Hop til indhold

Hundetræning


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

Igen, det er jo ikke på DETTE forum de kommentarer er skrevet:vedikke: Hvorfor så hælde din galde ud på os?

 

Ærligt, først havde jeg opfattelsen af, at du til nøds kunne gå med til at kalde episoden i den første video for at være over grænsen, men i øvrigt forsvarede klubben (som du ikke personligt kender???). Nu viser det sig at du egentlig er enig i at det hele er noget skidt, og bare er sur over det med at folk på fb henviser til jægere? Men klippene ER jo fra en jagthundeklub, og det før det da ikke mere rigtigt at sådan noget også foregår i andet regi?!

 

Som jeg tidligere skrev, bliver rigtig mange jagt- og brugshunde trænet på den måde, og hvis de videoer kan stoppe bare en eneste ny hundefører i at træne sin hund sådan, er jeg glad!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 102
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Der er tale om træning i en jagthunde klub nemlig i Egtved det er muligt man ikke træner dem med henblik på jagt men træningen foregår her uanset om den der har postet videoerne er for eller imod jagthundetræning syntes du at det der foregår på videoerne er i orden, er den form for træning i dine øjne ok uanset hvor der bliver trænet henne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg tidligere skrev, bliver rigtig mange jagt- og brugshunde trænet på den måde, og hvis de videoer kan stoppe bare en eneste ny hundefører i at træne sin hund sådan, er jeg glad!

Det er der dælme også rigtig mange ganske almindelige klappe-kæle hunde der bliver.

Hvorfor så fremhæve at jagtfolket, og brugshundefolket skulle være eksceptionelt hårde ved deres hunde? I forhold til alle andre hundefolk i danmark? Næppe.

 

Der er akkurat lige så stor forskel på brugsfolket, som der er på alle andre, deri er der absolut ingen forskel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der dælme også rigtig mange ganske almindelige klappe-kæle hunde der bliver.

Hvorfor så fremhæve at jagtfolket, og brugshundefolket skulle være eksceptionelt hårde ved deres hunde? I forhold til alle andre hundefolk i danmark? Næppe.

 

Der er akkurat lige så stor forskel på brugsfolket, som der er på alle andre, deri er der absolut ingen forskel.

Ja det tror jeg da du har ret i. Jeg falder da ind imellem uhensigtsmæssig adfærd særligt på mine begynder lydighed hold, og det er da vist så langt fra jagt/brugshunde som vi kan komme :lol:

Den værste hidtil har faktisk været en "fru Hansen" type, som fluks fik besked på at stoppe og givet et alternativ til at stoppe sin hunds gøen.

 

Men typen af træning er for pokker da irrelevant - det handler vel om at det der foregår ikke er ok. Uanset om det er hos en jagtforening, DKK, DCH eller en privat træningsplads.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det tror jeg da du har ret i. Jeg falder da ind imellem uhensigtsmæssig adfærd særligt på mine begynder lydighed hold, og det er da vist så langt fra jagt/brugshunde som vi kan komme :lol:

Den værste hidtil har faktisk været en "fru Hansen" type, som fluks fik besked på at stoppe og givet et alternativ til at stoppe sin hunds gøen.

 

Men typen af træning er for pokker da irrelevant - det handler vel om at det der foregår ikke er ok. Uanset om det er hos en jagtforening, DKK, DCH eller en privat træningsplads.

 

Har lige hørt at der fornylig blev disket en til rally, pga håndteringen af hunden. Og så ved jeg vi er ude i hear-say igen, hvad jeg personligt bestemt ikke bryder mig om, men hvis det sker på et rally-hold......

 

Men typen af træning er bestemt ikke irrelevant, da det netop er typen af træning, såvel som de mennesker der beskæftiger sig med den slags, der bliver lagt til had.

Baseret på hvad? Én træner, under ét hundeudvalg, under én forening, under én hovedforening.

 

Det her svarer lidt til at man sviner hele dch, og alle dets medlemmer til, baseret på hvad én træner i én disciplin (f.eks. lydighed) i én klub ét eller andet sted i danmark har gjort.

