Hop til indhold

0 tandsten og hjemmelavet foder - er der en sammenhæng?


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

Enzymsammensætningen i hjemmelavet foder skulle være således, at der dannes mindre tandsten end på tørfoder.

 

Nogle som har erfaret dette?

 

Pelle er 7 år og har ikke den fjerneste tendens til tandsten, selv om han får langt færre knogler at tygge i end mine tidligere hunde.

 

Trille (cairn) som blev 16½ år havde aldrig tandsten, Rasmus (retriever) heller ikke. Han blev 13½.

 

En venindes hund på 13 har heller ikke antydningen af tandsten selv om det er en lille race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved egentlig ikke hvad det skyldes, at der er så stor forskel. Men jeg tror en del er racerelateret - nogle racer har åbenbart dårlig tandstilling, især de meget små. F.eks har min mors Cairn/Dv. Pinscher blanding enormt meget tandsten, og har endda fået tænder fjernet fordi de var rådne. Han får også tørfoder, men en del ved siden af, tror jeg. Han er også lidt buttet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved egentlig ikke hvad det skyldes, at der er så stor forskel. Men jeg tror en del er racerelateret - nogle racer har åbenbart dårlig tandstilling, især de meget små. F.eks har min mors Cairn/Dv. Pinscher blanding enormt meget tandsten, og har endda fået tænder fjernet fordi de var rådne. Han får også tørfoder, men en del ved siden af, tror jeg. Han er også lidt buttet.

 

Min søsters lab/schäfer havde tandsten i stor stil. Hun endte med meget få bisser i munden da hun blev gammel.

 

Tråden er blandt andet oprettet fordi jeg har set et forbrugerprogram om dentalsticks, som lover op til 80% virkning mod tandkødsproblemer hos hunden, hvilket altid har "undret" mig, når jeg har set reklamen, da de fleste hunde bruger meget kort tid på sticksene. Mine hunde bruger langt mere tid på en råhudpind end på en dentalstick.

har nogen set programmet? Det var ret interessant

Link til indlæg
Del på andre sites

Min søsters lab/schäfer havde tandsten i stor stil. Hun endte med meget få bisser i munden da hun blev gammel.

 

Tråden er blandt andet oprettet fordi jeg har set et forbrugerprogram om dentalsticks, som lover op til 80% virkning mod tandkødsproblemer hos hunden, hvilket altid har "undret" mig, når jeg har set reklamen, da de fleste hunde bruger meget kort tid på sticksene. Mine hunde bruger langt mere tid på en råhudpind end på en dentalstick.

har nogen set programmet? Det var ret interessant

 

Ja, jeg så det, men det var sådan lidt "go'dag mand økseskaft!" - det kunne man jo sige sig selv, at den lille tingest er virkningsløs. De hævder stort set det samme, som man kan sige om alt lige fra en pind til et okselårben. Deres produkt er bare blødere og mindre end alle de ting :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg så det, men det var sådan lidt "go'dag mand økseskaft!" - det kunne man jo sige sig selv, at den lille tingest er virkningsløs. De hævder stort set det samme, som man kan sige om alt lige fra en pind til et okselårben. Deres produkt er bare blødere og mindre end alle de ting :lol:

 

Det er bare ikke alle som gennemskuer reklamen og det lever firmaet naturligvis højt på.

 

Det program giver også et grimt billede af reklamebranchen

Link til indlæg
Del på andre sites

Har set på en del hundemunde og det er helt klart bygnings/race relateret :) på f.eks. Mops kan man se hvordan mange tænder er roteret i forhold til normal stilling.

Problemet med alle tyggeting er at de kun virker så længe der tygges. Jeg anbefaler først og fremmest tandbørstning (men får det desværre ikke gjort på mine).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Schæferen har ingen tandsten, han får samme tørfoder som løverne (smådimser)... Han får aldrig råt, aldrig hjemmelavet og aldrig tyggeting pga sart mave..

