Hop til indhold

Når hunden er selvbestaltet bodyguard


Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg har stort set fået alt hvad jeg har ønsket mig af en hund i Oluf. En hund der er meget knyttet til mig, rolig og (forholdsvis) lydig.

Men medaljen har også en bagside. Det vidste jeg jo egentlig godt den ville have, for Oluf gør egentlig ikke noget, der ikke er typisk for hans race og type.

 

Sagen er at han føler trang til at beskytte mig.

Det er ikke noget problem i hverdagen, for jeg har sådan set ikke behov for beskyttelse. Men desværre har jeg en (ikke alvorlig) sygdom, der gør at jeg en sjælden gang får nogle anfald af svære mavekramper. Det er ligesom at have krampe i et ben - bare i tarmene i stedet, og der er ikke rigtigt noget man kan gøre ved det, andet end at vente til det går over. Men det gør rigtigt ondt, og jeg kan ikke lade være med at skrige lidt :oops:

 

Det skete så i går. Jeg faldt om på min seng og Oluf satte sig og lænede sig op ad mig, hvilket var ret irriterende, for jeg havde brug for bevægelsesfrihed.

Min søn kom, og ville tage Oluf i halsbåndet og trække ham væk. Så blev det pludselig alvor, Oluf snerrede og snappede. Kun trusler, men alligevel er jeg ked af at han mener, at han skal forsvare mig overfor min søn.

 

Jeg sagde at han skulle gå ned, og han gjorde det, dog meget tøvende.

Hvis det en dag var en fremmed, f.eks. en Falck-redder, er jeg ikke 100 % sikker på at jeg kunne få ham til at lystre - ikke mindst fordi jeg nok ville have det endnu dårligere i den situation.

 

Er der andre der har haft denne problematik, og har arbejdet med den, som evt. har et forslag til træning. For jeg har faktisk ikke selv så meget tiltro til at der kan gøres noget. Hunden har opfattet at jeg var hjælpeløs, og har gjort det der faldt ham naturligt, nemlig at beskytte sit menneske. Det kan vel ikke sådan lige aflæres? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kunne du lære ham en kommando der gør at han slapper af? Det er jo naturligt for ham at beskytte dig når du er svag (og vældig sødt af ham også) men problemet kan måske løses ved et kommando så han ved at han skal trække sig lidt? Kan du evt fake kramperne mens i træner det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kunne du lære ham en kommando der gør at han slapper af? Det er jo naturligt for ham at beskytte dig når du er svag (og vældig sødt af ham også) men problemet kan måske løses ved et kommando så han ved at han skal trække sig lidt? Kan du evt fake kramperne mens i træner det?

 

Det var en tanke :5up:

Det summer jeg lige lidt på :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Men noget der naturligt ligger dybt i en hund, forsvinder vel ikke fordi der indlæres en kommando. Jeg tror det naturlige beskyttergen slår til og skubber en tillært adfærd væk, det øjeblik beslutningstageren i familien sættes ud af spil.

Jeg ved ikke hvordan man kan omgå situationen, jeg forstår godt det er et problem og selvfølgelig bør der arbejdes på det i det omfang det er muligt.... men ærligt, så tror jeg ikke det tillærte står mål med genetikken i en presset situation.

 

Jeg har en hanhund der minder om Oluf i din beskrivelse, han har bare over en lang periode følt dette behov for at beskytte fordi jeg har været syg, hvilket har gjort at han slet ikke accepterede fremmede i huset. Min løsning (ud over at blive rask) har været at sætte ham på ignorer, han har ikke fået opmærksomhed fra folk der er kommet og gået i mit hjem, men måtte finde sig i at se mig tage i mod besøgende fra den anden side af en børnelåge. Da jeg oplevede at han begyndte at acceptere disse besøg og ikke forventede at blive taget med på råd, fik folk lov til at gå over og stikke ham et par godbidder hvis han forholdt sig i ro, hvor efter de gik tilbage til mig og ikke beskæftigede sig mere med ham.

Det har været en temmelig lang proces men enden på det er at han i dag ikke forventer at skulle tage stilling til hvem der kommer og går her. Dog har jeg ingen tiltro til at han vil lade en falckmand komme ind og pille ved mig, hvis det en dag skulle blive nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men noget der naturligt ligger dybt i en hund, forsvinder vel ikke fordi der indlæres en kommando. Jeg tror det naturlige beskyttergen slår til og skubber en tillært adfærd væk, det øjeblik beslutningstageren i familien sættes ud af spil.

Jeg ved ikke hvordan man kan omgå situationen, jeg forstår godt det er et problem og selvfølgelig bør der arbejdes på det i det omfang det er muligt.... men ærligt, så tror jeg ikke det tillærte står mål med genetikken i en presset situation.

 

Det er også sådan jeg ser på det. Men der er muligvis en chance. Hvis man f.eks. har betinget en kommando stærkt nok, kan man bruge den som "override" i situationer hvor andet ikke virker.

Eksempel: En hund der jager harer el. lign. Indkaldet er ikke stærkt nok hos denne hund, men kommandoen "sit" er. Så afbryder man jagtadfærden med "sit" og kan derefter kalde ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte på om du måske kunne spille et skuespil hvor du lod som om du fik et anfald og han så kunne trænes til enten at lade som ingenting eller - måske det bedste / sværeste trænes til at hente hjælp til dig ? jeg har diabetes og har en enkelt gang haft behov for at få en ambulance tilkaldt , Tot og Racer tog det som en oplevelse og troede vist at vi havde fået gæster.... så meget for deres vagtsomhed !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænkte på om du måske kunne spille et skuespil hvor du lod som om du fik et anfald og han så kunne trænes til enten at lade som ingenting eller - måske det bedste / sværeste trænes til at hente hjælp til dig ? jeg har diabetes og har en enkelt gang haft behov for at få en ambulance tilkaldt , Tot og Racer tog det som en oplevelse og troede vist at vi havde fået gæster.... så meget for deres vagtsomhed !

Du kan ikke narre en hund ved at "spille skuespil" men måske vil man kunne lære den en bestemt adfærd når man fx ligger ned;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Jeg ville måske lære ham at gøre noget, når du tog dig til maven (som i smerte). De fleste hunde kan jo lære tegnsprog, så det ville da være oplagt :)

Vores ved f.eks, at en pegefinger der peget opad betyder "sit" og en flad hånd lige over gulvhøjde betyder "dæk".

Så kunne du måske lære ham, at når du tog dig til maven, betød det "bakke" eller "dæk" :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...