Hop til indhold

Hvad er en rimelig pris på brugte hunde?.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Jeg har en kommentar til tråden hvor en bruger efterlyser en gratis schæfer og synes ikke vi skal diskutere i hans tråd, så jeg fortsætter lige her.

 

Personligt har jeg aldrig prøvet, ikke at kunne skrabe 2- 3000 kr sammen, hvis der har været noget jeg bare måtte have (så måske er det derfor), men jeg kunne aldrig få mig selv til at videreformidle min hund til nogen der ikke kunne stampe sådan et beløb op ad jorden. Hvad nu hvis hunden blev kørt over? eller krævede en dyr behandling,.. det ville ejeren så ikke have mulighed for at betale for. Jeg er godt klar over at en hund sagtens kan have et godt liv, selvom dens ejer ikke bruger helt vildt mange penge på den, men alligevel skulle min hund ikke ud i et hjem hvor den kunne risikere at blive fodret med Nettos det bedste.

 

Jeg er egentlig ikke tilhænger af at en hund skal ses som en luksusting man ikke har krav på hvis man ikke har råd, men alligevel må man jo indse at det ikke er gratis at have sådan en lille fætter, så én eller anden form for vilje til at bruge en vis portion penge på min hund ville være et krav til en ny ejer. Hvis det var tilfældet at jeg fandt jordens bedste ejer uden en klink på lommen, ville jeg nok overveje om vi kunne lave en aftale hvor jeg leverede foder og evt. sponserede nogle dyrlægeregninger, så jeg vidste at min hund også i fremtiden var sikret en vis levestandart.

 

Hvad tænker I?.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 63
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes altid man skal tage et eller andet, som minimum, symbolsk beløb, selv for en ældre "brugt hund".

 

Og jeg er også en af dem der mener at hvis man ikke kan skaffe de måske 2000 kr. så bør man nok slet ikke have hund.... En akut tur til dyrlægen pga hvepsebid, eller en knækket tand koster let 1000-1500 kr, og det er altså ting som kan ske for alle hunde.

 

Jeg er ikke tilhænger af at man skal have penge nok til at kunne akut bruge 20.000 kr på at oprerer sin hund der er blevet kørt over. Men jeg mener at alle hundeejere bør have penge nok til at de som minimum kan få deres hund aflivet en søndag aften... Forstå mig ret.... Jeg har oplevet en veninde der havde en kat der var super, super syg, knapt kunne trække vejret... Men den skulle jo bare aflives, og det var billigst at vente til mandag morgen :roll:.

 

Ja, så min holdning er at ´selv brugte hunde bør koste en smule! Dog har jeg f.eks. oplevet at folk skriver hunden koster 2000 kr, men at de så f.eks. bruger de penge på at hunden bliver kastreret eller lignende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, fik lige set at overskriften ikke hænger særlig godt sammen med indholdet, men sådan går det når man kommer til at rable. I må da gerne svare på det spørgsmål også, jeg tror nok 5000,- ville være det mindste jeg ville tage for min hund. En flatter der lige er blevet et år og kostede 12000-skr (ca. 10½ i danske).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok sætte en pris på et par tusinde. Både for at sikre noget seriøsitet, og som du også er inde på, så ville jeg nok være lidt betænkelig ved at overlade en hund til en person der ikke kan stampe fx 2000 op af jorden.

 

Men hvis jeg så fandt det perfekte hjem så ville jeg nok vælge at bruge de penge på fx at betale for 1-2 års sygeforsikring eller noget andet der kom hunden til gode i det nye hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vender lige situationen om...

 

Jeg synes, det er uansvarligt, at give sin hund bort gratis. Så virker bortgiveren "ligeglad" i mine øjne. Selvfølgelig kan man komme i en situation, hvor man hurtigst muligt skal af med hunden, men derfor skal den ikke være gratis.

 

Og som køber, synes jeg i det mindste, at man kan give et beløb fx 1500 kr(bare et tal slynget ud i luften).

 

Jeg selv ville forvente, at køberen har økonomi til at holde hund -dyrlægeregninger, foder, tilbehør m.m. Ellers skal man ikke anskaffe sig husdyret!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver en anelse provokeret af den der holdning at man vidst ikke helt skulle have hund når man er fattig....

