Hop til indhold

Mavevrøvl - foderallergi?


Gæst Isolde
 Share

Recommended Posts

Gæst Isolde

Vil gerne høre jeres bud på følgende problem: Tristan (havaneser/malteser på nu halvandet år) er vokset op på Royal Canin Mini - først hvalpefoderet og siden voksenfoderet.

 

I starten af marts blev han over få dage temmelig syg med opkastninger, diarré, mavekramper og sløvhed. Han blev indlagt på dyrehospitalet her i Odense og fik taget blodprøver, blev mærket igennem, fik undersøgt afføringsprøver og lå med drop natten over, da han var dehydreret. Dyrlægen kunne intet mistænkeligt finde, men kun konstatere, at Tristan havde en akut bakteriel ubalance i mave og tarm.

Tristan fik ordineret pencillin, Zoolak og ID skånekost. Den første type pencillin virkede ikke, men nummer to fungerede.

 

Jeg holdt Tristan på skånekosten en måneds tid og forsøgte så at blande hans sædvanlige foder i. Indenfor få døgn begyndte han igen at kaste op og hans afføring blev tyndere. Jeg fortsatte så nogen uger på udelukkende skånekost og har nu igen over godt en uge forsøgt at føre ham tilbage på Royal Canin, men nu er den gal igen: Appetitmangel, voldsom trang til at æde græs, tynd mave.

Som førstehjælp (i mangel af bedre) holdt jeg i går Tristan fra fodring i 12 timer, derefter spiste han kogt kylling og lidt Cultura med god appetit.

 

I dag var jeg så indenom dyrlægens butik for at hente Zoolak til ham. Veterinærsygeplejersken på stedet fik hele historien og mente, at der kunne være tale om foderallergi, men anbefalede naturligvis, at jeg kontaktede en af dyrlægerne i næste uge. (Hun sagde dog også, at en allergitest er meget bekostelig.)

 

Jeg er ikke meget for udsigten til at skulle fortsætte på ID skånekost resten af Tristans liv, da ID'en ganske vist hjælper på opkasten, diarréen og hans almene trivsel, men giver ham meget (orange) blød og smattet afføring. Jeg er bange for, at han så kan få problemer med at tømme analkirtlerne... Jeg har læst en masse artikler her i Forum og andre steder på nettet om diverse typer foder, men er fortsat i tvivl om, hvad jeg tør give ham. Jeg forsøgte forleden at købe Gudenådalens hundefoder med and og rodfrugter, fordi den fristede mig, men den gad Tristan overhovedet ikke. Nu har jeg efterhånden brugt rigtig mange penge på skånekost, Royal Canin, Gudenådalens hundefoder, Zoolak og kylling de sidste måneder, så jeg har ikke megen lyst til at købe ud i det blå længere.

 

Jeg hælder nok selv mest til, at her er tale om foderallergi, men jeg tænker også på, at Tristan - selvom han i øvrigt trives ganske godt efterhånden - fortsat er en emotionelt sart hund, der nemt stresser (på grund af angst). Jeg tænker på, om det også kan have en indflydelse på hans mave?

Link til indlæg
Del på andre sites

Stress kan godt indvirke på maven, det er også min erfaring. Men jeg tænker det lyder som noget mere permanent med din hund. Kan du ikke fortsætte med skånekosten, når det holder ro på hans mave. Eller evt begynde at kigge på opskrifterne på SARF kost. Med så kraftig en reaktion på tørkost, kan det jo være det er for koncentreret. (ellers er gourmixen et forsøg værd, hvis han vil spise det)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er han blevet testet for giardia? Det er en parasit, som rigtig mange hunde har haft problemer med i de sidste år. Og infektionen kommer og går, så man tror at en behandling virker og hunden er rask... Og så kommer symptomerne igen..

 

Giardia lever i lavt vand, kloakvand og fugtige områder. Især efter oversvømmelser kan der komme en opblomstring af sygdommen.

Og det er næsten umuligt at slippe af med smitten igen, for smitten findes overalt i fugtige perioder.

 

Dyrlægen finder kun giardia, hvis han kikker efter den..

