Hop til indhold

Øv, stresser til rallytræning - skal vi holde pause?


Annette
 Share

Recommended Posts

Vi er begyndt til rallytræning og har været afsted 4 gange. De første 2 gange gik det super godt og Messi (nu 11 mdr.) var super koncentreret:-D.

 

Men de sidste 2 gange har været noget rigtig skidt. I går gik det heeeelt galt da han blev "angrebet" af en anden hanhund på holdet:???:. Ejeren til denne hund skulle lige skifte linen til en anden og så smutter Malthe fra hende. Malthe har før knurret med blottet tandsæt af Messi, så vi har altid holdt os i behørig afstand af Malthe. Malthe og Messi har aldrig "hilst" på hinanden før træning. Messi virkede ikke skræmt af episoden, men gjorde heller ikke noget for at forsvarer sig, hvilket også var svært da han jo var i snor. Messi har ikke problemer med hanhunde. Nå, men.......

 

han har ud over denne episode, der måske? også gik ud over koncentrationen, stresset nogle gange i undervisningstimen. Det udmynter sig i "den gamle" adfærd han fik for nogle mdr. siden efter en noget dårlig prøvetime andetsteds. Han springer op, humper, får et bestemt nej og bliver taget ned igen, hvorefter han "bider"/hægter sig fast i mine arme. Han gør det også lidt igen herhjemme men kun når vi træner rallyøvelserne. Kan en hund have præstationsangst:oops:?

 

Jeg tænker.....uden at have videre forstand på det..... om det bare er for meget, altså en hel time. Men på den anden side, så gør han det jo også bare 15 min. inde i timen. I går prøvede jeg at tage til træningspladsen 45 min. før de andre kom og legede med ham. Blot for at han skulle blive mere afslappet og måske få snust færdigt (lige for øjeblikket lever han med snuden solidt plantet i jorden). Det er rimelig svært at få kontakt med ham når først han ER begyndt at snuse.

 

Måske vi bare skulle tage til pladsen og bare tulle rundt uden at træne et par gange eller.......ja er faktisk i syv sind. Nogle der har nogle gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Var jeg dig, Annette, så ville jeg vælge at få noget hjælp og vejledning i jeres konkrete problematik, sådan at du har en chance for at arbejde med den del på samme måde hver gang hunden begynder at hoppe og tygge i dig. Alternativt vil din reaktion være forskellig og præget af dit eget overskud og sindstilstand i situationen. Når jeg ser hunde der reagerer som du beskriver, så bunder det i ophobet stress der skal ud NU!

 

Har du mulighed for at finde et kyndigt hundemenneske der har tid til at tegne og fortælle på tomandshånd nogle gange, så tror jeg du er godt hjulpet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min golden retriever gør nøjagtig det samme hvis hun bliver stresset. Og hvor var det frustrerende at stå på en træningsplads, mens en træner fortørnet belærer mig om min dominante hund :roll: For ikke at tale om det faktisk gør ret ondt når hunden lige får fat i flæsket på overarmen!

 

Jeg har efterhånden lært at tage det i opløbet. Det er svært at forklare, men jeg kan ligesom mærke på hende, at nu er det ved at være oppeover. Så skynder jeg mig at give hende en nem kommando, eks. sit eller dæk, og belønner med godbidder. Det bryder hendes tilstand, og så kan vi lige gå lidt rundt og blive belønnet for kontakt.

 

Når jeg ikke når at tage det i opløbet, skubber jeg hende forsigtigt ned og sætter mig ned på hug mens jeg holder hende, så hun ikke kan hoppe op ad mig. Jeg aer hende lidt på brystkassen, og når hun er faldet til ro, får hun en kommando og godbid. Jeg har prøvet både at ignorere hende og at sige "Ah ah" og skubbe hende ned. Begge dele gjorde det værre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne1979: Vi er 5 på holdet (lige pt. 4 da en er forhindret et par gange) så vi er naturligvis meget på. Når jeg kan mærke at Messi bliver urolig går jeg fra. Siger til vores instruktør....jeg går lige fra et øjeblik. Og det er helt ok. I går gik vi en halv bane x 2. Men fik aldrig gennemført. Det er som om han går i baglås når der stilles krav til ham.

Derfor jeg tænker om en pause kunne være relevant. Der er f.eks den øvelse hvor vi starter med plads...1 skridt....plads....2 skridt....plads.....og så stresser han. Vi når aldrig til....3 skridt plads (rallyfolket ved sikkert hvilken øvelse jeg snakker om). Hjemme træner vi bare til 2 og så stopper vi. Han står af.

