Hop til indhold

gode råd inden hvalpekøb...


Gæst Kristian
 Share

Recommended Posts

Gæst Kristian

Hej :vinken:

 

Vi er på udkig efter en Chihuahua hvalp - men er meget i tvivl om hvor vi skal kigge, hvor meget hvalpen skal koste (de udbydes fra 4000-15000,-),

er der nogen kenneler man bare skal holde sig fra og hvad er vigtigt at kigge efter ved netop en Chihuahua hvalp!?

Vi har ikke i tankerne at skal på udstilling med hunden, men er efter en snak med DKK ret enige om at det skal være med stamtavle.

(evt. for/imod?)

 

Hjælp.. :confused:

 

et par gode råd er mere end velkommen..

 

mvh.

 

Laila & Kristian

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kender ikke meget til chihuahua. Men jeg syntes det er en god ide at du har valgt en hund med DKK stamtavle.

 

1. Du er sikker på at forældrene er undersøgt for evt sygdomme.

 

2. Forældrene opfylder helt sikker DKK´s minimumkrav.

 

3. Besøg og snak med flere kenneler.

 

4. Spørg om alt mulig, der findes ingen dumme spørgsmål og en seriøs opdrætter svarer gerne på dine spørgsmål.

 

5. Se på forholdene som hundene/hvalpene lever under. I mine øjne skal hvalpe være inde i huset sammen med mennesker. De skal være godt præget. D.v.s. miljøtræningen skal være startet hos opdrætteren.

 

6. Forlang altid at se moderen. Faderen hvis det er muligt.

 

7. Tag de kritiske briller på. Køb med fornuften.

 

Der er sikkert en masse jeg har glemt. Men jeg ønsker dig held og lykke i jagten.

 

Velkommen herinde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kristian

Så fandt vi vores nye familiemedlem.. Vi kan hente hende d. 7/11 og kan næsten ikke vente...

1000 tak for gode råd.. vi føler os godt rustet - men vil da klart benytte forumet her fremover med div. råd og gode tips..

 

Kan i anbefale et godt foder til fremtiden.. vi får Royal Canin med fra kennelen..

 

Kristian

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mopsejer

royal canin er et godt foder der til voksne hunde også har flere race specifike foder poser, så det en fordel..

 

bruger det selv til min mops efter mange anbefalinger.. og så er det ikke det dyreste af de gode fodermærker så det en fordel..

 

og tillykke med hvalpen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fandt vi vores nye familiemedlem.. Vi kan hente hende d. 7/11 og kan næsten ikke vente...

1000 tak for gode råd.. vi føler os godt rustet - men vil da klart benytte forumet her fremover med div. råd og gode tips..

 

Kan i anbefale et godt foder til fremtiden.. vi får Royal Canin med fra kennelen..

 

Kristian

 

Det er for tidligt. Hun fylder først 8 uger d. 10.11. Det er ulovligt at tage hvalpene fra deres mor før de er 8 uger. Mange hvalpe bliver hos moderen til de er 10 uger.

 

--Jeg håber, at chi-ejere vil komme på banen og fortælle noget om hvad det kan betyde for en lille hvalp at komme for tidligt hjemmefra.. :neutral:

 

DET er vist ikke en DKK-kennel. :roll:

Men hvis hvalpen viser sig at være syg, så kan du bare kontakte kennelen ......... i Dubai... Kennelmutter smutter på onsdag... :shock:

 

Utroligt, at du føler dig godt rustet af rådene herfra, --og du så ikke følger nogen af dem..:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op... Nej det er alt for tidligt! Jeg har ikke fået mine chihuahuaer hjem før de var 12 uger..

8 uger er så rigelig tidligt - alt før er direkte uansvarligt, det ville jeg virkelig også bekymre mig om.. Det ville en ansvarlig DKK opdrætter alligevel aldrig gå med til, dem vi kommunikerer med lige pt. omkring hvalp ville nødig af med dem før de er 12 uger - men fordi der er så langt til Køge kunne han godt gå med til 11½ uge.. Det siger lidt om hvor meget de har brug for tiden med deres mor..

 

Jeg ved godt det er hårdt at revurdere den hvalp man er faldet for - men jeg ville eddermame lige tænke en gang til.. Desuden ser hvalpene godt nok en smule usunde ud på billederne derinde.. Alt for små ører og store hoveder.. Nej puha, det bryder jeg mig ikke om..