- især når man tænker at der findes folk med penge nok, der ikke vil ofre penge på hverken lødigt foder eller dyrlægeregninger!

 

Istedet for at måle hundehold i penge, så skulle man måske måle det i hjerterum :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vender lige situationen om...

 

Jeg synes, det er uansvarligt, at give sin hund bort gratis. Så virker bortgiveren "ligeglad" i mine øjne. Selvfølgelig kan man komme i en situation, hvor man hurtigst muligt skal af med hunden, men derfor skal den ikke være gratis.

 

Og som køber, synes jeg i det mindste, at man kan give et beløb fx 1500 kr(bare et tal slynget ud i luften).

 

Jeg selv ville forvente, at køberen har økonomi til at holde hund -dyrlægeregninger, foder, tilbehør m.m. Ellers skal man ikke anskaffe sig husdyret!

 

Hvis jeg stod og skulle vælge imellem at forære mine hunde væk gratis, til den "første der byder", eller aflivning, så synes jeg det er langt mere ansvarligt at aflive dem... Jeg ville aldrig kunne bare give dem væk til en fremmede.... Jeg ville ikke tøve med at forære dem til f.eks. en jeg vidste ville tage sig godt af dem (F.eks. er der flere folk herinde, hvor jeg ikke ville tøve med at lade min hund flytte hjem til også selvom de fik hunden gratis)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Jeg er ikke tilhænger af at man skal have penge nok til at kunne akut bruge 20.000 kr på at oprerer sin hund der er blevet kørt over. Men jeg mener at alle hundeejere bør have penge nok til at de som minimum kan få deres hund aflivet en søndag aften...

Det ville jeg heller ikke kræve, men at de beholdt hendes sygeforsikring ville bestemt være et krav.

 

Jeg har oplevet en veninde der havde en kat der var super, super syg, knapt kunne trække vejret... Men den skulle jo bare aflives, og det var billigst at vente til mandag morgen :roll:.

Uh, den har jeg også prøvet at være vidne til. Min egen søster havde en kanin der blev syg Nytårsaften, men alle havde jo fået noget at drikke og de ville ikke prøve at få fat på en taxa eller bruge penge på en vagtdyrlæge. Jeg gik forvirret (kunne ikke forstå at vi var blevet opdraget af de samme forældre) og tudende i seng klokken 1 og kørte hjem da jeg vågnede, i nattøj og morgenhår og uden at sige farvel,.. faktisk troede jeg ikke vi ville kunne komme til at tale sammen mere, men så fik de hund og alt blev helt anderledes. Nu tænker vi heldigvis nogenlunde ens igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg har jo ytret min holdning, og gør det gerne igen:-)

 

Jeg forstår ikke at man vil søge en gratis hund, for jeg er nemlig af samme opfattelse som dig, Ascha, jeg ville aldrig give min hund væk gratis (til nogen jeg ikke kender). Og det er netop tanken om uforudsete udgifter der får mig til at have den holdning. Jeg ville hellere tage et "symbolsk" beløb, som så skulle bruges på at tegne sygeforsikring på hunden et par år. Og vedkommende ville skulle garantere, at h*n ville have råd til at betale 500 kr for foder hver eneste måned.

 

Prisen på min blandingshund? Tja, nok et beløb svarende til 2 års sygeforsikring (omkring 3.500 kr.). Det var vist det samme som jeg gav for hende i sin tid, men pengene skulle netop ikke i mine lommer, men bruges som sikkerhed for hunden. Og jeg ville helt sikkert støtte ejeren økonomisk, hvis denne kom i vanskeligheder pga. hunden.

 

En anden ting er så, at jeg nok aldrig ville omplacere min hund til en uden for mit netværk. Skulle jeg en dag komme i en situation hvor det var nødvendigt, ville det blive til nogen jeg kender eller nogen der kender nogen. Kunne det ikke lade sig gøre, ville hun nok blive aflivet.

 

Jeg har heldigvis en aftale med nogle venner om, at skulle det nogensinde blive nødvendigt, tager de Bella. Og vi tager deres nullermand. Og der er lavet dyretestamenter på det:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel egentlig også an på hvad man sender med af udstyr?

