Hop til indhold

Hundetræning


Lykkeliv
 Share

Recommended Posts

En god portion hundeenthusiaster er ved at diskuttere dette, men jeg kan ikke finde nogen tråd på HF - kan det virkeligt passe?

 

 

 

Debatten kører også her: https://www.facebook.com/pages/Egtved-jagtforening/432382043482921?fref=ts

 

Hvad siger HF folket? Er det her ok?

 

På Egtved Jagtforenings egen FB side kan man blandt andet se, at der er brugere der har til hensigt at anmelde dette som mishandling, ligesom flere har smidt links afsted til forskellige medier.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 102
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg syntes det er rædselsfuld og fatter seriøst ikke at nogen kan finde på at deltage i den form for træning, jeg fatter nul og niks af de personer som mener at det da ikke er slemt og at videoerne ikke skulle være offentliggjorte! Stakkels hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så videoerne i går, syntes bestemt ikke at det er ok, udover at træningen virker forvirrende og uoverskuelig og hundene tydeligvis ikke ved hvad deres førere vil have dem til, så bliver dyrene taget alt for hårdt fat i generelt. Og ham møgungen der beslutter sig at hive rundt med sin hund skulle være blevet bortvist på stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint nok at man offentliggøre dette. Dog har jeg været ved at finde en gammel video jeg havde på et tidspunkt af min veninde, som gør nøjagtig det samme. Forskellen er bare at hunden bliver læftet i en pind den bider fast i. Men ved første øjekast ligner det 100% det som manden i videoen gør ved sin hund. Derfor mener jeg også at selvom man ikke skal behandle en hund sådan, så er videoen ikke tydelig nok til at vi kan sige ret meget...

 

 

Derudover er jeg egentlig ikke specielt frastødt over behandlingen af hunden som sådan, jeg tror ikke at det var eller er et kæmpe chok for nogen af os at disse metoder benyttes.

Det som chokere mig er den manglende indgribende fra alle de der står omkring... Personligt ville jeg have krævet at træneren havde fået fjernet ejeren fra pladsen, og ville træneren ikke gå med til dette ville jeg selv have forladt træningsstedet. Jeg ville på ingen måde bare have ladet stå til.

 

Det faktum at hundene virker "skræmt" eller lignende har ingen betydning for mig heller. Penny kan nogen gange ligne en der bliver sparket slået og jeg ved ikke hvad, det er faktisk nok at jeg bare råbe en anelse/taler højt i et vredt toneleje. Det skal man selvfølgelig ikke benytte sig af i træning, eller overhovedet, men i mine øjne vidner hundens opførsel ikke nødvendigvis om at der er sket nogen fysisk overlast. Desværre tror jeg ikke vores samfund er klar til at lovgive om man kan psykisk mishandle en hund igennem træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Er egentlig ligeglad med om det er jagthundetræning, DcH, DKK, schæferhundeklubben eller hvor dælen sådan noget træning finder sted.

Og vi skal ikke bilde os selv ind, at det ikke forekommer indenfor egne rækker.... Det gør det i hvertfald i DcH.

- Det er ikke OK.

 

Når det er sagt, så kan vi alle komme ud for en kursist på holdet, som ikke fatter en bjælde og behandler hundene som klaphatten i den første video.

Har selv oplevet det - Og min reaktion var væsentlig anderledes end træneren i den video.

Hvem af os der har ret, det skal jeg ikke kunne svare på, men holder mig nu alligevel til min model, for at sikre at ingen på holdet tror det er OK at rykke hunden rundt på den måde.

 

Det er skrækkeligt at se på og burde blive stoppet med det samme af hensyn til hunden.

 

Den anden video synes jeg tilgengæld er meget mere sigende.

Der vises tydeligt hunde der ikke aner hvad der forventes af dem, hunde der gang på gang bliver flyttet rundt på mere eller mindre pænt, uden at ane hvorfor.

Det er ikke én hund der får et par ryk, men flere.

Med krybende og underdanige hunde til følge.

 

Det er godt nok ikke fair træning og jeg har svært ved at se, hvordan nogen kan synes det overhovedet er træning.

 

Har læst andres kommentarer til det, hvor de skriver de ikke kan se dæmpende signaler på videoen, fordi den er for utydelig - Tilgengæld kan de se en cocker der får godbidder..

