Hop til indhold

bichon havanaise vs bomuldshund


Gæst lykke
 Share

Recommended Posts

Gæst lykke

Hej med Jer:-)

 

Min kæreste og jeg har besluttet os for at nu er tiden snart inde til at vi skal have vores første hund.

Valget står mellem bichon havainais og coton tulear. Jeg har lidt svært ved umiddelbart at se forskellen på de to racer, bortset fra farve. Er der nogen kyndige hundefolk herinde der vil dele deres erfaring med de to racer. Samt nogen der kender gode kenneler her på Sjælland

 

Mange hilsner

fra to som har hundekuller

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst ziggys mor

Jeg har selv syet i samme valg for 6 mdr siden. Jeg tog ud til opdrættere og besøgte begge racer.

Der er ikke meget forskel på dem. Men min umiddelbare mening var, at cotonen snakker mere. Også ja farven. Mit valg blev en havaneise, lige hvad det var kan jeg ikke sige. De var bare mere mig. Også vil jeg ikke have hvis hund, for de bliver hurtig beskidte.

Lige meget hvilken hund i vælger, så er der meget pelspleje. Vores bliver friseret hver dag og er vi meget ude, er det to gange om dagen. At hænger i dem.

Men det er en dejlig hund, selv om vores er let en udfordring, fordi hun er meget selvstændig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst lykke

Tak for svar- med hensyn til pelspleje synes jeg faktisk bedst om begge racer når de er klippet. Grunden til at vi ønsker en af de hunderacer er pga allergi og astma.

Dig som skriver forskel i sind- kan du uddybe dette?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har aldrig selv jaft nogle af racerne, så kan kun andenhpndsberette ud fra observationer af hunde vi møder i dagligdagen og hunde jeg har haft på hold...

 

generelt synes jeg det ser ud til, at coton'en er mere fremme i skoene end havaneseren... Mere selvstændig og udadsøgende. Men lige nu har jeg så en coton på hold, som er den største tøsedreng jeg nogensinde har mødt, så måske er det bare en tilfældighed...

 

jeg har kendt to havanesere med dårlig ryg, men om dette er et generelt problem for racen, eller en tilfældighed ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bygningen er også ret forskellig. Cotonen har en ret unik bygning, med et meget langt og skrånende kryds, og derfor ret understillede bagben. Det skulle bl.a. være grunden til at de kan springe nærmest 2 m lige op i luften. Jeg har selv haft coton, men kender ikke rigtig til havaneseren. Med cotonerne tror jeg man skal se sig ret godt for, jeg synes jeg møder en del cotoner der er sky, og som ikke har et superfedt temperament. Havaneseren kender jeg som sagt ikke, men begge racer har vel været lidt "moderacer" i de seneste år, så man skal nok finde sig et sted med seriøst opdræt, uanset hvilken race man vælger af de to.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg oplever havaneserne jeg møder som lidt mere tilbagelænede og rolige. og cotonerne som mere skarpe - både temperamentsmæssigt og intellektuelt, hvis man kan sige det sådan :lol: personligt ville jeg nok foretrække en coton, men i skal jo næsten ud at møde nogen for at få en god fornemmelse for forskellen.

 

i øvrigt kan i også overveje bichon frise, pudel og löwchen, som har samme pelstype. jeg har selv en löwchen pg.a. min kærestes allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...