Hop til indhold

Hofte problemer??


Gæst Lisa82
 Share

Recommended Posts

Gæst Lisa82

Jeg har i forbindelse med noget andet været på nettet og læse om hoftedysplasi og til min store skræk har min 7 mdr gamle hund mange af symptomerne, bla bliver hun hurtigt forpustet og laver de såkaldte harehop med det ene ben.

 

Det virker dog ikke til at hun har ondt? Hun sætter sig foreksempel ikke ned for at holde pause eller beklager sig på anden måde. De der harehop kommer kun når hun går hurtigt ikke når hun løber. Hun støtter på benet som hun skal ellers. Hun er ikke overvægtig. Det har stået på i noget tid on and off og hun har så vidt vides ikke slået sig.

 

Mit spørgsmål er jeg har læst at man først kan konstatere noget når hunden er fyldt 2 år passer det??

 

Vi skal snart til dyrlæge men jeg har brug for at vide om det kan være pga hofte problemer eller om det er normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså de der harehop, har mange af mine hvalpe lavet da de var små, og har haft fortrinlige hofter, jeg havde en hvalp der havde rigtig rigtig skidte hofter, og hun lavede ikke harehop, så det kan man nok ikke helt regne med.

Omkring 1½ år er det optimale at få fotograferet hofter, jeg får fotograferet omkring 1 års alderen, så jeg ved hvilken status hunden har på det tidspunkt, om der er noget at jeg skal tage hensyn til.

Men er der tvivl om at hofterne er ok, kan de grelle tilfælde godt ses på røngten, allerede når de er hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi opdagede Silles hofteproblemer da hun var 8-9 mdr. Hun begyndte ikke at ville hoppe op i sofaen og hoppede ligesom med forbenene, når hun sad foran sofaen, som om hun tog tilløb til at hoppe op. Så fik vi hende røngtenfotografedet og hun har så dårlige hofter, at dyrlægen ikke engang ville såtte bogstav på... Hun fik fjernet den ene hoftekugle og hun skulle have haft den anden fjernet, men vi ville lige vente. Hun går nu i water-walker en gang om ugen for at få bygget muskler op. Vi går til rally en gang om ugen også. Vi tænker over hvor langt hun skal gå når hun går tur. Hun kan ikke sige fra og pisker rundt frem og tilbage, men jeg kan se når hun begynder at blive træt og så må jeg sige fra for hende.

Hun er 4,5 år nu og vi ved godt hun nok ikke bliver så gammel som mange andre hunde, men vi gør hvad vi kan for hende. Vi har "trapper" overalt, så hun har en mellemstation for at komme op i møblerne (i form af skumpuder, som hundene også kan ligge på).

Hvis du er i tvivl, så få taget røngten billeder og tag den derfra. Der er mange ting man kan gør for at hjælpe hofterne, bla. ved at bygge muskler op. Men vi krydsr fingre for at der ikke er noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Unghunde kan tit bevæge sig mystisk uden at der er noget galt, så det er ikke rigtig noget man kan dømme ud fra. Hvis du vil vide om der er noget galt, så er undersøgelse den eneste vej frem. Og når det gælder HD, så er det røngtenundersøgelse. Normalt fotograferer man for røntgen fra ca. 1 års alder, men hvad der er optimalt kan skifte fra race til race. Man kan sagtens fotografere tidligere, men det kan man ikke få nogen officiel bedømmelse på.

 

Når du siger harehop, så tænker jeg knæ, lige som Ulla. Jeg har også kendt en del HD-hunde, både dem der har haft gener af det og dem der ikke havde, men ingen af dem lavede harehop. Til gengæld er harehop vist ret typisk for hunde der har knæproblemer, som f.eks. patellaluxation. Det kan man få hunden undersøgt for til en helt almindelig konsultation.

 

Hvis du alligevel skal til dyrlæge om ikke ret længe, så synes jeg du skal nævne dine bekymringer, så kan dyrlægen fortælle hvilke undersøgelser der evt. kunne være relevante.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...