Hop til indhold

Utryg ved at være i haven sammen med os

Cricht
 Share

Recommended Posts

Gode råd eller forklaringer er velkomne!

Jeg aner simpelthen ikke hvordan det her "problem" er opstået eller hvordan vi skal få det løst.. Så hvem spørger man så til råds.. HF selvfølgelig :mrgreen:

Carla eeeelsker at være ude i vores have! Hun kan være derude i lang tid af gangen, specielt nu her hvor vejret er blevet lidt lunere, så ligger hun på græsplænen og tygger kødben, løber rundt og leger med noget af sit legetøj, graver huller :evil: og ja alt muligt. Hallen kører på hende og hun tuller gerne rundt derude mange gange i løbet af dagen.

"Problemet" er så, at hun direkte bliver bange, eller ihvertfald stærkt utryg (tror jeg), lige så snart min kæreste og jeg bevæger os derud sammen med hende?

Hvis vi blot sætter os ved havebordet og snakker så er der ingenting og hun render rundt som hun plejer. Men i det sekund vi bare tænker på at rejse os og lave noget, så trykker hun sig op af terrassedøren og vil ind, og hendes nyeste ide er så at flygte om bag huset ved brændestakken og gemme sig omme bag den, helt oppe af væggen.

Hvorfor er hun dog så utryg ved at vi render og laver ting?? :vedikke:

Det skal siges at min kæreste og jeg er "havemennesker", så vi render tit og ordner ting i haven, klipper buske, fejer, ruller vandslangen ud og tager med rundt i haven, sår ting i køkkenhaven osv. Når det er sagt så er det måske vigtigt at sige at der aldrig er sket noget ude i haven! Altså, Carla er aldrig kommet til skade/noget er faldet ned over hende/trådt på halen eller lignende.

Det gør os lidt utrolig og også triste over at hun ikke kan lide at være i haven sammen med os, specielt nu hvor vi går ind i en tid hvor hun så vil føle sig utryg utrolig meget :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det kommet pludseligt, eller har det altid været sådan?

Går ud fra at Carla er lidt hormonel nu pga sin alder, så hun kan være meget mere sensitiv end tidligere over for ting. Netop høj stemmeføring (uanset om det er henvendt til hende) kan gøre hende "ked af det". Måske I har gjort det uden at være bevidste herom. Selvom hun ikke er kommet til skade, kan hun så være utryg ved nogen af jeres maskiner/værktøjer i haven?

Tænker om I kan prøve at være kun 1 ad gangen med hende i haven, hvor I laver noget sjovt sammen med hende. Leger eller træner - hvad hun synes er sjovt. Og den vej lærer hende, at det at være sammen med jer i haven er forbundet med noget godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det sket at en af jer, under havearbejdet, er kommet til at råbe højt, f.eks. fordi vedkommende slog sig el. lign? Sådan en episode kan godt "sætte sig" hos en hund. Det kunne også være f.eks. et skænderi (men dem har man som regel for lukkede døre ;-)).

Det kan sagtens tænkes at vi har talt højt sammen hvis vi har stået i hver sin ende af haven..

Eller hun kan være blevet bange for haveslangen eller et eller andet redskab I har brugt derude? Det er jo svært at sige, når I ikke har set lige præcis hvornår hun blev bange.

Men mon ikke det kan trænes væk ret hurtigt?

Jeg er ret overbevist om at det netop er når vi bruger redskaber at hun bliver utryg. I vinters var hun ikke bange for sneskovl og lignende, selvom hun gøede af den når vi brugte den, så var hun ikke bange og logrede altid med halen.. Det er kommet inden for de sidste par måneder.

Vi prøvede igår bare at gå ud og sætte os og belønne med godbidder da hun så kom ud til os, men der gik 2 minutter så var det som om hun "gennemskuede" os, og blev utryg og nægtede at få flere godbidder selvom min kæreste bare sad derude sammen med hende.

Er det kommet pludseligt, eller har det altid været sådan?

Går ud fra at Carla er lidt hormonel nu pga sin alder, så hun kan være meget mere sensitiv end tidligere over for ting. Netop høj stemmeføring (uanset om det er henvendt til hende) kan gøre hende "ked af det". Måske I har gjort det uden at være bevidste herom. Selvom hun ikke er kommet til skade, kan hun så være utryg ved nogen af jeres maskiner/værktøjer i haven?

Tænker om I kan prøve at være kun 1 ad gangen med hende i haven, hvor I laver noget sjovt sammen med hende. Leger eller træner - hvad hun synes er sjovt. Og den vej lærer hende, at det at være sammen med jer i haven er forbundet med noget godt.

hun har altid reageret overfor maskiner - støvsuger, gulvskrubbe, kost, sneskovl osv. Men aldrig hvor hun har været utryg på denne her måde! Altså igår endte hun med at ligge sig omme ved brændestakken og da min kæreste gik om for at se til hende begyndte hun at ligge og ryste da hun så ham :cry:

Hun er MEGET hormonel! Det kommer og går lidt, men der er tydelige forandringer og vi regner med løbetiden er stærkt på vej da hun gør sig meget mere ren og hun er hævet bagtil og hun sover også lidt mere end hun plejer.