 

Giardia - en overset parasit? - Århus Onsdag Nord

 

---Hvis der er tale om giardia, skal Tristan behandles. Og så må han altså ikke drikke af vandpytter eller spise græs. Smitten kan overleve i omegnen i adskillige måneder. Tristan kan meget hurtigt blive syg igen efter den har fået medicin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg tænker den er gal med balancen i tarmen. Når hunden får antibiotika og lign er det ikke kun de dårlige bakterier det dør - det gør de gavnlige også. Så jeg vil råde til at du arbejder på at han får en sund tarmflora igen. Det kan man gøre med blandt andet zoolack som du allerede bruger - man kan også får noget i tørret form som man kan bruge som tilskud og så er det en god ide at give ekstra tilskud af vitaminer og mineraler (jeg bruger anibio min - o - vit som indeholder mineralsk grøn ler der også har en beskyttende virkning på tarmen)

Jeg vil råde dig til at give almindelig mad - kartofler, kød/fisk, hytteost, omeletter er godt til en dårlig mave, som skal hele op. Cultura syntes jeg ikke du skal bruge, da nogle hunde ikke kan nedbryde mælkesukker og det kan forværre den dårlige mave. Hytteost er mælkesukker fattig og tåles godt af de fleste hunde. Du kan også vælge at give ham Exclusion tør/vådfoder som er et foder der består af kartofler og en kødkilde (det får mine hunde, som supplement) Foderet kan købes via zooplus og fås i 4 kg. sække.

Når maven er gået i orden - der kan godt gå et par måneder, så kunne du overveje et helt andet foder end RC foderet - som du langsom vænner ham til gerne over et par uger.

PS - giv gerne tilskud af drikke aloe vera (mine beagler får 2 spsk pr. dag) Aloe vera har en hæmmende virkning på alt betændelsestilstand og er super god til en dårlig fungerende tarm - det er ren helse når det er bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker den er gal med balancen i tarmen. Når hunden får antibiotika og lign er det ikke kun de dårlige bakterier det dør - det gør de gavnlige også. Så jeg vil råde til at du arbejder på at han får en sund tarmflora igen. Det kan man gøre med blandt andet zoolack som du allerede bruger - man kan også får noget i tørret form som man kan bruge som tilskud og så er det en god ide at give ekstra tilskud af vitaminer og mineraler (jeg bruger anibio min - o - vit som indeholder mineralsk grøn ler der også har en beskyttende virkning på tarmen)

Jeg vil råde dig til at give almindelig mad - kartofler, kød/fisk, hytteost, omeletter er godt til en dårlig mave, som skal hele op. Cultura syntes jeg ikke du skal bruge, da nogle hunde ikke kan nedbryde mælkesukker og det kan forværre den dårlige mave. Hytteost er mælkesukker fattig og tåles godt af de fleste hunde. Du kan også vælge at give ham Exclusion tør/vådfoder som er et foder der består af kartofler og en kødkilde (det får mine hunde, som supplement) Foderet kan købes via zooplus og fås i 4 kg. sække.

Når maven er gået i orden - der kan godt gå et par måneder, så kunne du overveje et helt andet foder end RC foderet - som du langsom vænner ham til gerne over et par uger.

PS - giv gerne tilskud af drikke aloe vera (mine beagler får 2 spsk pr. dag) Aloe vera har en hæmmende virkning på alt betændelsestilstand og er super god til en dårlig fungerende tarm - det er ren helse når det er bedst.

 

Min søster har god erfaring med Stomax for at få ro på tarmene igen

http://www.alttilhundogkat.dk/problemer_med_maven?/Generelt/HUNDE/Forplej/kosttil/Pelspl/soig/Problemer%20med%20d%E5rlig%20mave/Stomax%20til%20hund%20og%20kat.%20/&showitem=8707

Link til indlæg
Del på andre sites

Gudenådalen, er det dét fra Kvickly??

 

Om det er allergi eller sart mave, er nok svært at finde ud af, men kuren er den samme. Som Beaglepack skriver, ville jeg også vælge et produkt som Exclusion, og så køre med én proteinkilde og kartoffel i en periode. Der er også fx Wolfsblut som baseres på én proteinkilde, men vær opmærksom på at fx den med hest er meget mager, og derfor ikke til hunde der er til den tynde side.