 

Hopsa: Har haft samme tanke, men hvem i denne verden kan man have tillid til? Jeg kender ikke selv nogen. Går jeg til min dyrlæge vil de anbefale (du ved nok hvem fra en tidligere prøvetime) og der vil jeg ikke komme mere. Jeg har kigget lidt på SOR men er ret usikker om det vil være det rigtige. Kan nemlig intet sted på hp'en se hvilke metoder der bliver brugt.

Ophobet stress......puh, ha. Så får jeg det helt dårligt. Syntes vi har en usædvanlig rolig dagligdag. Ved godt at stress hos en hund er anden stress end hos os mennesker.

 

Louise: vores instruktør er bare så god. Hun belærer ikke om at han er dominant. Hun er ret sikker på at det er stress. Jeg bruger også nemme kommandoer eller går helt fra. Og så sidder vi bare og sidder mens jeg stryger ham roligt på brystet og "smalltalker" om alt og intet. Vi smasker lidt sammen, gaber og blinker lidt til hinanden. Syntes det virker. Han falder til ro og begynder at vaske mine hænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Nu er det selvfølgelig svært at rådgive uden at have set hunden.

 

Men jeg er ikke sikker på hvad en pause skal hjælpe, for det udskyder måske bare problemet?

 

Tænker det er bedre at sætte kravene ned og så arbejde med stressen og utrygheden på pladsen, fremfor at fokusere for meget på selve øvelserne.

Fang og beløn de gode momenter og dyrk samarbejdet mere end selve øvelserne - For det lyder til du stiller for store krav til ham på pladsen endnu.

Træn kontakten og vær ikke bange for at bruge lang tid på bare at belønne, belønne og atter belønne for kontakt til dig.

Den tid du investere i det kommer 100 gange igen senere.

 

Du kan jo sagtens se og lære hvordan øvelserne skal udføres og så træne dem hjemme, mens du på træningspladsen fokusere på, at få ro på ham.

Fokuser på de ting han kan, fremfor ny indlæring i starten og beløn ham for dem og så glem alt om hele og halve baner, men træn en enkelt øvelse af gangen.

Nøjes med et par enkelte gode repetitioner og lad ham få en pause.

 

Det var lige mine tanker.... Om jeg rammer helt ved siden af, er jo svært at sige når jeg ikke har set ham.

Men det var lige min umiddelbare indskydelse - Ud over at jeg synes du skal tage en snak med din træner om det og høre hvad hun siger, for hun har jo set hvordan jeres samarbejde er og hvordan han køre op.

Der kan være flere ting i dit kropssprog der forvirre ham, som hun måske kan sætte en finger på, som vi ikke har en chance for at se her.

Så måske hun kan hjælpe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan virker træningen hvis du kører virkelig høj forstærkningsfrekvens og meget små sekvenser?

 

Kender faktisk et par stressede goldens, hvor den model har virket. De skal hele tiden vide at de er igang med at gøre det rigtige.

 

Jeg havde samme problem med min ældste hund da hun var ung og det var helt sikkert forventningspres og at hun egentlig ikke var motiveret for træningen med gjorde det fordi jeg bad hende om det og så kom hun i så meget konflikt at hun stressede op. Hun begyndte også med sit problem efter en dårlig oplevelse til træning, da det yderligere satte pres på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Miss Menelli: det var også lige præcis det der var min tanke. At tage derhen og lave.....ingenting. Altså ingenting i forhold til det der egentlig var målet, nemlig rallytræning. Det skal siges at jeg ikke på noget tidspunkt har overvejet at vi skal til konkurrence i det. Det skal bare være på hyggeplan og for at bruge det som en anden form for træning end den obligatoriske lydighedstræning.

 

Når vi (instruktør og jeg) har talt om hans stress har hun det bud at han nok skal falde til ro når han bliver ældre. Hun er skide sød men tror ikke hun har et egentlig bud på hvad jeg kan gøre. Tror jeg på tirsdag følger min første indskydelse og laver ingenting andet end kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Miss Menelli: det var også lige præcis det der var min tanke. At tage derhen og lave.....ingenting. Altså ingenting i forhold til det der egentlig var målet, nemlig rallytræning. Det skal siges at jeg ikke på noget tidspunkt har overvejet at vi skal til konkurrence i det. Det skal bare være på hyggeplan og for at bruge det som en anden form for træning end den obligatoriske lydighedstræning.

