Gæst Akiboy Skrevet Juni 4, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 4, 2013 Hej alle. Har virkelig brug for jeres hjælp. Vi har den dejligste springer hvalp på omkring 4 måneder. Han er en social hund, som nyder at være sammen med alle mennesker og andre hunde - dog skal han lige se lidt større hunde an i et par minutter, før han tager initiativ til leg. Men det er vel meget normalt for en hvalp? Så på den måde er han en meget afbalanceret hvalp. MEN han kan bare ikke være alene hjemme. Inden vi fik ham, læste jeg, hvordan man skulle træne alene hjemme, og det startede jeg på en lille uge efter, vi fik ham hjem. Jeg gik meget langsom frem, med få sekunder af gange, og det gik også fint i starten. Vi kom op på ca. 10 minutter. Men derefter gik det ned af bakke. Jeg kunne ikke engang nå at gå ud af døren, før han begyndte at hyle, og sådan er det stadig. Jeg er så heldig, at jeg har læseferie, så jeg kan være hjemme ved ham hver dag. Jeg træner alene hjemme hver dag, og nogen gange går det rigtig godt - i sidste uge kom vi op på et kvarter, men nu er vi tilbage til starten igen. Jeg ved simpelthen ikke, hvad det er, jeg gør forkert. Når vi træner det, sørger jeg altid for, at han er rolig, for ellers kan det slet ikke lade sig gøre. I sidste uge købte jeg et DAP-halsbånd og zylkene, som jeg brugte. Det virkede rigtig godt, men det er som om, at der slet ikke er nogen virkning mere... Er der nogen, der har gode råd til, hvad jeg skal gøre, eller måske har en ide til, hvad det er, jeg gør forkert? Mange i min famile og omgangskreds mener, at jeg bare skal lade ham være alene i en time, "for så skal han nok lære det" Men det tror jeg virkelig ikke, at han gør. Det skal lige siges, at jeg aldrig går ind til ham, hvis han begynder at hyle, men venter til, at han er faldet til ro, og jeg siger også kun lige et kort hej til ham, når jeg kommer ind. Han har vores stue, han kan være i. Tidligere havde han også gangen, men det er jeg stoppet med, da der var for mange lyde, der kunne få ham til at køre op. Jeg har også prøvet at give en Kong med leverpostej under træningen, men det hjælper heller ikke. Håber SÅ meget, der er noget, der kan hjælpe mig, for ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 . Tidligere havde han også gangen, men det er jeg stoppet med, da der var for mange lyde, der kunne få ham til at køre op. Jeg har også prøvet at give en Kong med leverpostej under træningen, men det hjælper heller ikke. Der kan være mange grunde til at en 4 måneder gammel hvalp ikke føler sig tryg nok i sine omgivelser til at han tør være alene. Jeg vil foreslå at du drøfter det med din hvalpetræner. Du kan også henvende dig til en af DcH hundekonsulenter. De skal kun have kørepenge for at komme og se på "problemet" og et hjemmebesøg er sikkert nødvendigt for at finde den rette løsning. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 Har du prøvet med en tænd radio? et godt råt kødben fra slagteren? en t-shirt du har sovet med i kurven? børnegitter op i stedet for lukket dør til stuen? alene i soveværelset hvis han sover der om natten? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Akiboy Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 Jeg har prøvet stort set alt, det du skriver kleo. Godt nok ikke lige det med soveværelset, så det kunne være, at jeg skulle prøve at se, om han er mere tryg der. PMJ: ved du, hvordan jeg kan komme i kontakt med en DcH hundekonsulent? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 PMJ: ved du, hvordan jeg kan komme i kontakt med en DcH hundekonsulent? Du kan finde en i det område hvor du bor via dette link DcH's konsulenttjeneste - Danmarks civile Hundeførerforening Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 Det er ikke almindeligt at en hvalp skal se større hunde an, før de tager kontakt. Hvalpe "kører på hvalpelicens" til de er omkring kønsmodningen og dette bevirker at de som regel kan tillade sig at være langt mere frembrusende og anmassende end ældre hunde, hvilket de som regel benytter sig rigtig meget af. Har din hvalp været rendt ind i en sur større hund? Du skriver at du har gjort alt "efter bogen" og nåede op på 10 minutter. Der er mange måder at håndtere separationstræning på, kan du beskrive nøjagtigt hvad du gør? Hvor mange gange har du trænet på hvert trin og hvor meget tid har du lagt på af gangen? Hvordan er din holdning til at din hvalp skal være alene, jeg mener, om du kommer til at virke ængstelig og bekymret for udfaldet, så han kan mærke det? Er han tæt på dig fysisk når du er hjemme og følger han dig rundt konstant? Er din hvalps liv i et relativt fast tidsskema eller er hverdagen uforudsigelig for ham? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cw3105 Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 Jeg ved ikke om det kan hjælpe overhovedet, men min hvalp - på 4½ måned - er ikke god til at være alene hjemme, hvis hun kan se at jeg går, altså hvis hun bare sidder og kigger på at jeg "forsvinder". Så jeg gør det, at jeg lukker af til der, hvor hun skal være (i stuen, lukket af med nogle plader ved dørene), sådan at hun er lukket inde, og så kaster jeg en stor godbid til hende på gulvet. Når hun tager den, kaster jeg en mere og siger farvel, og går. Så kan hun starte med at være optaget af dem samtidigt med at hun er bevidst om, at jeg går. En anden ting hun plejede at få var nogle labre tyggestænger, men dem må hun desværre ikke få mere (hun får hyperallergi-foder og godbidder), og den holdt selvfølgelig endnu længere En tilføjelse til det med en t-shirt i kurven, kan også være at pakke en varmedunk ind i t-shirten, som hunden kan putte sig op til - det var fantastisk, da vores skulle lære at sove i kurven, måske virker det også her? Den kan ihvertfald holde varm et godt stykke tid, hvis det er en god en . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Akiboy Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Det er ikke almindeligt at en hvalp skal se større hunde an, før de tager kontakt. Hvalpe "kører på hvalpelicens" til de er omkring kønsmodningen og dette bevirker at de som regel kan tillade sig at være langt mere frembrusende og anmassende end ældre hunde, hvilket de som regel benytter sig rigtig meget af.Har din hvalp været rendt ind i en sur større hund? Nej, det tror jeg ikke, at han har. Han er måske bare en mere forsigtig hund så? Du skriver at du har gjort alt "efter bogen" og nåede op på 10 minutter. Der er mange måder at håndtere separationstræning på, kan du beskrive nøjagtigt hvad du gør? Hvor mange gange har du trænet på hvert trin og hvor meget tid har du lagt på af gangen? Op til det første minut lagde jeg kun 1-2 sekunder på ad gangen. Efter det første minut lagde jeg 5 sekunder på. Og efter tre minutter lagde jeg 10 sekunder ad gangen. Jeg trænede hver trin mellem 3 og 8 gangen, inden jeg lagde mere tid på. Hvordan er din holdning til at din hvalp skal være alene, jeg mener, om du kommer til at virke ængstelig og bekymret for udfaldet, så han kan mærke det? Det tror jeg ikke, at jeg gør. Jeg er i hvert fald meget bevidst om, at han ikke overkrammes osv. hvis jeg er kommet til at strække den for længe. Jeg går ind til ham, og venter lige 5-10 sekunder inden jeg kort siger hej til ham, og så går jeg hen og laver noget andet. Er han tæt på dig fysisk når du er hjemme og følger han dig rundt konstant? Det var tæt på mig i den første tid, og han fulgte mig rundt overalt! Men for at han kunne vænne sig til at skulle være alene, er jeg rykket ud i køkkenet. Der har han også mulighed for at komme ud, og han gør det også nogen gange, men kun lige ganske kort. Tror han vil tjekke, om jeg nu er der. Nogen gange følger han mig stadig, hvis jeg fx skal på toilettet. Hvis jeg lukker døren, kan han finde på at hyle. Men det er ikke altid. Har observeret, at han gør det meget, hvis vi en dag har været på besøg hos andre (hvor han også har været med), altså sådan at dagen efter besøget følger han mig meget rundt. Er din hvalps liv i et relativt fast tidsskema eller er hverdagen uforudsigelig for ham?