 

Så vidt jeg ved, kan der ikke testes for foderallergier, men kun for allergi over for lagermider, støvmider og pollen - er der nogen af jer med allergihunde der kan be- eller afkræfte?

 

Men er indholdet i ID ikke næsten identisk med RC? Baseret på kylling og majs? Eller er proteinerne spaltet i ID? Og hvad med lagermider? Er der det i ID, eller er det produceret som Hypoallergic?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Gudenådalen, er det dét fra Kvickly??

 

Om det er allergi eller sart mave, er nok svært at finde ud af, men kuren er den samme. Som Beaglepack skriver, ville jeg også vælge et produkt som Exclusion, og så køre med én proteinkilde og kartoffel i en periode. Der er også fx Wolfsblut som baseres på én proteinkilde, men vær opmærksom på at fx den med hest er meget mager, og derfor ikke til hunde der er til den tynde side.

 

Så vidt jeg ved, kan der ikke testes for foderallergier, men kun for allergi over for lagermider, støvmider og pollen - er der nogen af jer med allergihunde der kan be- eller afkræfte?

 

Men er indholdet i ID ikke næsten identisk med RC? Baseret på kylling og majs? Eller er proteinerne spaltet i ID? Og hvad med lagermider? Er der det i ID, eller er det produceret som Hypoallergic?

Der er dehydreret kylling i I/D foderet - men ellers består det af majs og ris - majs er jo svært fordøjeligt for hunde og i sær hunde med dårlig fungerende tarm - men ellers minder det en del om RC foderet - Darwin kunne ikke have gastro foderet - men exclusion fungerer han rigtig godt på.

 

Jeg ved ikke om man kan teste for foderallergi mere eller det er for dyrt - men min dalmatiner blev i 2001 testet for foderallergi samt luftbåren allergi. Prøven blev lavet i USA og kostede dengang 2500 kr - det er sikkert dyrere i dag :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores historie ligner jeres næsten til forveksling. Min ene hund havde konstant diarré og opkast og tabte sig gevaldigt. Blev testet for ALT men intet fundet. Var også igennem dyrlægens skånekost men ligemeget hjalp det. Jeg var oppe 3-4 gange pr, nat i laaaaange perioder.

Min dyrlæge anbefalede at prøve ACANA Lamb, som er uden korn og med meget protein, som kun består af lam. Godbidder må heller ikke være anden kødtype end lam. Efter 4 dage var hans mave normal og har været det siden (nu i ca 4 måneder). Energiniveauet steg markant.

Men det er jo så slut med alt andet end ren lammegodbidder og dette foder.

 

Dvs i vores tilfælde var det foderallergi.:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er dehydreret kylling i I/D foderet - men ellers består det af majs og ris - majs er jo svært fordøjeligt for hunde og i sær hunde med dårlig fungerende tarm - men ellers minder det en del om RC foderet - Darwin kunne ikke have gastro foderet - men exclusion fungerer han rigtig godt på.

 

Jeg ved ikke om man kan teste for foderallergi mere eller det er for dyrt - men min dalmatiner blev i 2001 testet for foderallergi samt luftbåren allergi. Prøven blev lavet i USA og kostede dengang 2500 kr - det er sikkert dyrere i dag :vedikke:

 

Men i Hypoallergic er både kylling og majs spaltet? Tænker bare, at hvis begge består af kylling og majs, men det kun er kyllingen der er spaltet, så må allergien vel næsten være over for kylling? Det er jo ihvertfald ret nemt at prøve sig frem til.

 

8 uger på et kornfrit foder (uden ris og kylling), og så burde problemet løse sig selv (måske):-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isolde
Er han blevet testet for giardia? Det er en parasit, som rigtig mange hunde har haft problemer med i de sidste år. Og infektionen kommer og går, så man tror at en behandling virker og hunden er rask... Og så kommer symptomerne igen..

 

Giardia lever i lavt vand, kloakvand og fugtige områder. Især efter oversvømmelser kan der komme en opblomstring af sygdommen.

