Hop til indhold

Ekstremt puttesyg tæve!


Trixie83
 Share

Recommended Posts

Hej kloge HF'er!

 

Ja, sagen er den, at min lille tæve giver mig grå hår i hovedet :???:

 

Hun var i løbetid i maj måned - færdig slut maj. Det var hendes 3 løbetid og hun er 2 ½ år gammel.

 

Mens hun var i løb var hun frisk og frejdig - dog lidt mere træt til sidst men hun spiser ikke helt så meget når hun er i løb.

 

Nå, men nu har så efterfølgende været lidt sløv. Elller, den er lidt svær, for hun er sådan set egentlig frisk nok - virker bare som om hun ikke gider så meget!

 

Altså hun spiser, drikker, tisser og prutter normalt! Ingen hosten, opkast, dårlig mave eller lign.

 

Vi løber jo agility og her er hun totalt på og klar som altid - og igen ikke helt :confused: Åh, det er svært at beskrive!

 

Nå, men her i går var hun så krop umulig! Rendte efter mig hele dagen og ville helst hænge på armen, lægge på skødet konstant! Da vi gik tur var jeg ved at falde over hende næsten hele vejen. Halen hang næsten hele dagen - bortset fra hvis jeg tog initiativ til lidt træning så var hun 100% klar!

 

Synes det er sært!

 

Kan det være hormonpåvirkninger efter hendes løbetid? Eller skal jeg overveje at det er noget fysisk?

 

Vil lige tilføje at hun i dag ikke hænger som hun gjorde i går, men ligger på sit ynglingsplads og putter som hun plejer - efter en dejlig tur ved stranden i regnvejr :hjerte:

 

Håber I vil give et bud :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for dit svar :-D Ja, det har jeg jo også fortalt mig selv sådan ca 1000 gange, men så blev jeg alligevel for pylret da hun var sådan et hængetræ i går!

 

Men man hører jo så ofte om at, så er der det ene eller det andet alvorlige i vejen - orm, livmoderbetændelse, ting som sidder fast i ryg osv! Ja og så bliver man jo bekymret :engel:

 

Nå, så kommer så næste overvejelse - skal man få hende steriliseret....

 

Forresten, så synes jeg egentlig ikke hun har de klassikse symptomer på nervøs drægtighed. Altså redebygning og "hvalpe" i form af fx bamser, eller er jeg bare uvidende her også? Bare slå mig - jeg kan ta' det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan jo være alt fra A-Z.

Falsk drægtighed viser sig på mange forskellige måder.

Min tæve lavede rede, gik rundt med bamser, puttede helt oppe af os (gør hun ikke normalt) og fældede alt håret på maven + underuld.

Hende valgte jeg at få steriliseret, fordi hun havde det meget skidt hver gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo fordi Luna savner mig, det ved du jo godt... :lun:

 

Ej, det er sgutte sjovt med sådan en lidt deprimeret hund. :cry: Jeg fik steriliseret min coton pga. falsk drægtighed, og det var vist det bedste jeg har gjort for hende nogensinde. Hun ville også godt løbe agility, men var ked af det derhjemme. Hun lagde mælk ned, men samlede vist ikke hvalpe og sådan, så vidt jeg husker. For hende blev det værre og værre for hver gang, og til sidst var hun jo ked af det nærmest hele tiden. Så snart hun blev steriliseret fik jeg min glade tossehund igen, og kunne kun banke mig selv i hovedet fordi jeg ikke havde gjort det noget tidligere.

 

Mennår det er sagt, så kan det jo være hvad som helst. Jeg ville nok bare holde godt øje med hende, evt. føre logbog over løbetider og humør. Er der mistanke om andet så af sted til dyrlæge, men hvis der viser sig et mønster mht. løb/falsk drægtighed, så ville jeg ikke være i tvivl - sterilisation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella var nøjagtig lige sådan da hun var falsk drægtig! Da hun så fik "hvalpene" skulle jeg hele tiden passe dem for hende - SUK! En aften bad jeg en veninde om at komme og passe Bella og "hvalpene" et par timer så jeg kunne komme ud af huset:genert:

 

Hun blev i øvrigt falsk drægtig selvom hun i mellemtiden var blevet steriliseret....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo fordi Luna savner mig, det ved du jo godt... :lun:

 

Ej, det er sgutte sjovt med sådan en lidt deprimeret hund. :cry: Jeg fik steriliseret min coton pga. falsk drægtighed, og det var vist det bedste jeg har gjort for hende nogensinde. Hun ville også godt løbe agility, men var ked af det derhjemme. Hun lagde mælk ned, men samlede vist ikke hvalpe og sådan, så vidt jeg husker. For hende blev det værre og værre for hver gang, og til sidst var hun jo ked af det nærmest hele tiden. Så snart hun blev steriliseret fik jeg min glade tossehund igen, og kunne kun banke mig selv i hovedet fordi jeg ikke havde gjort det noget tidligere.

