Hop til indhold

At afvænne mor fra hvalpene..


Gæst Mimas
 Share

Recommended Posts

Mimas er en hønemor.

 

Oh yes.. Mine dejlige hvalpe er nu 7 uger gamle, stor trives og udvikler sig som de nu skal. De har fået alm. kost i 14 uger nu og der er ingen problemer der.

 

Mit problem er mor hund. Hun er pt ret så træls, og vi søger råd om hvad vi skal/kan gøre.

 

Hun virker nærmest afhængi af deres opmærksomhed, hvilket hun har meget af. Men men, fra at gå og afvise hvalpene mælk, så kan hun pludselig tage den drejning der ender med at hun fodre dem med bryst. Hun kan endda finde på at vække hendes sovende hvalpe for at fodre dem.

 

Hun have ellers to tage hvor hun ikke fodrede og brysterne blev små, men nu er de store igen og hvor er hun træls.

 

Er det bare at få hende til at stoppe når hun går i gang, skal hun isoleres eller skal man lade naturen gå sin gang?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville i dit sted give hende så meget motion, at hun blev godt træt uden overanstrengelse. Det er nu, dette malkeri skal stoppes, for hendes egen skyld.Når du ser det komme, tag hende væk, for forøget mælkeproduktion er ikke godt nu, hvor den burde være droslet ned. Så hun ikke får en brystbetændelse pga ophobning, når de sælges.

Hun gør det jo for hyggens skyld. Tag hende også væk om natten fra hvalpene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak - så bliver vi ved med at hive hende væk fra dem når hun gør klar til at fodre dem.

Mente nok at det var for hyggens skyld, dog har vi mistænkt hende for at gøre det for at være rebelsk over for os. For hun gør det altid foran os og så stirres der på os, som om " ha, se hvad jeg gør"

 

Hun er væk fra dem om natten, og hun er aldrig alene med dem. Men der har været nogle smuttere, siden hendes bryster er blevet store igen. Når vi er væk så er hun også væk fra dem. Så vi fortsætter som nu, dog med mindre snor til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så spørger jeg lige....er det godt for hvalpenes udvikling at mor er væk fra dem om natten?

 

Jeg har ikke forstand på hundeavl, men jeg ville nok lade mor selv bestemme (så længe hun ikke vækker dem) og så fodre hvalpene godt, så de ikke var særligt sultne. Og masser af motion til mor og mindre mad måske. Og så evt beholde hvalpene en uge mere, hvis det er det der skal til før de er vænnet fra.

 

Kan godt være jeg er naiv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpene klare sig fint uden dem - der er mor der ikke kan klare sig uden sine hvalpe :) Hun vækker dem netop når de sover, så derfor har vi valgt at tage hende ned til os selv om natten.

 

De er 7 uger gamle, og mor har været væk fra dem de sidste fire nætter, da hun selv vil være væk fra dem om natten - men på samme side så får hun hendes humør hvor hvalpene skal vækkes og have mad af hende.

 

Hvalpe bliver mælkeafvænnet omkring de 6-7 uger..

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig har hvalpe og tæve brug for hinanden.

Faren ligger i, at så store hvalpe kan fremme mælkeproduktionen og det er ganske unødigt, da de burde spise i stedet for nu.

Der vil så være en risiko for, at der kan udvikle sig en mælkekirtelbetændelse med stor ømhed og feber, når hvalpene fjernes eller flytter. Og det vil være behandlingskrævende med hormonpræperater og evt. penicillin. Og store smerter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er ved at have knækket koden - hun har ikke diet i 1½ dag nu, og det hjælper på brysternes størrelse.

 

Vi tror at det skyldes at de har været noget spændte og ømme, da vi før første gang har oplevet store mælke pletter denne uge når hun har rejst sig.

Så jeg har hjulpet med at lette lidt for trykkeriet. Har ikke malket hende, for ikke at stimulere mælkedannelsen. Jeg har placeret hende på ryggen, lagt en hånd omkring brystet og bare ladet vægten af min hånd tømme brystet en anelse - dette har hjulpet en hel del!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det der foregår?