Vil bede dem overveje et par briller, for ser ret tydeligt mindst én hund der decideret smider sig på jorden når ejeren kommer ind til den.

Det er et ret tydeligt tegn på, at det ikke er fair træning der foregår.

Og er alt ok, bare hunden får en godbid bagefter?

 

Skal man virkelig ignorere det slemme man ser, fordi der også sker noget godt?

 

Jægerne der straks ser sig sure og prøver at bortforklare det der sker, i den ånd at de ikke vil sættes i bås med dem - Og gerne vil fortælle at jagttræning er helt OK.

De gør præcis det modsatte og sætter sig selv i bås, ved at bortforklare.

 

Jeg har set mange jægere træne på en helt anden måde, ligesom jeg har set lydigheds og rallyfolk være hårde ved deres hunde.

Men det hjælper sgi' da ikke at forsvare det der foregår på videoen og prøve at bortforklare det.

 

Hvorfor ikke vise hvordan de selv træner hund i stedet?

Jeg har set nogle stykker og det kan da så rigeligt tåle at blive vist frem, så hvor for ikke gøre det?

 

For mig handler det i hvertfald ikke om hvorvidt der er tale om jagttræning eller ej - Det handler om træning af hund.

Som sagt så foregår der noget lignende i de fleste større foreninger, men det gør det ikke OK og jeg synes det er fint det kommer frem i lyset.

Næste gang er det måske en DcH klub (som i øvrigt lige har været debatteret, dog uden video), en schæferhundeklub eller en DKK afdeling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om videoerne burde være lagt op eller ej er jo ikke kun et spørgsmål om etik, men også lov, omend det i min optik og overfladiske jura-kendskab, ligger på grænsen af hvad persondataloven dækker.

 

Jeg synes metoderne er barske, og der er ikke meget træningsglæde at spore hverken hos hunde eller førere. Ellers skriger det bare langt væk af... Outdatethed...

 

På FB siden er der en kursist der skriver at de rykker deres hunde op fra dæk til sit fordi det er den eneste måde dette kan gøres, og at "hun godt nok gerne vil se en video af nogen der kan få det til at lykkes på andre måder". En anden kursist fra stedet forsvarer brugen af pighalsbånd som gå-pænt træningsredskab og argumenterer ikke kun for at det ikke skader hunden men også at det er langt mere humant end kvælerhalsbånd - hvilket åbenbart er det eneste alternativ!? :roll:

 

Jeg føler mig kastet tilbage i tiden og tænker på om de her mennesker bare ikke ved bedre? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så videoerne i går, syntes bestemt ikke at det er ok, udover at træningen virker forvirrende og uoverskuelig og hundene tydeligvis ikke ved hvad deres førere vil have dem til, så bliver dyrene taget alt for hårdt fat i generelt. Og ham møgungen der beslutter sig at hive rundt med sin hund skulle være blevet bortvist på stedet.

Det er også den tanke jeg får. I hvert fald på video nr. 2, hvor jeg synes, det er helt tydeligt at en del af hundene ikke forstår øvelsen. Og så ved jeg ikke hvad man tror man får ud af at hive rundt i hundene. Tvivler i hvert fald på at de lærer ret meget af det.

 

Av, får helt ondt i maven af det :( Hunde skal altså ikke krybe sammen eller smide sig om på ryggen, fordi ejeren nærmer sig! Forstår slet ikke man kan synes at træning er sjovt, når det foregår på den måde :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig handler det i hvertfald ikke om hvorvidt der er tale om jagttræning eller ej - Det handler om træning af hund.

Som sagt så foregår der noget lignende i de fleste større foreninger, men det gør det ikke OK og jeg synes det er fint det kommer frem i lyset.

Næste gang er det måske en DcH klub (som i øvrigt lige har været debatteret, dog uden video), en schæferhundeklub eller en DKK afdeling.

 

Enig! Måske jeg skulle ændre titlen på tråden :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

OB's her syntes jeg så igen at det er mega vigtigt at få navn på, lad os få det frem i lyset , hvor foregår der noget skidt, om det er DCH jagthunde DKK eller hvad ellers men endnu vigtigere hvilken afdeling det her bliver alt for let en hetz mod jagthundetræning det skal det ikke blive, det skal være en advarsel mod netop denne afdeling hvor dette finder sted og hvor en kvik kursist har optaget og derved dokumenteret hvad der skete lige her! Ud i lyset med de dårlige steder kun på den måde kan det stoppes

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener folk alt for ukritiske har delt videoerne og disses oplæg til ......ja debat vil jeg ikke kalde det...

