Hop til indhold

Hund kan ikke finde ro?


Gæst Tiktak
 Share

Recommended Posts

Gæst Tiktak

Hej, jeg er i den situation, at min veninde og jeg regelmæssigt passer nogen hunde sammen, deriblandt den hund som jeg har lidt problemer med.

Hunden jeg snakker om (Trisja), er en blanding af noget labrador og pitbull (det vides ikke 100%), cirka 6 år gammel, og hun er lidt at en ballademager. Hun er simpelthen ikke til at få til at sidde stille! Hun er over det hele, hele tiden, og hun hopper og springer konstant. Man kan hverken rejse sig, eller sige noget til hende før hun bliver helt hyper og kørt op. Hun hopper og springer op af folk konstant.

Hun har ellers masser af lejlighed til at brænde energi af (hvilket hun også gør brug af), da hendes ejere har store folde som Trisja, og de andre hunde, løber rundt på + vi går ofte lange ture med hende. Så motion får hun skam ikke for lidt af.

Selvom hun er så hyper, er hun dog også meget lydig, og hun har en utrolig kontakt med den der træner hende. Efter at have trænet et stykke tid, kan man få hende til at lægge sig ned, bare ved at kigge på hendes poter. Dog rejser hun sig kort efter, fordi hun nægter at ligge stille i længere tid af gangen.

Både min veninde, jeg og Trisjas ejere, er godt trætte af det, da vi ikke kan finde ud af hvad der udløser denne konstante "hyperhed". Der har været tale om at aflive hende, men det ville jeg være utrolig ked af, da hun ellers er en dejlig hund.

Så min bøn til jer, er om i har nogen teorier om hvad vi gør galt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tiktak

Det er ofte at der ikke sker noget. Når vi ikke motionerer hende eller træner hende, sidder vi bare og snakker og kæler hundende.

Vi træner hende regelmæssigt med kommandoer som kom, bliv siddende, find ____ (for det meste et stykke legetøj som vi har gemt), giv pote, læg dig i kurven osv. osv. Det er er dog meget svært at lave f.eks fodersøg eller find legetøjet med hende, da der er 2 (nogengange 3) andre hunde der også vil være med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ofte at der ikke sker noget. Når vi ikke motionerer hende eller træner hende, sidder vi bare og snakker og kæler hundende.

Vi træner hende regelmæssigt med kommandoer som kom, bliv siddende, find ____ (for det meste et stykke legetøj som vi har gemt), giv pote, læg dig i kurven osv. osv. Det er er dog meget svært at lave f.eks fodersøg eller find legetøjet med hende, da der er 2 (nogengange 3) andre hunde der også vil være med.

 

Altså jeg tænker sådan virkelig at der ikke sker noget, heller ikke kælen med hunden? Jeg mener heller ikke at det bare er et par timer der ikke sker noget, men sådan mere en hel dag-agtigt, hvor roen kun bliver afbrudt af tisseture.

 

Kører hun sig selv op når hun skal finde eller søge efter noget ? Det har jeg nemlig selv en hund der gør, og det nytter ikke meget, hvis formålet er at få noget ro på hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tiktak
Altså jeg tænker sådan virkelig at der ikke sker noget, heller ikke kælen med hunden? Jeg mener heller ikke at det bare er et par timer der ikke sker noget, men sådan mere en hel dag-agtigt, hvor roen kun bliver afbrudt af tisseture.

 

Kører hun sig selv op når hun skal finde eller søge efter noget ? Det har jeg nemlig selv en hund der gør, og det nytter ikke meget, hvis formålet er at få noget ro på hunden.

 

Det tror jeg desværre sjældent sker. Der er ikke ro i mere end et par timer af gange. Mest p.g.a af hestene derude, men også fordi der tit kommer gæster over.

Hvis hun ikke finder det vi beder hende om at finde, søger hun tilbage for at sige at hun ikke kan finde det. Og når vi så efterhånden har sent hende afsted et par gange, og hun måske stadig ikke kan finde det, bliver hun frustreret over det. Hvis hun er meget frustreret begynder hun at pive.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg desværre sjældent sker. Der er ikke ro i mere end et par timer af gange. Mest p.g.a af hestene derude, men også fordi der tit kommer gæster over.