Og det er næsten umuligt at slippe af med smitten igen, for smitten findes overalt i fugtige perioder.

 

Dyrlægen finder kun giardia, hvis han kikker efter den..

 

Giardia - en overset parasit? - Århus Onsdag Nord

 

---Hvis der er tale om giardia, skal Tristan behandles. Og så må han altså ikke drikke af vandpytter eller spise græs. Smitten kan overleve i omegnen i adskillige måneder. Tristan kan meget hurtigt blive syg igen efter den har fået medicin.

 

Jeg ved ikke, om Tristan er blevet undersøgt for giardia. Jeg ved kun, at svaret på parasitter (som sådan) i afføringsprøverne - taget over tre døgn - kom tilbage negative. Jeg vil spørge min dyrlæge i næste uge. Tristan får ikke lov at drikke af vandpytter og lignende, men umiddelbart før han blev syg første gang havde han taget et nip af en vandskål, som var stillet ud af nogen naboer til kattene her i området. Han brækkede vandet op umiddelbart efter og mavesymptomerne kom næste dag. Græs er han først begyndt at spise EFTER han blev syg, og jeg har hidtil ladet ham gøre det, fordi jeg tænkte, at det måtte være hans naturlige måde at forsøge at komme mavebesværet til livs på. Ville det være en mulighed at plante noget såkaldt kattegræs til ham i en potte i vores lejlighed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isolde
Jeg tænker den er gal med balancen i tarmen. Når hunden får antibiotika og lign er det ikke kun de dårlige bakterier det dør - det gør de gavnlige også. Så jeg vil råde til at du arbejder på at han får en sund tarmflora igen. Det kan man gøre med blandt andet zoolack som du allerede bruger - man kan også får noget i tørret form som man kan bruge som tilskud og så er det en god ide at give ekstra tilskud af vitaminer og mineraler (jeg bruger anibio min - o - vit som indeholder mineralsk grøn ler der også har en beskyttende virkning på tarmen)

Jeg vil råde dig til at give almindelig mad - kartofler, kød/fisk, hytteost, omeletter er godt til en dårlig mave, som skal hele op. Cultura syntes jeg ikke du skal bruge, da nogle hunde ikke kan nedbryde mælkesukker og det kan forværre den dårlige mave. Hytteost er mælkesukker fattig og tåles godt af de fleste hunde. Du kan også vælge at give ham Exclusion tør/vådfoder som er et foder der består af kartofler og en kødkilde (det får mine hunde, som supplement) Foderet kan købes via zooplus og fås i 4 kg. sække.

Når maven er gået i orden - der kan godt gå et par måneder, så kunne du overveje et helt andet foder end RC foderet - som du langsom vænner ham til gerne over et par uger.

PS - giv gerne tilskud af drikke aloe vera (mine beagler får 2 spsk pr. dag) Aloe vera har en hæmmende virkning på alt betændelsestilstand og er super god til en dårlig fungerende tarm - det er ren helse når det er bedst.

 

Jeg vil nok forsøge mig med dit forslag til en kur. Har lagt mærke til i andre tråde, at du vist har en vis erfaring med sarte hundemaver. Hvordan med grønsager? Vil det være godt at komme sådanne i en omelet? Hvordan med rå grønsager? Tristan holder f.eks. meget af at få et par små gulerodsstave eller lidt af stokken fra broccoli. Jeg har desuden - indtil Tristan blev syg - givet ham Plaque-off ovenpå maden (tangprodukt, der skulle ændre enzymsammensætningen i spyttet og derved hjælpe med at forebygge tandsten). Jeg spekulerer på, om han mon vil kunne tåle det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isolde
Gudenådalen, er det dét fra Kvickly??

 

Om det er allergi eller sart mave, er nok svært at finde ud af, men kuren er den samme. Som Beaglepack skriver, ville jeg også vælge et produkt som Exclusion, og så køre med én proteinkilde og kartoffel i en periode. Der er også fx Wolfsblut som baseres på én proteinkilde, men vær opmærksom på at fx den med hest er meget mager, og derfor ikke til hunde der er til den tynde side.

