Hop til indhold

Hvalp klør sig


Gæst Cavalieren
 Share

Recommended Posts

Gæst Cavalieren

Hej :-)

 

Vi har jo denne skønne Cavalier hvalp, men han klør sig meget. Jeg har tjekket og tjekket efter lopper, men der er absolut intet at finde. Hverken levende lopper, afføring fra dem eller noget som helst. Selv udenfor kan han sætte sig for at klø sig.

 

Han har gjort det siden vi fik ham (for tre uger siden), men jeg tænker bare at jeg synes han klør sig unormalt meget i forhold til min mors hunde f.eks.

Han gør det ikke konstant, men ret ofte.

 

 

Det ser ud til at han har lidt tør hud og måske en smule skæl, men intet voldsomt.

 

Vi har en tid hos dyrlægen imorgen, da hun nævnte det muligvis kunne være mider eller allergi.

 

Han har fået specifik foder hos opdrætter og vi er så skiftet over til Orijen hvalpefoder.

 

Hvad tænker i? Er det normalt hvalpe klør sig meget?

 

Kan det hjælpe at give ham et bad eller noget lakseolie over foderet såfremt han ikke har noget utøj i pelsen/huden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kløede han sig hos opdrætteren? For så kan det jo ske at han ikke kan tåle det foder I giver ham, hvis det er startet efter I fik ham hjem.

Kan også ske at det skyldtes tør hud - så kan det godt hjælpe med en ske olivenolie/fiske olie i maden, det har vi hvertfald haft god erfaring med når Mimas har haft små tør hud med tilhørende skæl.

Har I haft ham i havet? evt i bad? For så er det vigtigt at få vasket saltvandet ordentligt af samt sæben.

 

Håber at I finder ud af det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren
Kløede han sig hos opdrætteren? For så kan det jo ske at han ikke kan tåle det foder I giver ham, hvis det er startet efter I fik ham hjem.

Kan også ske at det skyldtes tør hud - så kan det godt hjælpe med en ske olivenolie/fiske olie i maden, det har vi hvertfald haft god erfaring med når Mimas har haft små tør hud med tilhørende skæl.

Har I haft ham i havet? evt i bad? For så er det vigtigt at få vasket saltvandet ordentligt af samt sæben.

 

Håber at I finder ud af det :)

 

Det siger hun at han umiddelbart ikke gjorde. Jeg synes jo allerede det var der den første dag vi havde ham hos os, men slog det lidt hen med at han jo også var i nye omgivelser og sådan.

 

Opdrætter snakkede også om at lakseolie kunne afhjælpe problemet, men vil selvfølgelig lige have ham tjekket for at udelukke at der er noget som kræver behandling.

 

Han har endnu ikke været i bad hos os, men han har dyppet poterne i en sø samt havet. Poterne blev dog vasket grundigt da vi kom hjem.

 

Tusind tak, vi håber også at blive lidt klogere imorgen. 😊

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren
Er det et bestemt område han klør sig på?

 

Det et mest ved skuldrene synes jeg. Du ved han klør med bagpoten op på forbenene, skuldre og ører, sådan kan jeg vidst bedst forklare det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren
Ikke for at male fanden på væggen, men lige med den race kan jeg ikke lade være med at tænke syringomyeli, hvis symptomerne ikke kan forklares med lopper, foderintolerens eller hud problemer. Jeg håber det kan klares med skift af foder eller loppemiddel:-)

 

Åh.. Det håber jeg virkelig ikke :-( Det ville jo være forfærdeligt.

 

Jeg håber godt nok også at det kan klares nemt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke for at male fanden på væggen, men lige med den race kan jeg ikke lade være med at tænke syringomyeli, hvis symptomerne ikke kan forklares med lopper, foderintolerens eller hud problemer. Jeg håber det kan klares med skift af foder eller loppemiddel:-)

 

Det var også det jeg tænkte. Derfor ville jeg gerne vide hvor han klør sig. Det passer desværre med symptomerne på syringomyeli - MEN oftest viser de ikke symptomer før efter 6 mdrs. alderen, så hvis han er helt lille endnu, er der håb om at det kan være noget mere harmløst.

