luckyluna Skrevet September 15, 2013 Rapporter Share Skrevet September 15, 2013 Ja, mysla har jo slem HD og slidgigt og hun har fået smertestillende i et år af den grund. Nu synes jeg ikke længere behandlingen virker så godt, desværre Jeg havde så derfor planer om guldbehandling, men ville lige tjekke priser og de få steder jeg kan finde noget, så er det langt dyrere end min dyrlæge sagde for et år siden.. Jeg spørger ham selvfølgelig igen om jeg har hørt forkert, men er der nogen af jer derude, der har fået behandlet jeres hund med guldimplantationer? Og især vigtigt at vide, hvad jeres erfaringer var? Skal nok være i nyere tid, da de i de senere år er blevet meget bedre til at gøre det, så det virker. Cartrophen indsprøjtninger er jeg også interesseret i at høre erfaringer med, samt pris. Og hvad kan jeres ældre hd hunde holde til af motion? Jeg har fået at vide at jeg ikke må skåne hende, da hun skal holde sine muskler ved lige, men jeg er snarere bange for at jeg overbelaster hende.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret September 15, 2013 Rapporter Share Besvaret September 15, 2013 Nu har jeg ikke hund med HD, men vi har Liva med slidgigt. Hun har fået 4 catrophen indsprøjtninger som opstart, med én uges mellemrum mellem hver - og fremover skal hun så have en hvert ½ år. Derudover får hun noget kosttilskud og hun er skiftet over på Specific Joint Support CJD foder. Hun haltede en hel del før - og nu er det ved at være et par måneder hun har fået foderet, tilskuddet og siden at vi afsluttede catrophen indsprøjtningerne, for denne gang. Og der er klart sket en forbedring, hun halter ikke så meget mere, og er ikke på smertestillende. Mht motion, så skal Liva jo også holdes i gang, men må ikke overbelastes - og vi kan godt mærke på hende at hun ikke kan holde til de lange ture i ét stærk længere. Så enten flere mindre ture om dagen (så man opnår samme varighed som før, blot over flere gange) er en god løsning, siger vores dyrlæge/fysioterapeut - eller fordi Liva er så lille, så har vi en taske at have hende i, når hun bliver træt, så hun kan få et lille hvil - og så viser hun selv når hun gerne vil ned igen - og ligedan når hun bliver træt og gerne vil op. Men det er Mysla jo nok liiige lidt for stor til, at sidde i sådan en taske :blink: så jeg tænker flere ture, af mindre varighed af gangen, om dagen, ville være en god ting for hende - hvis du har mulighed for det. Mere specifikt om HD og guldindlæg, må der nogle andre på banen med. Men måske kan du bruge vores erfaringer, selvom det ikke er HD - men det er jo lidt ala det samme, når begge dele er en ledsygdom. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret September 16, 2013 Rapporter Share Besvaret September 16, 2013 Luna har fået cartrophen kure med god effekt Hun har en C-hofte og en 1 albue. Ikke noget smertestillende og kan godt gå op til 10-11 km, dog ikke hver dag længere (hun er 10 år). Er med på løbeturene og generelt har hun det godt. Dog vær obs på at cartrophen og andet smertestillende kan have en virkning på levertallene. Luna's levertal var forhøjede ved forrige års tjek, det skyldtes cartrophen kuren, selvom der var gået over 2 mdr siden hun havde gået det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 16, 2013 Nu har jeg ikke hund med HD, men vi har Liva med slidgigt. Hun har fået 4 catrophen indsprøjtninger som opstart, med én uges mellemrum mellem hver - og fremover skal hun så have en hvert ½ år. Derudover får hun noget kosttilskud og hun er skiftet over på Specific Joint Support CJD foder. Hun haltede en hel del før - og nu er det ved at være et par måneder hun har fået foderet, tilskuddet og siden at vi afsluttede catrophen indsprøjtningerne, for denne gang. Og der er klart sket en forbedring, hun halter ikke så meget mere, og er ikke på smertestillende. Mht motion, så skal Liva jo også holdes i gang, men må ikke overbelastes - og vi kan godt mærke på hende at hun ikke kan holde til de lange ture i ét stærk længere. Så enten flere mindre ture om dagen (så man opnår samme varighed som før, blot over flere gange) er en god løsning, siger vores dyrlæge/fysioterapeut - eller fordi Liva er så lille, så har vi en taske at have hende i, når hun bliver træt, så hun kan få et lille hvil - og så viser hun selv