Hop til indhold

Hjælp til hvalpe-issues


Gæst cw3105
 Share

Recommended Posts

Gæst cw3105

Hej!

 

Jeg har måske brug for lidt hjælp til vores lille hvalp, Nani (fransk bulldog), på snart 16 uger. Generelt er hun en rigtig nem lille hund, og dygtig til træning og sådan - hun er skam også næææsten helt renlig, dog med en enkelt tissetår i ny og næ, når hun er alene hjemme :-)

 

Men hun er begyndt at bide rigtigt meget i alle mulige ting. Ikke så gerne mig og min kæreste - der er før blevet sagt av og nej nok gange til at hun ved man ikke må. Men i møbler gør hun det, i sofaens hjørner, i radiatoren (!) og i en playstation, som stod lidt for langt nede, så hun kunne nå den. Vi troede bare ikke det var et problem, fordi hun aldrig har så meget som kigget på den, mens vi var hjemme :roll:. Vi prøver selvfølgelig at stoppe hende, men det er som om hun mest gør det, når hun er alene hjemme. Har læst på andre tråde, og der siger folk enten at man skal fjerne de ting hun bider i (jeg piller altså ikke radiatoren ned, og playstation er fjernet), eller at det er gået for hurtigt med alene hjemme-træningen. Sidstnævnte tror jeg dog altså ikke er et problem, for vi er gået meeeget langsomt til værks, og siddet og lyttet pænt ude i opgangen uden at hun sagde et kvæk eller andet. Derudover får hun også lækre sager, når vi går, så hun har nærmest for travlt til at reagere på at vi går :). Måske er hun bare i bide-alderen, men er bare bange for om hun mon er stresset eller keder sig eller sådan noget? Hun har adgang til legetøj hele tiden, og musikken er tændt, så der ikke er musestille.

Hun er i øvrigt alene max 4-4½ time af gangen.

 

Mit andet problem er, at hun ikke er god til at være i et rum, mens jeg er i et andet, hvor hun ikke må komme med. Hun må kun være i stuen, når hun er alene, så vi har sådan nogle plader agtigt, som vi sætter for dørkammen, så hun ikke kan rende ud i køkkenet eller ind i soveværelset. Men hvis en af os er på den anden side af pladerne, og hun ikke må komme med, piver eller gør hun. Jeg ved godt man skal forsøge at ignorere det, men vi bor altså i lejlighed, og det er kun liiiige blevet tilladt at få dyr, så er lidt bange for at pisse nogle naboer af. Det jeg har gjort indtil videre er at sige nej (ikke for højt, vil ikke være råbekor), eller at gå ind i rummet, men så ignorere hende fuldstændigt. Med det sidste er jeg bare bange for at hun ser det som om piveriet virker, selvom hun ikke får den ønskede opmærksomhed?

 

Hun har også før gøet meget af andre hunde, og der har jeg altså trodset alt og alle, og sagt nej, samt skubbet hende væk når hun gjorde det. Hun gøede nemlig ikke fordi hun var bange, men fordi hun var mega legesyg, så tænkte at det ville hjælpe, hvis hun så blev flyttet eller skubbet lidt væk, så hun ikke kunne komme til det, og så få lov, hvis hun bare var stille og rolig. Det har altså virket rigtigt fint, og hun kan også godt forstå et nej nu :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til

 

Er din hvalp begyndt at skifte tænderne? Dette kan give irritation og ømhed som hvalpe ofte forsøger at komme til livs ved at gnave i ting og sager.

 

Den med stuen forstår jeg ikke helt. Er det korrekt forstået at stuen er forbudt område medmindre hun er der alene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cw3105
Velkommen til

 

Er din hvalp begyndt at skifte tænderne? Dette kan give irritation og ømhed som hvalpe ofte forsøger at komme til livs ved at gnave i ting og sager.

 

Den med stuen forstår jeg ikke helt. Er det korrekt forstået at stuen er forbudt område medmindre hun er der alene?