 

Mennår det er sagt, så kan det jo være hvad som helst. Jeg ville nok bare holde godt øje med hende, evt. føre logbog over løbetider og humør. Er der mistanke om andet så af sted til dyrlæge, men hvis der viser sig et mønster mht. løb/falsk drægtighed, så ville jeg ikke være i tvivl - sterilisation.

 

Ja, det ved jeg godt! Skønt vi snart ses til Fionia :slem:

 

Luna hverken bygger rede eller samler hvalpe - det er "bare" sådan noget sløvsindagtigt noget. Derfor jeg pludselig blev i tvivl om hvorvidt det kunne være fysisk. Så vi er gået i tænkeboks herhjemme! Manden er ret meget imod...

 

Bella var nøjagtig lige sådan da hun var falsk drægtig! Da hun så fik "hvalpene" skulle jeg hele tiden passe dem for hende - SUK! En aften bad jeg en veninde om at komme og passe Bella og "hvalpene" et par timer så jeg kunne komme ud af huset:genert:

 

Hun blev i øvrigt falsk drægtig selvom hun i mellemtiden var blevet steriliseret....

 

Puh det har været hårdt sådan at skulle være "hvalpe"sitter uden hvalpe! Og er da ked af at høre de stadig kan blive falsk drægtig efter sterilisation... :shock:

 

jeg tror også mest på falsk drægtighed -og ville få hende neutraliseret , så er du også ude over spekulationer om evt livmoderbetændelse ol.

 

Tak :-D Ja, som svaret til Korvis - vi er i tænkeboks! Men det er lidt svært når man ikke er ene om at beslutte!

 

Synes jo også bare det er et stort indgreb på min lille hund :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du talt med din dyrlæge om symptomerne? Selvfølgelig lyder det som falsk drægtighed, og det tror jeg også det er - men det kan jo være dyrlægen mener at det er værd lige at tjekke hende for evt. begyndende livmoderbetændelse.

Har selv lige måttet tage beslutningen om min hund skulle steriliseres pga hormonforstyrrelser, og det der gjorde udslaget for os (og gjorde det let at overtale kæresten) var at dyrlægen mente hun var på vej til at få akut livmoderbetændelse - så jeg synes det er værd lige at tale med dem ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du talt med din dyrlæge om symptomerne? Selvfølgelig lyder det som falsk drægtighed, og det tror jeg også det er - men det kan jo være dyrlægen mener at det er værd lige at tjekke hende for evt. begyndende livmoderbetændelse.

Har selv lige måttet tage beslutningen om min hund skulle steriliseres pga hormonforstyrrelser, og det der gjorde udslaget for os (og gjorde det let at overtale kæresten) var at dyrlægen mente hun var på vej til at få akut livmoderbetændelse - så jeg synes det er værd lige at tale med dem ;)

 

Dr. dyr snakkede jeg kort med i forbindelse med de var nede og blive vejet her for små 2 uger siden. Hun mente også bare falsk drægtig og mente ikke der var behov for ydeligere tjek. Hun nævnte jo så også at hun synes vi skal få lille Luna steriliseret... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, så ville jeg bare tage det helt roligt - puttesyge er jo helt normalt når de er falsk drægtige;)

 

Mht. Sterilisation eller ej, så har jeg lidt den holdning at falsk drægtighed er en naturlig ting - som selvfølgelig kan være en stor gene. Men for mig vejer argumenter omkring nedsættelse af kræft risiko og udelukkelse af livmoderbetændelser, cyster på æggestokkene etc. tungere. Hvis du føler det er den rigtige beslutning, så synes jeg der findes mange gode argumenter til at overbevise tvivlere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan gøres ret simplet med en kikkert operation. Cookie blev værre og værre efter sine løbetider. Klistrede og hylede og kunne slet ikke finde ro. Lå og prustede med veer og gik så ud og fandt en hvalp, enten legetøj eller sokker. Den ene gang sad hun og hylede fordi hun havde udset sig et pivedyr der lå under sofaen, så jeg måtte ligge med en kost og rage det ud. Tænk hvis jeg ikke havde været hjemme.. :-(

Vi fik lavet kikkert operationen. Forsikringen betalte fordi det gik under hormonel ubalance. Hun var på benene samme dag og har bare været en glad lille hund lige siden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...