Hop til indhold

at lære en ellers lærevillig hund at blive på egen grund?l


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Jeg bor på landet i et hus der er delt i 3 lejligheder, og har du nært og godt forhold til mine 2 naboer.

Jeg har min egen have, som ikke rigtig er hegnet ind fordi Gracie alligevel ikke render nogen steder. Faktisk foretrækker hun at sidde og glo ude foran døren, hvis der ikke er nogen med hende i haven.

MEDMINDRE der kommer gæster.

Så tager hun nemlig hegnet ind til naboens indhegnede have, enten over det, hvor der er lavt stakit eller under, hvor der er nethegn hun har fundet ud af løfter sig, når hun kryber under.

Så smutter hun ellers gennem naboens have og ud i gården hvor hun hopper op ad folk, og øjner hun chancen, springer hun også ind i deres biler.

Som oftest er folk der kommer her meget tolerante over for hunde, og har hund selv, men det hænder jo også at de kommer i pænt rent tøj, og generelt er de ikke ret interesserede i at have en beskidt hund til at hoppe rundt i deres biler.

 

I skrivende stund sidder min forholdsvis lydige hund bundet til et nedløbsrør ude foran døren.

Der sidder hun fordi hun for et par timer siden inviterede sig selv ud og hilse på nogle mennesket der kom forbi, hvorefter hun har rullet sig i noget lort.

Jeg her så skyllet hende med haveslangen, og hun sidder nu ude for at tørre, i 2 meter snor.

 

Spørgsmålet er så nu, hvordan jeg lærer hende den symbolske værdi af hegnet, altså at hun ikke skal forcere det, bare fordi hun kan og har lyst?

Hun gør det ikke, når jeg kan se hende, så hun ved det jo nok godt, og jeg får dermed ikke lejlighed til at træne det.

Hun gør det når hun er alene, og det eneste jeg så kan gøre er at kalde hende tilbage, og så har hun jo fået opmærksomhed fra "sine gæster" hvadenten den har været positiv eller negativ, og for hende er det belønning nok til at forcere hegnet igen og igen.

 

Hvad gør jeg?

Jeg har set hunde der var langt dummere end Gracie, respektere mindre hegn, eller måske intet hegn, men bare en overgang fra græs til grus eller en kantsten, uanset hvad der end måtte passere forbi den.

Så kan det virkelig passe at jeg skal lave Ford Knox omkring min have, fordi min ellers forholdsvist lydige og kloge hund ikke kan styre sine impulser der der kommer folk forbi her?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor ikke bare hegne ind..? :vedikke: Jeg ville aldrig ha' hund uden hegn. Og det går begge veje - dels for at min hund ikke skal stikke af, men også for at ingen skal komme ind til min hund. Og det behøver jo hverken at være Fort Knox, voldsomt dyrt eller besværligt. Jeg har bare alm. tentorpæle og grønt havehegn, det kan faktisk næsten ikke ses sine steder, mod alt det grønne i haven. Nemt at sætte op, bare stikke tentorpælen igennem maskerne på hegnet, og så banke det i jorden med en mukkert. Og så er det nok det billigste hegn man kan få.

 

Ejj, der kom jeg rigtig med gode råd til din havetræning, hva'?? :lol: Men tror sq det ville være svært med en så menneskeglad hund som Gracie...

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske jeg bare er af den gamle skole på det punkt, men jeg kan simpelthen bare ikke forstå at hun ikke kan forstå at jeg ikke vil have hun forcerer naboens hegn. Det hun springer over er et stakit og der hvor hun kryber under, er sådan noget grønt hegn du skriver om. Selv samme hegn holder naboens jagtglade alaskan malamute inde, og tidligere lejers golden inde i det der nu er min have.

Så det er jo ikke forbi der ikke er et hegn.

 

Derudover render hun jo som sagt ingen steder, og eftersom vi bor for enden af en en km lang markvel lige op til om skov, og der kommer stort set kun folk der har noget at gøre her. Hun er således også i sin gode ret til at gå ud og hilse på, men idet hun er så uopdragen (host host), vil jeg ikke have hun gør det, når jeg ikke er med.

Hun er jo ellers bare verdens nemmeste hund, der higer efter at behage mig.

Mit problem er at hun hopper op ad folk, og eftersom jeg har opgivet at lære hende at hun ikke må, må jeg forsøge at afskærme hende fra de mennesker der ikke vil hoppes op ad, og eftersom hun ikke er en dum hund, går jeg mere ind for opdragelse end Ford Knox

der er SÅ mange situationer, hvor hun er genial til impulskontrol, så det kan simpelthen ikke passe at hun ikke kan lære ikke at springe over et hegn, bare fordi hun kan og har lyst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, selvfølgelig burde hun kunne lære det. Men jeg tror at det kan være svært, når hun allerede har lært at hun kan - og desuden bli'r belønnet for det (hilser på de mennesker). Og jeg har ingen gode idéer... Både Frostie og Iso har én gang hver prøvet at springe over mit hegn, og jeg var heldigvis til stede begge gange. Det var en meget ubehagelig oplevelse for dem begge, udover at det var svært og ubehageligt for dem at både springe over og lande, så faldt der også en gevaldig skideballe! :fyfy: Og det var åbenbart nok til at ingen af dem har prøvet det igen. Daiwa derimod... :roll: Hun krøb under hegnet hvor hun kunne komme til det, og selvbelønnede sig med den leverpostej og andet guf naboerne stillede ud for at trække katte til... Hun lærte aldrig at bli' på matriklen, på trods af at hun var virkelig lærenem, på højde med mine BC'ere.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg havde en hanhund der fandt ud af at man kunne springe over hegnet ved at kravle op på kompostbunken og springe derfra - jeg var itvivl om hvordan han kom ud - og gjorde hegnet højere , næste gang han forsøgte lykkedes det ikke for ham, ja man har mange fornøjelser af de kære kræ - især når der er løbske tæver i nabohaverne !

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 5 weeks later...

I har nok ret i at det er selvbelønningen der gør at hun ikke kan lære det.:-(

Og det er sådan set hende lidt lige meget om foolk skubber hende ned og bliver sure. Hun har alligevel opnået belønning i form af kontakt.

 

Jeg har siden prøvet at fikse det stykke hegn hun render under, hvilket er lidt svært, da der er fliser under, og jeg derfor ikke lige kan sætte en ekstra pæl i. Jeg kan så se at det er der hun søger hen, når hun gerne vil ind i nabohaven, så det har klart været "Hovedvejen" fremfor det at springe. Så siden har det ikke været det store problem.

Dog har jeg haft hende bundet til et nedløbsrør et par gange, hvor der har været nogen i nabohaven, så hun ikke ville blive fristet over evne, og det er gået fint.

Måske det mere handler om at bryde vaner end at tage hende på fersk gerning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun gør det ikke når du er indenfor synsvidde?

 

jeg er ude i noget med at lægge en fælde, således at du kan tage hende på fersk gerning og stoppe hende, evt med en mærkbar skideballe.

Man forcerer altså ikke hegn, det er totalt no-go.

 

Jeg ville gøre nøjagtig det samme! Lave en fælde, tage hende på fersk gerning og give hende en skideballe.

Og gerne hvis du kan lave et setup, hvor du ved der kommer gæster, så du kan styre situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...