Løverne får tandsten til trods får at de får tyggeting, råt (også ben)..

På et tidspunkt var vi med i et projekt hvor hvor nogen af dem (1/4 af dem mener jeg) fik hjemmelavet, 1/4 tørkost,1/4 dåsemåd og 1/4 barf...Der var overhovedet ingen synlig forskel på tantens dannelsen...

Vi har også (igennem dyrlægen) givet dentastix til halvdelen i 5 mdr..overhovedet ingen effekt..

Plaque off har hjulpet en del, men kun hvis de får det i surmælksprodukt (aner ikke hvorfor)

 

 

SÅ jeg tror det er racerelateret..Mener Gudrun på et tidspunkt snakkede om at d små hunde ikke danned nok af et eller andet enzym... Vi tilsatte det så i en periode i deres vand, men jeg syens ikke det havde nogen effekt overhovedet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Nå ja glemte at skrive at jeg tror vandet måske også har en del af skylden? Eller noget andet måske..

 

De hunde jeg har fået fra Tjekkiet og Slovakiet har ingen tandsten haft..men heroppe er de meget hurtigt begyndt at danne det

Link til indlæg
Del på andre sites

Rex er 4 år, altid fodret m tørfoder og han har de fineste tænder- bortset fra de halvanden han på mystisk vis har mistet i formunden:eek: lille pus.

Han får politistave og rå ben som hyggegnasketing, de holder pænt længe:) arvede nogle dentalstix fra svigermor, og de holder ikke længere, end det tager at løbe fra køkkenet og ned på puden og fortære dem, så hvis de skal gøre noget godt for hans tænder, skal de dælme være yderst hurtigvirkende;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så programmet. Men jeg har aldrig brugt de dentastiks og lignende, så jeg føler mig ikke snydt. Jeg synes de er for dyre. Og det er ikke rigtig til at se, hvad de er lavet af.

 

I stedet for at bruge penge på skidtet uden at vide hvad min hund får ned i maven, så vælger jeg altså at børste tænder. Også fordi jeg jo er i nær kontakt med min hund. Jeg bryder mig ikke om at mine børn og børnebørn eller jeg selv skal udsættes for ildelugtende og måske endda sygdomsfremkaldende bakterier fra min hunds mund.

 

Vi mennesker kan jo heller ikke nøjes med at tygge tyggegummi eller en gulerod for at holde tænderne rene..

 

Hvis DET var muligt, så havde vi nok hørt om det..... :mrgreen:

 

Nogle hunde har jo næsten de samme dårlige vaner som deres menneske: en småkage til kaffen ( -minus kaffe). En flødeis i varmen. Leverpostejsmad, pølser og diverse ting til når der skal hygges ekstra. Vi vil så gerne dele med vores "bedste ven".

Og det skal nok passe, at en del af selskabshundene er mere "forkælede" på den måde.

 

En hund, der får rå ben kan have bakterier fra det rå kød i munden. Eller fra rævelort eller råddent mad, der er smidt væk.

 

HVIS en hund kun renser sine tænder ved at tygge rigelige mængder af ben, så vil tænderne blive slidt. Og det kan også give tandproblemer og ligefrem revnede og knækkede tænder med tiden.

 

Vores hunde er ikke skabt til at leve så længe som vi ønsker. Tænder der bliver brugt flittigt dagligt kan ikke holde et langt hundeliv. Og tænder, der ikke bliver brugt, de falder ud på grund af tandkødsbetændelse.

 

Mange af de små hunde har slet ikke et bid, der kan holde til at gnave ben. Mange af de små hunde lever de sidste mange år af deres liv uden ret mange tænder..

 

Silke har ikke belægninger eller tandsten. Og hendes tandkød er fint og lyserødt og det bløder aldrig. Hverken når hun gnaver i noget eller når vi børster tænder.