 

Men vær opmærksom på om han viser tegn på ømhed i nakkeregionen - ikke kan lide at blive berørt der osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren

Jeg håber det virkelig ikke. Jeg kendte ikke rigtigt til denne sygdom, men har Googlet lidt og det lyder bestemt ikke godt.

Jeg tænker også at han er ret lille af at have symptomer på sygdommen, men man skal jo aldrig sige aldrig.

 

Umiddelbart virker han ikke til at være øm, men han har dog godt kunne "skrige" hvis vi har løftet ham op, hvor vi har haft ved under armene og numsen, men ifølge opdrætter er det meget normalt. Så nu har vi ham under brystkassen og numsen hvis det er nødvendigt. (Vi bor i lejlighed så han skal løftes op og ned af trapperne) og der er intet.

 

Han klør sig indimellem når han får sele på og hvis vi nusser ham ved skuldrene, men virker ikke til at have ondt.

 

 

Åh, jeg håber godt nok ikke det er det, det ville være så ærgerligt at have købt en syg hvalp og han passer bare så perfekt i vores familie. Så vi ville godt nok være kede af hvis han fejler noget :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan slet, slet ikke lide, at opdrætter afviser alle dine spørgsmål med at det er "meget normalt" eller at det gjorde han ikke da hun havde ham........ Hvor er han købt? Har han stambog? Hvilken?

 

Selvfølgelig kunne det også være en sæberest. Nogle opdrættere er omhyggelige med at vaske deres hvalpe lige inden de bliver hentet. Hvis DET så er gået lidt stærkt, så kan der være lidt shampoo tilbage i pelsen. Jeg synes bare ikke at det skulle få ham til at skrige når I løfter ham.....

 

Får han røde streger i huden af at klø sig? Eller kløer han mest "ud i luften". Bider han efter sine bagpoter?

 

Han er så 11 uger nu, ikke?

Syringomyeli kan vise sig i alle aldre. Også hos helt små hvalpe. Det er bare mest almindeligt at det først viser sig en del senere...

 

Er han sygeforsikret? Både undersøgelse og eventuel behandling for syringomyeli hører til i den dyre ende af skalaen.....

---Hvis ikke dyrlægen har en helt klar afgørelse om at det er ræveskab, hudmider eller allergi eller lignende, så skal I nok henvises til en neurolog..

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Er han sygeforsikret? Både undersøgelse og eventuel behandling for syringomyeli hører til i den dyre ende af skalaen.....

 

Jeg siger lige på forhånd undslyld til trådstarter. Dette har intet med din hund at gøre, og nu skal vi jo heller ikke male fanden på væggen.

Men jeg kan blive så rasende over folk, der lader deres hunde leve med den frygteligt smertefulde sygdom! Den kan ikke kureres, kun symptombehandles, og ingen ved hvor mange smerter hunden lider uden at vise det.

Var det min hund, der fik den diagnose, skulle den have fred med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren
Jeg kan slet, slet ikke lide, at opdrætter afviser alle dine spørgsmål med at det er "meget normalt" eller at det gjorde han ikke da hun havde ham........ Hvor er han købt? Har han stambog? Hvilken?

 

Selvfølgelig kunne det også være en sæberest. Nogle opdrættere er omhyggelige med at vaske deres hvalpe lige inden de bliver hentet. Hvis DET så er gået lidt stærkt, så kan der være lidt shampoo tilbage i pelsen. Jeg synes bare ikke at det skulle få ham til at skrige når I løfter ham.....

 

Får han røde streger i huden af at klø sig? Eller kløer han mest "ud i luften". Bider han efter sine bagpoter?

 

Han er så 11 uger nu, ikke?

Syringomyeli kan vise sig i alle aldre. Også hos helt små hvalpe. Det er bare mest almindeligt at det først viser sig en del senere...

 

Er han sygeforsikret? Både undersøgelse og eventuel behandling for syringomyeli hører til i den dyre ende af skalaen.....

