Hop til indhold

Border nr 2


Gæst Milletulle
 Share

Recommended Posts

Gæst Milletulle

Min kæreste og jeg har den dejligste border collie på 7 måneder ca, Anton.

Han er bare fantastisk og det er bestemt den bedste beslutning vi har taget!

Vi er så glade for han at vi går og overvejer border nummer 2. Både fordi vi altid har snakket om at have to men også fordi vi har overskud til det. Jeg har læst noget om at border collien trives bedst i flok?

 

Vi snakkede om at få nr to i sommerferien da både min kæreste og jeg har omkring 3 måneders sommerferie hvor der praktisk talt vil være en hjemme hele tiden... Men hvornår er det bedst at anskaffe sig border nummer to? Vil det være for tidligt til næste sommerferie så han næsten er to og skal det være han eller tæve?

 

På forhånd tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg lyder meget fornuftigt - og det passer jo godt med ferien :-)

Om man vil have en af hver eller samme køn er der jo for og imod. Jeg har pt. to hanner sammen, en af dem er en border collie, og det går forrygende.. Man slipper for stress ved løbetider (men ud over dét, så er det heller ikke noget problem at have to af samme køn for mig)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Milletulle

Det var nemlig også min tanke at de havde god tid for dem begge til at vænne sig til det hele. For 3 måneder hvor der er en hjemme er vel nok til de kan begynde at være lidt selv. Nu er anton godt nok van til jeg praktisk talt er hjemme hele tiden indtil jeg starter på studie :) men han kan selvfølgelig sagtens være alene hjemme.

 

 

Burde jeg vente et år mere til han er næsten 3 eller kan jeg tage chancen hvis han til sommer er rolig og velopdragen?

 

Eftersom det er vores første border collie anton blev vi frarådet at vælge en tæve da de kan være lidt svære at opdrage og træne selfølgelig også pga evt falsk gravid og løbetid. Har i nogle kendskaber til om det passer?

 

 

Er det rigtig at de trives bedst i flok?

 

Men tanken om en lille sommer hvaps er da svær at ligge fra sig:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Generelt går BC'ere vel ok i flok, men med to af samme køn kan det gå skidt, man kan aldrig være sikker. Så for at minimere risikoen kan man enten vælge at ha' én af hvert køn, eller også vælge at ha' god aldersforskel hvis man vil ha' af samme køn. At tæver skulle være sværere at opdrage/træne er noget vås. Hanner og tæver er forskellige, og den ene eller anden slags passer måske bedst til én selv, men synes ikke man kan sige at den ene slags generelt skulle være "sværere" end den anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville oprindeligt have haft nr 2, den sommer min den ældste blev 2. Det skete så ikke af forskellige årsager og i bakspejlet var det en god ting. Den ældste ændrede sig rigtigt meget fra 2-3 år. Blev virkelig voksen og fandt ro i sig selv på en hel anden måde end før.

 

da nummer 2 ankom, lige efter nummer 1 var fyldt 3 år, havde vi uvurderlig hjælp i opdragelsen af hvalpen. Den store styrede renlighedstræning, ro på - nu har vi leget nok-træning, al bideri gik ud over hende osv. Derudover håndhævede hun husets regler i meget strengere grad end os :lol: og sladrede som besat hvis hvalpen lavede ulykker...

 

Begge mine er tæver. Jeg tror tæve / han spørgsmålet er lidt a la religion. Nogle har det bedst med det ene, andre med det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes man skal have hund nr. 2 når hund nr. 1 er klar til det oven i hovedet.

 

Selv har jeg den ide at Cassi først skal være storesøster når hun er fyldt 4 år(men det er mest fordi jeg tror det passer meget godt med det tidspunkt hvor der er en hvalp ud af samme linjer som Cassi), og jeg kunne ikke finde på at have fået hund nr. 2 før hun selv var min 2 år gammel.

 

Ligesom Amocca, så kan jeg bare mærke at lige nu er bare en periode hvor hun modnes ufattelig meget oppe i hovedet(Cassi fyldte to år i april). Havde jeg fået hund nr. 2 da hun var omkring 1,5 år, så tror jeg simpelthen at det var gået helt galt. Det var omtrent det tidspunkt hvor hun fandt ud af at hun var en tæve(og at det indebærer at man gerne vil have hvalp).

 

Det skal så lige tilføjes at min hund generelt har et lidt skrøbeligt sind, og indtil for en tre måneder siden ikke kunne snuppe det der åndssvage og ustyrlige hvalpe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Milletulle

Tak for alle de gode svar :)!

Det ville være dejligt hvis anton kunne hjælpe med opdragelsen af den lille nye :) vi har snakket om det og vi rykker det nok et år mere :) både for anton men også det lille hvapls skyld. Alle skal være klar til at familien bliver forøget. Til den tid har vi nok også mere plads og nogle åbne vider hvor de rigtig kan rende sammen da vi planlægger at flytte på landet når min kæreste er færdig med hans uddannelse.

 

Så vi tager det nok op igen om et år.. Så må tiden vise hvad det bliver :D men en ting er sikkert! - anton er ikke vores sidste border collie :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...