Hop til indhold

Bider under træning.

Gæst DorteDK
 Share

Recommended Posts

Gæst DorteDK

Hej med Jer,

Jeg træner stadigvæk gå pænt træning med Zeus - han bliver snart 11 mdr. gammel.

Men når han har fået nok så begynder han at bide i snoren, og er vi ikke kommet hjem inden da, så hopper han op og bider mig i min underarm. Og det gør bare ondt!

Jeg træner ca. en 15-20 min af gangen, og det er ikke kun gå pænt træning, det er også andre øvelser, lige pludselig bliver han ellevild og farer rundt i haven, og så laver han et spring når han nærmer mig og hopper op og bider mig i underarmen, så nu har jeg 4 store blå mærker.

Det er ikke sådan, at han er arrig, knurrer af mig og viser tænder - jeg tror simpelthen han tror vi leger??? Det forekommer mest i haven han gør det.

Nogen der har erfaringer med denne adfærd, og hvad gør jeg for at undgå dette?

Træner jeg for meget? Det synes jeg ikke selv, da jeg som regel kan se når han begynder at blive træt, så tager vi en let øvelse og stopper, så træningen ender i succes :-)

Men jeg vil gerne have han stopper med at bider mig i armen for det første gør det mega ondt (jeg tror ikke han ved hvor hårdt han bider!) og for det andet så skulle det jo ikke gerne gå ud over en gæst en dag. Dog er det kun mig han er efter pt. min mand bider han ikke i :-)

P.S. Jeg er godt klar over at fodbolde mv. stresser en hund op - derfor er de ikke i haven.

Kan I hjælpe?

På forhånd tusind tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bed ham om at stoppe - og men det! Og så giver du ham et konstruktivt alternativ, så han kan få noget andet i munden (eks. en bold).

Han er en stor, glad unghund der lige får lidt for meget energi. Så du skal forklare for ham, hvad han må og ikke må. Og give ham et alternativ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Tak for svar Siri, det er lige begyndt her for en uges tid siden han har aldrig gjort det før (mener også det er hans unghunde sind der kommer frem :-)), men var også min ide at stoppe det. Når du skriver og MEN det - skal jeg så råbe eller bare sige det så det kan høres at jeg mener det og det er stop nu! ??? Altså BESTEMT ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Et bestemt, stop det" plejer at virke her, vær klar med et alternativ fx en bold lære lig i munden på hunden, det bedste er hvis du kan fange ham før han bider og sætte ham igang med noget dæmpede fx godbidssøg på plænen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

vi går til træning.... men der forekommer det ikke - kun hjemme? jeg har altid godbidder i lommen - men det er ikke forkert at strøg godbidder ud han skal søge lige inden han hopper på mig (hvis jeg når det)? for vil jo ikke give godbidder for at han bider mig :-)

Har gået til hvalpetræning, gå pænt træning og er nu igang med jagthundetræning så jo vi har været til træning. og går stadigvæk til træning. og vi nyder det begge to :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal ikke strø godbidder når han har bidt;) men i de situationer hvor du erfaringsmæssigt ved at han vil kamme over om lidt og begynde at bide, godbidssøg virker dæmpede, eller det vil sige det virker oftest dæmpede, men det må ikke blive nogetmed at godbidderne kastes ud og hunden spurter rundt, hunden skal gå afslappet og roligt rundt og bruge næsen.

hvor træner du henne?

(jeg er selv fra Haderslev) ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

han plejer at gå afslappet rundt og finde godbidder - dog lyder det nærmest som en "fiskekutter" når næse apparatet går igang :-) Jeg har gået til hvalpetræning ved Haderslev Dyrehospital, og har efterfølgende også gået til lydighed der, og nu er jeg igang (er sidste dag i dag) ved GO HUND i Haderslev "gå pænt træning" :-) og til august starter jeg på et hold jagthundetræning i Hammelev - men er startet så stille op har været med et par gange :-) hvor træner du? :-) og tak for svar!