 

Så vidt jeg ved, kan der ikke testes for foderallergier, men kun for allergi over for lagermider, støvmider og pollen - er der nogen af jer med allergihunde der kan be- eller afkræfte?

 

Men er indholdet i ID ikke næsten identisk med RC? Baseret på kylling og majs? Eller er proteinerne spaltet i ID? Og hvad med lagermider? Er der det i ID, eller er det produceret som Hypoallergic?

 

Huha, se, det er jo netop den jungle indenfor hundefoder, jeg selv har så svært ved at overskue og se mig ud af: Spaltet eller ikke spaltet, majs eller kylling osv. Hmm, jeg undrer mig nu over, at man bruger majs i et skånekostfoder anbefalet af dyrlægen, når så mange hunde åbenbart ikke tåler det. Og kan afføringens orange kulør mon komme netop fra majsen? Nu er farven måske nok underordnet, men jeg har da tænkt over det, især fordi konsistensen forekom mig så - æh - smattet (med nogen få dages undtagelse).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isolde
Vores historie ligner jeres næsten til forveksling. Min ene hund havde konstant diarré og opkast og tabte sig gevaldigt. Blev testet for ALT men intet fundet. Var også igennem dyrlægens skånekost men ligemeget hjalp det. Jeg var oppe 3-4 gange pr, nat i laaaaange perioder.

Min dyrlæge anbefalede at prøve ACANA Lamb, som er uden korn og med meget protein, som kun består af lam. Godbidder må heller ikke være anden kødtype end lam. Efter 4 dage var hans mave normal og har været det siden (nu i ca 4 måneder). Energiniveauet steg markant.

Men det er jo så slut med alt andet end ren lammegodbidder og dette foder.

 

Dvs i vores tilfælde var det foderallergi.:-D

 

Det var måske værd at forsøge. Jeg vil nævne både dit og Beaglepacks forslag for min dyrlæge. Tjah, Tristan har været noget til den tynde side (vægtmæssigt) i al den tid, jeg har haft ham. Han tog dog en smule på, vil jeg mene, imens han var på skånekost. Måske har han været skidt med maven i længere tid, før symptomerne blev synlige for mig. Han kunne godt i ny og næ have det sådan, at han havde svært med at komme ordentligt af med afføringen og måtte have den vasket ud af pelsen, fordi pøllerne klattede og satte sig fast deromme. Der kunne dog gå mange uger imellem, så jeg hæftede mig ikke ved det. :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var måske værd at forsøge. Jeg vil nævne både dit og Beaglepacks forslag for min dyrlæge. Tjah, Tristan har været noget til den tynde side (vægtmæssigt) i al den tid, jeg har haft ham. Han tog dog en smule på, vil jeg mene, imens han var på skånekost. Måske har han været skidt med maven i længere tid, før symptomerne blev synlige for mig. Han kunne godt i ny og næ have det sådan, at han havde svært med at komme ordentligt af med afføringen og måtte have den vasket ud af pelsen, fordi pøllerne klattede og satte sig fast deromme. Der kunne dog gå mange uger imellem, så jeg hæftede mig ikke ved det. :-(

 

Ja, prøv det. Disney skulle i hvert fald helt væk fra kornprodukter, hvilket hjalp med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isolde
Gudenådalen, er det dét fra Kvickly??

?

 

Jo, det er den fra Kvickly. Kan egentlig godt forstå, at Tristan ikke gider den. Den lugter nærmest af halvgammelt rugbrød, og så er foderpillerne fyldt med små takker.... Jeg tænkte bare, at ingredienserne lød som gode og rene produkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart ville jeg finde en produkt bestående af hest eller lam og kartoffel. Exclusion kan man købe billigt i fx Tyskland, og ellers er Acana også et godt bud (på lam).

 

Jeg kan godt forstå at du ikke bryder dig om at prutten er smattet og har en underlig farve. Som hos os mennesker, bør afførringen være fast og mørk (siger min mave-læge ihvertfald:mrgreen:).

