Hop til indhold

Personer med forstand på foder


Gæst Selune
 Share

Recommended Posts

Gæst Selune

Hej

Er der nogen herinde som er skarpe på det med foder sammensætning?

Hvordan er det med vegetabilsk/animalsk biprodukter i foder, er det godt eller skidt?

Det foder min hund får nu, er uden dette og uden hvede. Har fundet noget foder af samme mærke men med anden sammensætning, så jeg tænker, HVIS jeg køber det, kan det så ses på hunden? Er det noget hunden skal langsomt skal have, selvom det er samme mærke?

 

God sommerdag til jer alle :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Biprodukter er en samleberegnelse for de deke af dyret som ikke kan bruges til menneskemad. Betegnelsen er så bred, at du ikke har samme garanti for indholdet, som produkterne står nævnt med navn, som fx "oksekallun".

Kallun er fx altid et biprodukt (bruges ikke til mennesker) men hvis det står angivet under betegnelsen biprodukt må det indeholde mange! andre usmagelige ting :P

Derfor har man ikke rigtigt overblik over hvor meget affald der er i foderet når fødekilderne står angivet som biprodukter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Biprodukter er altid skidt. Det er et fint ord for affald!

 

 

Og det er så den evige uenighed. Jeg synes biprodukter er helt fint, og fodrer gerne med det, nøjagtig som langt de fleste andre hundeejere.

 

Hvis fodersammensætning er et emne, der interesserer dig, så sæt dig selv ind i stoffet og tag din egen beslutning, for du får aldrig et entydigt svar her, hvor vi i øvrigt har et helt underforum tilegnet skænderier om foder. Der er masser af tråde du kan læse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Biprodukter er altid skidt. Det er et fint ord for affald!

 

Hvis hunden er sart, bør du skifte langsomt over, selvom det er samme mærke. Hvis den ikke er sart, kan du skifte over på et par dage. Og hvis hunden slet ikke er sart, kan du skifte fra den ene dag til den anden.

 

Det er ikke helt korrekt længere.

 

Biprodukter kan også være materiale, som er godkendt til menneskeføde, men fra starten af er fravalgt. Det er ikke blevet nemmere at forstå foder!

 

Her står en del om animalske biprodukter https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Animalske-biprodukter.aspx

Ved at bladre videre kan du også læse om vegetabilske biprodukter.

 

Spørgsmålet er nok, om vi kan komme uden om biprodukter alene af den grund, at producenten ikke skal oplyse hvad eventuelle halv- eller helfabrikata han indkøber, indeholder, ligesom der heller ikke skal informeres om ingredienser som udgør 10% eller mindre af den samlede ingrediensmængde.

 

Selv mener jeg, at jo renere foder des bedre.

I værste fald kan biprodukter være det argeste affald og helt uden opbyggende muskelkød.

Desværre kan man ikke stole på, at jo dyrere foder des renere er ingredienserne, men man kan regne ud at en kilopris på 15 kr. ikke giver plads til reelt kød og friske grøntsager med alle de led der skal tjene på en sæk foder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke foder der hovedsageligt består af biprodukter, jeg vil nemlig ikke betale for affald;) sådan er jeg så sær;)

biprodukter i hundefoder er oftest fjer, hår, hud og lign det skal mine hunde ikke leve af og jeg vil ikke betale for noget producenten ellers ville skulle betale for at slippe af med;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså..... Selune..........

Du kunne lige så godt efterlyse personer med forstand på religion, --fordi du ikke kunne finde ud af, hvad du skulle tro på... :mrgreen:

 

Med/uden biprodukter eller hvede. Eller mere eller mindre protein. Vegetabilsk eller animalsk...... Tørfoder, hjemmelavet eller BARF..

Uanset hvad du er i tvivl om, så vil du kun komme endnu mere i tvivl ved at spørge her på HF.

 

Hvis din hund trives godt på det foder den får, så fortsæt med det til du har fundet en person du har tillid til (IKKE en sælger) eller til du selv har fået sat dig så meget ind i fodring af hunde, så du er i stand til at bruge din sunde fornuft og vælge for din hund.

