Hop til indhold

Hvornår er en hund pensionist / gammel :-)


Gæst DorteDK
 Share

Recommended Posts

Gæst DorteDK

Hej alle :-)

Hvornår er en hund pensionist eller gammel? Jeg er godt klar over det afhænger af racen.

Var ude og gå her til aften med min lab på 7 år. Han er min første hund dog har jeg nu to en lille lab bandit på 9 mdr :-) men gik bare og tænkte på hvornår skal de have senior foder? Hvornår skal man til at trappe de meget lange gå ture lidt ned?

Når folk spørger hvor gammel han er tror de aldrig på at han er 7 år. De tror han er en 3-4 år gammel. Godt nok er han blevet grå om mulen, men aktivitets niveauet fejler intet :-)

Og han går ikke af vejen for et godt løb eller en lille lege-boksekamp.

Hvordan fandt I ud af at jeres vapser var blevet pensionist vovser ?

Selvfølgelig kan jeg godt se forskel på ham på 7 år og ham på 9 mdr. Da er den lille noget mere (læs meget meget vildere) vild. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos min dyrlæge er store hunde senior, når de bliver 8. (Luna har været råfodret, så har ikke fået "seniorfoder", før nu her (Older fra Essentiel). Hun fylder 10 i morgen.)

 

Hver år fra hun fyldte 8, får hun foretaget en blodprøve og tjekket at alt er som det skal være (hjerte, lever, nyrer etc) sammen med hendes sundhedstjek.

 

Der er heller ikke mange, der tror at Luna er så gammel, som hun er:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg har aldrig tænkt over det, hundene sætter selv tempoet her i huset og det der med foder er ikke noget jeg på den måde regulerer efter alder.

 

Næ jeg har faktisk heller aldrig tænkt over det. Men der kom bare lige en tanke på gå turen til aften :-) her er det som regel også efter hvad vovserne har af energi lige den dag hvad vi finder på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Hos min dyrlæge er store hunde senior, når de bliver 8. (Luna har været råfodret, så har ikke fået "seniorfoder", før nu her (Older fra Essentiel). Hun fylder 10 i morgen.)

 

Hver år fra hun fyldte 8, får hun foretaget en blodprøve og tjekket at alt er som det skal være (hjerte, lever, nyrer etc) sammen med hendes sundhedstjek.

 

Der er heller ikke mange, der tror at Luna er så gammel, som hun er:-D

 

De billeder jeg har set af Luna er bare så gode og hun ligner bestemt heller ikke en 10 årig :-) flotte Luna ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Synes det er meget forskelligt fra hund til hund også indenfor samme race.

 

Vores gamle kleiner begyndte at vise alderdomstegn fra hun var 8, da hun fyldte 11 så begyndte det hurtigt at gå ned af bakke og hun blev 12.

 

Bamse er et sted mellem 7 og 9 år og de fleste der har mødt ham vil aldrig gætte på han er så gammel.

Men jeg begynder dog at kunne se tegn på at han er ikke er helt ung længere, som andre ikke ser.

Ikke noget der betyder noget, men han får nu tilskud af canosan og fiskeolie i foderet, for at holde leddene vedlige bedst muligt.

 

Regner med at køre ham over på senior foder inden længe.

Ved ikke om det gør nogen forskel og om det rent faktisk er bedre til ældre hunde - Men så slipper jeg for at bekymre mig om det.

 

Mener foderproducenterne siger det er omkring 7-8 års alderen hundene "bør" skiftes over og dyrlægen er begyndt at indkalde til alderdomstjek.

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt har jeg ikke gode erfaringer med senior foder, jeg har prøvet med både Flica og i sin tid Cody, og begge blev for slanke og fik total tør og kedelig pels -jeg prøvede lidt forskellige slags.. Så Flica er i en alder af nu 13 år, ikke på seniorfoder i dag.. Og Cody var heller ikke på seniorfoder da vi sagde farvel til ham, kort før hans 14 års fødselsdag.. ;-)

 

Hvad angår gåture, så nåede Cody aldrig et punkt hvor vi var nød til at korte af på mængde eller længde af ture.. Tilgengæld blev han så næsten døv, så de sidste par år havde han altid snor på.

Men Flica har nu, inden for det sidste lille års tid, nået et punkt, hvor hun begynder at hænge lidt, på ture ret meget over 1,5km, så hun får flere, kortere ture nu og kommer kun en gang i mellem med på de lidt længere -hun er stadig glad hver gang hun skal på tur :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Med hensyn til foder, så kan det være en fordel fra 8 års alderen for store hunde...hvis altså det er et foder med tilskud til led, med ekstra antioxidanter, lettere fordøjelighed ovs og ikke bare et senior foder med mindre kalorier...det findes nemlig også!

 

Sheila er 12 og hun har nok vist tegn på alderdom et par år...feks er hun stiv hvis hun ikke får sit ledtilskud. Og hun er blevet gammelstædig og beregnende;)

 

Mysla er 9 og hun har vist alderdomstegn et par år..men de er jo fordi hendes fysik halter væssentlig mere end sheilas gør! Mysla er tilgengæld slet ikke gammel i hovedet og ser ikke spor gammel ud.

 

De får begge senior foder, og ekstra tilskud.