 

Jeg ville jo smide alt med, og egentlig tænke at det også lidt er det folk betaler for... Altså diverse spil, sele, halsbånd, liner, dækkener osv... (Penny har en hel del mere end Dexter :lol: )

 

Jo jo, men seler og langliner kan gå i stykker. Jeg ville da også sende alt med hunden, men det slides og kan gå istykker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver en anelse provokeret af den der holdning at man vidst ikke helt skulle have hund når man er fattig....

- især når man tænker at der findes folk med penge nok, der ikke vil ofre penge på hverken lødigt foder eller dyrlægeregninger!

 

Istedet for at måle hundehold i penge, så skulle man måske måle det i hjerterum :hmm:

 

Jeg forstår udmærket at det kan føles provokerende, men det ene behøver jo ikke udelukke det andet. Jeg ville da gå efter en ny ejer der både havde råd og hjerterum og ikke hvor jeg vidste det ene eller det andet haltede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bliver en anelse provokeret af den der holdning at man vidst ikke helt skulle have hund når man er fattig....

- især når man tænker at der findes folk med penge nok, der ikke vil ofre penge på hverken lødigt foder eller dyrlægeregninger!

 

Istedet for at måle hundehold i penge, så skulle man måske måle det i hjerterum :hmm:

 

Hvis der er tale om folk jeg kender, giver jeg dig helt ret. Men hvordan skal jeg vide om en helt fremmede, at de har mere hjerterum end penge? Bare fordi man er fattig, betyder det jo ikke at man ER en god hundeejer.

 

Jeg siger bestemt heller ikke at folk der har penge nok altid vil ofre penge på deres hunde. Jeg har selv grænser for hvad jeg vil... Men jeg tænker på de almindelige ting som f.eks. at ens hund kommer til skade og skal afsted, eller f.eks. da Dexter fik mega udslæt på maven og vi måtte afsted med ham.... Det var lige 900 kr, og det skal man altså kunne finde et sted. Jeg siger ikke man altid skal kunne trække 900 kr ud af sit budget... Men det kan jo også være at man har muligheden for f.eks. at låne pengene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm tror faktisk ikke pengene ville være det mest afgørende, om en ny køber kunne få min hund. Jo der skal penge på bordet, men jeg ville samtidigt fortrække, at hunden skulle bo landigt med masser af plads. Gerne uden mindre børn(trods han er glad for børn, stoler jeg ikke så meget på fremmedes børn)og at han ikke skulle være alene hjemme al for meget.

 

Køberne skulle være voksne og ansvarlige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår udmærket at det kan føles provokerende, men det ene behøver jo ikke udelukke det andet. Jeg ville da gå efter en ny ejer der både havde råd og hjerterum og ikke hvor jeg vidste det ene eller det andet haltede.

 

men hvordan kan vide om noget halter, både ved den ene og den anden? selv hos nogen man kender kan det jo se anderledes ud end man tror...

 

 

 

Hvis der er tale om folk jeg kender, giver jeg dig helt ret. Men hvordan skal jeg vide om en helt fremmede, at de har mere hjerterum end penge? Bare fordi man er fattig, betyder det jo ikke at man ER en god hundeejer.

 

Jeg siger bestemt heller ikke at folk der har penge nok altid vil ofre penge på deres hunde. Jeg har selv grænser for hvad jeg vil... Men jeg tænker på de almindelige ting som f.eks. at ens hund kommer til skade og skal afsted, eller f.eks. da Dexter fik mega udslæt på maven og vi måtte afsted med ham.... Det var lige 900 kr, og det skal man altså kunne finde et sted. Jeg siger ikke man altid skal kunne trække 900 kr ud af sit budget... Men det kan jo også være at man har muligheden for f.eks. at låne pengene.

 

problemløsning er en af de fattiges spidskompetencer, især af den økonomiske slags :slem:

 

 

 

 

 

jeg ville aldrig kunne sætte en pris på Flipsen, han er mit ansvar og min glæde - selvom jeg er fattig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg ville ikke uden videre kunne sælge mine beagler - men det skyldes at der er en kontrakt på mine beagler som betyder at opdrætter skal have dem tilbage i sådan et tilfælde.