Skide være med at der faktisk er 12 forskellige hold, med over 20 forskellige trænere i selvsamme klub. Hele hovedforeningen og alle dets medlemmer er stadig nogle hårde svin, der burde trækkes ud bagved og skydes, for den slags gør de jo.

 

Der er vel næppe nogen som helst herinde der mener at selve træningen man kan se i videoen, er noget der er værd at gøre efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige hørt at der fornylig blev disket en til rally, pga håndteringen af hunden. Og så ved jeg vi er ude i hear-say igen, hvad jeg personligt bestemt ikke bryder mig om, men hvis det sker på et rally-hold......

Har hørt det samme, også ved navn... det var ikke på et hold, det var til en prøve

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hørt det samme, også ved navn... det var ikke på et hold, det var til en prøve

 

Navnet hørte jeg så ikke efter. Heller ikke detaljerne. Det interesserer mig nemlig ikke synderligt.

 

Og ja. Det var til en prøve. Har endnu ikke hørt om nogen der blev disket på et træingshold. SMidt ud, ja. Men disket....:lol: Men deltageren går jo vel også på hold et eller andet sted.

Link til indlæg
Del på andre sites

Navnet hørte jeg så ikke efter. Heller ikke detaljerne. Det interesserer mig nemlig ikke synderligt.

 

Og ja. Det var til en prøve. Har endnu ikke hørt om nogen der blev disket på et træingshold. SMidt ud, ja. Men disket....:lol: Men deltageren går jo vel også på hold et eller andet sted.

Ordkløver :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men jeg synes det var helt fint at videoen blev vist i TV.

 

Da det stort set var et helt hold som viste meget ringe forståelse for læringspsykologien, må man vel næsten gå ud fra, at dette er "tonen" der trænes efter i klubben, så godt med et wake up call til formanden.

Formanden sagde at han stod med ryggen til hunden som fik en svingtur i halsbåndet, men han kan ikke have haft ryggen til hele tiden.

At han efterfølgende skulle have haft talt med hundeførerne om behandlingen hundene fik, er for mig bare tom snak. Hundeførerne skal have vejledning i situationen (eller stoppes) og ikke først bagefter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var til stede ved den prøve, og jo hundeføreren blev disket, men for usportslig optræden (som jeg forstod det). Håndteringen af hunden på vej ud af hallen var ikke i orden, men slet slet ikke på højde med hvad der sker i videoerne.

 

Tak, lige mine ord, var ikke selv tilstede, men hun træner agility ved mig, og har svært ved at håndtere mange situationer i livet, og konkurrencer og forventninger er så en af dem, og det har fået konsekvenser for hende. Kan på ingen tænkelige måder sammenlignes med videoerne, men giver vist et indtryk af hvor store forskelle der er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre stadig med den vinkel at det er alt jagthundetræning i alle klubber. Vi kan se frem til endnu flere år hvor fordommene får lov at diktere.
Der er en bås til os alle, de skal være velkommen i min :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre stadig med den vinkel at det er alt jagthundetræning i alle klubber. Vi kan se frem til endnu flere år hvor fordommene får lov at diktere.

 

Hvad er egentlig problemet?

Episoden foregik nu engang i en jagthundeklub, så hvorfor dog opfinde en anden vinkel?

Hvis du ikke træner hund sådan, hvis dine jagtvenner ikke træner hund sådan og hvis du aldrig har hørt om den form for træning der hvor du bevæger dig rundt, hvorfor så gå sådan i forsvar. Hvorfor ikke være tilfreds med at lige præcis det ene sted hvor de har fået hovedet skruet omvendt på, nu kommer under lup så de ikke ubemærket kan fortsætte deres udbredelse af hårdhændet og misforstået omgang med vores firbenede venner?