Hvis hun ikke finder det vi beder hende om at finde, søger hun tilbage for at sige at hun ikke kan finde det. Og når vi så efterhånden har sent hende afsted et par gange, og hun måske stadig ikke kan finde det, bliver hun frustreret over det. Hvis hun er meget frustreret begynder hun at pive.

 

 

Kunne det måske være en ide at få en adfærdsbehandler ud og se på hende ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun altid udenfor? Hun lyder som en hund der trænger til ferie..

Og med Det mener jeg at Hun trænger til at der ikke sker så meget.

Hun skal hjælpes til at finde ro om dagen, så Hun kan få sovet.

Så væk fra alt det stimulerende og bare ro i flere timer af gangen.

 

HVis hun har været sådan hele sit liv, tager det tid for hende ikke at være så stresset mere.

 

Massage kan også være rigtig godt til hunde som hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :)

 

Det er ikke til at vide hvad der evt. gøres forkert, men her er lidt du muligvis kan bruge:

 

Hvis en følsom hund oplever, at den opfattes som et irritationsmoment, kan det give netop den effekt du beskriver. Hunden vil konstant søge at formilde sine mennesker og det kan den kun ved at være på hele tiden. Sådan en hund vil også ofte være meget opsøgende og fysisk overfor sine mennesker.

 

Hvis en hund i en gruppe hunde er lidt i konflikt med sin stilling i gruppen vil den blive frustreret og hvis dette vedholdes, stresset - eller hyper om du vil.

 

Hvis en hund ikke har en fast daglig rutine mht. hvornår hvad sker, vil den være på, for det kan jo være nu, den skal ud eller blive hygget om.

 

Smerter/sygdom kan også give stresset adfærd

 

Som du beskriver det, synes jeg det er grotesk at tale om aflivning, når Trisja bare skal have hjælp til at kunne slappe af.

 

Hvordan opfører hun sig overfor de andre hunde og hvor ligger hun aldersmæssigt i gruppen?

 

Hvordan aktiveres og stimuleres hun dagligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville stoppe disse søgelege efter ting. Når jeg læser beskrivelsen, så minder hun om min ældste, der kører op , hvis nogle leger bold med hende. Og stresser utroligt, hvis hun ikke kan finde en gemt ting. Og har meget svært ved at accepterer AT LEGEN STOPPER. For så er hun allerede kørt op i stress. Min er over 13 år nu ,og det er ikke gået væk mht boldkast, hun prøver at få alle i nærheden til at kaste noget der skal findes.

Brug hendes energi på at lægge nogle begynderspor, tag hende i sele og start op uden andre hunde og giv en supergodbid i enden af sporet. Her skal der nemlig koncentration på. Det trætter de fleste hunde på en mere behagelig måde.

Noget er sikkert medfødt, for Mollys far var også meget på og legede til han var ældgammel.

Men ofte er den generende stress udslag af, at man legede forkert med dem som unge.

Molly lærte min mor at være boldkaster, jeg frabad mig det, men min mor synes det var synd at ignorere hende. Og min mor var her tit , da jeg jobbede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville stoppe disse søgelege efter ting. Når jeg læser beskrivelsen, så minder hun om min ældste, der kører op , hvis nogle leger bold med hende. Og stresser utroligt, hvis hun ikke kan finde en gemt ting. Og har meget svært ved at accepterer AT LEGEN STOPPER. For så er hun allerede kørt op i stress. Min er over 13 år nu ,og det er ikke gået væk mht boldkast, hun prøver at få alle i nærheden til at kaste noget der skal findes.

Brug hendes energi på at lægge nogle begynderspor, tag hende i sele og start op uden andre hunde og giv en supergodbid i enden af sporet. Her skal der nemlig koncentration på. Det trætter de fleste hunde på en mere behagelig måde.

Noget er sikkert medfødt, for Mollys far var også meget på og legede til han var ældgammel.

Men ofte er den generende stress udslag af, at man legede forkert med dem som unge.