 

Hun er lukket inde i stuen, når hun er alene - der er køkken og soveværelset forbudt. I soveværelset kan hun kravle ind under seng, men ikke ud igen, så hun risikerer at blive fanget derinde, og køkkenet er ret stort, så tænker det bliver for meget :-). Hun må selvfølgelig godt være i stuen når vi er der også :)...

Mht tænder, så ved jeg det faktisk ikke? Jeg troede først det var når de var 5 mdr, men det kan da godt være? Hvad gør man så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er tænder så prøv at give noget koldt/frossent som tyggestænger, legetøj, gulerødder eller lignende......vi troede heller ikke vores var ved at skifte tænder, men gav ham et eller andet frossent en dag, og man kunne se på ham hvordan han bare slappede af!:lun:

 

Angående det med pladerne, kan det så være fordi hun ikke kan se jer....børnegitre (fra Ikea) er et hit til at skærme af men hvor hunden stadig kan se jer. De forefindes i hvert fald i stor stil herhjemme...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg tror også det er tænderne der driller. Jeg har en lab på nu 9 mdr. Men da han skiftede tænder bed han i alt. Jeg har sådan nogle bide ting der masserer gummerne. Dem smed jeg i fryseren så de var is kolde når han fik dem det synes jeg hjalp. Det var som om det kølige lindrede de ømme gummer. Måske et forsøg værd ? Og iøvrigt tillykke med hvalpen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er lukket inde i stuen, når hun er alene - der er køkken og soveværelset forbudt. I soveværelset kan hun kravle ind under seng, men ikke ud igen, så hun risikerer at blive fanget derinde, og køkkenet er ret stort, så tænker det bliver for meget :-). Hun må selvfølgelig godt være i stuen når vi er der også :)...

Mht tænder, så ved jeg det faktisk ikke? Jeg troede først det var når de var 5 mdr, men det kan da godt være? Hvad gør man så?

 

Ja, selvfølgelig er det sådan, jeg var vist træt da jeg læste det..

 

Giv hende noget at beskæftige sig med, f.eks. noget godt at tygge i, så hun godt er klar over hun er alene i rummet, men samtidig vælger at beskæftige sig med det I har givet hende. Gå så tilbage til hende før hun bliver urolig. På denne måde bliver det en okay oplevelse for hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cw3105
En vaskeklud eller et lille håndklæde der er vådt og så i fryseren. Det var et råd jeg fik af en anden bruger herinde.

Det var supergodt til vores da han skiftede tænder.

 

Der ligger hermed et vådt viskestykke i fryseren :-D

 

Jeg tror også det er tænderne der driller. Jeg har en lab på nu 9 mdr. Men da han skiftede tænder bed han i alt. Jeg har sådan nogle bide ting der masserer gummerne. Dem smed jeg i fryseren så de var is kolde når han fik dem det synes jeg hjalp. Det var som om det kølige lindrede de ømme gummer. Måske et forsøg værd ? Og iøvrigt tillykke med hvalpen :-)

 

Vi har sådan en gummiring med takker/pigge eller hvad man skal kalde det, den er også røget i fryseren nu, så må vi se :-)

 

Hvis det er tænder så prøv at give noget koldt/frossent som tyggestænger, legetøj, gulerødder eller lignende......vi troede heller ikke vores var ved at skifte tænder, men gav ham et eller andet frossent en dag, og man kunne se på ham hvordan han bare slappede af!:lun:

 

Angående det med pladerne, kan det så være fordi hun ikke kan se jer....børnegitre (fra Ikea) er et hit til at skærme af men hvor hunden stadig kan se jer. De forefindes i hvert fald i stor stil herhjemme...:mrgreen:

 

Hmm, pladerne er ikke så høje, så hun burde kunne se os. Jeg tænkte faktisk at det var FORDI hun kunne se os, og ikke måtte være med. Måske vi skal prøve at lukke dørene helt, når vi går et andet sted hen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AmalieCharlie

Jeg er sikker på jeg har hendes bror herhjemme. Og nu har jeg lige nærstuderet gebisset, og for mig at se, ser det altså ud til der godt kunne være nogle voksentænder på vej. Så mon ikke de bare er lidt fremme i poterne? Charlie (som jeg kalder ham) har også allerede haft sædafgang, hvilket dyrlægen synes var noget tidligt, men ikke usandsynligt.