 

Her er et link til en, der har lavet en side om hundemad.

http://hundekøkkenet.dk/forside.php

 

Siden handler mest om hjemmelavet og BARF. Men for at kunne gennemskue hvad et godt tørfoder skal bestå af, så er man næsten nødt til at sætte sig ind i ingredienserne, hvor de kommer fra, -og hvilken ganv eller skade en hund kan have af dem..

 

Alternativet er, at du finder en person med forstand på den type foder, du foretrækker: 1)Tørfoder, 2)hjemmelavet eller 3)BARF.. Og så får råd og vejledning af den person. Gør dig selv en tjeneske. Start med at beslutte, --helt selv-- hvilken type foder, du ønsker at fodre din hund med..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg vil heller ikke komme med forslag, jeg har en "normal" hund og en allergi hund, den gamle som er mad allergiker får hills, og det er det han trives bedst på derfor kører vi med det, så jeg tror også det er med at finde et produkt din hund fungerer på også holde fast ved det.

Jeg tror du får lige så mange forskellige svar som der er HFére :-) og god sommerdag til dig også ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I følge lovgivningen er alt kød der anvendes i hundefoder animalske biprodukter... Så du kan sådan set ikke bruge den oplysning til noget som helst.

 

Hvis du tager en god bøf vil den måske hedde mørdbrad på menukortet på en resturant. Men tager du præcis samme bøf og putter i hundefoder vil den hedde animalsk biprodukt.

Link til indlæg
Del på andre sites

I følge lovgivningen er alt kød der anvendes i hundefoder animalske biprodukter... Så du kan sådan set ikke bruge den oplysning til noget som helst.

 

Hvis du tager en god bøf vil den måske hedde mørdbrad på menukortet på en resturant. Men tager du præcis samme bøf og putter i hundefoder vil den hedde animalsk biprodukt.

 

Men er problemet så ikke at der også går alt muligt affald ind under samme betegnelse? Dvs. Hvis forhandlerne vælger kun at skrive animalske biprodukter på indholdsfortegnelsen kan det dække over alt fra oksemørbrad til svinehud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men er problemet så ikke at der også går alt muligt affald ind under samme betegnelse? Dvs. Hvis forhandlerne vælger kun at skrive animalske biprodukter på indholdsfortegnelsen kan det dække over alt fra oksemørbrad til svinehud.

Skriver de animalske biprodukter kan man roligt regne med at det er svinehud og ikke mørbrad;)

Link til indlæg
Del på andre sites

I følge lovgivningen er alt kød der anvendes i hundefoder animalske biprodukter... Så du kan sådan set ikke bruge den oplysning til noget som helst.

 

Hvis du tager en god bøf vil den måske hedde mørdbrad på menukortet på en resturant. Men tager du præcis samme bøf og putter i hundefoder vil den hedde animalsk biprodukt.

Hvis hundefoder er lavet af kød må fabrikanten gerne skrive det og det gør de selvfølgelig, skriver de biprodukter så er det hud,fjer m.m ellers ville de skrive kød;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hundefoder er lavet af kød må fabrikanten gerne skrive det og det gør de selvfølgelig, skriver de biprodukter så er det hud,fjer m.m ellers ville de skrive kød;)

 

tja, men er der ikke noget med hvilken lovgivning de følger? At internationalt set, så er den korte variant med biprodukter, mineralstoffer med mere den der skal følges og deklareres og hvis de så vælger at udpensle dette kan de gøre det?

 

Jeg tror at kyllingekødmel i bund og grund er det samme som animalske biprodukter fra kylling... Jeg mener det som hovedpart er hele udtjente høns der køres igennem en kødhakker og laves til hundemad.

 

Så i bund og grund skal man stole på en producent og at det de siger er er også rent faktisk er det de bruger. Jeg stoler efterhånden mest på de større producenter, deres foder bliver nemlig tjekket langt mere;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...