Hop til indhold

Let løs hofte... forslag til muskelopbygning i bagpart søges


Amocca
 Share

Recommended Posts

Hmmm... Johna blev 2 i maj, og jeg har i dag haft hende ovre for at få røntgenfotograferet hofter og bækken. Ikke fordi hun viser nogen tegn på noget som helst, men jeg bruger jo mine kræ relativt hårdt og det er jo rart at vide om der er noget... det tog mig meget lang tid at tage mig sammen til at få tjekket Karla i sin tid, men da det blev gjort og der intet var at komme efter var jeg virkelig lettet, så derfor tænkte jeg, at jeg hellere måtte få det gjort ved Johnabarnet også..

 

Johna har et todelt korsben :vedikke: ikke noget der bør betyde noget, men hun kan nok komme ud i nogle lidt yderligere stillinger end andre hunde, med sin bagpart. Der er ingen tegn på slid, gigt eller forandringer i hvirvlerne, hverken i rygsøjle, lænd eller korsben, men todelt er den (eller også har hun en lændehvirvel for meget, men dyrlægen mener det er korsbenet der er 2-delt)...

 

Derudover har hun den smukkeste helt perfekte text-book venstre hofteskål og en lille smule løshed i højre hofteskål. Igen, ingen tegn på slid, gigt, forandringer eller lign. som skulle gøre at hun havde ondt eller var generet af det (og det viser hun heller ingen tegn på), men dyrlægen anbefalede at vi fik beefet hendes balle og lårmuskler op, så vi kunne forebygge at hun nogensinde fik gener af det...

 

Fik at vide, at jeg gerne måtte blive ved med at løbe agility med hende og træne med hende alt det jeg havde lyst til. Hun skulle bare bruges og bygges muskler på.

 

Så nu tænker jeg: forslag til muskelopbygning i bagpart!

 

- waterwalking

- gå i bakket terræn

- balanceøvelser på bagben

 

Flere forslag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Waterwalken har vi i hvert fald gode erfaringer med :5up:

Hvorhenne går i jeres daglig lange tur? Vi går nemlig altid i skoven med vores, og Liva har fået opbygget en imponerende muskelmasse af at være i skoven hver eneste dag. Og Zazu ligner snart en hel muskelhund på bagparten. Det er helt vildt med hendes muskulatur. Og hende har vi intet gjort noget for - udover at tage hende med i skoven hver eneste dag. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke nødvendigvis en lang daglig tur - det afhænger vildt meget af dagens program, ofte bruges den meste tid på træningspladsen. Men tænker at skoven rundt om Bygholm sø var et sted jeg vil prøve at bruge mere, da terrænnet der er meget kuperet. Det gør det desværre også til et yndet sted for mountainbikere, men vi må se om vi ikke kan finde tidspunkter hvor de kan undgåes...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige købt en "doughnut". Der står de og vibrerer på. Det træner de små muskler der er svære at komme til. Nu er de ved at være så gode til det, at de selv kan stå på den. I starten havde jeg lige et ben på, så den ikke vibrerede for meget.

En luftmadras der ikke er pustet helt op er også god til de små muskler.

 

billeder 259a.jpg

billeder 260a.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skov, strand (både sand, soppe/waterwalking og svømning), bakker - det er de naturlige ting! Diverse balanceøvelser, på træstammer fx.

 

Ellers, hold en forpote og lad hende balancere på de tre andre ben :-)

 

Waterwalking i tank kan også være en løsning, men den er altså... Dyr. Og ud fra din beskrivelse af den løse hofte, så ville det i hvert fald ikke være det, der gjorde udslaget for mig - hvad det todelte korsben/ekstra lændehvirvel angår, det har jeg så ingen forstand på. Vippebræt (et bræt på et "hjul", som du holder og vibrerer lidt) eller doughnuten, som der er billeder af ovenfor... Hmm. Så gik jeg lige tom for nu :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har ikke nødvendigvis en lang daglig tur - det afhænger vildt meget af dagens program, ofte bruges den meste tid på træningspladsen. Men tænker at skoven rundt om Bygholm sø var et sted jeg vil prøve at bruge mere, da terrænnet der er meget kuperet. Det gør det desværre også til et yndet sted for mountainbikere, men vi må se om vi ikke kan finde tidspunkter hvor de kan undgåes...

 

Trille er en gang om ugen på tarzanbanen:mrgreen:

Ved godt hun ikke ligefrem hænger i tovene og sådan, men tarzanbanen lægger i bakket terræn, og der er en balancebum, stejle bakker og skæve stier.

Men bygholm er et godt bud, og så er der jo smukt samtidig:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tryk og modsat tryk, stabiliseringsøvelser, er at anbefale at man starter med. Og allerede før jeg starter kan jeg se at det bli'r svært at beskrive... Men jeg prøver!

 

Tryk - hunden står op, man presser let på venstre side af bagedelen/hoften, og hunden skal så presse tilbage. Og det samme med højre side. Den styrker lige præcis de muskler der sidder og holder på hoften.

 

Modsat tryk - her presser man let på venstre side af bagdel/hofte OG samtidig på højre skulder, og hunden skal igen presse tilbage. Og selvfølgelig skifter man også her side, så øvelsen bli'r trænet på begge sider.

 

For begge øvelser gælder at man presser meget let, og holder trykket i kort tid i begyndelsen, herefter kan man holde det længere og længere. Det er virkelig hårdt for hunden, så gå ikke for hurtigt frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...