Men hendes små fortænder i undermunden er lidt slidte og uens i størrelsen. Og hjørnetænderne er ikke så spidse mere. Så der ER slid efter mere end 11 års brug.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg så programmet. Men jeg har aldrig brugt de dentastiks og lignende, så jeg føler mig ikke snydt. Jeg synes de er for dyre. Og det er ikke rigtig til at se, hvad de er lavet af.

 

I stedet for at bruge penge på skidtet uden at vide hvad min hund får ned i maven, så vælger jeg altså at børste tænder. Også fordi jeg jo er i nær kontakt med min hund. Jeg bryder mig ikke om at mine børn og børnebørn eller jeg selv skal udsættes for ildelugtende og måske endda sygdomsfremkaldende bakterier fra min hunds mund.

 

Vi mennesker kan jo heller ikke nøjes med at tygge tyggegummi eller en gulerod for at holde tænderne rene..

 

Hvis DET var muligt, så havde vi nok hørt om det..... :mrgreen:

 

Nogle hunde har jo næsten de samme dårlige vaner som deres menneske: en småkage til kaffen ( -minus kaffe). En flødeis i varmen. Leverpostejsmad, pølser og diverse ting til når der skal hygges ekstra. Vi vil så gerne dele med vores "bedste ven".

Og det skal nok passe, at en del af selskabshundene er mere "forkælede" på den måde.

 

En hund, der får rå ben kan have bakterier fra det rå kød i munden. Eller fra rævelort eller råddent mad, der er smidt væk.

 

HVIS en hund kun renser sine tænder ved at tygge rigelige mængder af ben, så vil tænderne blive slidt. Og det kan også give tandproblemer og ligefrem revnede og knækkede tænder med tiden.

 

Vores hunde er ikke skabt til at leve så længe som vi ønsker. Tænder der bliver brugt flittigt dagligt kan ikke holde et langt hundeliv. Og tænder, der ikke bliver brugt, de falder ud på grund af tandkødsbetændelse.

 

Mange af de små hunde har slet ikke et bid, der kan holde til at gnave ben. Mange af de små hunde lever de sidste mange år af deres liv uden ret mange tænder..

 

Silke har ikke belægninger eller tandsten. Og hendes tandkød er fint og lyserødt og det bløder aldrig. Hverken når hun gnaver i noget eller når vi børster tænder.

Men hendes små fortænder i undermunden er lidt slidte og uens i størrelsen. Og hjørnetænderne er ikke så spidse mere. Så der ER slid efter mere end 11 års brug.

Hvis det er tandsten der er snak om så tror jeg ikke småkager har nogen indflydelse.. Og ellers burde mine i den grad have "ingen tandsten", de får aldrig den slags.. Man kan ikke dele en småkage (eller en hel pakke) mellem 50 hunde...

Og løverne har saksebid så det er ikke tandstillingen hos os der er anderledes end hos vores schæfer :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er tandsten der er snak om så tror jeg ikke småkager har nogen indflydelse.. Og ellers burde mine i den grad have "ingen tandsten", de får aldrig den slags.. Man kan ikke dele en småkage (eller en hel pakke) mellem 50 hunde...

Og løverne har saksebid så det er ikke tandstillingen hos os der er anderledes end hos vores schæfer :vedikke:

 

Okay! Hvad mener du så er årsagen til at dine hunde får tandsten? :hmm:

 

:shock:Og hvad gør du ved det?

 

Jeg skriver jo netop "hyggemad" som EN af grundene til at selskabshundene er hårdere ramt af tandsygdomme.

 

En anden årsag kan være, at de ikke KAN holde deres tænder rene udelukkende ved at gnave ben. Det har mange af dem simpelthen ikke kræfter til. Og andre gider bare ikke.

 

Mange af selskabshundene vokser op i lejligheder. Så får de ikke megen mulighed for at gnave ben overhovedet.

 

OG mange selskabshunde er ikke "enehunde" men lever i flok. Det bliver et større arbejde for ejeren at børste tænder ordentligt daglig hvis der er bare 2-3 hunde.

