 

Men jeg vil lige forhøre mig hos Jer kloge mennesker, er det for meget at for lange at en hvalp på 8 mdr. skal gå pænt, her tænkes på både plads og i løs line, mest i løs line da plads kan blive lidt for kedeligt for sådan en størrelse :-) det er en lab og han er ret stærk. Han trækker vildt meget synes jeg. Jeg er ved at blive godt grå håret, jeg synes virkelig jeg har prøvet at øve og øve og øve. OG VI ØVER HVER DAG.

Og lige som jeg tror nu går det - så trækker han igen meget!

:???:

Jeg gør det, at når han trækker så stopper jeg op og lokker ham hen til mig også går vi igen, trækker han så stopper vi op og så videre og så videre. Jeg er godt klar over at det ikke er hunden der er noget galt med, det er mig. Og derfor er jeg også ret sur på mig selv fordi JEG ikke kan finde ud af at lære ham at gå pænt.

 

Jeg har en på 7 år også en lab, og han går som en drøm og det er mig der har lært ham det, men her synes jeg bare ikke jeg kommer nogen vegne. Er det de 8 mdr. der gør det, her tænker jeg på hormoner der kører i det lille hoved?

 

Jeg gir ikke op og jeg vil gøre det ved hjælp af positiv indlæring, så måske skal jeg bare ha lidt mere tålmodighed, og måske har jeg slækket lidt på træningen og ikke været 100% konsekvent, uden selv at vide det??

 

Har I nogle gode ideer, eller er det simpelten bare min tålmodighed jeg skal arbejde med?

 

TAK på forhånd :-) hilsen hende med de snart grå hår :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fejlen er nok at du lokker hunden hen til dig, lad være med det, stop op når hunden trækker og stå passivt til hunden af sig selv vender tilbage til dig så snoren bliver slap , gå så videre, hunden skal selv regne ud at stram snor stopper fremdrift, dvs du skal stoppe ikke bare hver hang men hver eneste gang snoren bliver stram:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja heldigvis kan du jo ses som en belønning, så når snoren er stram, så sker det ikke det som BURDE ske - ikke en skid.

 

Prøv evt at stoppe når snoren strammer og ignorer alt undtagen at snoren bliver slap, så snart den er det, går i videre. Du behøves ikke belønne, for det at i går videre bør være belønningen i sig selv. Om det virker ved jer på den måde, kan jeg så ikke sige, gik ikke så godt her :lol:

 

 

Eller. Det passer ikke helt. Jeg kan faktisk sagtens lære mine hunde ikke at trække undtagen i bestemte situationer, problemet for mig er at jeg ofte går med begge på en gang, og så kan især den yngste have gået nok så fint på turen før, men der går bare lillebror i den når den store er med. Ak..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det samme problem og de samme frustrationer med vores Bella. Den løsning som jeg fik af træneren er som følger...

 

Der skal belønnes rigeligt og med de bedste guffer, helst nogle som ikke bliver brugt til andet, så det er ekstra bonus at få dem. Brug også gerne legetøj, så der sker noget mere end kun noget spiseligt.

Når I er på tur, sættes tempoet ned, så I går i et roligt tempo. Du skal begynde at tælle skridt, start med tre, og klik eller sig "dygtig" eller hvad I bruger. Når du oplever, at hunden har fanget systemet, begynder du at øge kravet til fire, fem osv.. Når du når til femten, bør det ikke være nødvendigt at tælle mere, for så går hunden pænt. Du bør opleve ændringer forholdsvis hurtigt, men da alle hunde er forskellige, så tager det længere eller kortere tid.