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal hverken råbe eller være sur. Han er jo lige lidt for meget oppe at køre, så det er din opgave at være helt rolig og konsekvent, for netop at hjælpe ham til at falde ned. Kan du fange ham inden han går i "koma", så er Bodils forslag super godt. Og huske, at når man beder en hund om at stoppe med en adfærd, så skal den have et alternativ.

Link til indlæg
Del på andre sites

han plejer at gå afslappet rundt og finde godbidder - dog lyder det nærmest som en "fiskekutter" når næse apparatet går igang :-) Jeg har gået til hvalpetræning ved Haderslev Dyrehospital, og har efterfølgende også gået til lydighed der, og nu er jeg igang (er sidste dag i dag) ved GO HUND i Haderslev "gå pænt træning" :-) og til august starter jeg på et hold jagthundetræning i Hammelev - men er startet så stille op har været med et par gange :-) hvor træner du? :-) og tak for svar!

Jeg træner i DCH ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har altid godbidder i lommen - men det er ikke forkert at strøg godbidder ud han skal søge lige inden han hopper på mig (hvis jeg når det)? for vil jo ikke give godbidder for at han bider mig :-)

Det er skam heller ikke det, at han bider dig, som du belønner. Du giver ham et beslutsomt nej (IKKE råbe) eller AAA og når han slipper, roser du ham og derefter giver du ham belønningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og huske, at når man beder en hund om at stoppe med en adfærd, så skal den have et alternativ.

Nemlig. Det burde broderes med guldtråd på alle hundes halsbånd som en reminder til ejeren.

Men jeg ville nu personligt ikke holde mig tilbage fra at vente med at reagere, indtil han kørte op og hang i min arm. Det er jo en formidabel chance til endelig at lære ham, at enten skal han omgående stoppe det tjald eller også skal han tage blidt, fordi det nok mere er et udtryk for hengivenhed (og lidt skæg & ballade) end det er uartighed.

Alle vores tre airedales har lystigt gnasket i min arm og alle har fået lov til at blive ved, da de først lærte, at det skulle gøres meeeeeeget forsigtigt. Det har virket fint. Og de har ikke gjort det på andre mennesker, kun på mig, når de var særligt henrykte over et eller andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig. Det burde broderes med guldtråd på alle hundes halsbånd som en reminder til ejeren.

Enig! Og det gælder sgu uanset om hunden er ved at fortære potteplanten eller om du fejlmelder for en forkert position ved keglen. Det er forbudt at sige til hunden at noget er forkert, hvis ikke du kan give den et alternativ!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er skam heller ikke det, at han bider dig, som du belønner. Du giver ham et beslutsomt nej (IKKE råbe) eller AAA og når han slipper, roser du ham og derefter giver du ham belønningen.

Vil den kvikke hund ikke tro, at belønningen kommer, netop fordi den først bider og derefter slipper? Jeg er i hvert fald ret sikker på at mindst en af mine hunde ville få den opfattelse :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil den kvikke hund ikke tro, at belønningen kommer, netop fordi den først bider og derefter slipper? Jeg er i hvert fald ret sikker på at mindst en af mine hunde ville få den opfattelse :lol:

Det er også min erfaring at nogle hunde er lidt for dygtige til at lave sådanne koblinger

Redigeret af Ninjamor
to ord skulle byttes om
Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke hvis du først bruger noget tid på at rose den dygtige hund og derefter fx beder den udføre en øvelse (sit dæk, stå, apport.....). Så forbinder hunden belønningen med den udførte øvelse.

Tror jeg. :cool:

Det har i hvert fald virket godt på mine uvartige, men kvikke hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg læser dit indlæg, Dorte, er der et par ting jeg får lyst til at vide mere om.

Du skriver, at det pt. kun er dig Zeus bider i. Betyder dette, at han plejer af have denne adfærd overfor andre?

Hvordan øver du gå pænt?