Hvorfor må tæven ikke selv styre hvornår pg hvor meget hun fodrer sine hvalpe når de er 7 (!) uger gamle?

 

Var de 16 uger var snakken en anden, men hør lige.... hvalpe må ikke sælges før de er 8 uger, det er der en grund til og at tvinge tæven fra hvalpene inden hvalpene er 8 uger, svarer grundlæggende til at sælge dem. Tæven skal nok selv vurdere hvornår det er tid til at sige fra over for hvalpe der vil patte hos hende, det er ikke ret ofte at det er noget de skal have hjælp til.

 

Jeg blir noget trist over at læse dette her må jeg sige..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er det der foregår?

Hvorfor må tæven ikke selv styre hvornår pg hvor meget hun fodrer sine hvalpe når de er 7 (!) uger gamle?

 

Var de 16 uger var snakken en anden, men hør lige.... hvalpe må ikke sælges før de er 8 uger, det er der en grund til og at tvinge tæven fra hvalpene inden hvalpene er 8 uger, svarer grundlæggende til at sælge dem. Tæven skal nok selv vurdere hvornår det er tid til at sige fra over for hvalpe der vil patte hos hende, det er ikke ret ofte at det er noget de skal have hjælp til.

 

Jeg blir noget trist over at læse dette her må jeg sige..

 

Er enig med Hopsa.

 

Kan heller ikke forstå, at det skulle være et problem, at tæven selv styre hvor længe hun vil die hvalpene ?...Vores hunhund fandt da selv glimrende ud af, at afvænne sine hvalpe og der var da ikke noget med brystbetændelse eller andre dårligdomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så..

 

Lige inden jeg atter stemples som en forfærdelig hundeejer, så vil jeg her gerne uddybe hvordan Mimas opfører sig og hvorfor vi gerne vil have hende afvænnet fra sine hvalpe.

 

For lidt over en uge siden begyndte hun at skære ned på at die til cirka 1 gang om ugen, efterfulgt af et par dage helt diefri, hvilket resulterede i at hvalpene var dejlig selvstændige og de havde mindre opmærksomhed på mor.

 

Fra den ene dag til den anden, så lagde hun sig atter ned foran dem og bød dem mælk, brysterne voksede igen og nu er hvalpene efter hende igen.

 

Når hun nu "fodre dem" så lægger hun sig ned, lader dem sutte 1-2 gange og rejser sig op igen og lader dem jage hende.

 

Oftes når hun har ladet dem jage hende, og de gør klar til at die, så afviser hun dem ved at skubbe dem væk, små snappe af dem og så går hun igen.

 

Hendes hud har lignet et kradsebræt, så hendes diening har/er ikke helt smertefrit nu, og hun nyder det heller ikke. Ofte er det for voldsomt for hende med de fire store hvalpe som bare nedlægger hende. ( og jo, vi klipper deres negle)

 

Ofte så går hun hen til dem når de snorksover, vrikker med brysterne hen over deres hoveder sådan de vågner, og lader dem jage hende igen.

 

 

Vi syntes ærgerlig talt at det et mega synd for hvalpene, at hun sådan lokker med mælken men ikke giver noget af det væk! For hun syntes at det er utrolig ubehageligt, men nyder opmærksomheden, så hun lader dem sutte sådan mælkeproduktionen præcist bliver hold kørende. Vi havde ikke ville fjerne hende fra hvalpene, hvis det var fordi hun faktisk fodrede dem og lod dem sutte sig bare lidt mætte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun behøver ikke, at lade dem sutte sig mætte, som du skriver, afvænning er jo noget at hun faktisk gør, i følge det du skriver. Da vi havde hvalpe sidst, sov hvalpene også for sig selv de sidste uger, når deres mor så kom, var de over hende som små gribbe :) imens at de lige fik et par sug, gjorde jeg deres mad klar, og så var de klar, til at spise fast føde, imens at deres mor, ventede på at slikke deres skåle rene.