Molly lærte min mor at være boldkaster, jeg frabad mig det, men min mor synes det var synd at ignorere hende. Og min mor var her tit , da jeg jobbede.

 

Tiktak skriver:

Hvis hun ikke finder det vi beder hende om at finde, søger hun tilbage for at sige at hun ikke kan finde det. Og når vi så efterhånden har sent hende afsted et par gange, og hun måske stadig ikke kan finde det, bliver hun frustreret over det. Hvis hun er meget frustreret begynder hun at pive.

 

Det handler om at kriteriet er sat højere end Trisja har lært at mestre og så er det klart hun bliver opkørt/frustreret. Det er der råd for. Jeg synes slet ikke det er det samme, som det, du beskriver hos din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tiktak
Velkommen til :)

 

Det er ikke til at vide hvad der evt. gøres forkert, men her er lidt du muligvis kan bruge:

 

Hvis en følsom hund oplever, at den opfattes som et irritationsmoment, kan det give netop den effekt du beskriver. Hunden vil konstant søge at formilde sine mennesker og det kan den kun ved at være på hele tiden. Sådan en hund vil også ofte være meget opsøgende og fysisk overfor sine mennesker.

 

Hvis en hund i en gruppe hunde er lidt i konflikt med sin stilling i gruppen vil den blive frustreret og hvis dette vedholdes, stresset - eller hyper om du vil.

 

Hvis en hund ikke har en fast daglig rutine mht. hvornår hvad sker, vil den være på, for det kan jo være nu, den skal ud eller blive hygget om.

 

Smerter/sygdom kan også give stresset adfærd

 

Som du beskriver det, synes jeg det er grotesk at tale om aflivning, når Trisja bare skal have hjælp til at kunne slappe af.

 

Hvordan opfører hun sig overfor de andre hunde og hvor ligger hun aldersmæssigt i gruppen?

 

Hvordan aktiveres og stimuleres hun dagligt?

 

Det passer meget godt at Trisja tit bliver opfattet som et irriationsmoment, da hun netop hurtigt bliver irriterende, når hun søger hen til en hele tiden og går i vejen.

Hundende i gruppen bliver tit skiftet ud da de f.eks. i øjeblikket passer en hund i nogle måneder, og han kunne ikke med deres anden hund, så den blev sendt hen til deres datter. På den måde består gruppen af 4 fire hunde, men højest 3 er til stede afgangen. Ud af de 3 hunde er hun nok lederen, men hun kommer ned i rang når den 4. hund er der. Som det er nu, virker det til at hun bestemmer over de andre hunde, og hun nægter f.eks. at gå bagerst, når vi er ude og gå tur.

Jeg tvivler på at hun har en fast rutine. Hundende kommer kun ud og gå tur/bliver trænet, når de bliver passet af min veninde og jeg. Ellers er lidt hip som hap med hvad der sker i deres dagligdag. Men Trisja virker til at være den eneste af hundende der ikke kan vænne sig til det. Alle de andre hunde har ingen problemer med at slappe af, tværtimod.

 

Og tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tiktak
Er hun altid udenfor? Hun lyder som en hund der trænger til ferie..

Og med Det mener jeg at Hun trænger til at der ikke sker så meget.

Hun skal hjælpes til at finde ro om dagen, så Hun kan få sovet.

Så væk fra alt det stimulerende og bare ro i flere timer af gangen.

 

HVis hun har været sådan hele sit liv, tager det tid for hende ikke at være så stresset mere.

 

Massage kan også være rigtig godt til hunde som hende.

 

Hun er ude når hendes ejere er ude. Det er kun når ingen er hjemme eller om aftenen, at hun er inde i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg opfatter Trisjas liv, ville jeg mene, der skal store ændringer til for at hun kan trives. Det lyder, som om hun er en for følsom hund til det liv hun lever.

 

Som du beskriver det, er der for mig ingen tvivl om, at hun trænger til stabile forhold og faste rutiner. Så ville hun trives bedre.

Mange hunde vil ikke fungere med den udskiftning i hundegruppen og dermed den ændring i status, der sker hver gang.