 

Når vi (instruktør og jeg) har talt om hans stress har hun det bud at han nok skal falde til ro når han bliver ældre. Hun er skide sød men tror ikke hun har et egentlig bud på hvad jeg kan gøre. Tror jeg på tirsdag følger min første indskydelse og laver ingenting andet end kontakt.

 

Det er da i hvertfald et forsøg værd.

 

Tag en snak med instruktøren om din plan, så hun er med på det og forstår hvorfor du siger nej tak, til at gå baner.

 

Den aller vigtigste ting overhovedet i rallytræning (og al anden træning for den sags skyld) er kontakten.

Så det vil under ingen omstændighed være spildt at arbejde med den :blink: Tværtimod så vil det være en stor hjælp på sigt.

 

Som Luckyluna foreslår, så kan du jo arbejde med en høj belønningsfrekvens - Sådan at hver gang han kigger på dig, så udløser det belønning.

Derefter kan du jo så udvide det til kontakt under gang - Et skridt, to skidt osv.

I rally er der jo rigtig mange opstandsninger og man vil jo gerne at hunden sætter sig med det samme man stopper op, så det er jo også sådan en lille ting du kan indbygge i din kontakt træning - 1 skridt opstandsning + belønning. Ikke to og tre skridt, bare ét, så han ved at det er rigtigt han standser op.

 

Alt sammen i hans tempo og med rigtig mange pauser hvor han bare får lov at snuse lidt, kigge rundt på de andre osv.

Det du beskriver kunne i hvertfald godt tyde på, at han ikke helt ved hvad du forventer af ham og han ikke helt ved hvad han skal gøre af sig selv og det kan du undgå ved at arbejde med en øj belønningsfrekvens hvor han hele tiden bliver bekræftet i, at det han gør er rigtigt.

Og pauser hvor tingene kan bundfælde sig og han får mulighed for liiiige at observere hvad der foregår omkring ham.

 

Alder hjælper nogle gange på det - For sådan en 11 mdr. gammel hormonbombe har nogle gange rigtig, rigtig meget oppe i hovedet som er svært at kapere :mrgreen: Især hvis der samtidig stille krav som han måske ikke helt ved hvordan han skal honorere.

Men tror det er at gøre jer selv en bjørnetjeneste at "pakke ham væk" og håbe på det går over af sig selv.

Især hvis de ubehagelige oplevelser med andre hunde spiller ind, så har han brug for mange positive oplevelser på pladsen, uden der bliver stillet de store krav til ham.

 

Og når du så ikke skal gå baner og lave bestemte øvelser, så har du garanteret også mulighed for at flytte dig lidt væk fra de andre, så han ikke får endnu en ubehagelig oplevelse og kan få den afstand til de andre hunde han måske har brug for?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har træneren andre bud end stress på hans adfærd ? det er jo trods alt hende der ser adfærden ? jeg kan ikke huske om du har haft kontakt med en adfærdsterapeut , men måske var det en mulighed ? jeg kan se han ikke er så gammel - træner du noget andet ( på hold ) med ham - lydighed / jagt /agility ? hvis ja hvordan reagerer han så på det ?

Redigeret af anne-lise hansen
mangel
Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtige gode råd. Det var også sådan jeg tænkte det.

 

Instruktøren siger det er tydelig stress og han bliver usikker. Vi har deltaget i hvalpemotivation, 4 x unghundetræning, lydighedstræning og nu rally.

I den periode hvor vi gik til 4 x unghundetræning blev han faktisk også angrebet af en Springer Spaniel men den var under indkald. Den drejede af lige før ejer og satte kurs mod Messi der var på min venstre side. Han havde ikke en chance, igen, da han var i snor. Ejeren sagde efterfølgende at hans hund ikke brød sig om Goldens. Hmmmm, så skulle den måske havde haft line på. De kom aldrig igen.

 

Jeg tænker også....kan det have en betydning at jeg hjemme bruger klikker, men ikke bruger den på træningspladsen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske egner din hund sig ikke til rally. Det gør min hund ikke, hun kan ikke arbejde tæt på andre hunde. Nu, hvor hun er fem år går det lidt bedre, men da hun var 11 mdr. var det helt umuligt.

Jeg træner i DcH, og da jeg begyndte, gik jeg for mig selv i den ene ende af træningspladsen, resten af holdet gik i den anden. Jeg har trænet lydighed med hende alene.

 

Måske har din hund det på samme måde? Måske skulle du hellere træne i DcH, hvor der er mere frie øvelser. Så kunne han bedre bruge sine sanser, en golden er jo oprindelig en jagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...