Ind imellem lagde hun sig ned, og de der var hurtige, fik et par sug, resten måtte vente, til de lige var heldige eller til at de skulle have fast føde igen. Hundemødre gør det på forskellige måder, og din gør det på sin egen måde, og sådan er det, det slutter jo helt af sin selv når hvalpene flytter, bare du tilbyder dem fast føde min. 3 gange om dagen, så går det andet nok helt af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvad så med det der med at hun vækker dem, at hun opsøger dem og lader dem jage hende, og når de så gør sig klar til at spise, så jager hun dem væk? :???:

 

For for os at se, så bruger hun hendes bryster til at få opmærksomhed fra hvalpene, da hun ofte gør det når de er godt i gang og har leget længe, eller når de sover.

Hun var jo stoppet, og hvalpene klarede/klare den helt fint med tørkost - hvilket de har fået i 2 uger nu, men så lagde hun sig ned igen, igen på et tidspunkt hvor hvalpene var godt i gang med at lege.

Men Mimas er altså en snu hund, og gør meget for at få opmærksomhed ( også over for os mennesker)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Mimas er en hønemor.

 

Oh yes.. Mine dejlige hvalpe er nu 7 uger gamle, stor trives og udvikler sig som de nu skal. De har fået alm. kost i 14 uger nu og der er ingen problemer der.

 

Mit problem er mor hund. Hun er pt ret så træls, og vi søger råd om hvad vi skal/kan gøre.

 

Hun virker nærmest afhængi af deres opmærksomhed, hvilket hun har meget af. Men men, fra at gå og afvise hvalpene mælk, så kan hun pludselig tage den drejning der ender med at hun fodre dem med bryst. Hun kan endda finde på at vække hendes sovende hvalpe for at fodre dem.

 

Hun have ellers to tage hvor hun ikke fodrede og brysterne blev små, men nu er de store igen og hvor er hun træls.

 

Er det bare at få hende til at stoppe når hun går i gang, skal hun isoleres eller skal man lade naturen gå sin gang?

Aj det er da virkelig det værste vås jeg længe har hørt :shock:

Hvorfor er det lige du tror at Mor ikke selv ved hvornår og hvordan? Og hvordan kan du tro at I ved bedre end Mor?

Den hund skal bare have lov at gøre præcis som hun føler for.. Det der går via instinkter og ikke nogen skjult agenda...

Hun er jo i fuld sving med at afvænne.Hvis hun ikke gav dem mælk i 2 dage så ville jeg nok nærmere kigge på os selv..Sørger I får væske nok til hvalpene? Har det været varmere i vejret? har det været varmere indenfor? har I skiftet foder, evt gjort det tørt i stedet for opblødt?

EN tæve sætter sig ikke ned og tænker "yes det her amning er lækkert..og mine hvalpe skal ikke blive voksne. De skal blive ved med at være babyer"..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Jeg ville i dit sted give hende så meget motion, at hun blev godt træt uden overanstrengelse. Det er nu, dette malkeri skal stoppes, for hendes egen skyld.Når du ser det komme, tag hende væk, for forøget mælkeproduktion er ikke godt nu, hvor den burde være droslet ned. Så hun ikke får en brystbetændelse pga ophobning, når de sælges.

Hun gør det jo for hyggens skyld. Tag hende også væk om natten fra hvalpene.

øh nå?? Det gør løverne ikke.. De giver dem det de har brug for, og når deres bryster er for fyldte mens de afvænner...desuden tager hvalpene jo ikke længere så meget når de også får foder.. Men for hyggens skyld?? nej det tror jeg sq ikke på
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Tak - så bliver vi ved med at hive hende væk fra dem når hun gør klar til at fodre dem.

Mente nok at det var for hyggens skyld, dog har vi mistænkt hende for at gøre det for at være rebelsk over for os. For hun gør det altid foran os og så stirres der på os, som om " ha, se hvad jeg gør"

 

Hun er væk fra dem om natten, og hun er aldrig alene med dem. Men der har været nogle smuttere, siden hendes bryster er blevet store igen. Når vi er væk så er hun også væk fra dem. Så vi fortsætter som nu, dog med mindre snor til hende.

Hvorfor er hun væk fra dem? Hvalpene har altså brug for deres mor..både om natten og når I er væk..Der er en grund til at man må sælge dem når de er TIDLIGST 8 uger
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Hvad er det der foregår?

