Hop til indhold

Min nye cavalier snorker


Gæst Maria86
 Share

Recommended Posts

Gæst Maria86

Hej :)

 

Jeg har i går hentet en 4 år gammel cavalier hanhund. Han er utrolig sød, og har indtil videre taget flytningen udover alt forventning. Men han snorker! I nat sov han ude i gangen, men vi måtte i løbet af natten flytte ham ud i baggangen fordi vi begge lå vågne pga hans snorken.

 

Jeg er faktisk lidt bekymret. Det er jo ikke fedt at have købt en hund der er syg. Han har stamtavle i DRU, men umiddelbart tror jeg ikke at hans hjerte er scannet. Jeg har også to gange oplevet at han hoster. Han har et par kilo ekstra på sidebenene, som jo nok ikke gør situationen bedre.

 

Nu har jeg læst lidt rundt på nettet, og jeg kan jo forstå at cavaliens hovedform gør at den er disponeret for snorken.

 

Kan man gøre noget? Jeg bliver urolig over at det er syg hund jeg har købt. Jeg tænker kennel hoste, hjerteorm mm. Måske maler jeg fanden på væggen...Øv.

 

Jeg har under alle omstændigheder tænkt at jeg vil have ham til dyrelægen til et sundhedstjek. Men jeg må indrømme at glæden over et nyt lille familiemedlem er formindsket lidt.

 

 

Venlig hilsen

 

Maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft 2 stk cavalier og de kunne begge snorke højt i forhold til deres størrelse.

Især min hanhund på 7-8 kg kunne lyde son en fuld drukken havnearbejder. Jeg vil mene at hvis i ikke er for sansible, vil i vænne jer til det. Det følger jo ofte med , når hunde har den underlige hovedfacon.

Du skal nok lige være OBS på hosten, tror ikke det er kennelhoste.

Som du sikkert ved har rigtig mange cavalier medfødt hjertefejl, så lad dyrlæge checke ham.

Tillykke med ham og tag ikke sørgerne på forskud, mine levede med hjertefejl der blev medicins behandlet og de blev begge gamle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan lyder hans vejrtrækning når han er vågen? Er der lyd på? Er der lyd på vejrtrækningen når han anstrenger sig? Eller snuser i græsset?

 

Jeg kender flere cavalier (og andre kortnæsede hunde) der måtte have en operation i den bløde gane og/eller udvidelse af næsebor, fordi de ikke kunne trække vejret ordentligt. De har alle sammen fået en væsentlig bedre livskvalitet bagefter, men det er vist ikke altid tilfældet.

 

Hvis han un snorker når han sover, er det nok ikke nødvendigt med operation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria86

Tak for jeres svar.

 

Jeg vil under alle omstændigheder have ham til dyrlægen hurtigst muligt, så han kan blive tjekket. Jeg synes at han grynter tit, lidt ligesom han lyder stoppet i svælget. Det er rigtig synd :( Når han hoster er det ligesom der kommer lidt op, han kigger i hvert fald ned på gulvet, ligesom at han skal undersøge noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Maria86

Tidligere ejer siger at han vejer 11 kg, men han er også stor af en CKCS. Måske det også har en indvirken. Det er mit indtryk at han har fået mange godbidder, såsom spejepølse og ost. Det får han altså ikke her, han trænger til at tabe sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

 

Jeg vil under alle omstændigheder have ham til dyrlægen hurtigst muligt, så han kan blive tjekket. Jeg synes at han grynter tit, lidt ligesom han lyder stoppet i svælget. Det er rigtig synd :(Når han hoster er det ligesom der kommer lidt op, han kigger i hvert fald ned på gulvet, ligesom at han skal undersøge noget.

 

Det lyder fuldstændigt som de hunde jeg kender der led af en for lang blød gane. Det er en flap af ganen der ligesom kan hostes lidt op, så hunden tror sikkert at den har hostet noget op den så kigger efter. Det kan blive så slemt at de hæver op i svælget ved anstrengelse og få svært ved at få luft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :) Jeg synes det er absurd hvis det er avlet til ikke at kunne trække vejret. Hvor er det sørgeligt. Måske det hjælper med mere motion og et ordentlig foder, håber at den kan tabe sig lidt.

 

 

Dejligt at der er et forum hvor vi kan dele hinandens erfaringer, det er guld værd. Jeg vil under alle omstændigheder ringe til dyrlægen for et helbredstjek.

 

 

Hvordan er aktivitetsniveauet for racen? Jeg synes godt nok at ham her meget rolig og sover ved hver en given lejlighed. Det er nok også pga alle de nye indtryk.

 

Det er nemmest med én tråd, så jeg har lige citeret fra den under Hunderacer->CKC

 

Jeg synes generelt at CKC er en meget rolig race. De gør ikke meget væsen af sig, og har ikke den store personlighed (sorry CKC-ejere:oops:). De er generelt kælne og glade hvis de bare er sammen med deres mennesker. Måske hænger energiniveau og flade snuder sammen. Jeg synes ihvertfald at jeg har oplevet dem med "normale" snuder/kranier, være mere energiske og fjollede.

 

Det er helt sikkert at hans overvægt bidrager til hans manglende energi, og det bedste du kan gøre at at give ham et godt fuldfoder og korrekt motion. Et tjek hos en kiropraktor/osteopat vil nok også være en god ide.

 

Sørg for når det bliver varmt, at i ikke motionerer når det er varmest. Det kan betyde at du skal gå morgentur inden kl 8 og vente med aftenturen til efter kl 19-20 stykker. Men tag hensyn til hans fysik, så skal du nok give ham et godt hundeliv:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Vægten kan du jo reducere - og hvis den ikke har været for vant til flere gå ture så vil det også være med til at vejrtrækning samt vægttab vil gøre gavn, når I kommer i gang med at gå ture.

 

Og så vil jeg sige at hunde ligesom mennesker kan snorke - hvilket jo er forskelligt fra det ene individ til det andet. Min ældste beagle har altid snorket højlydt - og det er så gardinerne ruller op og ned i soveværelset (han er værre end manden i huset) - og her vågner jeg hvis han pludselig holder op med at snorke - og der bliver stille - så det omvendte kan også være tilfældet. Charlie lider af reverse sneeze - men ikke i en sådan grad at han har anfald ret tit - der kan gå flere måneder mellem et anfald - men snorken kommer vi ikke uden om og han er sund og tip top i orden siger min dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...