 

 

Prøv lige at kigge de videoer igennem "hund for hund" så at sige, og fortæl hvad i rent faktisk ser, og husk så i dén forbindelse på at der er tale om 2 film af meget kort varighed, og meget ringe kvalitet hvor man jo dårligt nok kan skelne racer fra hinanden, ligesom der faktisk er tale om et lydighedshold, ikke et jagthunde-hold, såvel som der (vil jeg formode) er tale om meget urutinerede hunde og ditto førere.

 

Vi kan jo starte med video 1. Hvis vi tager hundene fra buden og op:

 

Rød cocker-ting?? Kaldes hjem, og får ros og godbid, i god ro og orden.

 

Sort wannabe-lab måske? Ligger meget lang tid, og ligger på et tidspunkt hovedet på jorden. Gør den det fordi den er trykket, fordi "det gør den bare", eller er det noget der ligger i generne? Måske en tabt godbid den roder lidt efte med næsen? Hvem kan se hvad der er rigtigt af de 4 muligheder jeg kunne se?

Modtagelsen ved hjemkald kan vi ikke se, men på et tidspunkt ser vi en hund hvor halsbåndet får en del små nøk. Sikkert helt unødvendigt, men det ser vi dælme tit og mange andre steder. Det er almindeligt brugt i flere kredses lydighedstræning, og i særdeleshed ved udstillingstræning. Det retfærdiggør ingenting, men det er ikke noget der gør videoen hér til noget særligt.

 

En sort lidt kraftigere hund. Logrer en del. Klikkermafiaen vil sikkert kalde det stress. Lab-folket vil ikke spekulere væsentligt over en hund der ligger og logrer som dét der. Slet ikek med det in mente at den også gør de på vej hjem. Modtagelsen ser vi ikke, men vi ser hund og fører senere også, og for mig ser det meget afslappet ud.

 

Spaniel/kleiner look-a-like?? Kigger og vimser en del rundt, også hjemme ved føreren. Finder noget mere interessant at lege lidt med, men kommer hjem i en plads i linen, hvor de så tilbringer en del tid. Er der noget galt hér? Altså udover at der nok skal trænes lidt kontaktøvelser.

 

hønsehunden. Ser for mig måske lidt ung og utrænet ud, og placeringen i set-up'et er måske ikke så optimal, lige midt i det hele med sådan en hund. Men ser i andet end dét?

 

Så er der den sorte hund som får svingturen. Jeg kan ikke se noget der er håndteret rigtigt dér.

 

Og så har vi en hund der er ved føreren hele tiden. Den snuser lidt rundt, forholder sig ellers roligt. Kigger lidt op for kontakt ind i mellem, og får det da også. Ellers en fin præsentation af "ro"

 

 

Så hvad er vi oppe på? 2 hunde der håndteres hårdt?

 

 

Video 2 har jeg ikke gået igennem endnu, og der har jeg da set et par ting som heller ikke er i orden, men da det er video 1 der afstedkommer en svada mod jagthundetræning og jægere (hvad det her faktisk ikke ér, det er nemlig et lydighedshold) så går den nu nok endda. Meget af det her er temmelig inspireret af en gennemgang jeg så andetsteds, i øvrigt. Men jeg finder det er en ganske god måde lige at få set på hvad der rent faktisk kan ses på videoerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke er om deltagere på holdet har givet accept til at videoklippene bliver offentliggjort? Der er jo en lov omkring offentliggørelse af fotos og video..

 

Naturligvis er den form for "træning" ikke i orden og hvis foreningens trænere er kompetente, som der skrives i en kommentar fra klubben, så er det ikke hundetræning de er kompetente til.