Hvorfor må tæven ikke selv styre hvornår pg hvor meget hun fodrer sine hvalpe når de er 7 (!) uger gamle?

 

Var de 16 uger var snakken en anden, men hør lige.... hvalpe må ikke sælges før de er 8 uger, det er der en grund til og at tvinge tæven fra hvalpene inden hvalpene er 8 uger, svarer grundlæggende til at sælge dem. Tæven skal nok selv vurdere hvornår det er tid til at sige fra over for hvalpe der vil patte hos hende, det er ikke ret ofte at det er noget de skal have hjælp til.

 

Jeg blir noget trist over at læse dette her må jeg sige..

Jeg kan kun give dig ret..Jeg bliver også helt trist og meget vred..Dyr ved hvad de skal, hvornår og hvordan..Det kan kun give problemer hvis vi begynder at blande os i det
Link til indlæg
Del på andre sites

Måske har jeg digtet for meget på TS første beretning. Og det ud fra tæver, jeg har kendt.

Jeg har set tæver med en meget hærget mælkebar. Dog oftest, hvor de går i samme rum døgnet rundt.

Jeg har læst denne tæves amning af sine store hvalpe som konfliktfyldt, og hermed mener jeg, at hun så gerne vil, men ikke magter det, evt pga smerte. Bid kradsen, evt for mange sår.

Så hellere stoppe amning, så hun ikke indbyder til amning for straks at stoppe og afvise. Især, hvis den sidste tid sammen går med at tæven nærmest vil flygte fra hvalpene, undtagen når de sover.

Jeg kender jo ikke hvordan avleren og hundene bor.

Men mener da, at tiden sammen kan bruges til andet positivt samvær.

Jeg har ikke selv oplevet det, men der findes tæver, der nærmest flygter i skræk for smerter, når de store hvalpe kræver amning.Det ser jeg da hellerikke som hensigtmæssig.

Og normalt går naturen jo bare sin gang. Normalt ved tæven da bedst, det har jeg da aldrig været i tvivl om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde lokker ikke for at irritere og de er ikke rebelske. Det er en helt almindelig tæve der er i gang med at afvænne hvalpene. At gribe ind i den proces, fordi I tillægger tæven alle mulige egenskaber, hun bestemt ikke har, det er ikke ok. Lad hende da selv styre det - det lyder som om hun er godt på vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så dejligt at hver gang man søger råd, så skal det altid ende med at jeg sidder med hjertebanken og koldsved hvergang jeg vil tjekke jeres svar.

 

Jeg har aldrig prøvet dette før, jeg har læst mig til det meste på nettet osv, og rigtig mange steder så står der at de er/skal være afvænnet omkring de 7 uger.

 

Så vi tænkte bare at det var ret unormalt at hun først var blevet tørlagt, for så at begynde igen, uden at hvalpene har opsøgt hende for at få mælk. - det er hende der opsøger dem.

 

De har frisk vand 24/7 og får ikke længere opblødet mad - så hvad det angår så er det som det skal være.

 

Det er alt det med at hun vækker dem for give dem mad ( det begyndte hun på da hun begyndte at fodre igen, efter at hun var tørlagt) At hun opsøger dem, tirre dem for at få dem til at opsøge brysterne for så bare at smutte igen, inden de når at få noget - det er denne opførelse der gør at vi er ret forvirret og syntes at der er synd for hvalpene.

 

Det er ikke dem der opsøger hende. Det er hende der kommer hen til dem, for så bare at smutte fra dem når de gør klar til pat - Jeg kan virkelig ikke se hvad dette gør godt for afvænningen - det er da med til at udløse deres lyst til mælken.:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så..

 

Lige inden jeg atter stemples som en forfærdelig hundeejer, så vil jeg her gerne uddybe hvordan Mimas opfører sig og hvorfor vi gerne vil have hende afvænnet fra sine hvalpe.

 

For lidt over en uge siden begyndte hun at skære ned på at die til cirka 1 gang om ugen, efterfulgt af et par dage helt diefri, hvilket resulterede i at hvalpene var dejlig selvstændige og de havde mindre opmærksomhed på mor.

