Hop til indhold

Hyrdetræning


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

Mana og jeg fortsætter også med at hyrde. Kører til opdrætter ca en gang i ugen og det er så fedt! :banan:

 

Mana har - ifølge opdrætter - en rigtig fin indstilling til fårene. Hun er ikke hård ved dem, men bakker heller ikke af. Flyttede en træt fåredame ved bare at lægge en konstant pres på hende - virkelig sjovt at se.

 

Hun finder nu balancen med det samme og er også begyndt at arbejde i en nogenlunde cirkel omkring fårene. Hun kapper dog stadig hjørner, specielt den ene vej rundt (away? mod uret)

 

Så sidste gang fik jeg lov at styre hende - og det var virkelig fedt!! Mana kan jo - det er mig som skal lære nu :mrgreen: Ih jeg glæder mig til vi finder en dag og kommer til Erik!

 

_______________

 

Noget helt andet er, at efter hun er begyndt på får så er bare modnet SÅ meget oppe i hovedet. Hun hviler meget mere i sig selv - og arbejder bedre i agilitytræningen også + hun er meget mere afslappet på de daglige gåture :5up:

 

Ikke at hun var dum og stresset før, men meget unghund og baby - fjollet og mistede fokus. Det er så fedt fokus er begyndt at komme, det giver håb :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, hvor er det fedt at høre om andre der pludselig bliver bidt af det der med får :klap:

 

 

Det er nemlig noget helt specielt, at se sin hund arbejde med noget der ligger helt instinktivt i den og som giver så umiddelbar mening for den.

Man kan ikke andet, end at falde lidt på halen over det, når ens søde lille bitte hund, pludselig viser en helt anden side af sig selv.

 

Er selv lige kommet hjem fra ulddamerne, som vi har savnet i over en uge nu.

Den mentale balance og roen er genfundet hos både hund og ejer og madammerne er tykke og glade :5up:

 

Det er vildt som hyrdningen grounder både Yoda og jeg og det er utroligt vi har kunne leve uden.

Besluttede i dag, at vi ikke starter andre konkurrencer i hyrdning, end på "hjemmebane" en gang årligt hos Erik.

Vi har brug for det her fristed, som bare er vores og som bare skal være total helligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Lemon og hendes søster var af sted for at hyrde i går - de var såååå gode begge to. :banan: De har virkelig meget intensitet og power, det er fedt at se. Altså det har de også i alt andet, vi træner med dem, men det er alligevel noget andet at se det i hyrdningen.

 

Denne gang var vi ude i den store fold og flytte rundt på fårene, det var lige noget, der passede frk. Lemon. Jeg havde hende dog stadig i lang line, det er stadig et mysterium for mig, hvordan jeg skal kunne ende med at kontrollere hende og give hende besked om, hvad hun skal, når jeg ikke har line på hende. :lol: Hun er pænt meget længere i forhold til at fatte det der hyrdning end jeg er. :stupid: Hyrdedame sagde, at næste gang skal jeg have hende løs på fårene i roundpen. Whaaaaat! :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Lemon og jeg hyrdede igen i går, denne gang var hun løs med fårene i roundpen'en. Shit det er svært at prøve at styre både sig selv, får og hund, når man ikke aner, hvad man laver. :lol: Lemon var god, men ville meget gerne være oppe foran fårene og styre deres hoveder, så det skal vi arbejde på næste gang, vi skal af sted. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Så kan Terkel også være med her i tråden! Han har nemlig set får for første gang i dag! Og det gik bare så fint. Vi lagde ud med får i roundpen og Terkel og mig udenfor. Men det blev lidt for stillestående, så efter lidt måtte jeg hoppe i pen'en og skubbe rundt med fårene. Så blev det da lidt mere spændende! Men ikke helt spændende nok, så efter lidt kom fårene ud på marken - og vi slap Terkel... Efter at først ha' braget lige ind i fårene og jagtet lidt rundt med dem blev han lidt træt, og så begyndte det at se helt fornuftigt ud. Tændt og klar Terkel, 20 uger gammel, i første forsøg! :5up: Det er sgu en ret fantastisk lille hvalp jeg har fået mig... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende med de forskellige tilgange. :-) Jeg var af sted med Lemon sidste weekend for... 5. gang?, og vi arbejder stadig i stor roundpen. Lige nu arbejder vi meget med lemons placering, da hun helst vil op og styre fårenes hoveder. Ude på selve marken har jeg kun arbejdet med hende i snor, vi skal have lidt mere styr på det i roundpen'en, før vi må slå os løs i fri dressur ude på marken.

 

Jeg har jo intet forstand på det, så kender ikke til fordele og ulemper ved forskellige tilgange. Men spændende at høre om og se video af (så din video på fb, @korvis). :-)

 

Vi kan desværre først komme af sted igen den 13. december, og der er jo laaang tid til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende med de forskellige tilgange. :-) Jeg var af sted med Lemon sidste weekend for... 5. gang?, og vi arbejder stadig i stor roundpen. Lige nu arbejder vi meget med lemons placering, da hun helst vil op og styre fårenes hoveder. Ude på selve marken har jeg kun arbejdet med hende i snor, vi skal have lidt mere styr på det i roundpen'en, før vi må slå os løs i fri dressur ude på marken.

 

Jeg har jo intet forstand på det, så kender ikke til fordele og ulemper ved forskellige tilgange. Men spændende at høre om og se video af (så din video på fb, @korvis). :-)

 

Vi kan desværre først komme af sted igen den 13. december, og der er jo laaang tid til!

 

Det er vistnok også det normale, at der lige går nogle gange før de er tændte. Jeg tror også at planen var at han bare skulle tændes, med fårene i fangefold. Men så gik det hele bare meget hurtigt. Jeg aner jo ikke en disse om det, men mener at hun lod ham komme på løse får fordi han blev lidt frustreret af at han jo ikke kunne flytte fårene når de gik derinde. Det var vist også det samme der skete med Iso, som også kom på løse får før hun var helt tændt (hvilket hun stadig ikke er, sådan 100%).

 

Jeg ved ikke hvad den videre plan med Terkel er, men jeg går ud fra at han lige skal lære lie down og indkald nu, før han rigtig skal mere på fårene.

 

Aner ikke helt hvad du mener med at Lemon vil op og styre fårenes hoveder - er det ikke lige dét de skal..? Altså gå i balance? Eller hvordan? Ej, jeg er altså virkelig en tumpe når det kommer til hyrdning, men nu kommer jeg vel forhåbentlig til at lære mere! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vistnok også det normale, at der lige går nogle gange før de er tændte. Jeg tror også at planen var at han bare skulle tændes, med fårene i fangefold. Men så gik det hele bare meget hurtigt. Jeg aner jo ikke en disse om det, men mener at hun lod ham komme på løse får fordi han blev lidt frustreret af at han jo ikke kunne flytte fårene når de gik derinde. Det var vist også det samme der skete med Iso, som også kom på løse får før hun var helt tændt (hvilket hun stadig ikke er, sådan 100%).

 

Jeg ved ikke hvad den videre plan med Terkel er, men jeg går ud fra at han lige skal lære lie down og indkald nu, før han rigtig skal mere på fårene.

 

Aner ikke helt hvad du mener med at Lemon vil op og styre fårenes hoveder - er det ikke lige dét de skal..? Altså gå i balance? Eller hvordan? Ej, jeg er altså virkelig en tumpe når det kommer til hyrdning, men nu kommer jeg vel forhåbentlig til at lære mere! :lol:

 

 

Hihi, så fedt i er kommet i gang - Det der hyrdning er altså sjovt!!

 

 

Tror ikke der er noget "normalt" indenfor opstart af hyrdning.

Men det jeg har oplevet de gange jeg har set hunde blive startet op, så foregår det inde i mindre areal, evt. en roundpen, hvor man kan styre hund og får.

 

Hos Erik er hunden inde hos fårene, fordi de jo netop ikke bevæger sig af sig selv, hvis hunden er udenfor og det giver ofte en del frustation hos hunden, ikke at kunne komme til fårene.

Men stadig i et lukket område, med får der er meget menneskevante og som stiller sig på tæerne af handleren, så der er styr på hvor de er og man kan styre at hunden ikke går ind og napper i dem + Man kan indfange hunden, eller lukke fårene ud, uden hunden hvis den er helt udenfor pædagogisk rækkevidde.