Når du har gået så meget til træning, som du har, burde gå pænt sidde i skabet forudsat du øver efter en metode som passer til hunden.

Er det normalt, at du øver 15 - 20 minutter af gangen?

Hvor befinder han sig i sin kønsmodningsproces - hvor lang tid har han for eksempel lettet ben?

Hvilke adfærd kan du stoppe ham i med et nej eller lignende ord?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Til ninjamor. Zeus bider ikke i min mand og ikke i andre. Nu er det mest mig der har med hundene at gøre her :-) jeg tror han lige nu prøver grænser af. Han vil bestemme over mig.

Han har lettet ben et par måneder vil jeg tro.

Nej det er forskelligt hvor meget vi træner har ex lige været til jagt hundetræning en time. Det gik rigtig godt. Og gå pænt begynder for alvor at virke. Jeg bruger klikker til gå pænt og roser og belønner. Jeg vender om når han trækker. Og ja jeg ved godt at det har taget sin tid med gå pænt træningen. Ærligt, så gjorde jeg det forkert i starten. Og det er helt sikkert min egen fejl.

Men nu virker det bare og er en fornøjelse at gå med ham. :-). Det er faktisk kun i weekenderne at han kan finde på at bide mig. Det er dog kun sket to gange. Jeg tror han bliver lidt over træt og over gearet så bider han. Men ved ikke om det er korrekt tænkt ? ;-)

Iøvrigt mange tak for svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til ninjamor. Zeus bider ikke i min mand og ikke i andre. Nu er det mest mig der har med hundene at gøre her :-) jeg tror han lige nu prøver grænser af. Han vil bestemme over mig.

Han har lettet ben et par måneder vil jeg tro.

Nej det er forskelligt hvor meget vi træner har ex lige været til jagt hundetræning en time. Det gik rigtig godt. Og gå pænt begynder for alvor at virke. Jeg bruger klikker til gå pænt og roser og belønner. Jeg vender om når han trækker. Og ja jeg ved godt at det har taget sin tid med gå pænt træningen. Ærligt, så gjorde jeg det forkert i starten. Og det er helt sikkert min egen fejl.

Men nu virker det bare og er en fornøjelse at gå med ham. :-). Det er faktisk kun i weekenderne at han kan finde på at bide mig. Det er dog kun sket to gange. Jeg tror han bliver lidt over træt og over gearet så bider han. Men ved ikke om det er korrekt tænkt ? ;-)

Iøvrigt mange tak for svar.

Hvilken en tror du så det er? Det kan vel ikke være begge dele?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg ved ikke om det kan sammenlignes, jeg har en hund som meget let stresser. Han får dagligt medicin for det, ellers ville det være helt ude af kontrol. Han kan nogen gange blive helt vild kåd. Oftes er det efter en længere gåtur eller lidt træning ( bare sådan almindelig gå pænt og sitte, dække, blive og vente træning på en gåtur ) . Bedst som man går, så kan han pludselig fare frem og tilbage i linen, se helt vild ud og gø af kådhed, i starten tænkte jeg " hvad fanden sker der lige ", men nu ved jeg at det er kådhed/leg muligvis lidt stress. Men så hopper han op og bider mig i armen, eller han bider jo ikke i den forstand, men han " bider" og det kan gøre rigtig ondt, tror hellere ikke han ved hvor hårdt det egentlig er.

Jeg siger meget bestemt NEJ eller STOP DET og så ignorere jeg ham, vender ryggen til eller gå i en anden retning. Det får ham til at stoppe omgående. Så det kan jeg kun anbefale at prøve. Et bestemt, klart og kontant NEJ og så bare vende ryggen til eller gå, lidt efter når hunden er rolig igen kan du måske lige sige " sit" og så give godbid. Sådan gør jeg, for han skal ikke tro at jeg er sur eller blive bange for mig ( han har en ret speciel baggrund ).

Link til indlæg
Del på andre sites