 

Som i diverse Millandebatter skyder modstanderne sig bare i foden ved at blive følelseladede i stedet for at komme med saglige argumenter for hvorfor denne træningsform ikke er i orden og selvfølgelig skal vi tage afstand for den behandling hundene får. I bedste fald er det træning uden basis i indlæringspsykologi i værste fald er det efter min mening på linie med terror af hundene, terror fordi de ikke har skyggen af chance for at vide hvad de skal gøre for at undgå straf.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har læst andres kommentarer til det, hvor de skriver de ikke kan se dæmpende signaler på videoen, fordi den er for utydelig - Tilgengæld kan de se en cocker der får godbidder...

det er bl.a. mig. Og det er ret tydelig at se den røde hund få en godbid. Med lidt meget (og imo unødigt) vimsen rundt med hånden, men den får nu en godbid, eller ihvertfald et hånd-fra-lomme-til-hovede-klap

 

Du har måske ikke kigget video 1 ordentligt igennem?

 

 

 

og jeg vil så iøvrigt gerne gøre det klart at hverken jeg, eller nogen af de andre jægere og jagthundefolk jeg kender som deltager i debatten, forsvarer hvad der foregår på videoen.

Men jeg er dælme træt af hysterigalleriets evindelige "lad os dele fuldstændig ukritisk over det hele, så vi kan høste så mange likes som overhovedet muligt, uden egentlig sagligt grundlag for noget som helst"

 

For det er hvad det ér: En høst af likes. Ikke for at forbedre noget som helst, ikke for at belyse en problemstilling, eller indgå en dialog om noget.

Nej. Man gik ind til noget med en yderst negativ (og fordomsfuld) indstilling, og allerede dér har man jo blokeret for dialogen efterfølgende.

Man har så ikke just gjort det bedre ved at sprede sin galde alle de steder man overhovedet har kunnet komme til, drive en heksejagt på jagtforeningens hjemmeside istedet for at tage den direkte dér hvor problemet nu en gang er, i hundeudvalget under den pågældende jagtforening, alternativt i jagtforeningen selv, og derved faktisk give dem en chance for lidt selvransagelse, og muligheden for at rette op på hvad der måtte være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min første tanke er om deltagere på holdet har givet accept til at videoklippene bliver offentliggjort? Der er jo en lov omkring offentliggørelse af fotos og video..

Jeg tænker nej - men med tanke på videoens ringe kvalitet og det faktum at man ikke kan se konkrete ansigter/personer i en sådan grad at det skaber genkendelse, dækker persondataloven så?

 

Hvis de skal fjernes, er det nok dén vej Egtved skal gå. Men skaden er ligesom sket, det her er på 1000-vis af facebook vægge, youtube og mange forums. For ikke at tale om hvad der sker hvis der rent faktisk er et medie der beslutter sig for at bringe den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Enig! Måske jeg skulle ændre titlen på tråden :hmm:

 

Jeg synes i hvertfald det vil rette fokus det rigtige sted hen, hvis jagt blev slettet. :genert:

 

For mig er det i hvertfald ikke et spørgsmål om hvad man træner hunden til, men hvordan man gør det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
det er bl.a. mig. Og det er ret tydelig at se den røde hund få en godbid. Med lidt meget (og imo unødigt) vimsen rundt med hånden, men den får nu en godbid, eller ihvertfald et hånd-fra-lomme-til-hovede-klap

 

Du har måske ikke kigget video 1 ordentligt igennem?

 

Jo - Undrede mig bare over at du kunne se det, men ikke den springer/Kleiner ting, der gentagne gange smider sig på jorden - Men det er så fordi du ikke har kommenteret på video nr. 2, kan jeg så forstå :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke trangen til at gennemgå den enkelte hund og fører, det er da muligt at en enkelt eller to formår at få en øvelse ud af forestillingen! Men det store flertal ser ikke ud til på nogen måde at have forstået hvad der er gang i, det er trænerens og klubbens ansvar, det hundetræning handler om er jo ikke at lære hunden en given øvelse, men at lære hundeføreren at lære hunden en given øvelse, hvis det her skal forestille at være et forsøg på at lære hundeførere at få hunden til at sidde eller ligge i et antal minutter så er der fejlet stort! At man kan finde en eller to som giver hunden en godbid ændre da ikke på at der i det store hele er fejlet her! Jeg syntes det er godt det bliver vist og super godt at klubben bliver nævnt det er den som kan og bør ændre tilgangen til træningen

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligvis er den form for "træning" ikke i orden og hvis foreningens trænere er kompetente, som der skrives i en kommentar fra klubben, så er det ikke hundetræning de er kompetente til.