Link til indlæg
Del på andre sites

og med hensyn til ture, så siger hunden selv til når turene bliver for lange. Eller hvis de begynder at være stive efter hvile, så er det tit fordi turen har været for lang. Så er det bedre med flere korte. Men det er ikke dig der som sådan skal begynde at gå kortere fordi hun er han blevet 10 år. Det skal han nok fortælle dig og det er nok mere tempoet der bliver sat ned;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok der har været stor forskel på hvornår de hunde jeg har haft på tæt hold er blevet "gamle". Sammi, min barndomshund begyndte først at opføre sig gammelt, da han som 15 årig fik en diskusprolaps.... Han kom sig dog rigtigt godt med binyrebarkhormon, ro og genoptræning, så han var faktisk ret livlig indtil sin dødsdag, hvor han var 17 år. Til sammenligning blev møffe, (som var barne-eller oldebarn til Sammi) "kun" tolv år gammel, og der havde han opført sig gammelt i flere år.

 

Tea bliver snart 7, hun er rask og rørig, men da jeg forventer at hun lever til hun bliver mindst 25 år, :genert: overvejer jeg om jeg skal begynde at supplere hendes foder (barf) med et godt ledtilskud. Havde hun fået tørfoder, ville jeg have skiftet hende over på et godt senior foder nu, tror jeg. Mest fordi det er svært at holde vægten nede på hende, så det lavere antal kcal. Ville på ingen måde skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Misja er nu blevet 10, 5 år og det sidste års tid, er hendes ungdoms skader i skulder og hofte begyndt at drille. Jeg var syg det meste af 2012 og lå derfor meget "brak" herhjemme, dette bevirkede at Misja mistede meget af hendes ellers flotte muskelmasse og hun begyndte konsekvent at halte efter gåture pga. gigt i skulderen. Først hen i efteråret kom jeg så meget oven på, at jeg kunne påbegynde en god genoptræning med hende. Men vi kunne ikke komme over 1/2 time gåtur og med en hund der oplevede sig selv som 2-3 år gammel, hang det slet ikke sammen.

Hun kom så på kosttilskud (flexvital) og Metacam der er et smertestillende gigt middel.

 

DET har gjort en kæmpe forskel, der er nu igen langt bedre sammenhæng mellem hendes sind og krop og vi kan igen nyde 1-1/2 timers daglige gåture ude på hendes elskede engmose hvor hun er løs og hun leger, jager og hygger igennem igen, uden at halte.

Vel sover hun mere end før, vel kan hun ikke længere holde til at være på poterne i 4-5 timer. Men hun virker rigtig glad, livlig og hun kan alle de ting jeg tillægger livskvalitet hos hende.

Hun får som multi allergiker ikke senior foder, men et fuldfoder til allergikere. Jeg justere og giver tilskud i form af kosttilskud og rå gulerødder for at holde hendes vægt og sørge for at pels, muskler, fordøjelse mv. for så gode betingelser som muligt.

 

Ingen der møder hende tror hun er så gammel og hun ved det heller ikke selv, så jeg er glad og tilfreds og håber at have hende i mange år endnu :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Mange tak for alle de fine svar, jeg har aldrig tænkt over det før nu - for mine vovser bliver jo også 25 år :lun: men det kunne da godt være man skulle kigge lidt på kosttilskud til led og knogler hos ham på 7 år - jeg takker for Jeres altid venlige svar og ærlige meninger det kan jeg godt lide :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

og med hensyn til ture, så siger hunden selv til når turene bliver for lange. Eller hvis de begynder at være stive efter hvile, så er det tit fordi turen har været for lang. Så er det bedre med flere korte. Men det er ikke dig der som sådan skal begynde at gå kortere fordi hun er han blevet 10 år. Det skal han nok fortælle dig og det er nok mere tempoet der bliver sat ned;)

 

Det er lidt spøjst, for Luna siger ikke fra endnu, ikke efter ture. Hun gik jo - indtil for nylig - 7-8 km ture (plus kort tur morgen og nat) hver dag:genert:. Det eneste tegn var, at hun sov mere. Men det er først noget jeg ser nu, hvor vi ikke går så langt. At hun er mere frisk både hjemme og på de korte ture

 

Men hun har aldrig vist tegn på det ellers. Og var jeg ikke blevet svimmel og måtte cutte vores ture, så havde jeg ikke opdaget noget:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt spøjst, for Luna siger ikke fra endnu, ikke efter ture. Hun gik jo - indtil for nylig - 7-8 km ture (plus kort tur morgen og nat) hver dag:genert:. Det eneste tegn var, at hun sov mere. Men det er først noget jeg ser nu, hvor vi ikke går så langt. At hun er mere frisk både hjemme og på de korte ture

 

Men hun har aldrig vist tegn på det ellers. Og var jeg ikke blevet svimmel og måtte cutte vores ture, så havde jeg ikke opdaget noget:genert:

 

Nej min har heller ikke stoppet op undervejs og på den måde sagt fra. Men jeg opdagede større behov for hvile hjemme som dig og så med tiden stivhed efter hvile. Og så blev farten sidst på de lange ture sat gevaldigt ned.

 

Sheila kan stadig godt gå 6-7 km, men så er hun dælme også træt! Når hun er kommet hjem;) så en 3-4 stykker er bedre at holde sig til og mindre selvfølgelig:)

 

Godt du opdagede at Luna også kunne nøjes med mindre:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hart også et par af de gamle.

Molly bliver 13 år til juni, hvis hun lever så længe. Kan se, hun ofte bliver stakåndet på underlige tidspunkter???og 2 timers marchture tror jeg ikke mere på. Vi skal til aldersblodprøvetest på torsdag, incl helbred og håber bare det bedste.

Mollys kusine Laura er 10 år og fit for fight,men har altid været en lidt magelig dame af en cocker at være.

De er så madglade at de får mixet foder med ca 1/2 delen RC Satiety.Begge er slanke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...