Hop til indhold

Rigtige bange for trapper


Gæst Samba
 Share

Recommended Posts

Gæst Samba

:oops::oops:Hjælp hjælp

Har fået Hund og er bliver lidt overrasket over den ikke kan lide trapper. Den vil bare ikke op eller ned af trapper. Dem jeg fik den fra havde desværre mulige for at bruge en elevator, det har jeg ikke hvor jeg bor. Skal op på 1.sal.:lun: Måtte desværre bære den op og den vejr meget...

 

Hvordan få jeg hunden til at gå på trapper... det er en hvalp på ca. 8 mdr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sæt dig ud på trappen med en stor pose godbidder i meget små stykker og læg en godbid på det første trin (start med at træne opad, da det er mindst skræmmende). Ti stille mens din hund tænker, giv evt. lidt forsigtig ros når den tager godbidden. Læg derefter en godbid på andet trin og gentag proceduren indtil hunden får bagparten med op på et trin (det er så det punkt hvor du skal være meget forsigtig med hvad du gør) og husk at det sikkert tager mange dage inden hunden tør gå op med bagbenene. Hav evt. en sele på hunden som du kan støtte den ved, hvis den pludselig bliver bange og stivner på trappen, da hunden under ingen omstændigheder må få følelsen af at den kan falde/ skride. Hvis det misser skal du starte helt forfra, så en god portion tålmodighed er værd at have med. Er trappen glat eller ikke lukket mellem trinene kan det betale sig at øve på en lidt mindre udfordrende trappe først.

 

Så længe træningsforløbet kører bliver du nødt til at bære din hund op og ned og husk ikke at presse ham/ hende, andet end ved at skifte godbidderne ud hvis de viser sig for kedelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-D

 

... Eller du kan bære Samba (er det navnet) op til sidste trin på trappen, sætte ham der og se om ikke han selv går op.

 

Derfra sætter du ham på næstsidste trin og han går næsten stensikkert helt op.

Gør dette nogle gange til det sidder sikkert og tag så et trin mere.

På den måde oplever de fleste hunde at det ikke er et problem at gå på trapper fordi de har billedet af reposen i hovedet.

 

Ligegyldigt hvilke model du ruger er det forfærdelig vigtigt at du selv virker kæk uden at blive overfrisk og lad være med at stirre på ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Samba

Tak jeg vil prøve det men er det sådan jeg kom ret sent hjem i går og måtte så bære ham op i går og det tog meget på os begge 2. Trapperne er delvis lukket med også desværre glatte for ham:fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg kan se det er noget jeg skal bruge meget tid på, forstå ikke et hund er så bange for trapper, måske den der er sket noget i dens liv over for trapper...

 

Det er ikke sikkert. Prøv at stille dig på hænder og knæ og kravl ned ad en trappe med hovedet først. Det er lidt skræmmende :lol:

En af mine hunde var også bange for trapper. Vi brugte den metode, som Ascha beskriver. Her er et billede af staklen ;-)

 

v017m.jpg

 

Har for nyligt lært en bekendts hund at gå på trapper på samme måde. Det tog en time.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Samba

tak den vil jeg også prøve....men nu skal han først hen til trapperne....dejlige med alle de der skriver til mig og min hund, jeg føler mig ikke alene med denne opgave:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak jeg vil prøve det men er det sådan jeg kom ret sent hjem i går og måtte så bære ham op i går og det tog meget på os begge 2. Trapperne er delvis lukket med også desværre glatte for ham:fornaermet:

 

Hvis du giver ham potevoks på tror jeg glatheden forsvinder.

 

Mht. at komme hen til noget han ikke tør, her trappen, kan du bruge denne metode:

 

Lækre LÆKRE, guffer

 

Gå så tæt på trappen han vil, du skal stå bag ham så han er nærmest trappen så han ikke føler pres fra dig.

Kast så en godbid BAG ham, en på siderne af ham og hele vejen rundt om ham.

kast en godbid foran ham og på denne måde vil "godbidsdansen" få ham trygt hen til trappen

 

Han skal have mindst lige så mange godbidder bag, sig på siderne og lige foran sig som han får tættere på trappen.

 

Hver gang han er kommet tættere på trappen skal han sendes væk igen med en godbid kastet så han skal fjerne sig fra trappen.

 

Du skal optræde som om det er den sjoveste leg i verden, dog skal du passe lidt på hvsi der er en rungende lyd i opgangen, men en afslappet tone skal der til.

 

Slut træningerne af med en godbid kastet længere væk fra trappen end han kan være, så han oplever at gå væk fra trappen, ikke fordi den er farlig, men fordi han vil have en godbid. lad ham far afstand se at du kaster en godbid hen mod trappen og forlad så opgangen så han bliver lidt ærgerlig over ikke at må få den godbid. Den godbid giver ham motivation til at gå ind i opgangen igen næste gang.

 

Som Ascha skrev er du nødt til at bære ham mens træningen står på.

 

Mange hunde har et anderledes afslappet forhold til udvendige trapper, så hvis det handler om, at han ikke er vant til at skulle bruge kroppen på denne måde, kan udvendige trapper være et hit og få ham et skridt nærmere målet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også herhjemme et problem med trapper. Eller nærmere et problem med farmors trapper. Han vil gerne op men ikke ned. Alle andre trapper går han frisk til. Måske er det fordi farmors trappe "opgang" har et sving så han ikke kan se bunden. Ved ikke. Men suger råd fra denne tråd, tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Samba

Hej Alle det er sådan sket at jeg fik lokke ham hen til trapperne og da han først fik podderne ned på tapperne kom han ned af trapperne og helt ned og det gik bedre op igen.

Her til morgen da vi skulle ned og tisse gik han selv frem til trapperne og helt ned så jeg er så glad at det gik så dejligt her til morgen da jeg var bange for han ikke ville... Nu skal jeg så få han til at være alene... da jeg også skal på arbejde i morgen. ny opgave...

 

tak for oplysningerne fra jer alle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Hej Alle det er sådan sket at jeg fik lokke ham hen til trapperne og da han først fik podderne ned på tapperne kom han ned af trapperne og helt ned og det gik bedre op igen.

Her til morgen da vi skulle ned og tisse gik han selv frem til trapperne og helt ned så jeg er så glad at det gik så dejligt her til morgen da jeg var bange for han ikke ville... Nu skal jeg så få han til at være alene... da jeg også skal på arbejde i morgen. ny opgave...

 

tak for oplysningerne fra jer alle...

Mener du at du skal lære ham alene hjemme idag?
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Velkommen til :-D

 

... Eller du kan bære Samba (er det navnet) op til sidste trin på trappen, sætte ham der og se om ikke han selv går op.

 

Derfra sætter du ham på næstsidste trin og han går næsten stensikkert helt op.

Gør dette nogle gange til det sidder sikkert og tag så et trin mere.

På den måde oplever de fleste hunde at det ikke er et problem at gå på trapper fordi de har billedet af reposen i hovedet.

 

Ligegyldigt hvilke model du ruger er det forfærdelig vigtigt at du selv virker kæk uden at blive overfrisk og lad være med at stirre på ham.

 

Det var lige præcis sådan jeg gjorde med Charlie da jeg fik ham - han var dengang 2½ år og hunderæd for trapper.

 

Han lærte det hurtigt på den ovenfor nævnte måde - så han kunne komme med i soveværelset og sove :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...