I øvrigt er der ikke meget "naturligvis" over det... Det er og forbliver altså et spørgsmål om ideologier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er fint nok at man offentliggøre dette. Dog har jeg været ved at finde en gammel video jeg havde på et tidspunkt af min veninde, som gør nøjagtig det samme. Forskellen er bare at hunden bliver læftet i en pind den bider fast i. Men ved første øjekast ligner det 100% det som manden i videoen gør ved sin hund. Derfor mener jeg også at selvom man ikke skal behandle en hund sådan, så er videoen ikke tydelig nok til at vi kan sige ret meget...

 

Seriøst? Det er halsbåndet hunden bliver svinget rundt i, den har ikke en pind i munden. Det er ikke apportering øvelsen går ud på men afdækning på afstand.

 

Derudover er jeg egentlig ikke specielt frastødt over behandlingen af hunden som sådan,

 

Vil du fortælle hvorfor du ikke finder denne form for træning frastødende?

 

jeg tror ikke at det var eller er et kæmpe chok for nogen af os at disse metoder benyttes.

Det som chokere mig er den manglende indgribende fra alle de der står omkring... Personligt ville jeg have krævet at træneren havde fået fjernet ejeren fra pladsen, og ville træneren ikke gå med til dette ville jeg selv have forladt træningsstedet. Jeg ville på ingen måde bare have ladet stå til.

 

Det forstår jeg ikke en meter af, hvorfor skal de gribe ind, hvis de som du ikke finder træningen specielt frastødende, hvorfor så blande sig?

 

Det faktum at hundene virker "skræmt" eller lignende har ingen betydning for mig heller. Penny kan nogen gange ligne en der bliver sparket slået og jeg ved ikke hvad, det er faktisk nok at jeg bare råbe en anelse/taler højt i et vredt toneleje. Det skal man selvfølgelig ikke benytte sig af i træning, eller overhovedet, men i mine øjne vidner hundens opførsel ikke nødvendigvis om at der er sket nogen fysisk overlast. Desværre tror jeg ikke vores samfund er klar til at lovgive om man kan psykisk mishandle en hund igennem træning.

 

Handler det kun om lovgivning?

 

Om videoerne burde være lagt op eller ej er jo ikke kun et spørgsmål om etik, men også lov, omend det i min optik og overfladiske jura-kendskab, ligger på grænsen af hvad persondataloven dækker.

 

Jeg ved at vi på DcH's hundelejr skal have skriftlig tilladelse til at lægge fotos ud på nettet og bringe dem i artikler

 

Jeg synes metoderne er barske, og der er ikke meget træningsglæde at spore hverken hos hunde eller førere. Ellers skriger det bare langt væk af... Outdatethed...

 

På FB siden er der en kursist der skriver at de rykker deres hunde op fra dæk til sit fordi det er den eneste måde dette kan gøres, og at "hun godt nok gerne vil se en video af nogen der kan få det til at lykkes på andre måder". En anden kursist fra stedet forsvarer brugen af pighalsbånd som gå-pænt træningsredskab og argumenterer ikke kun for at det ikke skader hunden men også at det er langt mere humant end kvælerhalsbånd - hvilket åbenbart er det eneste alternativ!? :roll:

 

Jeg føler mig kastet tilbage i tiden og tænker på om de her mennesker bare ikke ved bedre? :vedikke:

 

Jeg tror reelt ikke brugerne af disse metoder ved "bedre". Hvis man går i et lukket træningsmiljø kommer der som regel ikke nyt ind

 

Jeg mener folk alt for ukritiske har delt videoerne og disses oplæg til ......ja debat vil jeg ikke kalde det...

 

 

Prøv lige at kigge de videoer igennem "hund for hund" så at sige, og fortæl hvad i rent faktisk ser, og husk så i dén forbindelse på at der er tale om 2 film af meget kort varighed, og meget ringe kvalitet hvor man jo dårligt nok kan skelne racer fra hinanden, ligesom der faktisk er tale om et lydighedshold, ikke et jagthunde-hold, såvel som der (vil jeg formode) er tale om meget urutinerede hunde og ditto førere.

 

Vi kan jo starte med video 1. Hvis vi tager hundene fra buden og op:

 

Rød cocker-ting?? Kaldes hjem, og får ros og godbid, i god ro og orden.