 

Hundene får ikke lov at komme på løse får på en åben mark, før der er styr på lie down og that'll do, fordi det kan give nogle dumme episoder, hvis fårene pludselig løber fra hunden og der går jagt i den og man ikke kan stoppe den. Dertil kan den hurtigt lære, at den ikke kan fanges og få en del unoder allerede fra starten og unoderne skal nok komme, helt af sig selv senere :blink:

 

Men hvordan andre gør og hvorfor, det skal jeg ikke kloge i.

 

Det Sonja mener med at Lemon går til hovederne, er netop ikke balance - Hovederne vender i starten mod handleren og så skal hunden jo gerne være ved bagdel af fårene når den går i balance.

Generelt så skal de altid til røven af fårene, medmindre der skal skiftes retning i f.eks fradrivning, hvor de skal kunne flankere ud på siderne - Men aldrig hovederne af fårene, medmindre madammerne stiller sig op og udfordre hunden, så skal den kunne gå på dem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vistnok også det normale, at der lige går nogle gange før de er tændte. Jeg tror også at planen var at han bare skulle tændes, med fårene i fangefold. Men så gik det hele bare meget hurtigt. Jeg aner jo ikke en disse om det, men mener at hun lod ham komme på løse får fordi han blev lidt frustreret af at han jo ikke kunne flytte fårene når de gik derinde. Det var vist også det samme der skete med Iso, som også kom på løse får før hun var helt tændt (hvilket hun stadig ikke er, sådan 100%).

 

Jeg ved ikke hvad den videre plan med Terkel er, men jeg går ud fra at han lige skal lære lie down og indkald nu, før han rigtig skal mere på fårene.

 

Aner ikke helt hvad du mener med at Lemon vil op og styre fårenes hoveder - er det ikke lige dét de skal..? Altså gå i balance? Eller hvordan? Ej, jeg er altså virkelig en tumpe når det kommer til hyrdning, men nu kommer jeg vel forhåbentlig til at lære mere! :lol:

 

Det er nu ikke fordi Lemon ikke tændte på fårene før efter et par gange - absolut ikke, det skal jeg love for, at hun gjorde fra første sekund. :lol: Det svære var/er at styre hendes tændthed lidt. :blink: Men vi startede i roundpen, altså med mig og Lemon inde i pen'en sammen med fårene, netop fordi hende, vi hyrder hos, har erfaring i, at det giver frustrerede hunde, hvis de er uden for roundpen'en og oplever, at de ikke kan flytte på fårene. Roundpen'en er så noget større end den på din video, så det er muligt at arbejde med får og hund derinde.

 

Når jeg går frem og tilbage med fårene, er de bagved mig, og så skal Lemon holde sig bagved dem for at gå i balance. Når hun løber op foran dem, sådan som hun helst vil, stopper hun dem og modarbejder dermed den retning, jeg vil have dem til at gå i. Det er sådan, jeg har fået det forklaret af instruktøren, jeg har virkelig heller ikke forstand på det overhovedet. ;-) Men sidst, hvor det lykkedes mig at få en lille smule mere styr på get back/stay back, kunne jeg godt mærke, at det gav et bedre flow i at flytte fårene frem og tilbage, når Lemon hold sig til sin halvcirkel bag ved fårene. Hvis de så kom helt op til hegnet eller "sad fast" i et hjørne, så skulle hun naturligvis op foran for at få dem til at skifte retning/flytte sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, så fedt i er kommet i gang - Det der hyrdning er altså sjovt!!

 

 

Tror ikke der er noget "normalt" indenfor opstart af hyrdning.

Men det jeg har oplevet de gange jeg har set hunde blive startet op, så foregår det inde i mindre areal, evt. en roundpen, hvor man kan styre hund og får.

 

Hos Erik er hunden inde hos fårene, fordi de jo netop ikke bevæger sig af sig selv, hvis hunden er udenfor og det giver ofte en del frustation hos hunden, ikke at kunne komme til fårene.

Men stadig i et lukket område, med får der er meget menneskevante og som stiller sig på tæerne af handleren, så der er styr på hvor de er og man kan styre at hunden ikke går ind og napper i dem + Man kan indfange hunden, eller lukke fårene ud, uden hunden hvis den er helt udenfor pædagogisk rækkevidde.