 

Det lyder for mig, som at Trisja trænger til mere omsorg end hun får.

 

Det du kan gøre er at skabe stabile rutiner, når du passer hende og mindske kravene, blandt andet i træningen, så hun oplever succes og glæde ved at lave noget.

Faste rutiner kunne indebære faste tidpunkter til kæl og nus, så hun oplever, at hun er midtpunktet på disse tidspunkter.

 

Det lyder som om, hun egentlig bare er i vejen og det er nedbrydende for alle flokindrettede individer.

 

Både labrador og pit bull (som jo er en ulovlig race at have afkom efter) kræver kærlig nærkontakt dagligt, får sådan en hund ikke dette - og tilmed føler sig i vejen og som er irritationsmoment, vil den blive stresset med tiden og på den lange bane og ganske sikkert blive syg af det.

 

Selv om jeg synes det virker grotesk at tænke i aflivning i denne situation, ville det muligvis være det bedste for hunden medmindre der sker nogle ændringer, så hendes behov bliver tilgodeset.

 

Dyreværnsloven siger faktisk, at der skal tages hensyn til en hunds adfærdsmæssige behov, så selv om det måske lyder lidt langt ude er vi nok på grænsen til manglende velfærd her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tiktak
Som jeg opfatter Trisjas liv, ville jeg mene, der skal store ændringer til for at hun kan trives. Det lyder, som om hun er en for følsom hund til det liv hun lever.

 

Som du beskriver det, er der for mig ingen tvivl om, at hun trænger til stabile forhold og faste rutiner. Så ville hun trives bedre.

Mange hunde vil ikke fungere med den udskiftning i hundegruppen og dermed den ændring i status, der sker hver gang.

 

Det lyder for mig, som at Trisja trænger til mere omsorg end hun får.

 

Det du kan gøre er at skabe stabile rutiner, når du passer hende og mindske kravene, blandt andet i træningen, så hun oplever succes og glæde ved at lave noget.

Faste rutiner kunne indebære faste tidpunkter til kæl og nus, så hun oplever, at hun er midtpunktet på disse tidspunkter.

 

Det lyder som om, hun egentlig bare er i vejen og det er nedbrydende for alle flokindrettede individer.

 

Både labrador og pit bull (som jo er en ulovlig race at have afkom efter) kræver kærlig nærkontakt dagligt, får sådan en hund ikke dette - og tilmed føler sig i vejen og som er irritationsmoment, vil den blive stresset med tiden og på den lange bane og ganske sikkert blive syg af det.

 

Selv om jeg synes det virker grotesk at tænke i aflivning i denne situation, ville det muligvis være det bedste for hunden medmindre der sker nogle ændringer, så hendes behov bliver tilgodeset.

 

Dyreværnsloven siger faktisk, at der skal tages hensyn til en hunds adfærdsmæssige behov, så selv om det måske lyder lidt langt ude er vi nok på grænsen til manglende velfærd her.

 

Jeg kan 100% godt se hvad du mener, og det er helt sikkert noget jeg vil tage til mig. Jeg synes det ville være hammer ærgerligt at aflive hende, da det jo netop ikke er hende der er noget galt med. Jeg skal gøre alt hvad jeg kan for at skabe en fast rutine, hvor hun både bliver stimuleret mentalt inden for hendes område, får masser af motion, omsorg og afslapning.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg ville lige lave en lille update.Efter at have prøvet diverse ting, er Trisja endelig begyndt at få lidt ro på. Vi har skåret væsentligt ned for træning og leg, og bruger istedet meget tid på bare at være hos hende. Og sikke en forskel. Førhen kom hun altid springende hen til en når man satte sig ned/rejste sig, men nu bliver hun bare liggende, eller kommer over for at kæle. Hun er også blevet meget bedre at gå tur med. Normalt ville hun feje en hen af jorden hvis hun kunne komme til det, og nu går hun pænt, også selvom hun altid går foran mig. Men faktisk ville

jeg bare sige mange tusinde tak for rådende. I skal vide at det virkelige har hjulpet os alle sammen, ikke mindst Trisja :)

 

 

 

IMG_0588.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...