---Hvis ikke dyrlægen har en helt klar afgørelse om at det er ræveskab, hudmider eller allergi eller lignende, så skal I nok henvises til en neurolog..

 

 

Han et købt hos en privat opdrætter og han er med stambog hos DRU.

Jeg synes ikke umiddelbart huden ved skuldrene set irriteret ud som røde streger ved skuldrene. Jeg synes oftest han rammer skuldre eller sine ører, men jeg vil selvfølgelig lige holde ekstra øje med dette.

Han bider sig lidt i ved bagbenene indimellem, men ikke ofte.

 

Selv når vi "træner" sit, dæk, pote, rulle og nej så kan han sætte sig for at klø sig, så jeg tænker jo om der er noget som irritere ham.

 

Han er 17 uger imorgen.

 

Jeg håber virkelig ikke at det er dét, fordi at han er bare så stor en del af vores familie og vi er virkelig blevet glade for ham.

 

Han er ikke sygeforsikret, men vi har en opsparing tilegnet ham, så der altid er til hvis han skal akut til dyrlæge m.m.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren
Jeg siger lige på forhånd undslyld til trådstarter. Dette har intet med din hund at gøre, og nu skal vi jo heller ikke male fanden på væggen.

Men jeg kan blive så rasende over folk, der lader deres hunde leve med den frygteligt smertefulde sygdom! Den kan ikke kureres, kun symptombehandles, og ingen ved hvor mange smerter hunden lider uden at vise det.

Var det min hund, der fik den diagnose, skulle den have fred med det samme.

 

Efter hvad jeg kan læse om sygdommen, så tror jeg ikke at jeg ønsker at han skulle leve med dette, men det ville godt nok være en svær beslutning at træffe både børnene og vi er jo blevet meget glade for ham. Så jeg håber virkelig det er noget ubetydeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min var hvalp, fandt vi ingen lopper eller loppeafføring, men alligevel forsvandt hendes kløe efter en loppebehandling. Så hvis den ikke er loppebehandlet, så gør det.

 

Tør hud kan også være synderen, og uanset hvad, skader en god lakseolie ikke:-)

 

Foderet kan også være et problem. Producenten af Orijen anbefaler, at hvis hunden har kørt på et foder med "lavt" proteinindhold (ifht Orijen), at man først kører Acana i en periode for at vænne hunden til det høje proteinindhold.

 

Var det min hvalp, ville jeg loppebehandle og evt. bade i kløestillende shampoo. Og så ville jeg starte på en god lakseolie, fx Grizzly.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det håber vi allesammen for jer...

 

Det værste er tit ventetiden. Så mon ikke I skal få undersøgt ham for den frygtelige sygdom snarest? Selvfølgelig kan I "vente og se". Men ER han alvorligt syg, så bliver det kun værre.

 

Og hvis han ikke fejler andet en "bare" allergi eller skab, så er det endnu vigtigere at finde ud af det snart. Så I kan lægge de skrækkelige tanker bag jer... :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren
Da min var hvalp, fandt vi ingen lopper eller loppeafføring, men alligevel forsvandt hendes kløe efter en loppebehandling. Så hvis den ikke er loppebehandlet, så gør det.

 

Tør hud kan også være synderen, og uanset hvad, skader en god lakseolie ikke:-)

 

Foderet kan også være et problem. Producenten af Orijen anbefaler, at hvis hunden har kørt på et foder med "lavt" proteinindhold (ifht Orijen), at man først kører Acana i en periode for at vænne hunden til det høje proteinindhold.

 

Var det min hvalp, ville jeg loppebehandle og evt. bade i kløestillende shampoo. Og så ville jeg starte på en god lakseolie, fx Grizzly.

 

Han er loppebehandlet for ca 2 uger siden med advantage.

 

Det med foderet vidste jeg ikke. Det havde nok været en smart ide, men det kan jeg vel ikke gøre om nu?

Jeg vil helt sikkert prøve at begynde med at give ham en god lakseolie.