 

Hundene får ikke lov at komme på løse får på en åben mark, før der er styr på lie down og that'll do, fordi det kan give nogle dumme episoder, hvis fårene pludselig løber fra hunden og der går jagt i den og man ikke kan stoppe den. Dertil kan den hurtigt lære, at den ikke kan fanges og få en del unoder allerede fra starten og unoderne skal nok komme, helt af sig selv senere :blink:

 

Men hvordan andre gør og hvorfor, det skal jeg ikke kloge i.

 

Det Sonja mener med at Lemon går til hovederne, er netop ikke balance - Hovederne vender i starten mod handleren og så skal hunden jo gerne være ved bagdel af fårene når den går i balance.

Generelt så skal de altid til røven af fårene, medmindre der skal skiftes retning i f.eks fradrivning, hvor de skal kunne flankere ud på siderne - Men aldrig hovederne af fårene, medmindre madammerne stiller sig op og udfordre hunden, så skal den kunne gå på dem :mrgreen:

 

Hov, havde slet ikke set, at du havde svaret, før jeg selv skrev - og du forklarer det så meget bedre end mig. :lol:

 

Den metode, du beskriver, lyder som nogenlunde samme måde, vi er blevet startet op, med et begrænset område og "tunge", menneskevante får. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, havde slet ikke set, at du havde svaret, før jeg selv skrev - og du forklarer det så meget bedre end mig. :lol:

 

Den metode, du beskriver, lyder som nogenlunde samme måde, vi er blevet startet op, med et begrænset område og "tunge", menneskevante får. :-)

 

 

Haha, ja men vi er da rimelig enige :mrgreen:

 

 

Men hyrdning er viiiirkelig svært.

Der er på ingen måde samme drejebog, som man kan finde i stort omfang i alle andre sportsgrene.

Så det handler meget om hvad den enkelte instruktør har erfaringer med og hvordan hunden er.

 

Dertil kommer får og areal, som kan variere sindssygt meget.

 

Skal selv have skiftet min flok ud, her om en uge eller to (øøøv, ikke mere Magda :megaked:) fordi de er for tunge og for stride. Men de er mega gode til unge hunde, eller hunde der skal lære at ikke alting skal foregå med 120 i timen og uden hjerne :blink:

 

Dem jeg får er tilgengæld direkte modsat og flytter sig bare næsten han kigger på dem, men det er også først nu, han er styrbar nok til at arbejde på den type får.

Det kræver rimelig meget kontrol, for bare få meters ulydighed, betyder fårene pisser ad helvede til.

 

Og så opgradere vi til 10 stk. så der virkelig er noget at arbejde på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, så fedt i er kommet i gang - Det der hyrdning er altså sjovt!!

 

 

Tror ikke der er noget "normalt" indenfor opstart af hyrdning.

Men det jeg har oplevet de gange jeg har set hunde blive startet op, så foregår det inde i mindre areal, evt. en roundpen, hvor man kan styre hund og får.

 

Hos Erik er hunden inde hos fårene, fordi de jo netop ikke bevæger sig af sig selv, hvis hunden er udenfor og det giver ofte en del frustation hos hunden, ikke at kunne komme til fårene.

Men stadig i et lukket område, med får der er meget menneskevante og som stiller sig på tæerne af handleren, så der er styr på hvor de er og man kan styre at hunden ikke går ind og napper i dem + Man kan indfange hunden, eller lukke fårene ud, uden hunden hvis den er helt udenfor pædagogisk rækkevidde.

 

Hundene får ikke lov at komme på løse får på en åben mark, før der er styr på lie down og that'll do, fordi det kan give nogle dumme episoder, hvis fårene pludselig løber fra hunden og der går jagt i den og man ikke kan stoppe den. Dertil kan den hurtigt lære, at den ikke kan fanges og få en del unoder allerede fra starten og unoderne skal nok komme, helt af sig selv senere :blink:

 

Men hvordan andre gør og hvorfor, det skal jeg ikke kloge i.

 

Det Sonja mener med at Lemon går til hovederne, er netop ikke balance - Hovederne vender i starten mod handleren og så skal hunden jo gerne være ved bagdel af fårene når den går i balance.