 

Måden vi gør dette på, er at når vi bevæger os, så træner vi også gå pænt. Vi kommer på vores ture op på mellem fem og syv skridt. Men i starten, så giv højest tre til fem klik og så lav noget andet, så det ikke bliver kedeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Tusind tak for alle de gode svar :-) herligt med sådan et forum. Jeg har her på aftens turen forsøgt mig med klikker. Og det gav pote :-) han ved godt hvad klikker er. Så vi kom da helt op på 8 skridt. Wauh nu kan jeg næsten ikke vente til vi skal på morgen tur eller eftermiddags turen :-)! Hvis jeg nu er tålmodig og øver og øver så tror jeg det kan lykkes. Mine grå hår er næsten min egen hår farve igen. Tak ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Ja heldigvis kan du jo ses som en belønning, så når snoren er stram, så sker det ikke det som BURDE ske - ikke en skid.

 

Prøv evt at stoppe når snoren strammer og ignorer alt undtagen at snoren bliver slap, så snart den er det, går i videre. Du behøves ikke belønne, for det at i går videre bør være belønningen i sig selv. Om det virker ved jer på den måde, kan jeg så ikke sige, gik ikke så godt her :lol:

 

 

Eller. Det passer ikke helt. Jeg kan faktisk sagtens lære mine hunde ikke at trække undtagen i bestemte situationer, problemet for mig er at jeg ofte går med begge på en gang, og så kan især den yngste have gået nok så fint på turen før, men der går bare lillebror i den når den store er med. Ak..

 

Kender det godt med to hunde. Den yngste blir en ballade mager når jeg har begge med. Derfor går jeg kun morgen turen med dem begge. Både eftermiddags tur og aftens tur er med en hund af gangen :-) men tak for det gode råd er afprøvet. Jeg stoppede når snoren var stram han vendte sig om kom hen til mig uden jeg sagde noget. Han forstod hvad jeg ville ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Jegh ar haft rigtigt stor succes med dén måde Victoria Stillwell bruger:

 

Så snart hunden begynder at trække, vender du dig om og går den anden vej. Så tvinger du hundne til at være opmærksom på dig og hvor DU går og følger med :) Det har virket på begge mine og vores nabo's og det tager ikke længe :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal belønnes rigeligt og med de bedste guffer, helst nogle som ikke bliver brugt til andet, så det er ekstra bonus at få dem. Brug også gerne legetøj, så der sker noget mere end kun noget spiseligt.

Når I er på tur, sættes tempoet ned, så I går i et roligt tempo. Du skal begynde at tælle skridt, start med tre, og klik eller sig "dygtig" eller hvad I bruger. Når du oplever, at hunden har fanget systemet, begynder du at øge kravet til fire, fem osv.. Når du når til femten, bør det ikke være nødvendigt at tælle mere, for så går hunden pænt. Du bør opleve ændringer forholdsvis hurtigt, men da alle hunde er forskellige, så tager det længere eller kortere tid.

 

Måden vi gør dette på, er at når vi bevæger os, så træner vi også gå pænt. Vi kommer på vores ture op på mellem fem og syv skridt. Men i starten, så giv højest tre til fem klik og så lav noget andet, så det ikke bliver kedeligt.

 

Det lyder da som en rigtig god måde at træne det på. Helt i tråd med den måde jeg gerne vil træne Mokkah, så jeg vil helt sikkert forsøge dette. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Tak til alle, i dag har været en god dag. Zeus gik rigtig pænt i dag de 3 km vi gik :-) har prøvet det med klikker. Super godt. Næste spørgsmål er så skal man gå de kendte ture indtil "gå pænt" virker eller kan man godt gå nye steder ? Grunden til jeg spørger er at jeg ved han blir helt vild i nye omgivelser :-) så skal der snuses og man skal bare fremad :-) hvad er jeres erfaringer ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke er lidt speciel. Jeg tror ikke, at vores system virker på alle hunde... Men det er et forsøg værd.

 

Hun HAVDE nemlig lært at gå pænt i slap snor. Men en gang imellem så blev hun for ivrig og så blev snoren stram.

I stedet for at holde fast, så lod jeg snoren glide ud af hånden lige så snart den blev stram, så den faldt på jorden, --samtidig med, at jeg sagde et højt og forskrækket UPS- HOV! og stoppede op. Så stoppede hun også forvirret og kikkede på mig. Og så sagde jeg "ta snoren til mor". Hun samlede den op og gav mig den... Fik masser af ros og godter, og så gik vi videre, til det skete igen..

