Hop til indhold

Race- størrelse, vægt og standart


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Jeg undres.

 

 

Læser jeg i hundebøger om racer, står der samtlige steder at engelske cocker spaniel vejer mellem 11-14 kg og at de 14 kg oftes er velvoksne hanner.

 

Teitur vejede som voksen 17 kg og var ikke et gram overvægtig. Jeg har mødt rigtig rigtig mange cocker og hundeejer til cocker der har en cocker der vejer det samme. Forleden i hundeskoven var der en stor rød cocker, spurgte ejeren var gammel den var, den var 6 måneder og vejede 16 kg, spinkel og fin bygning, ingen troede dog på det var en cocker, de mente den var for stor, jeg synes nu den lignede en cocker fint.

 

Tjaldur vejer 16,5 kg og er jo en blanding af en engelsk cocker og amerikans. Det er der så ingen der tror på, da de mener han er for stor. Jeg kan sagtens se begge racer i ham, er ikke i tvivl om at han er den blanding.

 

I dag møder jeg så en blanding af en cavliere og engelsk cocker, vi kommer til at snakke om størrelsen, hun siger hendes vejer 15 kg.

 

 

 

På messen i frederica i dag var der et telt med hundetrim. Der sad en fin amerkians cocker spaniel, spurgte hvad den vejede, den vejede 9 kg. Fortalte om min derhjemme, hun mente 17 kg var overdrevet meget og mente at det ikke kunne passe.

 

 

 

 

Jeg har nu kigget på cavilere, der var faktisk mange cavaliere til messen i dag. De kan jo også svinge meget, kan jeg se, nogen er spinkle og vejer 4-5 kg, andre er mere massive og vejer 9-11 kg.

 

 

Hvordan finder man standarten for en hund. Jeg kan se at det inden for springer spaniel er det samme, har sådan en bog om spaniels, der sidder to springer ved siden af hinanden på et billede, de er lige gammle, men den ene er næsten et hoved højre end den anden.

 

 

Er hundebøger forældet i racemålene, har højde og drøjet på racerne, ændret sig de seneste 10 år.

 

 

Jeg spurgte min dyrlæge sidst jeg var der, han sagde at de fleste cocker han havde i klinikken vejede mellem 14-18 kg uden at være overvægtige.

 

 

Jeg ved ikke meget om andre racer, end spaniels, så nu udtaler jeg mig blot på det jeg ved lidt om.

 

Men hvad med " jeres " race, er der også stor forskel og har i også oplevet folk mistroisk glor på en når man fortæller hvad ens hund er. Passer jeres race i højde og vægt med hvad der står som standard for racen, i diverse bøger ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været ved dyrlæge hvor flere cockerer var samlet til blodprøve for DNA test for PRA.

Af hanhunde vejede Freddy mest, husker det som 15,6 kg , hans fætter ca 15 og en yngre =1 1/2 år og ikke så stor 14,5 kg.Sidstnævnte i mine øjne for feminin, endnu da.

Hvis jeg cyklede med Freddy ville han blive tungerer.

Victor vejede over 16 kg uden at være for høj.

Mine tæver er høje,men ikke for høje, og vejer nok alle ca 14.5 kg.De har dog alle fået 1 ste præmier.Mange hanhunde er mindre end dem.

Jeg synes, at nogle af de feminine tæver ind i mellem er for små, men hvis de er superbygget kommer de i top udstillingsmæssig.

Men jeg tror der har været en tendens til at især de papirløse cockerer var store.Da jeg flyttede hertil, boede der en ren cockerhan (papirløs dog), som var for høj , men slank. Han vejede 22 kg og havde intet fedtlag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været ved dyrlæge hvor flere cockerer var samlet til blodprøve for DNA test for PRA.

Af hanhunde vejede Freddy mest, husker det som 15,6 kg , hans fætter ca 15 og en yngre =1 1/2 år og ikke så stor 14,5 kg.Sidstnævnte i mine øjne for feminin, endnu da.

Hvis jeg cyklede med Freddy ville han blive tungerer.

Victor vejede over 16 kg uden at være for høj.

Mine tæver er høje,men ikke for høje, og vejer nok alle ca 14.5 kg.De har dog alle fået 1 ste præmier.Mange hanhunde er mindre end dem.