Generelt så skal de altid til røven af fårene, medmindre der skal skiftes retning i f.eks fradrivning, hvor de skal kunne flankere ud på siderne - Men aldrig hovederne af fårene, medmindre madammerne stiller sig op og udfordre hunden, så skal den kunne gå på dem :mrgreen:

 

Det er nu ikke fordi Lemon ikke tændte på fårene før efter et par gange - absolut ikke, det skal jeg love for, at hun gjorde fra første sekund. :lol: Det svære var/er at styre hendes tændthed lidt. :blink: Men vi startede i roundpen, altså med mig og Lemon inde i pen'en sammen med fårene, netop fordi hende, vi hyrder hos, har erfaring i, at det giver frustrerede hunde, hvis de er uden for roundpen'en og oplever, at de ikke kan flytte på fårene. Roundpen'en er så noget større end den på din video, så det er muligt at arbejde med får og hund derinde.

 

Når jeg går frem og tilbage med fårene, er de bagved mig, og så skal Lemon holde sig bagved dem for at gå i balance. Når hun løber op foran dem, sådan som hun helst vil, stopper hun dem og modarbejder dermed den retning, jeg vil have dem til at gå i. Det er sådan, jeg har fået det forklaret af instruktøren, jeg har virkelig heller ikke forstand på det overhovedet. ;-) Men sidst, hvor det lykkedes mig at få en lille smule mere styr på get back/stay back, kunne jeg godt mærke, at det gav et bedre flow i at flytte fårene frem og tilbage, når Lemon hold sig til sin halvcirkel bag ved fårene. Hvis de så kom helt op til hegnet eller "sad fast" i et hjørne, så skulle hun naturligvis op foran for at få dem til at skifte retning/flytte sig.

 

Okay, SÅ forstår jeg hvad I mener med hovederne! Og er helt med, så meget har jeg trods alt forstået! :5up:

 

Har også været i sådan en større pen med Frostie, hos Anne Egede. Men den i går var jo bitte lille, så det var måske derfor Rikke valgte at ta' ham ud. Og vi vidste jo at vi kunne få problemer med at fange ham igen! :lol: Men alt gik fint, selv om han stak af med et enkelt får en enkelt gang. Han er jo så lille, så han orkede jo heller ikke ret længe, så det var en smal sag at fange ham når han var blevet lidt træt. Meeen, jeg regner ikke med at han kommer på løse får igen før han kan mere uden får.

 

Sejt at Lemon blev tændt i første forsøg! Iso er stadig lidt "playboy" (playgirl..? :lol:), men sidst hun var på kom halen fint ned og hun arbejdede faktisk indimellem. :5up: Hun har vel været på får sammenlagt 5 gange eller sådan noget. Men holy moly, der er vildt stor forskel at se på Iso og Terkel, som jo er rendyrket hyrdehund... Og det skal der jo også gerne være! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, SÅ forstår jeg hvad I mener med hovederne! Og er helt med, så meget har jeg trods alt forstået! :5up:

 

Har også været i sådan en større pen med Frostie, hos Anne Egede. Men den i går var jo bitte lille, så det var måske derfor Rikke valgte at ta' ham ud. Og vi vidste jo at vi kunne få problemer med at fange ham igen! :lol: Men alt gik fint, selv om han stak af med et enkelt får en enkelt gang. Han er jo så lille, så han orkede jo heller ikke ret længe, så det var en smal sag at fange ham når han var blevet lidt træt. Meeen, jeg regner ikke med at han kommer på løse får igen før han kan mere uden får.

 

Sejt at Lemon blev tændt i første forsøg! Iso er stadig lidt "playboy" (playgirl..? :lol:), men sidst hun var på kom halen fint ned og hun arbejdede faktisk indimellem. :5up: Hun har vel været på får sammenlagt 5 gange eller sådan noget. Men holy moly, der er vildt stor forskel at se på Iso og Terkel, som jo er rendyrket hyrdehund... Og det skal der jo også gerne være! :lol:

 

Lemons far er jo også af hyrdelinjer, og både hun og søster Magic har meget stærkt instinkt (det er de eneste to fra kuldet, jeg har oplevet på får).

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så er der flyttet får og flokken er udskiftet.

 

Har fået 10 i stedet for 5, og en anden race, der er noget lettere og de flytter sig nemmere.

Nøj, de er fine!

Men tænker jeg måske er nød til at få noget ekstra hegn op, da de allerede nu har været rundt og lure indhegningen af :mrgreen:

 

 

Yoda fik lige lov til kort at hilse på dem og de passer perfekt til ham - Han arbejder bedst når han er helt nede i tempo og ikke behøver skulle være "hård" for at få dem til at flytte sig.