Kan bare heller ikke huske at de skulle være DKK opdrættere..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Utroligt, at du føler dig godt rustet af rådene herfra, --og du så ikke følger nogen af dem..:(

 

Jeg tror altså ikke vi skal klandre køber så meget - bare fraråde alt vi kan.. Hvis man har fået at vide at det er DKK, så er det ikke nemt at se gennem det før man står og skal betale for hvalpen sidste gang hos kennelen..

 

Jeg tror desværre de får hvalpen tidligt lige præcis for kennelmutter skal til Dubai.. >_< årh det gør ondt helt ind i hjertet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis kennelmutter rejser på onsdag, altså d. 29. HVEM passer så hvalpene til de skal hjemmefra?????

DET er da over en uge i en meget vigtig periode af deres liv...:confused:

 

Man kan kun sige: NEJ, NEJ, NEJ... lad være....... :shock:

 

chi-er kan være overordentlig nervøse og psykisk sarte.... DET bliver ikke bedre af at komme for tidligt hjemmefra.......... ELLER at mangle den grundlæggende tryghed fra de er 7 uger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis kennelmutter rejser på onsdag, altså d. 29. HVEM passer så hvalpene til de skal hjemmefra?????

DET er da over en uge i en meget vigtig periode af deres liv...:confused:

 

Man kan kun sige: NEJ, NEJ, NEJ... lad være....... :shock:

 

chi-er kan være overordentlig nervøse og psykisk sarte.... DET bliver ikke bedre af at komme for tidligt hjemmefra.......... ELLER at mangle den grundlæggende tryghed fra de er 7 uger...

 

Ja bare fysisk set mangler de en masse i en så tidlig alder - for dem gør 4 uger altså bare alverden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Iiiih, er jeg den eneste, der ikke kan finde sælgers hjemmeside?

 

Mht. pasning af hvalpe, kan det jo altså snildt lade sig gøre, at få andre til at passe dem. Jeg har selv været hvalpesitter en uge for min opdrætter (og en af de hvalpe, der endte med at blive min egen): en uge på sofa med hundemor og hvalpe, der blev talt mange, mange, mange gange hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåååh, man skal bare google ordentligt... Så finder man hvad man søger.

 

Og sgu da meget smart lige at fyre fire kuld af inden man flytter til udlandet. HELT SIKKERT IKKE DKK OPDRÆTTER!!! Meget ærgerligt at man er SÅ opsat på at få hund NU, at man tilsidesætter sund fornuft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er for tidligt. Hun fylder først 8 uger d. 10.11. Det er ulovligt at tage hvalpene fra deres mor før de er 8 uger. Mange hvalpe bliver hos moderen til de er 10 uger.

 

--Jeg håber, at chi-ejere vil komme på banen og fortælle noget om hvad det kan betyde for en lille hvalp at komme for tidligt hjemmefra.. :neutral:

 

DET er vist ikke en DKK-kennel. :roll:

Men hvis hvalpen viser sig at være syg, så kan du bare kontakte kennelen ......... i Dubai... Kennelmutter smutter på onsdag... :shock:

 

Utroligt, at du føler dig godt rustet af rådene herfra, --og du så ikke følger nogen af dem..:(

 

 

orv, hvor har du spottet alt det henne :shock:

 

men godt set. Den kennelejer kan da godt påregne at få en politianmeldelse med i bagagen hvis hun fastholder at sælge den før den er 8 uger.

Link til indlæg
Del på andre sites

orv, hvor har du spottet alt det henne :shock:

 

men godt set. Den kennelejer kan da godt påregne at få en politianmeldelse med i bagagen hvis hun fastholder at sælge den før den er 8 uger.

 

Klik på nyheder på hjemmesiden- der kan du læse om dubai blandt andet.. Selvom der ikke står ret indgående om noget som helst. Jeg faldt endda over en hvalp, der hed "Vi har fået nye hvalpe" (eller sådan noget), og en hvalp, hvis vægt var opgivet til 0 g. Super gennemført og professionel hjemmeside ... :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kristian
Det er for tidligt. Hun fylder først 8 uger d. 10.11. Det er ulovligt at tage hvalpene fra deres mor før de er 8 uger. Mange hvalpe bliver hos moderen til de er 10 uger.