[/quote Da jeg har læseferie, og dermed kan være hjemme ved ham hele dagen, synes jeg, at hans hverdage er ret ens. Vi står op omkring samme tidpunkt, han får mad på samme tidpunkt, vi træner på de samme tidspunkter. Dog er det ikke helt de samme rutiner i weekenderne. Håber mine svar kan hjælpe dig - for det er godt nok ved at være hårdt at være fanget i eget hjem på den måde... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Akiboy Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 cw3105: tak for dine svar. Det kunne være, at jeg skulle prøve det med varmedunken. Jeg har prøvet med flere forskellige lækkerier, men nogen gange er han slet ikke interessert i dem, og ellers begynder han bare at hyle i det sekund, hvor han har spist den... PMJ: tak for linket... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Nej, det tror jeg ikke, at han har. Han er måske bare en mere forsigtig hund så? Sikkert. Hvad oplever han i løbet af dagen af leg med dig, leg med sig selv, leg med andre hvalpe, ture og træning? Op til det første minut lagde jeg kun 1-2 sekunder på ad gangen. Efter det første minut lagde jeg 5 sekunder på. Og efter tre minutter lagde jeg 10 sekunder ad gangen. Jeg trænede hver trin mellem 3 og 8 gangen, inden jeg lagde mere tid på. Træn 8 gange på hvert trin, så er du mere sikker på, hvad du har med at gøre. Hvordan forlader du ham og hvad sker der lige op til du går? Det tror jeg ikke, at jeg gør. Jeg er i hvert fald meget bevidst om, at han ikke overkrammes osv. hvis jeg er kommet til at strække den for længe. Jeg går ind til ham, og venter lige 5-10 sekunder inden jeg kort siger hej til ham, og så går jeg hen og laver noget andet. Hvordan opfører han sig, når du kommer tilbage? Det var din holdning til at skulle gå fra ham jeg tænkte på. Er du bekymret, når du skal til at gå? Det var tæt på mig i den første tid, og han fulgte mig rundt overalt! Men for at han kunne vænne sig til at skulle være alene, er jeg rykket ud i køkkenet. Der har han også mulighed for at komme ud, og han gør det også nogen gange, men kun lige ganske kort. Tror han vil tjekke, om jeg nu er der. Nogen gange følger han mig stadig, hvis jeg fx skal på toilettet. Hvis jeg lukker døren, kan han finde på at hyle. Men det er ikke altid. Har observeret, at han gør det meget, hvis vi en dag har været på besøg hos andre (hvor han også har været med), altså sådan at dagen efter besøget følger han mig meget rundt. Hvor er døren du går ud af i forhold til køkkenet? Det jeg er ude efter er om han ved ikke at gå med ud i køkkenet alligevel kan se udgangsdøren fra sit opholdssted? Kan han det ved han, at du ikke kan gå hjemmefra uden han opdager det og derfor behøver han ikke gå med dig ud i køkkenet. Når han går efter dig ud til toilettet og hyler, virker det så tilfældigt når han gør det eller er det lige op til du skal gå eller lige efter du er kommet tilbage? Da jeg har læseferie, og dermed kan være hjemme ved ham hele dagen, synes jeg, at hans hverdage er ret ens. Vi står op omkring samme tidpunkt, han får mad på samme tidpunkt, vi træner på de samme tidspunkter. Dog er det ikke helt de samme rutiner i weekenderne. Går I ture på samme tidspunkter? Håber mine svar kan hjælpe dig - for det er godt nok ved at være hårdt at være fanget i eget hjem på den måde... Ja, det er det og den følelse kan være med til at øge problemet for hunde er så sensitive, at de mærker ærgrelse, irritation, bekymring og andre følelser og som regel bliver de meget observerende og parate til at blive ængstelige i den situation. Han lyder som en nemt bekymret hund og et meget fast tidsskema i en periode kan som regel hjælpe, da han derved kender sin dag 100% og får den tryghed der ligger i forudsigeligheden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Jeg tror samtidig at du vil have glæde af at træne balance m.m med din hvalp, ud i skoven og balancere på træstammer, måske er der en motionsbane for mennesker i nærheden der er der sjove ting at balancere på, ting at kravle igennem og meget andet, brug fantasien og husk at hvis du morer dig så gør hvalpen det sikkert også, jo mere hvalpen får brugt sin krop og jo mere balance den får jo mere selvsikker bliver den, det vil kunne hjælpe også på alene problemer. husk møder med andre hunde og mennesker skal være positive, det gælder ikke om så mange møder som muligt men om så mange positive møder som muligt, det vil sige er du i tvivl om hvalpen magter en bestemt hund så lad være, find en anden i stedet, vær sikker på at hvalpen får positive møder ved at have den under kontrol så den ikke uforvaret kommer hen til nogen som ikke er glade for den det gælder både hunde og mennesker. byg på selvtilliden ved at finde positive møder og træn gerne små sjove øvelser hvor hvalpen skal tænke, klikker træning med shaping er rigtig godt til forsigtige hvalpe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Akiboy Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Sikkert. Hvad oplever han i løbet af dagen af leg med dig, leg med sig selv, leg med andre hvalpe, ture og træning? Altså han kan godt finde ud af at lege med sig selv, og jeg leger/træner med ham et par gange om dagen i ca 5 minutter ad gangen. Han er sammen med andre hvalpe mindst én gang om ugen til hvalpetræning. Nogen gange to gange om ugen, hvis vi kan finde nogen, der gider lege med os Vi går mindst tre længere ture om dagen, og de ligger på nogenlunde samme tid - morgen, middag og aften. Derudover kommer han ud i haven, når han har leget, sovet, drukket osv. Træn 8 gange på hvert trin, så er du mere sikker på, hvad du har med at gøre. Hvordan forlader du ham og hvad sker der lige op til du går? Jeg prøver at lave forskellige ting, når jeg går, så han ikke ved, hvornår det sker. Dog sørger jeg altid for, at han er rolig inden. Jeg går egentlig bare uden at sige noget til ham. Hvordan opfører han sig, når du kommer tilbage? Hvis jeg ikke har været for længe væk, virker han ligeglad, når jeg kommer tilbage. Men hvis jeg har trukket den for længe virker han meget ængstelig, små piver og hopper op af mig. Så siger jeg bare lige kort hej til ham. Det var din holdning til at skulle gå fra ham jeg tænkte på. Er du bekymret, når du skal til at gå? Jeg tror ikke, at jeg er bekymret. Jeg prøver i hvert fald ikke at være det. Hvor er døren du går ud af i forhold til køkkenet? Det jeg er ude efter er om han ved ikke at gå med ud i køkkenet alligevel kan se udgangsdøren fra sit opholdssted? Kan han det ved han, at du ikke kan gå hjemmefra uden han opdager det og derfor behøver han ikke gå med dig ud i køkkenet. Altså døren, som jeg går ud af, er i mellem køkkenet og stuen, men han kan ikke se den fra sofaen, hvor han mest ligger. Når han går efter dig ud til toilettet og hyler, virker det så tilfældigt når han gør det eller er det lige op til du skal gå eller lige efter du er kommet tilbage? Det er lige efter, jeg har lukket døren til toilettet. Går I ture på samme tidspunkter? Ja Ja, det er det og den følelse kan være med til at øge problemet for hunde er så sensitive, at de mærker ærgrelse, irritation, bekymring og andre følelser og som regel bliver de meget observerende og parate til at blive ængstelige i den situation. Han lyder som en nemt bekymret hund og et meget fast tidsskema i en periode kan som regel hjælpe, da han derved kender sin dag 100% og får den tryghed der ligger i forudsigeligheden. Okay, det må jeg se, om jeg ikke kan gøre noget mere ud af, end jeg allerede gør. Tror du, at det er en dum ide, at jeg har taget hjælpemidler i brug (DAP-halsbånd og zylkene)? Altså jeg mener, vil han, når han ikke længere skal have det, ryge tilbage til hvor vi er nu? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Altså han kan godt finde ud af at lege med sig selv, og jeg leger/træner med ham et par gange om dagen i ca 5 minutter ad gangen. Han er sammen med andre hvalpe mindst én gang om ugen til hvalpetræning. Nogen gange to gange om ugen, hvis vi kan finde nogen, der gider lege med os Vi går mindst tre længere ture om dagen, og de ligger på nogenlunde samme tid - morgen, middag og aften. Derudover kommer han ud i haven, når han har leget, sovet, drukket osv. Det er vigtigt, at han dagligt bliver træt såvel fysisk som mentalt. Kunne du lave nogle legeaftaler eller gåtur aftaler med nogle af de hvalpe/hunde han passer sammen med? Det er utrolig vigtigt, at han oplever daglig glæde og tilfredshed udover sammen med dig, så hundeselskab kunne vær rigtig godt. Hvis I to bor alene er det ekstra vigtigt, at han oplever meget mere end lige dig Jeg prøver at lave forskellige ting, når jeg går, så han ikke ved, hvornår det sker. Dog sørger jeg altid for, at han er rolig inden. Jeg går egentlig bare uden at sige noget til ham. BUM!! Se det er en almindelig fælde at falde i. Det giver uforudsigelighed i hans hverdag og det er al alene trænings fjende nr. 1! Han skal ikke alene vide hvornår du forlader ham, men også hvordan dette sker. Samme måde hver gang. Ellers får du denne hund som altid er i alarmberedskab og på vagt og det er forstadiet til at blive ked af at være alene. Indarbejd nogle helt faste rutiner, Så han ved nøjagtigt hvad der skal ske og hvornår det sker. Altså døren, som jeg går ud af, er i mellem køkkenet og stuen, men han kan ikke se den fra sofaen, hvor han mest ligger. Okay, så kan han høre om du vil gå Tror du, at det er en dum ide, at jeg har taget hjælpemidler i brug (DAP-halsbånd og zylkene)? Altså jeg mener, vil han, når han ikke længere skal have det, ryge tilbage til hvor vi er nu? Nej det vil han ikke for disse hjælpemidler alene gør ikke forskellen, de kan hjælpe lidt, men jeg er pænt sikker på at det er din træning (fed tekst) som ikke fungerer og det hjælper midlerne kke på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Har du prøvet at lade ham være i en transportkasse ? den skal være så stor at en voksen hund kan stå oprejst samt vende og dreje sig i den , det skal trænes men mange hvalpe føler sig mere trygge på begrænset plads , jeg har selv en hvalp på 4½ mdr der sover i en transportkasse eller er i den når han lige trænger til 5 mins pause. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 her får du lige min mening; en transportkasse et ikke til alenehjemme hvis den er lukket, kassen er perfekt til sove og transport hvor man er ved hvalpen/hunden, men man lukker ikke en hund inde i en transportkasse og går fra den! Skal den bruges til alene hjemme er det med lågen åben og som et tilbud til hvalpen ikke til at spærre den inde i;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Mon ikke Anne-Lise mener et bur :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Har du prøvet at lade ham være i en transportkasse ? den skal være så stor at en voksen hund kan stå oprejst samt vende og dreje sig i den , det skal trænes men mange hvalpe føler sig mere trygge på begrænset plads , jeg har selv en hvalp på 4½ mdr der sover i en transportkasse eller er i den når han lige trænger til 5 mins pause. Personligt har jeg det rigtig skidt med sådan et råd. Det er som om det er blevet vedtaget at mange hunde føler sig mere trygge i en kasse/bur og jeg mener det er helt forkert antaget og mangler dokumentation for tryghedsfaktoren.. Mange hunde opfører sig roligt i en kasse med lukket låge, men det kan ikke sidestilles med, at de er mere trygge i en kasse end udenfor. Pladsen er begrænset og hunden kan enten falde til ro og resignere i situationen eller den kan forsøge at gøre noget ved den. Rigtigt mange hunde resignerer og indstiller sig på, at sådan ser situationen åbenbart bare ud og sover så meget af tiden de kan. De kan heller ikke så meget andet. Det tager efter min beregning længere tid at lære en hund at være helt tryg i en kasse + at være alene end det tager at lære en hund at være alene uden kassen. Skulle jeg anbefale bur/kasse skulle buret være så stort at hunden kunne søge væk fra evt. opkast eller tyndskid., ligesom der skulle være plads til at hunden kunne ligge koldt eller varmt afhængig af, hvad den har brug for i løbet af alenetiden og buret bliver så nok på størrelse med et værelse og så kan det være lige meget. På fotoet ses Pelle og Mille under tilpasning til bur Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Mon ikke Anne-Lise mener et bur :hmm: bur eller kasse er i mine øjne et fedt, man lukker ikke hunden inde på så begrænset plads;( Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Therese Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 bur eller kasse er i mine øjne et fedt, man lukker ikke hunden inde på så begrænset plads;( Nej, det ville jeg nok heller ikke gøre. Men tænkte bare, at der vel ikke er nogen, der lukker hunden inde i en transportkasse. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Akiboy Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Det er vigtigt, at han dagligt bliver træt såvel fysisk som mentalt. Kunne du lave nogle legeaftaler eller gåtur aftaler med nogle af de hvalpe/hunde han passer sammen med? Det er utrolig vigtigt, at han oplever daglig glæde og tilfredshed udover sammen med dig, så hundeselskab kunne vær rigtig godt. Hvis I to bor alene er det ekstra vigtigt, at han oplever meget mere end lige dig Altså, der er også en kæreste i husstanden, som er på arbejde i dagtimerne, men som bruge meget tid på ham, når han kommer hjem, hvor jeg så prøver at træde lidt i baggrunden. Det kunne godt være, at jeg skulle prøve at finde hund/hvalp, som har lyst til at ses med os dagligt. BUM!! Se det er en almindelig fælde at falde i. Det giver uforudsigelighed i hans hverdag og det er al alene trænings fjende nr. 1! Han skal ikke alene vide hvornår du forlader ham, men også hvordan dette sker. Samme måde hver gang. Ellers får du denne hund som altid er i alarmberedskab og på vagt og det er forstadiet til at blive ked af at være alene. Indarbejd nogle helt faste rutiner, Så han ved nøjagtigt hvad der skal ske og hvornår det sker. Okay. Jeg havde ellers læst, at man ikke skulle gøre det til en rutine, for så ville hvalpen hurtigt lære den at kende, og så blive ængstelig. Det må jeg prøve så. Mener du, at jeg fx skal børste tænder, hver gang vi træner alene hjemme, hvis det er noget af det, jeg normalt gør, lige inden jeg går ud af døren? (Bare lige ment som eksempel) Okay, så kan han høre om du vil gå. Skal jeg finde et nyt sted at sidde så? Eller hvad skal jeg gøre her? Nej det vil han ikke for disse hjælpemidler alene gør ikke forskellen, de kan hjælpe lidt, men jeg er pænt sikker på at det er din træning (fed tekst) som ikke fungerer og det hjælper midlerne kke på Ok... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Akiboy Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 anne-lise: jeg har et bur til ham, som er indrettet som en lille hule. Han kan godt li at være i det, så længe jeg ikke lukker lågen. Har prøvet at træne det, men det bryder han sig bare ikke om. Jeg tror nu heller ikke, at jeg ville synes om at skulle lukke ham inde i det, når jeg ikke er hjemme. Jeg bruger det, som et trygt sted, han selv kan gå ind i, hvis han har lyst... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Altså, der er også en kæreste i husstanden, som er på arbejde i dagtimerne, men som bruge meget tid på ham, når han kommer hjem, hvor jeg så prøver at træde lidt i baggrunden. Det kunne godt være, at jeg skulle prøve at finde hund/hvalp, som har lyst til at ses med os dagligt. Hvad hedder han - hvalpen? Hvordan reagerer han hvis du går mens din kæreste er hjemme? Det er for det meste en god ide at lade hvalpe lege med andre gode hvalpe dels af de åbenlyse grunde, men også så de bliver tilfreds træt. Okay. Jeg havde ellers læst, at man ikke skulle gøre det til en rutine, for så ville hvalpen hurtigt lære den at kende, og så blive ængstelig. Det lyder egentlig også logisk nok, og alligevel ikke. For hvis din hvalp LÆRER at være tryg, når han skal være alene, så bliver han ikke ængstelig ved tegnene på at blive forladt for han ved af erfaring, at han kan klare det. Ved han derimod aldrig hvornår han bliver forladt under indlæringsperioden bygger man ængstelse op i stedet for ro og får en hvalp som konstant ser efter tegn på om det er nu det sker. Derfor er forudsigelighed en væsentlig faktor i behandling af ængstelse. Det må jeg prøve så. Mener du, at jeg fx skal børste tænder, hver gang vi træner alene hjemme, hvis det er noget af det, jeg normalt gør, lige inden jeg går ud af døren? (Bare lige ment som eksempel) Du skal bare de sidste 10 - 15 minutters tid gøre det samme hver gang, om det er at børste tænder, rydde op eller andet så gør det hver gang du træner Går du bare fra ham eller sætter du ham i gang med noget? Skal jeg finde et nyt sted at sidde så? Eller hvad skal jeg gøre her? Nej, det var en konstatering af at han er tryg nok alene i stuen selv om du er i køkkenet,. Det kan han være, fordi han ved at du ikke kan gå fra ham uden han opdager det - eller fordi han har erfaret at du aldrig går fra ham direkte fra køkkenet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Mon ikke Anne-Lise mener et bur :hmm:det er ligegyldigt om det er en kasse eller et bur - den kasse jeg har stående er sådan en som bruges af flyselskaber og den er Kæmpe ! vist den største størrelse man kan få. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 anne-lise: jeg har et bur til ham, som er indrettet som en lille hule. Han kan godt li at være i det, så længe jeg ikke lukker lågen. Har prøvet at træne det, men det bryder han sig bare ikke om. Jeg tror nu heller ikke, at jeg ville synes om at skulle lukke ham inde i det, når jeg ikke er hjemme. Jeg bruger det, som et trygt sted, han selv kan gå ind i, hvis han har lyst...men så er det jo ok , hos mig står kassen også fremme og fungerer som et " helle " især for Tot . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Akiboy Besvaret Juni 6, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 6, 2013 Hvad hedder han - hvalpen? Hvordan reagerer han hvis du går mens din kæreste er hjemme?Han hedder Aki. Han kan godt finde på at pive, hvis jeg går også selvom kæresten er hjemme. Vi har faktisk snakket om, at jeg skulle "rejse" væk et par dage, hvor det så bare skulle være dem to. Sådan at han også kunne knytte sig til kæresten, og måske endda løsne lidt op for tilknytningen til mig. Ville det måske hjælpe? Det er for det meste en god ide at lade hvalpe lege med andre gode hvalpe dels af de åbenlyse grunde, men også så de bliver tilfreds træt. Hvis det nu ikke kan blive en hvalp, kan man så "nøjes" med en hund, som han leger rigtig godt med? Det lyder egentlig også logisk nok, og alligevel ikke. For hvis din hvalp LÆRER at være tryg, når han skal være alene, så bliver han ikke ængstelig ved tegnene på at blive forladt for han ved af erfaring, at han kan klare det. Ved han derimod aldrig hvornår han bliver forladt under indlæringsperioden bygger man ængstelse op i stedet for ro og får en hvalp som konstant ser efter tegn på om det er nu det sker. Derfor er forudsigelighed en væsentlig faktor i behandling af ængstelse. Når du siger det på den måde, giver det meget go' mening. Så får jeg nok meget rene tænder det næste stykke tidMen hvor længe skal der være mellem hver gang jeg træner det? Altså kan jeg ikke træne det flere gange på samme "tandbørstning" - hvis du forstår, hvad jeg mener? Du skal bare de sidste 10 - 15 minutters tid gøre det samme hver gang, om det er at børste tænder, rydde op eller andet så gør det hver gang du træner Går du bare fra ham eller sætter du ham i gang med noget? Det er lidt forskellige. Har prøvet at give ham en kong med leverpostej eller lignende, hvor der er lidt arbejde i det for ham. Men det er som om, at han ved, at når han går i gang med den, så smutter jeg, og så vil han ikke spise den, før jeg har smidt mig i sofaen. Nej, det var en konstatering af at han er tryg nok alene i stuen selv om du er i køkkenet,. Det kan han være, fordi han ved at du ikke kan gå fra ham uden han opdager det - eller fordi han har erfaret at du aldrig går fra ham direkte fra køkkenet.[/quote Okay. Det kan være, at jeg skal til at sætte med ud på toilettet med mine bøger og computer, så han også lærer, at jeg ikke går fra ham, når jeg er derude:klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts