Hop til indhold

Tænderne


Louisen
 Share

Recommended Posts

Taiki på knapt 2 år har fået nogle belægninger (gule) på sine hjørnetænder. Jeg synes ikke rigtig at jeg kan få dem af med tandbørsten eller ved at skrabe med en negl.

 

Jeg har tænkt mig at finde pengene i næste måned til en tandrens, men spørgsmålet er, hvad der er normalt for en hund?

Udover de gule belægninger har han helt hvide, fine tænder.

Han spiser i øvrigt masser af ben, tyggedimser osv. og får også børstet bisserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Hmm jeg ved faktisk heller ikke hvad der er normalt. Zeus er 1 år og har også på hjørnetænderne lidt gule belægninger helt nede ved tandkødet - ellers helt kridhvide bisser, man kunne jo blive helt misundelig på ham med det hvide tandpasta smil :-)

Jeg børster dog ikke tænder han får masser at tygge ting i stedet for, men måske jeg skulle prøve at børste - vi har øvet at børste bisser og han vil godt - jeg får det bare ikke gjort ret tit :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu ikke begynde på bedøvelse og veterinær tandrens når der bare er tale om lidt tandsten, som ikke er unormalt for en hund i hans alder.

 

Du kan købe sådan nogle hvide dimser til fingerspidserne, som bruges til at gnubbe tandstenene af inden de sætter sig for godt fast. Prøv om ikke de kan ta' det?

Ellers kan du købe en tandrenser i metal, sådan en kan de fleste hunde lære at acceptere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm jeg ved faktisk heller ikke hvad der er normalt. Zeus er 1 år og har også på hjørnetænderne lidt gule belægninger helt nede ved tandkødet - ellers helt kridhvide bisser, man kunne jo blive helt misundelig på ham med det hvide tandpasta smil :-)

Jeg børster dog ikke tænder han får masser at tygge ting i stedet for, men måske jeg skulle prøve at børste - vi har øvet at børste bisser og han vil godt - jeg får det bare ikke gjort ret tit :stupid:

 

Det er præcis sådan nogle gule belægninger ved tandkøddet, som der er tale om. Taiki er ikke vild med at få børstet bisserne, men jeg lægger en mini-tyggedims med tørret and på køkkenbordet og sørger for, at han lige kan se tippen af den. "Aftalen" er så, at han står og glor op på den, og accepterer børstningen, i forventningen om at han får anden bagefter (og det gør han så).

 

Jeg ville nu ikke begynde på bedøvelse og veterinær tandrens når der bare er tale om lidt tandsten, som ikke er unormalt for en hund i hans alder.

 

Du kan købe sådan nogle hvide dimser til fingerspidserne, som bruges til at gnubbe tandstenene af inden de sætter sig for godt fast. Prøv om ikke de kan ta' det?

Ellers kan du købe en tandrenser i metal, sådan en kan de fleste hunde lære at acceptere.

 

Jeg vil prøve de hvide dimser, du snakker om - hvis det kan tage det, er det jo klart at foretrække!

 

Mine mange hunde har aldrig haft brug´for tandbørste eller tandrens hos dyrlægen...De spiser rå knogler, og de leger meget trækkelege med hinanden, og så får de store foderpiller som tørkost.

 

Taiki er min første hund, så jeg ved ikke hvordan hundens tænder "bør" se ud. Lægen må tage et kig, næste gang han skal have pedicure (altså hunden, ikke lægen haha).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nu ikke begynde på bedøvelse og veterinær tandrens når der bare er tale om lidt tandsten, som ikke er unormalt for en hund i hans alder.

 

Du kan købe sådan nogle hvide dimser til fingerspidserne, som bruges til at gnubbe tandstenene af inden de sætter sig for godt fast. Prøv om ikke de kan ta' det?

Ellers kan du købe en tandrenser i metal, sådan en kan de fleste hunde lære at acceptere.

 

Fuldstændig enig, ikke nok til at det er en tandrens værd. Tandrenseren har jeg haft succes med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg kan da lige indskyde at min på snart 8 år har lettere gule tænder i forhold til den lille. Men det er jo nok naturligt - tror jeg? Det er ikke tandsten overhovedet på den gamles tænder, de er bare en tand gullige i forhold til den anden.

Jeg har aldrig børstet tænder på ham heller - han får også tyggeting - reb, og tørkost ("store" tørkost piller).

Men ligesom ved mennesker, skifter tænder så ikke også farve ved hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo svært for os at vurdere uden at have set hans tænder. Umiddelbart ville jeg ikke tro at en tandrensning er nødvendigt, medmindre Taiki har tendens til at få tandsten.

 

Ninja er 3 år og har tænder som her på billedet:

clean-teeth.jpg

Mollies har en anelse mere belægning på de bagerste kindtænder, men ikke noget alarmerende, og vi holder det nede med tandbørstning.

 

 

Ser hans tænder sådan her ud, tror jeg du skal igang med noget tandbørstning og jævnligt holde øje med at der ikke sætter sig mere.

dog_teeth_lips___gums_by_melesmeles_faber-d4zghqe.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vigtigste er også at holde øje med om tandstenen genere hans tandkød - altså om tandkødet er rødt. For hvis det er det, så er der tandkødsbetændelse og det er dét som giver "paradentose" (jeg ved ikke om det hedder det hos hunde også) - men uanset, så fungere det på samme måde, knoglen som tanden sidder fast i forsvinder jo længere tandstenen bevæger sig under tandkødet, og det gør tænderne løse (og ømme, ofte)

Selve tandstenen på tanden er ikke farligt som sådan - men hvis det kommer op og genere tandkødet, og ikke bliver fjernet, så kan det give "følgesygdomme".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vigtigste er også at holde øje med om tandstenen genere hans tandkød - altså om tandkødet er rødt. For hvis det er det, så er der tandkødsbetændelse og det er dét som giver "paradentose" (jeg ved ikke om det hedder det hos hunde også) - men uanset, så fungere det på samme måde, knoglen som tanden sidder fast i forsvinder jo længere tandstenen bevæger sig under tandkødet, og det gør tænderne løse (og ømme, ofte)

Selve tandstenen på tanden er ikke farligt som sådan - men hvis det kommer op og genere tandkødet, og ikke bliver fjernet, så kan det give "følgesygdomme".

Jeg har lige været til et foredrag/workshop om paradentose hos hunde. Tandsten har intet med det at gøre, forstået på den måde at hunde uden tandsten også kan få det.

Det man skal holde øje med er tandkødslommerne. Dem skal man sørge for at holde rene, og det kan man ikke hvis der er tandsten..Eller det er hvertfald sværere. Komer der betændelse i dem spreder det sig til tandbenet (er der noget der hedder det??) og så bliver tænderne på sigt løse og falder ud.

 

Jeg ville købe en tandskraber og sørge for at få hevet tandstenen af. Er tandkødet rødt så er der betændelse og så ville jeg tage til tandlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige været til et foredrag/workshop om paradentose hos hunde. Tandsten har intet med det at gøre, forstået på den måde at hunde uden tandsten også kan få det.

Det man skal holde øje med er tandkødslommerne. Dem skal man sørge for at holde rene, og det kan man ikke hvis der er tandsten..Eller det er hvertfald sværere. Komer der betændelse i dem spreder det sig til tandbenet (er der noget der hedder det??) og så bliver tænderne på sigt løse og falder ud.

 

Jeg ville købe en tandskraber og sørge for at få hevet tandstenen af. Er tandkødet rødt så er der betændelse og så ville jeg tage til tandlæge.

Lyder mærkeligt at paradentose/tandsten ikke er det samme på mennesker, som hunde? Tænkte knogle/tand-tingen er same same om det er på hund eller menneske. :hmm:

Tandkødslommerne bliver jo netop dybe, fordi der kommer tandsten derned. Hvis ikke der bevæger sig tandsten/bakterier derned, så bliver lommerne ikke dybere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder mærkeligt at paradentose/tandsten ikke er det samme på mennesker, som hunde? Tænkte knogle/tand-tingen er same same om det er på hund eller menneske. :hmm:

Tandkødslommerne bliver jo netop dybe, fordi der kommer tandsten derned. Hvis ikke der bevæger sig tandsten/bakterier derned, så bliver lommerne ikke dybere.

JA jeg skal ikke kloge mig på mennesker..Dem aner jeg ikke en skid om :-D Men på hunde var tandsten ikke grunden til parodontose..Det var bakterier i de der lommer. Som ikke var ens på alle hunde (arveligt)..Tandstenen kunne forværre betændelsen fordi det var svært at få børstet tænderne når der sad tandsten. Man kunne skyllle/rense hundens mund med klorhexidin..

LAngt de fleste hunde over 6 år har en eller anden grad af parodontose. Sygdommen kommer snigende, det eneste symptom er tit dårlig ånde..

Man ved at især gravhunde, papilloner, yorkier og chihuahuaer får parodontose..

Og så (det vidste jeg ikke) kan de der bakterier som forårsager parodontose sprede sig via blodbanerne og give sygdomme i nyrer og hjerte..

Link til indlæg
Del på andre sites

JA jeg skal ikke kloge mig på mennesker..Dem aner jeg ikke en skid om :-D Men på hunde var tandsten ikke grunden til parodontose..Det var bakterier i de der lommer. Som ikke var ens på alle hunde (arveligt)..Tandstenen kunne forværre betændelsen fordi det var svært at få børstet tænderne når der sad tandsten. Man kunne skyllle/rense hundens mund med klorhexidin..

LAngt de fleste hunde over 6 år har en eller anden grad af parodontose. Sygdommen kommer snigende, det eneste symptom er tit dårlig ånde..

Man ved at især gravhunde, papilloner, yorkier og chihuahuaer får parodontose..

Og så (det vidste jeg ikke) kan de der bakterier som forårsager parodontose sprede sig via blodbanerne og give sygdomme i nyrer og hjerte..

Men tandsten er jo netop forkalket bakterier. Så hvis bakterierne i lommerne ikke bliver fjernet i tide, så danner der sig tandsten. Det lyder ret meget som om at det er det samme, menneske som hund. Blot forklaret på en lidt anden måde på det kursus :-) Men hos mennesker behøver paradentose heller ikke nødvendigvis komme af bakterier/tandsten, man kan også have det uden at have overstående - fordi det så er arveligt. Ligesom man må formode hos de racer du nævner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Om der er bakterier på grund af tandsten eller tandsten på grund af bakterier, og om det er det ene eller det andet, der forårsager paradentose, det er ikke SÅ interessant for den almindelige hundeejer. For under alle omstændigheder er løsningen jo, at holde tænderne rene: Børste tænderne.

 

---Er der først opstået paradentose, så nytter hverken tandrensning eller tandbørstning. For så er der betændelse i knoglen, tænderne er løse og skal ud. Og infektionen skal også behandles.

 

..Der er en fin lille forklaring på sygdommen hos her: http://www.parodontose.dk/Parodontose.html

 

Jeg tror ikke, der er så stor forskel på hunde og mennesker. Der er bare forskel på hvad man kalder tingene undervejs.

F.eks. opstår der først tandkødsbetændelse, som så senere udvikler sig til paradentose. Eller parodontose. Det kan åbenbart staves på begge måder..

 

Men hos hunde ser man nok først problemet, når paradentosen er opstået, --når betændelsen har bredt sig fra tandkødet og videre til kæbeknoglen.

Og derfra kan bakterierne bevæge sig videre rundt i kroppen med blodet..... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Om der er bakterier på grund af tandsten eller tandsten på grund af bakterier, og om det er det ene eller det andet, der forårsager paradentose, det er ikke SÅ interessant for den almindelige hundeejer. For under alle omstændigheder er løsningen jo, at holde tænderne rene: Børste tænderne.

---Er der først opstået paradentose, så nytter hverken tandrensning eller tandbørstning. For så er der betændelse i knoglen, tænderne er løse og skal ud. Og infektionen skal også behandles.

 

..Der er en fin lille forklaring på sygdommen hos her: http://www.parodontose.dk/Parodontose.html

 

Jeg tror ikke, der er så stor forskel på hunde og mennesker. Der er bare forskel på hvad man kalder tingene undervejs.

F.eks. opstår der først tandkødsbetændelse, som så senere udvikler sig til paradentose. Eller parodontose. Det kan åbenbart staves på begge måder..

 

Men hos hunde ser man nok først problemet, når paradentosen er opstået, --når betændelsen har bredt sig fra tandkødet og videre til kæbeknoglen.

Og derfra kan bakterierne bevæge sig videre rundt i kroppen med blodet..... :shock:

Men det kan vel ikke genere dig at Janni og jeg skriver et par enkelte indlæg omkring det, for lige at finde ud af hvad vi egentlig snakker om - da det jo viste sig at være det samme, blot forklaret på to forskellige måder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kan vel ikke genere dig at Janni og jeg skriver et par enkelte indlæg omkring det, for lige at finde ud af hvad vi egentlig snakker om - da det jo viste sig at være det samme, blot forklaret på to forskellige måder?

 

Næ... Selvfølgelig kan det da ikke genere mig:???:... Det var en generel betragtning jeg kom med. Ikke specielt rettet til dig. Eller Janni.

Hvis jeg skriver direkte til nogen, så sætter jeg da et citat ind:-D..

 

:oops:Generer det dig, at jeg udtaler mig generelt i tråden om noget du og janni åbenbart snakker privat om?

Jeg var nemlig ikke klar over at det var privat. :stupid:

 

Hvis jeg vil debattere noget uden indblanding fra andre, så sender jeg da en privat besked:hmm:...

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ... Selvfølgelig kan det da ikke genere mig:???:... Det var en generel betragtning jeg kom med. Ikke specielt rettet til dig. Eller Janni.

Hvis jeg skriver direkte til nogen, så sætter jeg da et citat ind:-D..

 

:oops:Generer det dig, at jeg udtaler mig generelt i tråden om noget du og janni åbenbart snakker privat om?

Jeg var nemlig ikke klar over at det var privat. :stupid:

 

Hvis jeg vil debattere noget uden indblanding fra andre, så sender jeg da en privat besked:hmm:...

Det var bare siden du skrev at det ikke var interessant for den almindelige hundeejer - det lød lidt som om du ikke mente det var passende at skrive om i denne tråd. Beklager hvis jeg har fejltolket dit indlæg. Jannis og min snak var ikke privat, så havde vi taget den over pb - jeg læste bare dit indlæg som om du ikke syntes det var passende at "diskutere" det her - og de få indlæg vi har skrevet, kunne jeg ikke lige se skulle genere. Men jeg har bare fejltolket dit indlæg så.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Vi bruger dette produkt i foderet herhjemme. Det har hjulpet rigtig meget på Eddies tandsten

 

http://www.netdyrlæge.dk/e-butik/hund/plejeprodukter-hund/mund-og-taender-hund/plaque-off-netdyrlaege?gclid=CJr-tqr5q7kCFeJ4cAodhxEAEg

 

 

Aah, skal faktisk ned og købe det produkt i dag og havde tænkt mig at spørge forum om de har oplevet at det virkede - så, fedt :D Det skal da prøves.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...