Hop til indhold

0 tandsten og hjemmelavet foder - er der en sammenhæng?


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Schæferen har ingen tandsten, han får samme tørfoder som løverne (smådimser)... Han får aldrig råt, aldrig hjemmelavet og aldrig tyggeting pga sart mave..

Løverne får tandsten til trods får at de får tyggeting, råt (også ben)..

På et tidspunkt var vi med i et projekt hvor hvor nogen af dem (1/4 af dem mener jeg) fik hjemmelavet, 1/4 tørkost,1/4 dåsemåd og 1/4 barf...Der var overhovedet ingen synlig forskel på tantens dannelsen...

Vi har også (igennem dyrlægen) givet dentastix til halvdelen i 5 mdr..overhovedet ingen effekt..

Plaque off har hjulpet en del, men kun hvis de får det i surmælksprodukt (aner ikke hvorfor)

 

Ah, god info! For Poker har sygt mange tandsten ift. sin alder. Har prøvet Plaque off, og det virkede ikke en skid.

 

TAk pas på dine øjne ikke triller ud...

 

Nu har jeg spurgt min veninde, hende der er dyrlæge i tandsygdomme... Hun har ALDRIG hørt om at hunde ikke skulle have kræfter til at tygge ben. Medmindre selvfølgelig de har ondt, men så tygger de ingenting overhovedet..Forkert tandstilling eller smerter er den eneste grund til at hunde ikke vil tygge. Lige nu tyder de nyeste resultater på at hunde som går meget med åben mund har en øget tandstensdannelse i forhold til hunde som altid lukker munden.

Hvis du har noget på skrift om det du skriver vil hun meget gerne have link til det, så hun kan undersøge det nærmere.

 

Og jeg behøver ikke rulle med øjnene :engel:

 

Hmm, ja, det lyder jo som løver :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Ah, god info! For Poker har sygt mange tandsten ift. sin alder. Har prøvet Plaque off, og det virkede ikke en skid.

 

 

 

Hmm, ja, det lyder jo som løver :lol:

Fnis ja de render sq altid med åben mund.. JA prøv..det kan ikke skade...Har du ikke en tandstensfjerner? bare sådan en skrabe-dims?
Link til indlæg
Del på andre sites

Luna har ikke fået renset tænder før hun fik fjernet den første tand 7. oktober 2012. Hun fik tørfoder de første 2 år af sit liv, derefter fik hun råt i ca 7½ af de næste 8. Pt får hun tørfoder igen, men det er ikke optimalt.

 

Hun har flækket de 2 kind/rovtænder (fjernet hhv 7. oktober og 7. marts) i overmunden pga store(hårde) kødben. De små fortænder i undermunden er også slidt kraftigt ned.

 

Hun har altid fået ros for meget flotte tænder:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Futte havde lidt tandsten sidste år ved denne tid ved årligt sundhedseftersyn. Jeg snakkede med dyrlægen om at han nok kunne have behov for tandrensning i år. Dengang fik han tørfodder.

 

Nu spiser han kun råt, og endda ikke så mange ben som han nok burde, men bisserne er fine og rene. Der er en smule på kindtænderne i undermunden, men ikke mere end grundig tandbørstning kan klare. Jeg tilskriver helt klart denne udvikling at han er kommet på råt foder.

 

Men der er sandelig også meget forskel på tørfodder! Mine forældres lånehund skiftede tørfoddermærke da han flyttede ind ved dem (han kunne bedre lide det de brugte til deres hund end det han selv havde med :lol:) men har fået utroligt mange tandsten af dette skifte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget kan skyldes race, jeg har jo 3 forskellige racer og welsh'erne er rigtig hurtig til at få tandsten. Alle får skrabet tænder jævnligt, men welsh'erne skal jeg virkelig, være opmærksom på.

Lige en lidt OT, men stadig omkring tænder, jeg er gået på en kur, uden stivelse og sukker, og jeg kan dælme mærke forskel, på mine tænder, de føles altid rene og glatte, så det skulle da ikke undre mig, om det faktisk også, har en betydning for vores hundebassers tænder, at der er stivelse og sukker i deres tørfoder. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...