Silke er en retriever og hun har haft meget let ved at lære at bære ting og at hente ting til mig. Det ligger jo i generne.

 

Zeus er jo også en retriever, så måske vil han også synes om den løsning..

 

Og Silke blev ikke værre og værre til at trække snoren ud af hånden på mig. Hun forstod på mit tonefald, at det ikke var så smart (for mig) at snoren røg på jorden. Så der gik længere og længere imellem at det skete.

 

Det skal nok ikke trænes hvor der er alt for store udfordringer, men bare på steder, hvor der er lidt spændende.

 

Og Zeus skal selvfølgelig lige lære at samle ting op som du taber, hvis han da ikke allerede kan det. Det ER da skønt at have nogen til at samle op når man taber noget.. Og det synes hunden jo også :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Silke er lidt speciel. Jeg tror ikke, at vores system virker på alle hunde... Men det er et forsøg værd.

 

Hun HAVDE nemlig lært at gå pænt i slap snor. Men en gang imellem så blev hun for ivrig og så blev snoren stram.

I stedet for at holde fast, så lod jeg snoren glide ud af hånden lige så snart den blev stram, så den faldt på jorden, --samtidig med, at jeg sagde et højt og forskrækket UPS- HOV! og stoppede op. Så stoppede hun også forvirret og kikkede på mig. Og så sagde jeg "ta snoren til mor". Hun samlede den op og gav mig den... Fik masser af ros og godter, og så gik vi videre, til det skete igen..

Silke er en retriever og hun har haft meget let ved at lære at bære ting og at hente ting til mig. Det ligger jo i generne.

 

Zeus er jo også en retriever, så måske vil han også synes om den løsning..

 

Og Silke blev ikke værre og værre til at trække snoren ud af hånden på mig. Hun forstod på mit tonefald, at det ikke var så smart (for mig) at snoren røg på jorden. Så der gik længere og længere imellem at det skete.

 

Det skal nok ikke trænes hvor der er alt for store udfordringer, men bare på steder, hvor der er lidt spændende.

 

Og Zeus skal selvfølgelig lige lære at samle ting op som du taber, hvis han da ikke allerede kan det. Det ER da skønt at have nogen til at samle op når man taber noget.. Og det synes hunden jo også :-D

 

Skøn ide. Zeus elsker at bære og bærer hans legetøj rundt så snart vi kommer hjem fra arbejde. Og resten af dagen :-) så det var da en god ide. Selvfølgelig på steder det er muligt men det er en skov jo også. Tak skal du have ;-)

Redigeret af DorteDK
Stavefejl
Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi træner, går vi i det samme lille område, som stille og roligt kan udvides. Lige med Bella, er det en stor udfordring, da hun aldrig er blevet trænet ordentligt, samtidig med, at hun har levet de første to år som gårdhund. Vi tager så ud på forskellige udflugter, der kun har et primært formål, at hun kan løbe krudtet af sig og få nogle oplevelser. Eks., var vi på stranden i dag, hvilket gav en dejlig træt vovse. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Når vi træner, går vi i det samme lille område, som stille og roligt kan udvides. Lige med Bella, er det en stor udfordring, da hun aldrig er blevet trænet ordentligt, samtidig med, at hun har levet de første to år som gårdhund. Vi tager så ud på forskellige udflugter, der kun har et primært formål, at hun kan løbe krudtet af sig og få nogle oplevelser. Eks., var vi på stranden i dag, hvilket gav en dejlig træt vovse. :)

 

Jeg har også brugt det samme område under hele træningsforløbet - og vil ikke udvide endnu, da jeg ikke mener han er klar, selvom det er fristende, men jeg ved han bliver alt for vild i nye dufte-områder :-) vi bruger også at tage ud hvor de kan løbe frit og få brugt noget af al den energi ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Gæst DorteDK