 

Hvilken forskel gør det for dig og din hund og jeres samarbejde, at et fremmed menneske tror et eller andet?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Der var for ikke så lang tid siden en tråd om DcH hvalpetræning et sted, der blev jeg som ex dch menneske trist af dette på Dchs vegne, da jeg ved hvor stort et stykke arbejde "mine" dch foreninger gør for uddannelse af deres træner og for at have nogle fornuftige tilgangsvinkler til hundetræning og det samme gør sig gældende her, for mig. Jeg har trænet mange fine steder, og synes det er trist at navnet bliver sølet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men jeg synes det var helt fint at videoen blev vist i TV.

 

Da det stort set var et helt hold som viste meget ringe forståelse for læringspsykologien, må man vel næsten gå ud fra, at dette er "tonen" der trænes efter i klubben, så godt med et wake up call til formanden.

Formanden sagde at han stod med ryggen til hunden som fik en svingtur i halsbåndet, men han kan ikke have haft ryggen til hele tiden.

At han efterfølgende skulle have haft talt med hundeførerne om behandlingen hundene fik, er for mig bare tom snak. Hundeførerne skal have vejledning i situationen (eller stoppes) og ikke først bagefter.

 

Rettelse: Med hundeføreren (bestemt ental, henviste til hunden, der fik svingturens ejer).

 

Og kommentaren om, at de vil træne mindre hårdhændet fremover er jo bare... Intetsigende.. Mindre hårdhændet - ift. hvad? Hunden med svingturen? Hundene, der blev slæbt afsted ved deres halsbånd?

 

At han stod med ryggen til, kan jeg heller ikke rigtig se brugt som argument... Jeg ser INGEN synderlig reaktion fra nogle af kursisterne og hunden må, tænker jeg, have givet en form for smertens-/chokytring. Den totale mangel på reaktion tyder på, for mig, at det ikke er sjældent set med handlinger af lign. kaliber... :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det ikke helt.... Jeg er opdrætter og udstillingsmenneske, det er ved gud to temmelig udsatte "poster" at befinde sig på mht. kritik af "faget".

Jeg bliver langt mere anstreng af at vide at der findes mennesker i begge kategorier som ubemærket opfører sig usympatisk og med ringe etik over for dyrene, end hvis de er skyld i at der kommer fokus på emnet. Jeg kunne ikke drømme om at forsvare noget blot fordi det foregik inden for egne rækker, de skal fanmer bare grilles så vi kan få tyndet ud i den slags.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår det ikke helt.... Jeg er opdrætter og udstillingsmenneske, det er ved gud to temmelig udsatte "poster" at befinde sig på mht. kritik af "faget".

Jeg bliver langt mere anstreng af at vide at der findes mennesker i begge kategorier som ubemærket opfører sig usympatisk og med ringe etik over for dyrene, end hvis de er skyld i at der kommer fokus på emnet. Jeg kunne ikke drømme om at forsvare noget blot fordi det foregik inden for egne rækker, de skal fanmer bare grilles så vi kan få tyndet ud i den slags.

Bliver du ikke trist over udstillingsverdens forfængelighed når de viste de fine BBC udsendelser om extrem dog breeding, det gør jeg, selvom jeg aldrig befinder mig der.
Link til indlæg
Del på andre sites

Og tænker at nogle gange kunne vi bare godt bruge lidt positiv omtale i stedet for alt det andet. Jeg forsvare intet, men kan godt lide det jeg laver med mine hunde, og ville håbe at alle mennesker kunne se det i det lys jeg ser det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver du ikke trist over udstillingsverdens forfængelighed når de viste de fine BBC udsendelser om extrem dog breeding, det gør jeg, selvom jeg aldrig befinder mig der.

 

Jo trist, men jeg føler mig sgu da ikke ramt og føler intet behov for at forsvare noget som helst.

Intet af det jeg foretager mig som udstiller eller opdrætter er noget jeg ikke meget grundigt kan forklare formålet med og stå 100% inde for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og tænker at nogle gange kunne vi bare godt bruge lidt positiv omtale i stedet for alt det andet. Jeg forsvare intet, men kan godt lide det jeg laver med mine hunde, og ville håbe at alle mennesker kunne se det i det lys jeg ser det.