Jeg synes, at nogle af de feminine tæver ind i mellem er for små, men hvis de er superbygget kommer de i top udstillingsmæssig.

Men jeg tror der har været en tendens til at især de papirløse cockerer var store.Da jeg flyttede hertil, boede der en ren cockerhan (papirløs dog), som var for høj , men slank. Han vejede 22 kg og havde intet fedtlag.

 

Intressant, men hvordan kan det være du tænker at de papirløse er større`??

 

På min vej bor der en dame med en lille rød cocker, den er nok halv størrelse af Tjaldur, den er næsten for lille i mine øjne. Men jeg ser dem oftere store, frem for de helt små.

Link til indlæg
Del på andre sites

En ting man skal huske er, at med mindre der er en FCI-stambog på hunden, så kan den ikke bruges som et billede på hvordan racen ser ud.

En anden ting er at racebøger og de der skitser nede hos dyrlægen sjældent er i overensstemmelse med virkeligheden.

 

Vil man kende en races standard, så finder man den på DKKs hjemmeside, det er den der er gældende. Standarden er det samme som en ønskeprofil, den beskriver de ønskede mål og den ønskede konstruktion.

 

Den anden dag var jeg til træning og møder en der har dobermann som jeg tidligere har talt en del med. Hun havde sin datters franske bulldog med. Jeg spurgte om den var ren, jaja det var den. Ok, jamen de findes sørme osse i mange forskellige typer svarer jeg. Vi snakker videre og jeg spør om der er papirer på hunden, nej ikke sådan nogle papirer som der var på hendes egen dobermann. Arh! ok, jamen så er det der ikke en fransk bulldog.

Hunden var for stor, for lang, havde et helt andet udtryk og en lang næse og ikke så kompakt krop. Men datteren havde fået at vide det var en ren fransk bulldog, hun havde set tæven og havde ikke været i tvivl. Men nu hvor hvalpen var blevet et år kunne de da godt se den ikke helt lignede, men altså.... det var en fransk bulldog hvis du spurgte dem.

 

Den slags misforståelser/historier tror jeg der er rigtig mange af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ofte at papirløse hunde er større end DKK hunde (ved få racer er det omvendt). Det er sådan at jeg ofte bliver overrasket når jeg er til udstilling, fordi jeg synes hundene er så små, i forhold til dem af angiveligt samme race, hjemme i ghettoen og nærliggende villakvarter. Især har jeg bemærket det hos retrivere og Am. staf. Hos nogle af de helt små hunde, er det det omvendte jeg oplever. Fx. ser jeg ofte 1 kg chihuahua hvor jeg bor, men til udstillinger ligger de normalt på 2-3 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ofte at papirløse hunde er større end DKK hunde (ved få racer er det omvendt). Det er sådan at jeg ofte bliver overrasket når jeg er til udstilling, fordi jeg synes hundene er så små, i forhold til dem af angiveligt samme race, hjemme i ghettoen og nærliggende villakvarter. Især har jeg bemærket det hos retrivere og Am. staf. Hos nogle af de helt små hunde, er det det omvendte jeg oplever. Fx. ser jeg ofte 1 kg chihuahua hvor jeg bor, men til udstillinger ligger de normalt på 2-3 kg.

 

Tit er det nok fordi der ligger en anden (større) race et eller andet sted i generne. Labben er tit ret stærk i en blanding, så hunden kommer meget hurtigt til at ligne en labrador i udtryk, men det kan sagtens ligge f.eks. noget schæfer, rottweiler eller andet, som gør hunden noget større end labrador-standarden.

 

M.h.t. amstaffs har jeg en (hjemmebrygget) teori om, at der rigtig rigtig tit er blandet noget ambull i. Det giver jo lidt på størrelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at mange racer er blevet større, kraftigere og tungere siden standarden blev lavet. Det kan jo ses på billeder;)

 

Mysla har en idealvægt på 16 kg ca. I standarden står der at en islandsk fårehund skal veje mellem 9-14 kg og så altså hanhundene som størst! Ikke unormalt at en islænder hanhund vejer op mod 20 kg idag uden at være tyk. Mysla har normal højde (40 cm, hvor de skal ligge mellem 38-44 mener jeg) men hun er ret tungt bygget i kroppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...