 

Charlie er omplacerings hund og købt via opdrætter som han i følge kontrakten var kommet tilbage til. Jeg gav 6000 for ham - han var da 2½ år og jeg har aldrig tænkt den tanke at det ikke var i orden for jeg ville bare have ham - pengene fandt jeg via de forsikrings penge jeg havde fået tilbage på min dalmatiner.

 

Jeg er som sagt bundet af en kontrakt, som jeg til enhver tid vil overholde - har et godt forhold til beaglernes opdrætter.

Men var jeg ikke bundet af det ville jeg aldrig kunne sælge en af mine hunde uden at de kostede noget og der fulgte udstyr mv. med - Jeg tror ikke jeg ville være i stand til at overgive dem til en vildt fremmed som jeg ikke vidste noget som helst om - derfor ville det blive i min omgangskreds jeg så ville prøve at finde nogen.

 

Når det kommer til sådan noget med akut penge - eks.vis en dyrlæge regning som er udenfor det man lige havde regnet med - så har vi hver gang fundet pengene, - alene sidste år havde jeg dyrlæge regninger for over 10.000 udenom alt det normale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt på linie m jer andre for kan se det fra mange sider - jeg ville feks gerne give ekstra hvis hunden var velopdragen ;-)

En lab m stamtavle koster vel ca 9000 som hvalp og som omplacering mindre - jeg ville ikke bare give hende væk m mindre det var til nogle jeg kendte rigtigt godt og det derfor var at foretrække at hun kom derhen.

Til gengæld synes jeg det er usympatisk hvis man som køber presser prisen fordi det er en hasteomplacering.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har modtaget omplaceringshunde gratis, eller til 500 kr. Stakkels dem :vedikke:

 

Som de fleste af jer jo er så rørende enige om, kan enhver skrabe 2-3000 sammen når der er noget, de vil have. Så hvordan den pris på nogen måde skulle garantere seriøsitet, aner jeg ikke. Men lev endelig videre med den tanke, hvis den gør jer tryg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo men jeg ville have det dårligt m at give min hund til en fremmed person der ikke ville betale noget for den og jeg ville være i tvivl om vedkommende ville bruge penge på dyrlæge.

 

Misforstå mig ikke:Det er ikke for at sætte dig i et skummelt lys - jeg er overbevist om at dine hunde bliver passet og plejet i alle ender og kanter ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har modtaget omplaceringshunde gratis, eller til 500 kr. Stakkels dem :vedikke:

Tror du har misforstået hvad vi andre forsøger diskutere, der er jo ingen der siger prisen afgør noget alene.

 

Som de fleste af jer jo er så rørende enige om, kan enhver skrabe 2-3000 sammen når der er noget, de vil have. Så hvordan den pris på nogen måde skulle garantere seriøsitet, aner jeg ikke. Men lev endelig videre med den tanke, hvis den gør jer tryg.

Jeg ville aldrig være tryg ved at videreformidle min hund uanset hvad, men det drejer sig om at få folk til at overveje hvad de går ind til, og så er det bare sådan at de fleste tænker lidt mere over tingene hvis de skal til lommerne,... selv nogle af de rige.

 

Det kan godt være du synes nogle af os har gak i låget, men tænk lige over hvordan mennesker forholder sig til anskaffelse/ hold af katte, kaniner, marsvin o.lign., der ikke koster noget videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kunne ikke drømme om at tage penge for mine hunde, hvis vi en dag skulle stå i den ulykkelige situation at vi ikke kunne have dem mere.

Jeg ville høre i min nærmeste omgangskreds, og der har man da en ide om folks økonomi i forvejen.

Der er også blevet lavet en speciel aftale med Mollies tidligere ejer om at hun ikke skal ud i flere hjem.

 

Vi gav iøvrigt ikke noget for Mollie, men ejeren ville at vi brugte 2000kr på Mollie. Om det så var foder, udstyr, sterilisering osv. var ligegyldigt, så længe de kom Mollie til gode. Men hun har aldrig bedt om et bevis for at vi havde pengene.

 

Selv synes jeg at 2-3000kr er en fair pris for en 'brugt' hund u. stamtavle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...