 

Jeg synes bare at det må jo også være generende for ham, den sidste time har han kløet sig imellem 6-10 gange, hvilket jeg synes er en del.

 

Så håber vi at blive klogere imorgen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren
Det håber vi allesammen for jer...

 

Det værste er tit ventetiden. Så mon ikke I skal få undersøgt ham for den frygtelige sygdom snarest? Selvfølgelig kan I "vente og se". Men ER han alvorligt syg, så bliver det kun værre.

 

Og hvis han ikke fejler andet en "bare" allergi eller skab, så er det endnu vigtigere at finde ud af det snart. Så I kan lægge de skrækkelige tanker bag jer... :ae:

 

Du har helt ret �

 

Vi har heldigvis en tid hos dyrlægen imorgen 8.50, så håber vi at blive lidt klogere �

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren

Årha.. Jeg kan næsten ikke vente med dyrlægebesøget imorgen.. Han klør sig imellem 10- 20 gange i timen, når han er vågen.. Jeg synes virkelig det er voldsomt, det er da utroligt hans pels ikke er slidt af endnu..

Jeg er selvfølgelig også en del mere opmærksom på det. Håber godt nok vores lille skat er sund og rask.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Du må endelig fortælle hvordan det går og hvad dyrlægen siger... Jeg krydser fingre for jer.

 

Jeg har lige stået med Silke med sår over det hele.. Jeg troede at det var hendes græsallergi...

En ny dyrlæge behandlede hende for ræveskab :mrgreen:.

 

Jeg håber at jeres dyrlæge finder en lige så god årsag som er nem at behandle..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren

Så er vi kommet hjem fra dyrlægen - ikke meget klogere.

 

Hans hud virkede ikke irriteret eller rød, men han er lidt tyndpelset ved skuldrene. Han havde hverken mider eller lopper og hun mente umiddelbart heller ikke allergi var årsagen, da hun synes han var for ung til dette.

 

Hendes umiddelbare bud var at det er hans sele som irritere ham - han har den kun på udenfor! Og hvis han ikke var vant til sele hos opdrætter kunne det være det.. Vi bruger en puppia sele til ham, som er rigtig blød og netop ikke burde slide på pelsen.

 

Hun mente at det burde ændre sig snart og at vi bare skulle se tiden an og ellers komme igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg tror overhovedet ikke det er selen, det lyder mere som en sølle søforklaring fordi dyrlægen reelt ikke ved hvad der er galt.

 

Først tænker jeg allergi, men nej, det er sjælden allergi viser sig fra en hvalp er så lille og så ved kløe på skulderen.

 

Jeg ville virkerlig aldrig skrive det hvis jeg var i tvivl, men jeg synes desværre det lyder rigtig meget som den sygdom som cavaliere kan få, den er nævnt her i tråden, kan ikke stave den.

 

:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Cavalieren

Stella

 

jeg er virkelig også bange for det... :-(

Jeg håber det ikke, men jeg synes bare det er mærkeligt årsagen ikke findes. Jeg har søgt lidt på youtube og denne video viser præcis hvad han gør.. Øv må ikke sætte linket ind før jeg har skrevet 25 indlæg.. :-/

 

Jeg kan dog ikke helt finde ud af om cavalieren i videon har sygdommen eller om de bare tror det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du synes at nogle af videoerne ligner din hunds problemer særlig godt, så send et link til dyrlægen. Klinikken har sikkert en mail-adresse, som man kan nå dem på. Og nogle gange kan det være nemmere at forklare sig pr. mail end i konsultationen.

 

Der er andre her på HF, der har /har haft hunde med sygdommen.

Hvis man søger på syringomyeli under sygdomme så får man: http://www.hunde-forum.dk/search.php?searchid=2211004

 

Mange af de syge hunde får det åbenbart bedre af at få vanddrivende medicin. DET var måske værd at prøve?

 

En dyrlæge med lidt erfaring med sygdommen vil til tider forsøge medicinsk behandling uden at skanne hunden først. Simpelthen fordi symptomerne er så typiske og fordi skanningen er så dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...