 

Så der er mange årsager til at (især små) hunde mister deres tænder allerede fra 3-års alderen.

 

Og det er ikke "falsk alarm" som nogen var inde på, -når dyrlægerne råber op om den dårlige mundhygiejne på nutidens hunde.

 

Selvfølgelig er der også et arveligt aspekt. Men hvis man ved at racen eller hunden er arveligt belastet med hensyn til tandkødsbetændelse, så må man da gøre alt hvad man kan for at undgå at sygdommen bryder ud. Jeg synes at det alligevel er ekstremt sjældent at de små hunde får børstet tænder. :vedikke:

 

 

Det må være opdrætterne, der oplyser hvalpekøberne om, hvad der skal til af daglig pleje...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er helt klart noget genetisk over det. Men vist også noget med at de små hunde oftere får problemer, da deres tænder nødvendigvis må sidde tættere for at få plads til samme antal i en lille mund - måske endda en mund med kort snude.

 

Sheila har ingen tandsten og har aldrig haft, hun er 12 og har rigtig fine tænder om end en smule slidte hjørnetænder.

 

Mysla fik tandsten tidligt, har haft knækket noget af en tand og har generelt grimme tænder..i overmunden! undermunden er fin.

 

De har begge hovedsageligt fået tørkost hele livet, samt diverse tyggeben og knogler. Sheila gider dog ikke knogler, så det bruger hun ikke.

 

Plague of er det eneste der forsinker prosessen her hos mysla, så det får hun dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Okay! Hvad mener du så er årsagen til at dine hunde får tandsten? :hmm:

 

:shock:Og hvad gør du ved det?

 

Jeg skriver jo netop "hyggemad" som EN af grundene til at selskabshundene er hårdere ramt af tandsygdomme.

 

En anden årsag kan være, at de ikke KAN holde deres tænder rene udelukkende ved at gnave ben. Det har mange af dem simpelthen ikke kræfter til. Og andre gider bare ikke.

 

Mange af selskabshundene vokser op i lejligheder. Så får de ikke megen mulighed for at gnave ben overhovedet.

 

OG mange selskabshunde er ikke "enehunde" men lever i flok. Det bliver et større arbejde for ejeren at børste tænder ordentligt daglig hvis der er bare 2-3 hunde.

 

Så der er mange årsager til at (især små) hunde mister deres tænder allerede fra 3-års alderen.

 

Og det er ikke "falsk alarm" som nogen var inde på, -når dyrlægerne råber op om den dårlige mundhygiejne på nutidens hunde.

 

Selvfølgelig er der også et arveligt aspekt. Men hvis man ved at racen eller hunden er arveligt belastet med hensyn til tandkødsbetændelse, så må man da gøre alt hvad man kan for at undgå at sygdommen bryder ud. Jeg synes at det alligevel er ekstremt sjældent at de små hunde får børstet tænder. :vedikke:

 

 

Det må være opdrætterne, der oplyser hvalpekøberne om, hvad der skal til af daglig pleje...

Aner det ikke, hvis jeg vidste det var jeg vel millionær.

Jeg giver mine rå ben og bruger ultralydsmaskinen (samt i perioder plaque of).. Mine får ikke tandkødsbetændelse. De får kun tandsten.

At de ikke skulle have kræfter til at tygge ben er da det dummeste jeg har hørt.. Mine chier (som nu er dinahs chier) havde ingen problemer med ben, og Disney vejede immervæk kun 1100 gram. Det siger sig selv at de ikke fik okselårknogler, men ribben, fjerkræ, halse.. Løverne som vejer fra 3-7 kg knuser med lethed skanke, nøgleben fra svin og ben fra ged og lam. Min veninde der har fransk bulldo og mops giver også ben og de har heller ingen problemer med at tygge dem. EN anden veninde har russisk rottehund (PK) og chinese crested..de har heller ingen gnaveproblemer overhovedet.