Link til indlæg
Del på andre sites

Ny var jeg lige inde og kigge på RC - det indeholder hvedemel. Gudenådalen indeholder rug. Det der går igen i begge typer foder (og som ikke findes i Hypoallergic) er dels gluten (korn-protein) og dels lagermider.

 

Igen, en diæt uden korn og baseret på én proteinkilde (ihvertfald de første 8 uger), vil kunne give et praj.

 

Så vidt jeg husker, er Exclusion ret fedtede (dog uden at fedtindholdet er særlig højt), og det tænder småspisende hunde tit på. Acana er et (IMO) super lækkert produkt, og hvis der skiftes meget langsomt over, bør der ikke være problemer med skiftet. Men da proteinindholdet er ret højt, er det vigtigt at skifte over en periode på 2-3 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ny var jeg lige inde og kigge på RC - det indeholder hvedemel. Gudenådalen indeholder rug. Det der går igen i begge typer foder (og som ikke findes i Hypoallergic) er dels gluten (korn-protein) og dels lagermider.

 

Igen, en diæt uden korn og baseret på én proteinkilde (ihvertfald de første 8 uger), vil kunne give et praj.

 

Så vidt jeg husker, er Exclusion ret fedtede (dog uden at fedtindholdet er særlig højt), og det tænder småspisende hunde tit på. Acana er et (IMO) super lækkert produkt, og hvis der skiftes meget langsomt over, bør der ikke være problemer med skiftet. Men da proteinindholdet er ret højt, er det vigtigt at skifte over en periode på 2-3 uger.

 

Jeg skiftede over i ét hug - maven kunne ligesom ikke blive værrere :-) Ellers har jeg ved hvert skift gjort det over 1-2 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg vil nok forsøge mig med dit forslag til en kur. Har lagt mærke til i andre tråde, at du vist har en vis erfaring med sarte hundemaver. Hvordan med grønsager? Vil det være godt at komme sådanne i en omelet? Hvordan med rå grønsager? Tristan holder f.eks. meget af at få et par små gulerodsstave eller lidt af stokken fra broccoli. Jeg har desuden - indtil Tristan blev syg - givet ham Plaque-off ovenpå maden (tangprodukt, der skulle ændre enzymsammensætningen i spyttet og derved hjælpe med at forebygge tandsten). Jeg spekulerer på, om han mon vil kunne tåle det?

 

Alle mine beagler får plaque off og jeg har ikke oplevet problemer med maven i forhold til det, kun fine bisser. Min Darwin lider af kronisk tarmbetændelse som kan bryde ud hvis ikke vi passer på. Der går dog længere og længere tid i mellem - efter jeg har fundet noget der virker. Jeg giver aldrig mine beagler grønsager - gulerod en gang i mellem når det er revet og kogt - broccoli f.eks. får de ikke det giver gasser i maven så tarmen vil over reagere. Når jeg giver omelet bliver der ikke tilsat noget - den bliver lavet på vand og æg.

Generelt er gulerod, ærter, broccoli no go hvis hunden har tendenser til gas dannelse i maven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Isolde

Tusind tak for jeres opfølgning. Anede ikke, at råkosten (gulerødder, broccoli) var skidt for Tristans sarte mave. Havde den tanke, at når jeg selv engang var blevet anbefalet "groft og grønt" mod min tyktarmskatar og når nu Tristan var så glad for det, så ville det være fint. Men den tager jeg så også til efterretning. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hunde har en helt anden PH værdi i deres maver og kan ikke sammenlignes med mennesket. Hunde kan kun svært omsætte grønsager - men i kogt og moset tilstand kan de godt omsætte det. Dog er der hunde hvis tarmsystem bare ikke kan og hvor de danner gas i maven.

Du må prøve dig frem. Men hvis Tristan har en sart mave vil jeg anbefale du koger og moser grønsagerne for at se om han så bedre kan have det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, om Tristan er blevet undersøgt for giardia. Jeg ved kun, at svaret på parasitter (som sådan) i afføringsprøverne - taget over tre døgn - kom tilbage negative. Jeg vil spørge min dyrlæge i næste uge. Tristan får ikke lov at drikke af vandpytter og lignende, men umiddelbart før han blev syg første gang havde han taget et nip af en vandskål, som var stillet ud af nogen naboer til kattene her i området. Han brækkede vandet op umiddelbart efter og mavesymptomerne kom næste dag. Græs er han først begyndt at spise EFTER han blev syg, og jeg har hidtil ladet ham gøre det, fordi jeg tænkte, at det måtte være hans naturlige måde at forsøge at komme mavebesværet til livs på. Ville det være en mulighed at plante noget såkaldt kattegræs til ham i en potte i vores lejlighed?