 

--Jeg håber, at chi-ejere vil komme på banen og fortælle noget om hvad det kan betyde for en lille hvalp at komme for tidligt hjemmefra.. :neutral:

 

DET er vist ikke en DKK-kennel. :roll:

Men hvis hvalpen viser sig at være syg, så kan du bare kontakte kennelen ......... i Dubai... Kennelmutter smutter på onsdag... :shock:

 

Utroligt, at du føler dig godt rustet af rådene herfra, --og du så ikke følger nogen af dem..:(

 

 

vi skal hente hende hos opdrætterens veninde, da hun rejser onsdag ja.. og ja vi rykker bestemt datoen..

Redigeret af Kristian
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kristian

Hej igen alle...

 

Jeg/vi er meget glade for den store interesse omkring vores valg. Det er dog ærgeligt at en ellers glædelig nyhed skal fyldes med skepsis og mistro.

Vi har fra start ingen planer om hverken udstilling eller opdræt.

Og nej hunden er ikke registreret i DKK.. Er dette et kæmpe problem hvis ellers vores ønsker er opfyldt. og der fra pågældende klub foreligger stamtavle? (DHH)

En anden kommenterer udseende af hvalpen - er hvalpe ikke af forskellig udseende i de første uger?

Vi har set moderen som virker både kærlig og er en flot hund med godt sind.. efter vores opfattelse.

Vi er enige om at datoen er for tidlig og den skal rykkes! det var vores fejl. vi havde først aftalt d. 7/11 men hvalpen er først 8 uger d. 10/11 - og derfra rykker vi den 14 dage..

 

Jeg har før haft hund uden stamtavle fra DKK - dog en cocker spaniel som var jordens dejligste familiehund.. skulle man ikke tro på at det kan lade sig gøre, at få en kærlig, sund og glad hund uden "det rigtige" medlemsskab..?

 

mange hilsner

Kristian & familie

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen alle...

 

Jeg/vi er meget glade for den store interesse omkring vores valg. Det er dog ærgeligt at en ellers glædelig nyhed skal fyldes med skepsis og mistro.

Vi har fra start ingen planer om hverken udstilling eller opdræt.

Og nej hunden er ikke registreret i DKK.. Er dette et kæmpe problem hvis ellers vores ønsker er opfyldt. og der fra pågældende klub foreligger stamtavle? (DHH)

En anden kommenterer udseende af hvalpen - er hvalpe ikke af forskellig udseende i de første uger?

Vi har set moderen som virker både kærlig og er en flot hund med godt sind.. efter vores opfattelse.

Vi er enige om at datoen er for tidlig og den skal rykkes! det var vores fejl. vi havde først aftalt d. 7/11 men hvalpen er først 8 uger d. 10/11 - og derfra rykker vi den 14 dage..

 

Jeg har før haft hund uden stamtavle fra DKK - dog en cocker spaniel som var jordens dejligste familiehund.. skulle man ikke tro på at det kan lade sig gøre, at få en kærlig, sund og glad hund uden "det rigtige" medlemsskab..?

 

mange hilsner

Kristian & familie

 

Jeg kan egentlig godt følge din "harme" et stykke af vejen :-D

 

Men jeg tror du skal se folkets skepsis som en bekymring for hundens helbred - du skulle jo gerne have en sund og rask hund i mange år, som ikke lider unødvendigt :-D.

 

Den race du har valgt er der jo også gået en del mode i og derfor er der nogle der laver hurtige penge på at producere dårlige hvalpe (både psykisk og fysisk).

 

DKK stambogen er ikke kun en lap papir som folk der gerne vil udstille skal have - det er det nærmeste du kan komme en seriøs opdrætter der vil stå ved det vedkommende laver/producere. Stambogen er et redskab således at man kan få sorteret usunde hunde fra. Stambogen er din garanti for at hunden er OK (der vil selvfølgelig altid værer smuttere da det er dyr).

 

Dette betyder ikke at andre der avler din race ikke er seriøse osv. men DKK er nu at foretrække hvis du spørger mig ;-)

 

Om en hvalp bliver taget fra 3 dage før de 8 uger må jeg så indrømme ikke kan bringe mit pis i kog :-D

 

Held og lykke med vapsen, jeg håber I får mange gode og fornøjelige timer sammen :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen alle...

 

Jeg/vi er meget glade for den store interesse omkring vores valg. Det er dog ærgeligt at en ellers glædelig nyhed skal fyldes med skepsis og mistro.

Vi har fra start ingen planer om hverken udstilling eller opdræt.

Og nej hunden er ikke registreret i DKK.. Er dette et kæmpe problem hvis ellers vores ønsker er opfyldt. og der fra pågældende klub foreligger stamtavle? (DHH)

En anden kommenterer udseende af hvalpen - er hvalpe ikke af forskellig udseende i de første uger?

Vi har set moderen som virker både kærlig og er en flot hund med godt sind.. efter vores opfattelse.

Vi er enige om at datoen er for tidlig og den skal rykkes! det var vores fejl. vi havde først aftalt d. 7/11 men hvalpen er først 8 uger d. 10/11 - og derfra rykker vi den 14 dage..

 

Jeg har før haft hund uden stamtavle fra DKK - dog en cocker spaniel som var jordens dejligste familiehund.. skulle man ikke tro på at det kan lade sig gøre, at få en kærlig, sund og glad hund uden "det rigtige" medlemsskab..?

 

mange hilsner

Kristian & familie

 

Jeg kan godt forstå hvad du mener og som ny bruger tænker man måske: sikke nogle idioter, hvad har de gang i!!!. Jeg vil bare lige fortælle dig at vi ofte støder på nye medlemmer der lige kaster et spørgsmål ind, bare for at få tiden til at gå (virker det som).

 

De fleste af os, her på Forum, er meget engagerede hundeejere og forstår ikke helt når folk anskaffer sig hund uden at sætte sig ordentlig (efter vores mening ;-)) ind i tingene først. Det kan altså være svært at afgøre, hvilken type hundeejer man har med at gøre, baseret på et enkelt indlæg.

 

Men bliv herinde. Er I ansvarlige hundeejere så skal du se at tingene ændrer sig. :vinken:

 

Og tillykke med jeres lille hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Kristian
Jeg kan egentlig godt følge din "harme" et stykke af vejen :-D

 

Men jeg tror du skal se folkets skepsis som en bekymring for hundens helbred - du skulle jo gerne have en sund og rask hund i mange år, som ikke lider unødvendigt :-D.

 

Den race du har valgt er der jo også gået en del mode i og derfor er der nogle der laver hurtige penge på at producere dårlige hvalpe (både psykisk og fysisk).

 

DKK stambogen er ikke kun en lap papir som folk der gerne vil udstille skal have - det er det nærmeste du kan komme en seriøs opdrætter der vil stå ved det vedkommende laver/producere. Stambogen er et redskab således at man kan få sorteret usunde hunde fra. Stambogen er din garanti for at hunden er OK (der vil selvfølgelig altid værer smuttere da det er dyr).

 

Dette betyder ikke at andre der avler din race ikke er seriøse osv. men DKK er nu at foretrække hvis du spørger mig ;-)

 

Om en hvalp bliver taget fra 3 dage før de 8 uger må jeg så indrømme ikke kan bringe mit pis i kog :-D

 

Held og lykke med vapsen, jeg håber I får mange gode og fornøjelige timer sammen :vinken:

 

1000 tak

Jeg kan sagtens følge idégrundlaget i at alle er under en parably i DKK - jeg synes bare at det kører lidt langt ud, at en hund uden intet er værd.. Vi havde en god dialog med opdrætteren og har besøgt hunden + familie 2 gange inden beslutningen blev taget.. Og føler os trygge.

Hvem ønsker heller ikke det bedste for sit nye familiemedlem? havde vi følt der var noget galt havde vi kørt vores vej..

Jeg ved godt man ikke på forhånd kan være klar over evt. sygdomme etc..

men der gælder købeloven 2år som ved andre handler - også dem i DKK. ikke ment at hunden på den måde er en "handelsvare" men de er holdt op af en kontrakt! Og dette er, hvis man skal se det med overordnede briller på, vel i opdrætterens interesse at levere en sund hvalp.

Så er der nogen der tænker.. jaja.. nu er opdrætteren over alle bjerge.. nej. det er for en periode hun er væk og kommer til DK igen..

 

Vi har desuden tidligere været i dialog med en DKK opdrætter, som ikke var bleg for at afhænde hvalpen omkring 8. uge.. så det har vi ikke skænket en yderligere tanke.. men efter debatten herinde har vi valgt at fremrykke den!

Så helt hellige kan alle DKK´ere vel heller ikke undsige sig..

 

vh

 

Kristian

Redigeret af Kristian
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...