Jeg synes vi har prøvet de sidste par dage med godbidder osv, men hun er meget mistroisk overfor os virker det som om.. Men måske vi bare skal blive ved og rose når hun kommer derud og så bare kun lege og sidde roligt derude så hun kan se der ikke sker noget farligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Cleo er ikke tæt på løbetid, men hun har helt klart ændret adfærd til det mere følsomme på visse områder. Hun bliver hurtigere forskrækket, og bliver meget - som i virkelig meget - ked af det, hvis man kommer til at hæve stemmen eller hun får skæld ud. Det er helt klart en hormonel ændring hos hende - også selvom løbetiden er oppe over. Det var mere derfor, jeg tænkte, at hendes adfærd kunne skyldes, at hun pt er meget sensitiv.

Hvis hun har gennemskuet, hvad I gør med godbiderne, kunne I så ikke prøve at droppe dem, og evt tlbyde hende sjov i stedet. Evt kun af ad gangen i haven.

Hvordan er hun, når I går ture med hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville stoppe med godbidderne.. opfør jer helt normalt og giv hende lidt tid. Cookie ved lige nøjagtigt hvornår godbidder betyder at der er lusk med i spillet. F.eks at hun skal have potecure, klippes eller i bad.

Så hvis hun forbinder jeres godbidder med at hun skal lokkes ud i noget hun ikke er tryg ved, ville jeg simpelthen bare lade være :)

Giv hende lidt tid, måske opdager i pludselig en dag, nøjagtigt hvad hun er bange for når i ikke fokuserer på at fjerne hendes frygt men bare observerer.

Har i vist hende redskaberne? Det kan virke fjollet, men her har det faktisk altid virket. Altså, læg tingen på jorden og gå derhen med hunden. Tramp evt lidt på det, så hunden kan se at det ikke reagerer (er levende). Rør ved tingen mens i snakker roligt (evt fortæller lidt om hvad man bruger det til, bare for at finde på noget at sige). Og så måske tage det op, se om man kan lege lidt med det eller hvad ved jeg. Måske er det noget helt andet hun er bange for. Har i tøj på når i er i haven, som i ikke ellers har på? Stor hat/kasket, solbriller, træsko eller noget andet hun kan være utryg ved?

Kan hun være bange for at i kommer noget til når i går rundt?

Cookie er f.eks ikke tryg ved vand. Hun sjasker fint rundt og henter pinde og kan også godt svømme ud efter en pind, men så snart vi går ud i vandet går hun helt amok og gøer og farer panisk rundt.. jeg ved ikke hvorfor, men vi har bare aftalt at badning er der ikke noget af når hun er med, medmindre en af os kan bære hende mens den anden pjasker lidt rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes i skal lade hende gå indenfor når hun bliver utryg og lad være at lokke med hende. Giv hende følelsen af at hun kan kontrollere sit miljø og altså føle at hun kan komme væk fra det.

Prøv at sammenligne det med hvis hun var bange for nytårsskyts. For hende er havearbejde det samme i øjeblikket. Så når hun er der selv, så gå ud en gang imellem, giv hende noget spændende aktivitet og forlad hende INDEN hun bliver utryg. Gøres mange gange, indtil hun kigger på jer når i kommer i forventing om at i skal lave noget sjovt. Først når hun er helt tryg ved at i bare bevæger jer rundt i haven sammen med hende, akn i begynde på havearbejde mens hun er der også, men lad hende hele tiden få muligheden for at gå ind.

Det kan også være at det er smart, hvis det kun er den ene af jer, som laver havearbejde, af gangen. Den anden er inde sammen med hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for gode råd :bighug: Det går fremad!

Vi har droppet godbidderne nu, for det gør ingen forskel om de er der eller ej, hun ved helt tydeligt godt, at godbidderne er der for at lokke hende udenfor!

Her i weekenden har vi fokuseret meget på bare at være i haven uden at lave en masse "farlige" ting! Vi har siddet og nydt solen i solstolene og bare gået lidt rundt derude og igår fik vi succes - Carla kom selv ud til os mens vi sad og slappede af, og hun endte med at ligge og hygge sig på græsset med sit kødben og vi kunne lege med bold derude osv uden at hun blev utryg!

Vi kunne endda gå ind i drivhuset og lige vande lidt og så gå ud og indenfor i huset, uden at hun blev utryg. Hun lå bare på græsset og kikkede på os.

Hvordan er hun, når I går ture med hende?

Hun har slet ikke ændret adfærd når vi går tur.. Hun elsker at gå tur og bare lyden af halsbåndet så kommer hun tøffende med logrende hale. Så ingen problemer på det område gudskelov :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites