Hop til indhold

Hvad er normalt til prøver i din gren af hundesporten

turpohunden
 Share

Recommended Posts

I lørdags var Tempo og jeg af sted til Færdselsprøve –og vi bestod :banan:

Det var vores første prøve i ”brugshunde-regi” så jeg var ret spændt på at se hvordan sådan noget forløb. Og hold da op en forskel i forhold til LP og rally prøver som ellers er det vi har gjort det mest i.

Ca. en uge før prøven blev vi inviteret til generalprøve så alle lige kunne prøve forholdene og banen af. Til prøven deltog der et par stykker fra en anden klub, så for at de ikke skulle til prøve på ukendt terræn, blev de inviteret til at deltage. Og os fra klubben fik også lige prøvet banen (vi træner normalt på banen ved siden af). Det var ganske hyggeligt og så fik man set de mennesker man skulle til prøve med, og hvem man skulle op efter. Jeg forestiller mig at dette ikke er normalt for brugshundeprøver, men idéen var god.

På prøvedagen var der nærmest ingen forstyrrelser. Der var et hvalpe/unghundehold der trænede i den anden ende af pladsen (laaaangt væk), men bortset fra det var der ingen andre hunde i nærheden af banen. Ikke engang nogle der varmede deres hunde op inden de skulle ind. Fra LP er vi jo vandt til kantbånd, telte, masser af mennesker med klapstole, hunde i bur mm. Men nej ikke her. Der var vel 20 mennesker som stod og kiggede på, men det stod pænt samlet på den ene side af banen og et godt stykke fra der, hvor man skulle gå med sin hund :shock:.

Fra LP prøver er jeg vandt til at næsten alle opholder sig rund om ringen med deres hunde i stofhundebure (evt. inde i et telt). Men til færdselsprøven (og hvad jeg generelt også oplever til træning) er at brugshundefolk bruger meget at lægge deres hunde i bilerne. Jeg tror godt nok de andre ville have set meget underlige ud, hvis jeg havde sat et telt op i lørdags og sat mig der med min hund (og de ville nok også have brokket sig over at det var for forstyrrende) :vedikke:

Nu kan det jo sagtens være at det bare var denne her prøve der var speciel, for som sagt var det vores første prøve, så jeg har ikke noget at sammenligne med. Men det var spændende og lærerigt at komme ud og se noget nyt. Når man altid tager til den samme slags prøve ved man jo ikke om det også er sådan andre gør, eller om de ting man gør i én gren af hundesporten virker helt mærkelige på folk fra andre grene af hundesporten.

Det kunne være sjovt at høre om der er nogle af jer andre der har erfaringer på noget man gør i én slags hundesport, men aldrig kunne finde på i en anden :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har gået til rallykonkurrencer i DcH, og går nu lydighed i samme. I rally er det jo helt normalt med telte og bure ved banen, men ikke i lydighed. Man kan lige snige sig til at sætte et bur op i skyggen i lydighed, men ellers ligger hundene i bilerne.

Den naturlige grund, ihvertfald i DcH-regi er, at man i alle andre klasser end C, skal bevæge sig en del rundt med hunden, heriblandt køre ud til spor m.m. Så af praktiske årsager kan det ikke lade sig gøre med telt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til både HTM og agility foregår det også med telte, hunde og mennesker rundt om ringen, og der er ikke noget med generalprøve. :blink:

Agilityen er nok der, hvor der er flest forstyrrelser, der står man jo typisk mange tæt sammen i startområdet, og der kan være nogle, der spiller bold e.l., mens man løber, eller der kan være en ring ved siden af, hvor andre hunde løber.

I HTM er der typisk mere plads til at tage hensyn til den, der skal i ringen, så man giver lidt plads rundt om vedkommende (ofte er det også et lille opvarmningsområde). Men det er jo ofte med mennesker og hunde tæt på alligevel, og fx til de store DKK-udstillinger er vi ofte i store ring, og der risikerer man at skulle stå og varme op midt blandt tilskuere, boder osv., og der står også tit tilskuer tæt rundt om en, når man skal ind og ud af ringen.

Hundene skal jo kunne arbejde med forstyrrelser, ikke mindst hvis man skal med til de internationale mesterskaber er det vigtigt - men jeg synes nu, at det er meget rart, hvis folk tager hensyn og giver plads, når man skal ind og ud af ringen. Jeg kom muligvis til at råbe lidt til nogle publikummer ved store ring i roskilde, at de skulle flytte sig, da de stod og blokerede udgange af ringen, da tyson og jeg var færdige med vores program. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort tillykke med Færdselsprøven :-D

Din beskrivelse af forholdene omkring prøven, omgivelserne og banen m.m. svarer til, hvad jeg er vant til - jeg har aldrig været til en prøve med f.eks. telte om banen :lol:

Der er kommet nye regler siden jeg var til FP med Mitter - og nu skal jeg snart forsøge at klare den med Molly - er meget spændt på om vi klarer den. Men FP er jo den prøve, der giver adgang til mange andre, så det er jo bare at gå til den :-)

Tak. Ja FP er faktisk en rigtig hyggelig prøve. Det er synd at den ikke er mere udbredt, for der er jo sådan set ikke noget i den som de fleste hunde ikke burde kunne. Det eneste jeg synes er ærgerligt, er at man ikke må give godbidder mellem øvelserne. Lydighedsdelen kan let komme til at tage 20 minutter og det er lang tid ikke at belønne, hvis ikke man har haft det med i sin daglige træning.

Ja det er sjovt det med teltene. For LP/rally/agility/HTM-folk er det, det mest naturlige i verden at man næsten ikke kan komme ind til ringen for bare telte, mens IPO/DCH-folk synes det er meget mærkeligt :roll:. Det er virkelig sjovt at opleve de forskellige verdener og kan varmt anbefales.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dch programmet består af to slags øvelser. Stuedressuren som er de øvelser hvor hunden hele tiden er under kommando. Det drejer sig om fvf / lineføring , sit, dæk, stå, rapport, spring og fremsendelse. Derudover er der de tre frie øvelser rundering/eftersøgning, feltsøg og spor. Det er de øvelser hvor hunden godt nok får en startkommando og herefter skal løse den resterende del af øvelsen selv.

Så der er altså intet negativt i det når en dch'er siger Stuedressuren som;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Hihi - ordet stuedressur kommer sig af at det er øvelser man kan træne i baghaven og de andre skal du bruge egnede arealer og som oftest også figuranter til.

Af samme årsag er der ingen telte til dch lydighed, for man bevæger sig rundt til flere dommerhold og på flere arealer.

Som oftest er alle undtagen C hundene ude og køre efter spor, felt og eftersøgning så der er slet ikke samme forstyrrelser til dch konkurrencer som jeg ser til LP og rally.

Man må så heller ikke belønne mellem øvelserne i dch, ud over i C-klassen.

Som udgangspunkt må man heller ikke træne på pladsen hvor konkurrencen afholdes ugen optil, hvis man ikke træner i klubben der arrangere konkurrencen - det kan der blive uddelt skideballer for.

Link til indlæg
Del på andre sites

I LP hedder det bare lydighed :P

Det er lidt forskelligt fra klasse til klasse hvilke øvelser der er men stort set er der lineføring/fri v fod, stå, sit, dæk, spring, apport, fremsending, indkald, næseprøve og langtidsafdækning i forskellige varianter.

Typisk udføres langtidsdæk og sit med flere hunde samtidig men ellers går hver fører hele sit program a en omgang. Man er således oftest på banen (den samme) to gange på en dag; til fællesøvelserne og så til resten af programmet.

Ellers sidder man og ser på de andre der er oppe og snakker med de andre deltagere. Det er derfor det er rart med et telt at søge ly i og stole og hundebure og hvad man nu ellers kan finde på at slæbe med

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt forskelligt fra klasse til klasse hvilke øvelser der er men stort set er der lineføring/fri v fod, stå, sit, dæk, spring, apport, fremsending, indkald, næseprøve og langtidsafdækning i forskellige varianter.

Typisk udføres langtidsdæk og sit med flere hunde samtidig men ellers går hver fører hele sit program a en omgang. Man er således oftest på banen (den samme) to gange på en dag; til fællesøvelserne og så til resten af programmet.

Ellers sidder man og ser på de andre der er oppe og snakker med de andre deltagere. Det er derfor det er rart med et telt at søge ly i og stole og hundebure og hvad man nu ellers kan finde på at slæbe med

Og hvad man nu ellers kan finde på at slæbe med = en hel Toyota sportsvan fyldt med l*** :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og som MM skriver, er forskellen nok at vores program er opdelt på flere dommerhold med pause imellem. Derfor egner DcH, IPO mm sig ikke til telte. Det er vel egentlig kun i LP det kan lade sig gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

I lørdags var Tempo og jeg af sted til Færdselsprøve –og vi bestod :banan:

Det var vores første prøve i ”brugshunde-regi” så jeg var ret spændt på at se hvordan sådan noget forløb. Og hold da op en forskel i forhold til LP og rally prøver som ellers er det vi har gjort det mest i.

Ca. en uge før prøven blev vi inviteret til generalprøve så alle lige kunne prøve forholdene og banen af. Til prøven deltog der et par stykker fra en anden klub, så for at de ikke skulle til prøve på ukendt terræn, blev de inviteret til at deltage. Og os fra klubben fik også lige prøvet banen (vi træner normalt på banen ved siden af). Det var ganske hyggeligt og så fik man set de mennesker man skulle til prøve med, og hvem man skulle op efter. Jeg forestiller mig at dette ikke er normalt for brugshundeprøver, men idéen var god.

På prøvedagen var der nærmest ingen forstyrrelser. Der var et hvalpe/unghundehold der trænede i den anden ende af pladsen (laaaangt væk), men bortset fra det var der ingen andre hunde i nærheden af banen. Ikke engang nogle der varmede deres hunde op inden de skulle ind. Fra LP er vi jo vandt til kantbånd, telte, masser af mennesker med klapstole, hunde i bur mm. Men nej ikke her. Der var vel 20 mennesker som stod og kiggede på, men det stod pænt samlet på den ene side af banen og et godt stykke fra der, hvor man skulle gå med sin hund :shock:.

Fra LP prøver er jeg vandt til at næsten alle opholder sig rund om ringen med deres hunde i stofhundebure (evt. inde i et telt). Men til færdselsprøven (og hvad jeg generelt også oplever til træning) er at brugshundefolk bruger meget at lægge deres hunde i bilerne. Jeg tror godt nok de andre ville have set meget underlige ud, hvis jeg havde sat et telt op i lørdags og sat mig der med min hund (og de ville nok også have brokket sig over at det var for forstyrrende) :vedikke:

Nu kan det jo sagtens være at det bare var denne her prøve der var speciel, for som sagt var det vores første prøve, så jeg har ikke noget at sammenligne med. Men det var spændende og lærerigt at komme ud og se noget nyt. Når man altid tager til den samme slags prøve ved man jo ikke om det også er sådan andre gør, eller om de ting man gør i én gren af hundesporten virker helt mærkelige på folk fra andre grene af hundesporten.

Det kunne være sjovt at høre om der er nogle af jer andre der har erfaringer på noget man gør i én slags hundesport, men aldrig kunne finde på i en anden :vinken:

Stort tillykke med prøven :banan:

Det du beskriver er helt normal procedure i brugshundeprøverne :slem: dog med undtagelse af, at der i det her tilfælde rent faktisk var holdtræning på en nabobane :shock: det er absolut ikke normalt;-)

I fx schæferhundeklubben er det normalt, at man i de sidste par uger op til en prøve i en fremmed kreds, kommer til gæstetræning, ligesom det er normen, at der i ugen op til prøven tilbydes prøvebid med den figurant, der skal figurere på prøvedagen. Alt for at give hundene (og førerne) de bedste forberedelsesbetingelser.

Til prøver i kredsene er det ikke normalt, at der er andre hunde på eller nær banen, end de 2 der skal på - igen for at give hundene de bedste betingelser. Programmet er, som du selv skriver, meget krævene for hundene, idet de skal være på i 15 - 20 minutter i lydigheden.

Brugsprogrammet adskiller sig fra DcH, LP, Rally etc. ved at hundene typisk kun stiller én gang i hver prøve (hvis de består forstås) med udtagelse af SPH'erne - derfor skal de selvfølgelig have de bedste betingelser på dagen :-D

Til DM, Danmarks bedste IPO 1 o.lign. er der som regel hunde blandt publikum - men IKKE hunde, der skal skal på, de ligger og slapper af i bilerne - IPO programmet ér krævene med 3 dicipliner samme dag, ingen grund til at de skal bruge energi på at skulle forholde sig til en masse andre hunde og mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort tillykke med prøven :banan:

Det du beskriver er helt normal procedure i brugshundeprøverne :slem: dog med undtagelse af, at der i det her tilfælde rent faktisk var holdtræning på en nabobane :shock: det er absolut ikke normalt;-)

I fx schæferhundeklubben er det normalt, at man i de sidste par uger op til en prøve i en fremmed kreds, kommer til gæstetræning, ligesom det er normen, at der i ugen op til prøven tilbydes prøvebid med den figurant, der skal figurere på prøvedagen. Alt for at give hundene (og førerne) de bedste forberedelsesbetingelser.

Til prøver i kredsene er det ikke normalt, at der er andre hunde på eller nær banen, end de 2 der skal på - igen for at give hundene de bedste betingelser. Programmet er, som du selv skriver, meget krævene for hundene, idet de skal være på i 15 - 20 minutter i lydigheden.

Brugsprogrammet adskiller sig fra DcH, LP, Rally etc. ved at hundene typisk kun stiller én gang i hver prøve (hvis de består forstås) med udtagelse af SPH'erne - derfor skal de selvfølgelig have de bedste betingelser på dagen :-D

Til DM, Danmarks bedste IPO 1 o.lign. er der som regel hunde blandt publikum - men IKKE hunde, der skal skal på, de ligger og slapper af i bilerne - IPO programmet ér krævene med 3 dicipliner samme dag, ingen grund til at de skal bruge energi på at skulle forholde sig til en masse andre hunde og mennesker.

Hvor er det sjovt at der er så stor forskel og at det jeg oplevede faktisk er hel normalt :shock:. I både LP og IPO prøver man selvfølgelig at få sin hund til at kunne yde bedst muligt på dagen. Det er bare to helt forskellige strategier man anvender i forhold til forstyrrelser. I LP prøver man at vænne hunden til så meget forskelligt som muligt og i brugshunde-prøver man at fjerne forstyrrelserne. Men det giver jo også meget god mening hvis brugshundene kun sjældent går til prøver og LP hundene gør det nærmest hele tiden. Hvordan kan det være at brugshundene kun stiller én gang i hver klasse? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht dch lydigheden så synes jeg det kan variere en del hvilke forstyrrelser man udsættes for. Det afhænger af den måde det hele er placeret, hvor man er i startrækkefølgen og ikke mindst hvem man er.

Jeg har selv oplevet at skulke gå min lineføring med +30 tilskuer stående seks meter fra første vending. Hunden var løbsk og vi var de sidste der kom på. Da alle var færdige fik vi en væsentlig anden forstyrrelse end de andre fik den dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det sjovt at der er så stor forskel og at det jeg oplevede faktisk er hel normalt :shock:. I både LP og IPO prøver man selvfølgelig at få sin hund til at kunne yde bedst muligt på dagen. Det er bare to helt forskellige strategier man anvender i forhold til forstyrrelser. I LP prøver man at vænne hunden til så meget forskelligt som muligt og i brugshunde-prøver man at fjerne forstyrrelserne. Men det giver jo også meget god mening hvis brugshundene kun sjældent går til prøver og LP hundene gør det nærmest hele tiden. Hvordan kan det være at brugshundene kun stiller én gang i hver klasse? :vedikke:

Mht. forstyrrelser så arbejder vi også meget med forstyrrelser under IPO træningen, men til prøverne fjernes de igen - igen for at give hund og fører de bedste betingelser :-D

Prøve / konkurrence strukturen er meget anderledes inden for IPO end i andre hundesportsgrene. I IPO arbejdes der ikke med halve- og hele oprykninger, eller at X antal placeringer/præmier giver oprykning til næste klasse/niveau. I IPO giver en bestået prøve ret til at stille i næste "klasse". Til alm. IPO prøver konkurrerer man ej heller mod andre end sig selv.

Der er faktisk kun nogle få muligheder for at konkurrerer direkte mod andre, de forskellige specialklubber samt DKK afholder som regel DM i en eller flere klasser. Nogle mesterskaber skal man kvalificere sig til, andre er med fri tilmelding.

Link til indlæg
Del på andre sites