 

Fra den ene dag til den anden, så lagde hun sig atter ned foran dem og bød dem mælk, brysterne voksede igen og nu er hvalpene efter hende igen.

 

Når hun nu "fodre dem" så lægger hun sig ned, lader dem sutte 1-2 gange og rejser sig op igen og lader dem jage hende.

 

Oftes når hun har ladet dem jage hende, og de gør klar til at die, så afviser hun dem ved at skubbe dem væk, små snappe af dem og så går hun igen.

 

Hendes hud har lignet et kradsebræt, så hendes diening har/er ikke helt smertefrit nu, og hun nyder det heller ikke. Ofte er det for voldsomt for hende med de fire store hvalpe som bare nedlægger hende. ( og jo, vi klipper deres negle)

 

Ofte så går hun hen til dem når de snorksover, vrikker med brysterne hen over deres hoveder sådan de vågner, og lader dem jage hende igen.

 

 

Vi syntes ærgerlig talt at det et mega synd for hvalpene, at hun sådan lokker med mælken men ikke giver noget af det væk! For hun syntes at det er utrolig ubehageligt, men nyder opmærksomheden, så hun lader dem sutte sådan mælkeproduktionen præcist bliver hold kørende. Vi havde ikke ville fjerne hende fra hvalpene, hvis det var fordi hun faktisk fodrede dem og lod dem sutte sig bare lidt mætte.

Hvalpene må IKKE fjernes fra deres mor før de er 8 uger, jeg bliver både harm og ked af det når jeg læser det du skriver, tæven skal have mulighed for at søge væk fra hvalpene hvis hun selv ønsker det, hvalpene skal ikke fjernes fra tæven og tæven skal ikke fjernes fra hvalpene, jeg forstår simpelthen ikke tankegangen.

tæven skal nok selv styre det hvis hun bare får muligheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da ingen, der skriver at hvalpe og tæve skal adskilles permanent. Hvis tæven har problemer med sit yver og lige trænger til fred , sker der da intet ved bedre lufteture og evt. adskillelse om natten til huden læger op. Trådstarter ved da godt at tæven skal være i mest mulig harmoni med sine hvalpe og at de har behov for hende.

Hvis tæven er i en konfliktsituation, må opdrætter da se på, hvad der kan gavne samværet mest. At få mælkebaren i orden til nedtrapning, så intervallet med bid i patterne bliver mindre er for mig at se da en god start.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da ingen, der skriver at hvalpe og tæve skal adskilles permanent. Hvis tæven har problemer med sit yver og lige trænger til fred , sker der da intet ved bedre lufteture og evt. adskillelse om natten til huden læger op. Trådstarter ved da godt at tæven skal være i mest mulig harmoni med sine hvalpe og at de har behov for hende.

Hvis tæven er i en konfliktsituation, må opdrætter da se på, hvad der kan gavne samværet mest. At få mælkebaren i orden til nedtrapning, så intervallet med bid i patterne bliver mindre er for mig at se da en god start.

Hvis tæven har mulighed for at fjerne sig fra hvalpene hvis hun vil, så gør hun det hvis hun "trænger til fred" man adskiller ikke tæven og hvalpene de første 8 uger! Jeg må indrømme at jeg er direkte chokeret over at man kan tro at vi mennesker vd bedre end tæven;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altså på ingen måder fjernet mor fra hvalpene! Vi har derimod fået hende væk når hun begyndte på det der med at opsøge hvalpene for at få dem til at få lyst til mælk, for så bare at smutte fra dem igen, da vi virkelig ikke kan se hvad dette gør godt for afvænningen - hvis nogle har en forklaring på dette og om det er godt at hun gør sådan, så er det alt jeg søger råd og forklaring på. Da vi ikke selv kan se sammenhængen, og har søgt svar andre steder uden held.

 

Mor har selv valgt at sove hos os om natten - mor har konstant adgang til hendes hvalpe.

 

 

Jeg søger evt hjælp og forståelse for hendes ændret affærd her ved malkningsperiode nr 2.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...