De gamle var rigtig fine til en start, hvor det primært var lydigheden på fårene der skulle trænes, men når nu den er på plads, så var de for tunge til ordentlig træning.

 

De her er perfekte.

De er ikke sky, men flytter sig nemt og hurtigt og reagere på de små retnings ændringer. Så han er nød til at tænke og være nede i tempo, for ellers er der får overalt.

Og kan allerede nu mærke, at det passer ham rigtig godt og han slapper meget mere af, nu han kan mærke han kan styre dem med meget lidt pres og et stabilt tempo.

 

Han har en riiiigtig fed stil i drivningen, hvor han næsten ikke bevæger overlinjen og et suverænt naturligt tempo, så nu kan han endelig få lov at udnytte det.

Og der er kontant afregning, hvis han skære ind i buerne, for så flytter madammerne sig altså :blink:

Nu er der også en god grund til at få trænet hans "out" igen, som vi ikke rigtig har haft brug for før, hvor han nærmest skulle i haserne på dem, men her er det nødvendigt at han kan vinkle ud og give plads.

 

Kæft jeg glæder mit til at få trænet på dem søndag.

 

Dertil er de bare super kønne - Elsker naturracerne og synes de er meget kønnere end de fleste af de racer der bliver brugt i produktionen.

Eneste minus er, at jeg nok ikke slipper for at vinterfodre, men det overlever jeg nok.

 

 

 

f863b7ee-5e10-4ee0-9d9e-f90a59936647.jpg

5e010982-a22d-47a9-b865-e05b58600846.jpg

55a04ea3-9c12-4127-b80c-5f688c3848fa.jpg

069254ca-8d4a-42d5-8a66-a4461a69ee58.jpg

521919ca-fd77-4341-be9e-ea292cb2e4ba.jpg

f4e04a05-9acb-4017-9e17-a79b8b4c7a4f.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gotlændere (det ligner de i hvert fald) er afsindigt kloge får så ja du skal nok overveje at gå hegnet efter*GG* Men samtidigt er de også meget lette og dejlige.

Tillykke med den nye uldne flok ;)

 

Det er nemlig godtlændere og de er verdens mestre i at bryde ud. :mrgreen: Vi sorterede to gimmere fra, som allerede havde regnet ud hvordan de skulle forcere hegnet hos Erik.

Synes ikke lige jeg ville have nogle der allerede havde lært det, de skal hurtigt nok få det lært, hvis muligheden byder sig.

 

Så selvom hegnet er intakt, så er det ikke sikkert det er nok til at holde dem inde, er vist nød til at have fårehegn også, ud over strømhegnet.

 

De er super fine og vildt lækre at arbejde med.

Og så er det en rigtig fin blanding af gimmere fra i år og 3 års, så der er lidt helt frisk og nogle lidt "garvede" imellem.

 

Er bare lidt spændt på at se om jeg pludselig har lam her til foråret - For et par væddere var brudt ud og var rendt ind til flokken en nat.

Så nogle af dem kan være ilæmmet, så skal holde lidt øje med dem og så må vi se om der kan være udvidelse af flokken på vej.

Kunne være lidt hyggeligt, selvom det jo sætter lidt begrænsninger for hvor meget jeg kan bruge dem til træning, hvis der er lam i dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, lidt noget andet end de tunge texel, der ikke kunne komme ud om det så gjaldt deres liv :mrgreen:

 

Pt. Har jeg bare 4 tråds strømhegn, med en ekstra tråd lidt længere inde, så de får et rap over benene.

Men napper lige et strømførende fårehegn på ydersiden også, så kan de sgu' ikke komme ud, næsten uanset hvor meget de prøver :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi, rimelig spot-on.

Men nemme får, for dem der bare vil have lidt lam og lidt afgræsning.

 

Men også riiimelig bestemte madammer :mrgreen:

Desværre har de jævnligt problemer med at få lam pga deres størrelse. Meget kælne men også meget egenrådige - de boede lige så let i mors bed med påskeliljer som de boede i hegnet for når ulden var tæt så mærkede de ikke strøm*GG* Men Gotlænderne havde aldrig problemer med at få lam, men texel var der altid mindst en der måtte have dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...