 

Sort wannabe-lab måske? Ligger meget lang tid, og ligger på et tidspunkt hovedet på jorden. Gør den det fordi den er trykket, fordi "det gør den bare", eller er det noget der ligger i generne? Måske en tabt godbid den roder lidt efte med næsen? Hvem kan se hvad der er rigtigt af de 4 muligheder jeg kunne se?

Modtagelsen ved hjemkald kan vi ikke se, men på et tidspunkt ser vi en hund hvor halsbåndet får en del små nøk. Sikkert helt unødvendigt, men det ser vi dælme tit og mange andre steder. Det er almindeligt brugt i flere kredses lydighedstræning, og i særdeleshed ved udstillingstræning. Det retfærdiggør ingenting, men det er ikke noget der gør videoen hér til noget særligt.

 

En sort lidt kraftigere hund. Logrer en del. Klikkermafiaen vil sikkert kalde det stress. Lab-folket vil ikke spekulere væsentligt over en hund der ligger og logrer som dét der. Slet ikek med det in mente at den også gør de på vej hjem. Modtagelsen ser vi ikke, men vi ser hund og fører senere også, og for mig ser det meget afslappet ud.

 

Spaniel/kleiner look-a-like?? Kigger og vimser en del rundt, også hjemme ved føreren. Finder noget mere interessant at lege lidt med, men kommer hjem i en plads i linen, hvor de så tilbringer en del tid. Er der noget galt hér? Altså udover at der nok skal trænes lidt kontaktøvelser.

 

hønsehunden. Ser for mig måske lidt ung og utrænet ud, og placeringen i set-up'et er måske ikke så optimal, lige midt i det hele med sådan en hund. Men ser i andet end dét?

 

Så er der den sorte hund som får svingturen. Jeg kan ikke se noget der er håndteret rigtigt dér.

 

Og så har vi en hund der er ved føreren hele tiden. Den snuser lidt rundt, forholder sig ellers roligt. Kigger lidt op for kontakt ind i mellem, og får det da også. Ellers en fin præsentation af "ro"

 

 

Så hvad er vi oppe på? 2 hunde der håndteres hårdt?

 

 

Video 2 har jeg ikke gået igennem endnu, og der har jeg da set et par ting som heller ikke er i orden, men da det er video 1 der afstedkommer en svada mod jagthundetræning og jægere (hvad det her faktisk ikke ér, det er nemlig et lydighedshold) så går den nu nok endda. Meget af det her er temmelig inspireret af en gennemgang jeg så andetsteds, i øvrigt. Men jeg finder det er en ganske god måde lige at få set på hvad der rent faktisk kan ses på videoerne.

 

Jeg ser træning hvor hundene ikke har forstået opgaven og rettes gentagne gange uden dette hjælper dem til forståelse.

 

Jeg ser træning som bygger på fejllæring og forvirring. Hundene lærer simpelthen det forkerte, at lægge sig i stedet for at sidde, at løbe hjem i stedet for at blive på stedet.

Lur mig om ikke disse hundeejere har trænet sit og dæk på afstand med indkald fra starten, så hundene har lært at de vil blive kaldt tilbage om lidt. Det er det viste man som regel får ud af netop det.

 

Jeg ser en træner som lader hundeejerne træne på fejl og ikke stopper nyttesløs afstraffelse.

 

Hård håndtering kan gradbøjes, for mig er det væsentligste at hundene skal honorere krav de ikke har lært at mestre og at de straffes for ikke at kunne, er det i orden synes du?

 

I øvrigt finder jeg din bemærkning om "klikkermafia" utrolig nedladende..

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover det selvfølgelige (dårlig behandling af hundene) synes jeg at træningen virker meget mærkelig. Hundene fatter hat af hvad de skal, de skal ligge/sidde meget længere end deres træningsniveau er nået op på og ejerne virker irriterede. Derudover er en af kommentarerne fra klubmedlemmer at hundene (og førerne) er på meget forskellige niveauer (nogle skulle åbenbart være til deres første træningsgang), hvorfor skal de alle så lave det samme, lige lang tid og med samme afstand til føreren? Jeg synes det virker som en dårligt uddannet træner, lidt ala når små piger leger springhest med deres hund i haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser træning som bygger på fejllæring og forvirring. Hundene lærer simpelthen det forkerte, at lægge sig i stedet for at sidde, at løbe hjem i stedet for at blive på stedet.