Lige en lille Update på min gå pænt træning. Nu har Zeus forstået hvad jeg gerne vil have ham til. Nu løber han ikke afsted mere men går dog stadigvæk lidt for stærkt. Men der er fremgang og det ser jeg som positiv :-) forventer at hvis jeg bliver ved og ved og ved at træne så er den der lige pludselig ;-) takker igen for jeres svar. Har endda udvidet lidt til et ukendt område og forventede faktisk han ville løbe afsted. Godt nok trak han lidt men slet ikke så meget som han gjorde før ;-) i morgen skal han ud og løbe på nyt område og når han er løbet lidt træt så prøver vi gå pænt der. Glæder mig allerede :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt! Og ved du hvad, jeg har sgu også endelig fået hul igennem, hold op hvor er det dejligt :) Det er ligefrem sådan at vi nogle gange går 10 meter uden stram snor :banan:

 

Han bliver 2 år lige om lidt, jeg tror det er hjernen vi begynder at kunne ane :lun:

 

 

HVIS nu hunden bliver lidt for opkørt når man går et nyt spændende sted, så kan det ofte hjælpe at man vender om og går et stykke tilbage. Vildt kedeligt, synes de at tænke, men så slapper de måske lidt af igen. Og så vende om og prøve at gå videre på turen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Fedt Buddha ;-)nu er min kun 9 mdr så jeg kan se det nok skal komme med alderen :-) men bare det at de har forstået budskabet er jo dejligt. Men ikke nemt når man skal eller tror man kan fange både fugle og katte :-) så går det stærkt. Men vi træner stadigvæk ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været lidt sløve med 'gå-pænt' træningen, så Ninja var faktisk blevet lidt slem til at trække. Vi stoppede så op, ventede på øjenkontakt og fortsatte. Det kunne vi så gøre 50 gange på en tur.

 

Men nu er vi konsekvent begyndt at vende om, i stedet for bare at stoppe op, og idag vendte jeg kun om 3 gange, og ellers gik hun så fint med buet snor og det hele :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Olebro

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan i har fået flyttet fokus, så hunden er opmærksom på jer, og følger jeres tempo, i stedet for, at det jer, der har fokus på at hunden.

Min hund er lige fyldt 1 år og kan godt finde ud af at gå pænt uden snor på kortere stræk, men det er udelukkende fordi jeg har fuld opmærksomhed på hende og kommandere hende på plads, når hun kommer lidt for langt foran.

Jeg så gerne at hun fulgte mig i stedet at jeg havde øjnene på hende hele tiden.

I de sidste par måneder har vi øvet at gå med line mere koncentreret. Har stoppet op og ventet på en løs line. Vendt om og gået det andet vej. Været tilpas rundhåndet med godbidderne. Synes bare ikke der sker så meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan i har fået flyttet fokus, så hunden er opmærksom på jer, og følger jeres tempo, i stedet for, at det jer, der har fokus på at hunden.

Min hund er lige fyldt 1 år og kan godt finde ud af at gå pænt uden snor på kortere stræk, men det er udelukkende fordi jeg har fuld opmærksomhed på hende og kommandere hende på plads, når hun kommer lidt for langt foran.

Jeg så gerne at hun fulgte mig i stedet at jeg havde øjnene på hende hele tiden.

I de sidste par måneder har vi øvet at gå med line mere koncentreret. Har stoppet op og ventet på en løs line. Vendt om og gået det andet vej. Været tilpas rundhåndet med godbidderne. Synes bare ikke der sker så meget.

Lang Line gerne 10 m, gå afsted når hunden er foran fx ca 6 m og ikke ser på dig så vender du rundt og går modsatte vej, ikke sige noget bare vend og gå, hunden vil senest når linen bliver stram følge dig, sådan fortsætter du så hunden bliver nødt til at holde øje med ig for den ved aldrig hvor når du går den anden vej ret hurtigt får du en hund spm vil se efter dig ret tit så kan du begynde at rose hunden for at se på dig og vupti, færdig øvelse uden sport besvær ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...