Hop til indhold

Gå tur


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Det er nok et tosset spørgsmål, men det må i bære over med.

Jeg har læst nogle steder at man endelig ikke må gå så langt med den lille hvalp i snor.

Men det har så resulteret i at jeg nærmest ikke tør gå af frygt for det er for langt.

 

Hvor langt må sådan en lille lab på 8 uger gå i snor af gangen?

Jeg gad godt gå hen til en "nabo" 300m herfra så hun kan se hestene og lære at komme med ud til andre uden hun skal gøre et nummer ud af det. Men tør ikke, for jeg vil jo ikke gøre noget forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nok et tosset spørgsmål, men det må i bære over med.

Jeg har læst nogle steder at man endelig ikke må gå så langt med den lille hvalp i snor.

Men det har så resulteret i at jeg nærmest ikke tør gå af frygt for det er for langt.

 

Hvor langt må sådan en lille lab på 8 uger gå i snor af gangen?

Jeg gad godt gå hen til en "nabo" 300m herfra så hun kan se hestene og lære at komme med ud til andre uden hun skal gøre et nummer ud af det. Men tør ikke, for jeg vil jo ikke gøre noget forkert.

 

Jeg ville ikke tvivle på at gå de 300m, med snuse pauser og god tid :)

Link til indlæg
Del på andre sites

en gylden regel er vist samme antal minutter som hunden er gammel i uger...

 

Puuuhh så kan vi jo sagtens gå over til naboen og kigge og hygge og hvile og så gå hjem igen ;)

Jeg havde forstået det som at når den var 3 mdr måtte man gå 5 min og så smide 5 min på for hver mdr der gik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at slappe af og glemme tiden;) så længe hvalpen er glad og fiser afsted er der ingen ko på isen;) du skal ikke marsere afsted, bare gå små sjove ture med mange stop hvor hvalpen snuser og ser på verden, skulle den blive træt og sagtne bagud eller sætte sig ned så bær den hjem;) det er vigtigt at hvalpen oplever verden nu;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe du lader din lille hvalp bestemme, så er alt ok. SÅ lille en hvalp traver jo sjældent rask af sted i ensartet tempo. Hun kommer jo lige hjemme fra hvalpekassen.....

 

Jeg har selv "gået tur" med Silke ved at gå nogle få meter ud i den store verden og holde pause. Og så gå videre, når Silke fik lyst til at undersøge noget lidt længere væk. Og så holdt vi pause igen. Til hun ville videre. osv. Vi er så heldige, så Silke har kunnet få lov til at gå løs fra jeg fik hende.

 

Det, der er skadeligt, er hvis du beslutter at I skal gå fra A til B. F.eks. hjemmefra og hen til naboen. Og du så først og fremmest fokuserer på det sted, I skal hen til. Det går ikke. For det kan hurtigt blive for meget.

 

Del afstanden op. Tag evt. et tæppe med og vand og mad, så I kan holde hyggepauser udervejs, hvor der også vanker en forfriskning og en lille lur og lidt hyggelig leg. Du og hun skal jo også lære hinanden at kende. Det er slet ikke sikkert, at I når hen til naboen ved første forsøg.. For der er rigtig mange spændende ting i verden for så lille en hvalp.

 

Alting er meget, meget nemmere, hvis din hvalp kan få lov til at gå løs. Så kommer du i hvert fald ikke lige så let til at presse hende til at gå når hun ikke har lyst.

Jeg tvivler på, at du overhovedet kan få en 8 ugers hvalp til at gå 300 m i snor..... Hun vil sandsynligvis sætte sig på rumpen og klø sig på halsbåndet... :lun:

 

Hvornår skal du hente hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Åååååhhhhh.... Sassy er vist osse forelsket..... :lun: (når hun tror at der ikke er nogen der kikker.....)

 

DET kan gøre det lidt sværere med gåturen. For Sassy kan sikkert få Luna til at gå mere end hun egentlig har godt af.

Så må du hellere hjemmefra planlægge hvor I skal holde hvilepauser.. Og overholde dem. Med leg mad og lur på stedet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Sassy og luna er ikke på gåture sammen, sassy går alt for hurtigt og for langt :)

I går gik hr mand med sassy og jeg med luna og så vendte vi om efter et stykke vej og så kom de bare hjem når de var klar de to andre.

 

I dag da jeg gik med luna fik sassy en tyggepind og så gik vi en lille tur og da vi kom hjem blev sassy helt vildt glad for at se luna (ikke mig) så hun slikkede på hende*GG* og så bliver sassy helt forlegen og ligner en der tænker "det så du bare ikke" *GG*

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er det. Hun var den største da de blev født men den mindste af kuldet nu og sidste uge (tirsdag) skrev dyrlægen at hun vejede 5,92kg og jeg har en nakkeskade så løfter helst ikke på hende. Men det er endnu en mulighed.

Heldgivs er tiden med mig, så smider hun sig, så venter jeg da bare ;)

 

I går lå vi i en time på køkkengulvet i arm - det var lige det hun trængte det. Komfortabelt, nej - perfekt, ja ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

ha ha ha tidligere lå jeg halvt på vores kæmpe sækkestol og så med Luna på maven, se DET var perfekt. Næste gang skal jeg bare kunne se tv eller være så sikker på hende at jeg tager en lur (gruer for at falde i søvn og så hun ikke er gået ud men jeg står op til ene små overraskelser*GG* Meeeen så stabil som hun allerede er, så skal det nok gå.

1 uheld på 12 timer i dag og det var kun pga hun vågnede for sent til at nå de 3 meter hen til døren*GG* Alle andre gange er hun løbet ud og gjort hvad hun skulle :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Tillykke med hende. Hvor er de søde begge to, hun ligner meget min da han var så ung, er nu 11 mdr. Og ja de bliver hurtige tunge, vi lufter også vores en af gangen :-) nyd det mens hun er hvalp det går alt for stærkt. Ville gerne have hvalpetiden tilbage igen :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst AnetteDamgaard

Vi har en Bomuldshund der lige nu er 5 måneder gammel, når jeg går tur med ham går vi cirka i 20 minutter, og gerne to gange om dagen, og han er fyldt med energi når vi kommer hjem igen, vil ikke mene at han tager skade af sådan en gå tur to gang om dagen. Men nu er din hvalp også kun 8 uger, så tror ikke at man skal gå for langt med sådan en lille pus :)

Link til indlæg
Del på andre sites

vi nøjes med de små gåture og så får hun en masse oplevelser (det er tilfældigt at det falder nu) ca hver 2 dag. I går var det sankt hans og i morgen er det turen ud til rideskolen. Hun har snor på derude, men man går ikke langt og hun oplever noget nyt :)

I haven øver vi en del at gå ved mit ben uden snor - det er altså ikke det letteste*GG*

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...