Lur mig om ikke disse hundeejere har trænet sit og dæk på afstand med indkald fra starten, så hundene har lært at de vil blive kaldt tilbage om lidt. Det er det viste man som regel får ud af netop det.

Den tror jeg bestemt du har ret i, baseret på video 2. SOm jeg endnu ikke har siddet og kigget ordentligt igennem. Iøvrigt en hyppig fejl mange steder.

 

Hård håndtering kan gradbøjes, for mig er det væsentligste at hundene skal honorere krav de ikke har lært at mestre og at de straffes for ikke at kunne, er det i orden synes du?

Har jeg nogensinde påstået at det er iorden at forlange ting af sin hund den endnu ikke kan/har lært? Nej. Er svaret.

 

Men opnår man en ændring på det pågældende træningssted, ved at lægge hele træningsstedet til had og offentlig gabestok og hvad har vi? Næppe.

I bedste fald holder de folk der vil kunne få ændret sagerne sig bare væk. Og så står du tilbage med et træningssted der udelukkende har medlemmer der går ind for den slags behandling. SUper udvikling iøvrigt.

 

I øvrigt finder jeg din bemærkning om "klikkermafia" utrolig nedladende..

Det kan jeg fint leve med. Det er vel ikke værre end:

"Desværre er der mange jægere der regner deres hunde for en ting de kan lægge fra sig ude i skuret/hundegården når de ikke skal bruges til jagt." "jeg talte med en jæger som sagde at hvis hundene ikke ville adlyde bliver de skudt. "

 

 

 

"Jægere tror hunde skal bankes for at adlyde "

 

 

"jægere er nogen svin"

 

Og mange flere kommentarer afstedkommet af dét her.

 

 

 

 

 

 

Mit indlæg i alt om intet tråden om hvad det ér jeg opponerer imod.

 

Jeg ønsker ikke at forsvare de ting der er gjort forkert på det pågældende træningssted.

 

Men generaliseringen der sker, er jeg meget imod, ligesom jeg også er meget imod at man helt ukritisk deler den slags alle steder man kan komme til det, med dét in mente at overskriften hver gang faktisk er: "jagttræning burde forbydes" (jeg minder lige om at der faktisk står i loven at en egnet apporterende jagthund SKAL medbringes, altså KAN man ikke forbyde jagtrelevant træning)

.......ALtsammen baseret på én oplevelse, under én træner, på ét træningssted, under én klub, under én organisation, som tilfældigvis har noget med jagt at gøre.

 

Hvis det var én træner, ét træningssted, i én klub, under DcH, eller DKK, eller DGI..... ville man så ligge skidtet ud under overskriften: "lydighedstræning burde forbydes".... eller "agility....." eller"Rally......"???

Nej vel!?

 

 

Ja, træneren burde have grebet ind omgående. Ved vi om det var en ny træner på stedet? Ville en helt ny træner i en hvilken som helst anden klub gribe ind med det samme? Eller ville alle gamle garvede hærdede trænere i alle andre klubber dét?

 

Det virker lidt frelst at påstå dét, under alle omstændigheder.

Uanset har man jo end ikke givet træningsstedet muligheden for at behandle en sådan klage på ordentlig vis først. Forstå klagen, snakke med trænerne osv. osv. osv. Sandsynligvis fordi man gik ind til hele træningen med en temmelig negativ indgangsvinkel helt fra starten af, hvilket jo heller ikke ligefrem gavner noget som helst for samarbejdet eller forståelsen parterne imellem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Det kan jeg fint leve med. Det er vel ikke værre end:

"Desværre er der mange jægere der regner deres hunde for en ting de kan lægge fra sig ude i skuret/hundegården når de ikke skal bruges til jagt." "jeg talte med en jæger som sagde at hvis hundene ikke ville adlyde bliver de skudt. "

 

 

 

"Jægere tror hunde skal bankes for at adlyde "

 

 

"jægere er nogen svin"

 

Og mange flere kommentarer afstedkommet af dét her.

 

 

 

 

 

 

Mit indlæg i alt om intet tråden om hvad det ér jeg opponerer imod.