 

Men hvilken reel forskel gør det for dig hvad andre ser eller ikke ser?

Jeg er ikke ude på at kritisere, jeg kan bare slet ikke forstå at man bruger energi på det. Jeg er en fattigrøv der ikke har penge til mad, men jeg har 6 store hunde... tror mig, det er der sgu ikke så meget forståelse for ude i villakvarterene, men det kan da aldrig få betydning for mine valg og prioriteter, lissom glæden over mine dyr ikke kan mindskes af andres uvidenhed eller manglende forståelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo trist, men jeg føler mig sgu da ikke ramt og føler intet behov for at forsvare noget som helst.

Intet af det jeg foretager mig som udstiller eller opdrætter er noget jeg ikke meget grundigt kan forklare formålet med og stå 100% inde for.

Jeg føler mig hellere ikke ramt, bare lidt mat, prøver faktisk at forandre ting på hvad jeg anser som en konstruktiv og aktiv måde, er f.eks stolt over at stå på denne liste Idébank | dansk-retriever-klub.dk og har holdt mange foredrag med mange gode debatter i både jagthundeklubber og forskellige special klubber. Og jeg håber og tror faktisk på at jeg flytter ting. Så bliver man da lidt trist når det helt lige bliver vendt en omgang igen.
Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvilken reel forskel gør det for dig hvad andre ser eller ikke ser?

Jeg er ikke ude på at kritisere, jeg kan bare slet ikke forstå at man bruger energi på det. Jeg er en fattigrøv der ikke har penge til mad, men jeg har 6 store hunde... tror mig, det er der sgu ikke så meget forståelse for ude i villakvarterene, men det kan da aldrig få betydning for mine valg og prioriteter, lissom glæden over mine dyr ikke kan mindskes af andres uvidenhed eller manglende forståelse.

Vil kritik, hetz og udbredelse af disse videoer uddanne træner og jagthundeklubber, eller bare gøre dem mistænkelige for alt nyt. Det gør ingen forskel for mig, jagthundetræning (hyrdning etc) er for mig det mest rene man kan fortage sig, og håber selvfølelig på at få så mange intereseret i dette som muligt, og det tror jeg hellere ikke disse videoer hjælper på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er egentlig problemet?

Episoden foregik nu engang i en jagthundeklub, så hvorfor dog opfinde en anden vinkel?

Hvis du ikke træner hund sådan, hvis dine jagtvenner ikke træner hund sådan og hvis du aldrig har hørt om den form for træning der hvor du bevæger dig rundt, hvorfor så gå sådan i forsvar. Hvorfor ikke være tilfreds med at lige præcis det ene sted hvor de har fået hovedet skruet omvendt på, nu kommer under lup så de ikke ubemærket kan fortsætte deres udbredelse af hårdhændet og misforstået omgang med vores firbenede venner?

 

Hvilken forskel gør det for dig og din hund og jeres samarbejde, at et fremmed menneske tror et eller andet?

Men hvilken reel forskel gør det for dig hvad andre ser eller ikke ser?

 

Fordi det rammer os alle sammen (og med os alle sammen, mener jeg alle os grimme stygge lystmordere der trækker hunden ud bagved og skyder den hvis ikek den lystrer)

 

Hvor meget bøvl, ballade, mistro, og ikke mindst fuldstændig horrible og meningsløse lovindgreb "vi" bliver ramt med konstant, er det de færreste ikke-jægere der forstår endsige gider at forstå.

Og kom nu ikke med argumentet at "jamen det skér jo, det kan vi jo se".... ja det gør det. Men det gør det dælme også alle andre steder i mindst lige så stort omfang. Sker det alle andre steder, bliver det bare ikke håndteret på samme måde. Det skaber ikke fordomme, det resulterer ikke i at vi endnu engang ser en meningsløs lovændring eller stramning. Det koster ikke på friheden.

 

 

Derfor irriterer det mig grænseløst hver gang der kommer sådan en gang fordomsfuldt halløj der fuldstændigt ukritisk bliver delt ud til alle der tilfældigvis er indenfor rækkevidde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...