Han har sådan en her, som han er utrolig glad for at gnaske i.

115807.jpg

Forstår egentlig ikke helt hvorfor, men han bruger meget tid på den - så går ud fra det er en behagelig følelse på gummerne. Den er hård plastik og det mørkegrønne er sådan noget blødt gummi. Den er lidt halvdyr (75 kr mener jeg i MaxiZoo), men kan sikkert findes billigere online. MaxiZoo kalder den Dental Bone.

Prøv evt. at give hende en Kong med lækkert fyld i når hun skal være alene. Den holder længe.

Jeg har ikke erfaring med produkter som anti-bid og bid-stop hunde, men det virker til heste. (Havde en gang en hest der bed meget i træværk, hvilket staldejerne ikke var begejstrede for, og der puttede vi bid-stop på). Men jeg ville nok først skride til den løsning når alt andet var afprøvet. Er dog ret overbevist om det ikke er skadeligt, så det er vel lidt en smagssag om man vil afprøve det :blink:

Har sendt dig en pm med et link :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cw3105

Jeg har svaret på pm, det ser ud til at Charlie er Nanis bror! Hvor er det hyggeligt :-)

 

Hun har faktisk sådan et helt hårdt lyserødt plastikkødben, hun kan prøve at få. Jeg roterer tit i hendes legetøj, så hun ikke har alt på en gang, og hun har ikke haft det lyserøde kødben lidt tid nu, så det kan da være hun skal til at have det.

 

Og vildt med Charlie, at han er så langt fremme allerede. Nani udvikler sig også meget hurtigt synes vi, og hun har også prøvet at stikke bagenden mod hanhundene et par gange :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at vende røven til/daske den anden hund med numsen, er også et venligheds-legetegn. Mine gør det tit på hinanden, og de er 2 hanhunde.

 

Jæps, det gør vores også. Det har intet med udviklingen som sådan at gøre, men blot at hunden gerne vil hilse på en god måde. Så det betyder skam blot at hun har et fint hundesprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst cw3105

Nå hvor sjovt! Der var nemlig en der sagde til os "ej, hvor er hun tidligt ude", da hun gjorde det, så vi tænkte bare at hun var rigeligt frisk ;). Men så er der jo ikke noget der!

 

Den frosne viskestykke klump var i øvrigt IKKE populær, hun var nærmest lidt bange for den :roll:. Kan man mon give et frossent jordbær eller noget, der smager lidt bedre? Til gengæld funkede det hårde plastkødben ret fint.

 

Hun er hos svigermekanikken denne weekend, og der har vi sagt at de MEGET gerne må ignorere når hun gør, for de bor i hus, så det er ikke generende på samme måde hos dem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå hvor sjovt! Der var nemlig en der sagde til os "ej, hvor er hun tidligt ude", da hun gjorde det, så vi tænkte bare at hun var rigeligt frisk ;). Men så er der jo ikke noget der!

 

Den frosne viskestykke klump var i øvrigt IKKE populær, hun var nærmest lidt bange for den :roll:. Kan man mon give et frossent jordbær eller noget, der smager lidt bedre? Til gengæld funkede det hårde plastkødben ret fint.

 

Hun er hos svigermekanikken denne weekend, og der har vi sagt at de MEGET gerne må ignorere når hun gør, for de bor i hus, så det er ikke generende på samme måde hos dem :)

 

 

Vi brugte at fryse godbidder i en frysepose, so fik de en klump is at tygge i. (Det er også et godt sommertrick til varmen).

 

Og ellers er frosne grøntsager også rigtig smarte at bruge til at køle bisserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...