 

Jeg undre mig bare over, at du tror det er vejen frem at være nedladende og generaliserende, når det er det du selv opponere mod?

Kan ikke se det skulle hjælpe på den negative stemning mod jægerne - Tværtimod, så hjælper du til at fremstille jægere som nogle der ikke ønsker kritik indenfor egne rækker, men som gerne er nedladende og generaliserende overfor andre og det kan jeg ikke se fremmer din sag :vedikke:

 

Det er nok ikke sådan du mener det, men det er sådan det nemt kan opfattes.

 

Hvad om du lige læser tråden igen, nu overskriften er ændret og læser hvor det er HF skriver at det er JÆGERE og ikke HUNDETRÆNINGEN den er gal med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om videoerne burde være lagt op eller ej er jo ikke kun et spørgsmål om etik, men også lov, omend det i min optik og overfladiske jura-kendskab, ligger på grænsen af hvad persondataloven dækker.

 

Jeg synes metoderne er barske, og der er ikke meget træningsglæde at spore hverken hos hunde eller førere. Ellers skriger det bare langt væk af... Outdatethed...

 

På FB siden er der en kursist der skriver at de rykker deres hunde op fra dæk til sit fordi det er den eneste måde dette kan gøres, og at "hun godt nok gerne vil se en video af nogen der kan få det til at lykkes på andre måder". En anden kursist fra stedet forsvarer brugen af pighalsbånd som gå-pænt træningsredskab og argumenterer ikke kun for at det ikke skader hunden men også at det er langt mere humant end kvælerhalsbånd - hvilket åbenbart er det eneste alternativ!? :roll:

 

Jeg føler mig kastet tilbage i tiden og tænker på om de her mennesker bare ikke ved bedre? :vedikke:

 

 

Ja det er lige præcis det det hele handler om!

 

Jeg ved ikke om materialet er tilgængeligt online, men overvej lige uddannelsen af jagthundeinstruktørerne, de møder distancerende ord som "jagthundedressur" osv. ikke noget med indlæringspsykologi eller lignende...

den her udkom sidste år og det er vidst meget sigende for hele situationen i Egtved blandt andre Køb Moderne uddannelse af jagthunde - Tilbud: 375,00,-

Link til indlæg
Del på andre sites

DKW, jeg synes godt nok du er gået i defensiven, og fint nok.

 

Jeg er enig i at man ikke kan generalisere. De klip kunne, som MM skiver, lige så vel komme fra visse afdelinger i DcH, DKK eller lign. Men faktum er, at det er DÅRLIG hundetræning! Alle er vist enige om, at der forlanges noget af hundene som de ikke forstår, og så bliver de straffet for det! At træneren ikke afbryder og konstaterer at hundene ikke er klar til de øvelser, fatter jeg ikke!

 

Og ja, det betyder ihvertfald som minimum at der er én VIRKELIG dårlig træner i den klub. Som åbenbart har et hold yngre hunde (og måske uerfarne hundefører). Hverken hunde eller HF ved, at hvad de gør er piv-forkert. Og de nye HF'ere lærer jo af de ældre og mere erfarne - nemlig at det er helt ok at svinge rundt med hunde, at bede dem udføre øvelser de ikke kender m.m.

 

Sådanne klip (med delinger på et medie som FB) afstedkommer en masse generalisering, hetz og had. Og hvad så? Hvis de havde trænet ordentligt og fornuftigt, var dette aldrig sket! Og at det skræmmer potentielt nye medlemmer væk - fint med mig! Hvordan skal nye HF'ere ellers lære om GOD træning?

 

Og ja, jeg har sgu set dette flere gange. Sjovt nok er det som regel jægere og brugshundefolk der benytter disse metoder. Jeg har i øvrigt engang politianmeldt en fyr i schæferhundeklubben, Århus N., som piskede sin hund - meget! Og det var ikke bare "nu larmer vi med pisk og får hund til at gø", det var regulære tæsk, og hunden skreg og skreg. Var det foregået i forbindelse med fællestræning, ville jeg da på alle måder ønske at sådan noget blev offentligt kendt, men nu var det en enlig svale der trænede med sig selv uden andre på pladsen.

 

Jeg synes det er så langt ude at denne type træning stadig praktiseres, og når det er under opsyn fra en træner, er det jo bare endnu mere uforståeligt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...