 

Jeg ved ikke, om hunde kan lide kattegræs... :hmm::mrgreen: Du kan da prøve... Men så kald det "hundegræs" for en sikkerheds skyld.... :-D

 

Vandet kan sagtens have været forurenet med giardia. Og masser af hunde bliver slet ikke syge af parasitten. Det er nok mest hunde, der i forvejen har en lidt sart mave eller et svagt immunforsvar..

 

Hvis Tristan slet ikke har hudkløe eller sår/knopper, så tror jeg snarere på en infektion.

Men på den anden side, så burde dyrlægen nok have tænkt på giardia, da han undersøgte lortene..

Men spørg ham...

 

HVIS Tristan også har kløe og knopper, så kan det måske være pollenallergi og mideallergi.

Og den dårlige mave kan så være en krydsreaktion fordi han kan reagere på visse fødeemner, hvis proteiner ligner de pollen- og mideproteiner han kunne være allergisk overfor.

 

Det har så intet at gøre med indholdet af mel i foderet.

 

F.eks er der mange græspollenallergikere, der ikke tåler ærter og bønner. Ærter findes i mange tørfodere.

Og birkepollenallergikere kan nogle gange ikke tåle kartofler og gulerødder....... Kartofler er tit eneste kulhydratkilde i allergifoder....

 

Mideallergikere kan have problemer med skaldyr, som findes i rigtig mange gode tørfodere fordi grønlæbet musling er en glimrende kilde til glucosamin. Og mideallergikere kan sikkert også have problemer med fisk. Som i nogle allergifodere er eneste proteinkilde.

 

Men allerførst må du sammen med dyrlægen finde ud af HVAD Tristans sarte mave handler om. Det nytter ikke at gætte og prøve sig frem i blinde. For der er for mange muligheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, om hunde kan lide kattegræs... :hmm::mrgreen: Du kan da prøve... Men så kald det "hundegræs" for en sikkerheds skyld.... :-D

 

Vandet kan sagtens have været forurenet med giardia. Og masser af hunde bliver slet ikke syge af parasitten. Det er nok mest hunde, der i forvejen har en lidt sart mave eller et svagt immunforsvar..

 

Hvis Tristan slet ikke har hudkløe eller sår/knopper, så tror jeg snarere på en infektion.

Men på den anden side, så burde dyrlægen nok have tænkt på giardia, da han undersøgte lortene..

Men spørg ham...

 

HVIS Tristan også har kløe og knopper, så kan det måske være pollenallergi og mideallergi.

Og den dårlige mave kan så være en krydsreaktion fordi han kan reagere på visse fødeemner, hvis proteiner ligner de pollen- og mideproteiner han kunne være allergisk overfor.

 

Det har så intet at gøre med indholdet af mel i foderet.

 

F.eks er der mange græspollenallergikere, der ikke tåler ærter og bønner. Ærter findes i mange tørfodere.

Og birkepollenallergikere kan nogle gange ikke tåle kartofler og gulerødder....... Kartofler er tit eneste kulhydratkilde i allergifoder....

 

Mideallergikere kan have problemer med skaldyr, som findes i rigtig mange gode tørfodere fordi grønlæbet musling er en glimrende kilde til glucosamin. Og mideallergikere kan sikkert også have problemer med fisk. Som i nogle allergifodere er eneste proteinkilde.

 

Men allerførst må du sammen med dyrlægen finde ud af HVAD Tristans sarte mave handler om. Det nytter ikke at gætte og prøve sig frem i blinde. For der er for mange muligheder.

 

Mener du at den ikke kan være allergisk over for korn, fordi det ikke giver symptomer i maven??

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...