Men igen, vores schæfer får ingenting at tygge i..han får tørfoder til små hunde, fordi det er det eneste han kan tåle. Alligevel har han ingen tandsten. De andre tygger hele tiden og får tandsten.

 

Næsten alle dem med små hunde jeg kender børster tænder på deres hunde, men ingen med store hunde gør det.

 

Jeg tænker da at opdrættere (og dyrlæger) oplyser hvalpekøberne om den daglige pleje, men det er jo op til hvalpekøberne at gøre det.. Og når man hører hvor mange der er sløje med pelsplejen så tvivler jeg på at det er nemt at få folk til at børste tænder på hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at dyrlæger og forderfirmaer har opdaget at der er penge i "tandstensforskrækkelse"

 

Men der er måske noget om det ...487544_424107094345206_574784812_n.jpg

 

Jeg er enig i at mange producenter lover guld og grønne skove, men jeg synes det er positivt at det måske er med til at hundeejere bliver opmærksomme på at det kan blive et problem.

 

Ninja fik meget ros af dyrlægen sidst, på trods af at vi aldrig har børstet hendes tænder indtil for 3 måneder siden.

 

Mollie blev vi advaret om havde tendens til tandsten, og at hun muligvis skulle have en tandrensning om et års tid. Vi begyndte så at børste tænder, og dyrlægen sagde at som de så ud nu (tandbørsten fjernede en del plak), og hvis vi fortsatte med tandbørstningen ville det ikke blive nødvendigt med en tandrensning ... nogensinde.

 

Begge hunde får tørkost samt tyggepinde, de billige fra supermarkedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Aner det ikke, hvis jeg vidste det var jeg vel millionær.

Jeg giver mine rå ben og bruger ultralydsmaskinen (samt i perioder plaque of).. Mine får ikke tandkødsbetændelse. De får kun tandsten.

At de ikke skulle have kræfter til at tygge ben er da det dummeste jeg har hørt.. Mine chier (som nu er dinahs chier) havde ingen problemer med ben, og Disney vejede immervæk kun 1100 gram. Det siger sig selv at de ikke fik okselårknogler, men ribben, fjerkræ, halse.. Løverne som vejer fra 3-7 kg knuser med lethed skanke, nøgleben fra svin og ben fra ged og lam. Min veninde der har fransk bulldo og mops giver også ben og de har heller ingen problemer med at tygge dem. EN anden veninde har russisk rottehund (PK) og chinese crested..de har heller ingen gnaveproblemer overhovedet.

Men igen, vores schæfer får ingenting at tygge i..han får tørfoder til små hunde, fordi det er det eneste han kan tåle. Alligevel har han ingen tandsten. De andre tygger hele tiden og får tandsten.

 

Næsten alle dem med små hunde jeg kender børster tænder på deres hunde, men ingen med store hunde gør det.

 

Jeg tænker da at opdrættere (og dyrlæger) oplyser hvalpekøberne om den daglige pleje, men det er jo op til hvalpekøberne at gøre det.. Og når man hører hvor mange der er sløje med pelsplejen så tvivler jeg på at det er nemt at få folk til at børste tænder på hundene.

 

...så må du have levet et meget beskyttet liv... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
...så må du have levet et meget beskyttet liv... :roll:
TAk pas på dine øjne ikke triller ud...

 

Nu har jeg spurgt min veninde, hende der er dyrlæge i tandsygdomme... Hun har ALDRIG hørt om at hunde ikke skulle have kræfter til at tygge ben. Medmindre selvfølgelig de har ondt, men så tygger de ingenting overhovedet..Forkert tandstilling eller smerter er den eneste grund til at hunde ikke vil tygge. Lige nu tyder de nyeste f.resultater på at hunde som går meget med åben mund har en øget tandstensdannelse i forhold til hunde som altid lukker munden.

Hvis du har noget på skrift om det du skriver vil hun meget gerne have link til det, så hun kan undersøge det nærmere.

 

Og jeg behøver ikke rulle med øjnene :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...