når hun gerne vil ned igen - og ligedan når hun bliver træt og gerne vil op. Men det er Mysla jo nok liiige lidt for stor til, at sidde i sådan en taske :blink: så jeg tænker flere ture, af mindre varighed af gangen, om dagen, ville være en god ting for hende - hvis du har mulighed for det. Mere specifikt om HD og guldindlæg, må der nogle andre på banen med. Men måske kan du bruge vores erfaringer, selvom det ikke er HD - men det er jo lidt ala det samme, når begge dele er en ledsygdom. Selvfølgelig kan det bruges, selvom Liva jo ikke er så gammel endnu og heldigvis næpe har de slidgigtforandringer mysla har:) Hvordan foregik de cartrophen indsprøjtninger, var du ved dyrlægen alle gange eller skulle i selv de sidste? (det kunne jeg se at nogen havde gjort) Og kan du huske hvad de kostede? Jeg burde gå mange små ture med dem begge i stedet for få lange - men mine arbejdstider gør det svært. Men i hvertfald har jeg fundet ud af at blødt, ujævnt eller glat underlag er dumt. Langt græs er også no go. Og det er jo bare alle de steder sheila elsker at gå (og mysla også før). Strand og stupmark feks. Så problemet med turene er at jeg er nødt til at atge begge med for det meste og så er der kun by tur eller skov tilbage. Men nu holder jeg lige mig selv i ørene og hører efter hvad søde mysla siger, når hun prøver at spørge om vi ikke kan gå på vejen istedet for på marken;) Hvis nogen derude står med en gammel bane eller klapvogn er mysla gerne aftager! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 16, 2013 Luna har fået cartrophen kure med god effekt Hun har en C-hofte og en 1 albue. Ikke noget smertestillende og kan godt gå op til 10-11 km, dog ikke hver dag længere (hun er 10 år). Er med på løbeturene og generelt har hun det godt. Dog vær obs på at cartrophen og andet smertestillende kan have en virkning på levertallene. Luna's levertal var forhøjede ved forrige års tjek, det skyldtes cartrophen kuren, selvom der var gået over 2 mdr siden hun havde gået det. Hvornår fik hun de kure? og hvorfor? Og pris, hvis du kan huske det. Jeg kan nemlig ikke finde ud af om det kan anbefales til hunde som allerede har store gigtforandringer.. Det var flot langt, det har mysla ikke kunnet i flere år...men hun har nok også snarere D eller E hofter og så med store gigtforandringer, som jo er dem der gør ondt. Ja, når hun skal derned må hun hellere havde taget en blodprøve, nu hvor hun har fået smertestillende så længe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ccmi Besvaret September 16, 2013 Rapporter Share Besvaret September 16, 2013 Uf :-( .Dumme HD ... Nu skriver du godt nok om at det skal helst være af nyere dato ang guldet. Men vil da alligevel fortælle at vores en schæfer fik lagt guld ind. Det var sidst i halvfemserne.. Fik lavet det på Ålborg dyreklinik, kostede 5 tusind dengang. Ved ikke hvad det koster i dag.. Tico havde E i begge hofter. Han fik ca to år mere at leve i. Han blev knap 5 år. Han blev mere ops omkring alt i hans omgivelser, til den lidt dumme side. Da vi måtte tage afsked med Tico var vi sikre på vi ikke ville gøre det samme igen hvis vores næste schæfer havde Hd. Men som du siger tiderne har forandret sig meget siden da. Håber du finder en god behandling til din hund som kan hjælpe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret September 16, 2013 Rapporter Share Besvaret September 16, 2013 Hvornår fik hun de kure? og hvorfor? Og pris, hvis du kan huske det. Jeg kan nemlig ikke finde ud af om det kan anbefales til hunde som allerede har store gigtforandringer.. Det var flot langt, det har mysla ikke kunnet i flere år...men hun har nok også snarere D eller E hofter og så med store gigtforandringer, som jo er dem der gør ondt. Ja, når hun skal derned må hun hellere havde taget en blodprøve, nu hvor hun har fået smertestillende så længe. Åh prisen kan jeg ikke huske, men det er latterligt billigt. Hun plejer at få 4 sprøjter med en uges interval. Første gang var fordi hun - ved overfald af anden hund - fik lavet en forstuvelse af hasen. Så har hun fået det pga ryggen (hun kompenserer for hofte og albue og det sætter sig i ryggen). Hun har vist fået 3 kure i alt. Den første var i 2009. Lige nu får hun som sagt slet ikke noget smertestillende. Men hun er skiftet over på Specific CJD (i dag var første dag på 100% specific) og Cortaflex. Men jeg synes ikke vi ser nogen effekt af cortaflexen, så nu venter jeg på, at/om foderets effekt slår igennem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret September 16, 2013 Rapporter Share Besvaret September 16, 2013 Selvfølgelig kan det bruges, selvom Liva jo ikke er så gammel endnu og heldigvis næpe har de slidgigtforandringer mysla har:) Hvordan foregik de cartrophen indsprøjtninger, var du ved dyrlægen alle gange eller skulle i selv de sidste? (det kunne jeg se at nogen havde gjort) Og kan du huske hvad de kostede? Jeg burde gå mange små ture med dem begge i stedet for få lange - men mine arbejdstider gør det svært. Men i hvertfald har jeg fundet ud af at blødt, ujævnt eller glat underlag er dumt. Langt græs er også no go. Og det er jo bare alle de steder sheila elsker at gå (og mysla også før). Strand og stupmark feks. Så problemet med turene er at jeg er nødt til at atge begge med for det meste og så er der kun by tur eller skov tilbage. Men nu holder jeg lige mig selv i ørene og hører efter hvad søde mysla siger, når hun prøver at spørge om vi ikke kan gå på vejen istedet for på marken;) Hvis nogen derude står med en gammel bane eller klapvogn er mysla gerne aftager! Dyrlæge/vet. sygeplejerskerne gav alle indsprøjtninger. Det kommer vi heller aldrig til at gøre selv, det kan jeg slet ikke have men det er ret billigt, kan ikke huske den præcise pris, men mener bestemt det var under 1000kr. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 16, 2013 Uf :-( .Dumme HD ...Nu skriver du godt nok om at det skal helst være af nyere dato ang guldet. Men vil da alligevel fortælle at vores en schæfer fik lagt guld ind. Det var sidst i halvfemserne.. Fik lavet det på Ålborg dyreklinik, kostede 5 tusind dengang. Ved ikke hvad det koster i dag.. Tico havde E i begge hofter. Han fik ca to år mere at leve i. Han blev knap 5 år. Han blev mere ops omkring alt i hans omgivelser, til den lidt dumme side. Da vi måtte tage afsked med Tico var vi sikre på vi ikke ville gøre det samme igen hvis vores næste schæfer havde Hd. Men som du siger tiderne har forandret sig meget siden da. Håber du finder en god behandling til din hund som kan hjælpe. Jeg ved bare at de er blevet meget bedre til at lægge guld ind:) Men dejligt at det hjalp jer dengang, selvom 5 år slet ikke er længe:( Men billigt...hmm Islændere er heldigvis kendt for at kunne være ret upåvirket af HD, og mysla fik også først problemer som 7 årig og vi opdagde først hvad årsagen var da hun var 8 år. Men set i bakspejlet har hun vist symptomer langt tidligere, bare aldrig i form af halthed eller stivhed - men hun aflastede bagparten og fik derfor tit skader på forben, overbelastede sine skuldre med mere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 16, 2013 Åh prisen kan jeg ikke huske, men det er latterligt billigt. Hun plejer at få 4 sprøjter med en uges interval. Første gang var fordi hun - ved overfald af anden hund - fik lavet en forstuvelse af hasen. Så har hun fået det pga ryggen (hun kompenserer for hofte og albue og det sætter sig i ryggen). Hun har vist fået 3 kure i alt. Den første var i 2009. Lige nu får hun som sagt slet ikke noget smertestillende. Men hun er skiftet over på Specific CJD (i dag var første dag på 100% specific) og Cortaflex. Men jeg synes ikke vi ser nogen effekt af cortaflexen, så nu venter jeg på, at/om foderets effekt slår igennem. Tak og det glæder mig at det hjalp på ryggen...mysla aflaster jo også sine bagben ved at bruge ryggen og bliver øm. Mysla får selvfølgelig også alle de tilskud der gavner, men jeg har ingen forbedring set af det. Jeg tror dog stadig på at det gavner. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret September 17, 2013 Rapporter Share Besvaret September 17, 2013 Har du prøvet med akupunktur? At lægge guld ind er ifølge min akupunktør ligesom en "permanent akupunkturbehandling". Min Sadie fik akupunktur i de sidste 6-7 år af hendes liv, og jeg er ikke i tvivl om at det hjalp på hendes HD. Jeg gav hende også indsprøjtninger med "adequan" som er et ledsmøremiddel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ccmi Besvaret September 17, 2013 Rapporter Share Besvaret September 17, 2013 Jeg ved bare at de er blevet meget bedre til at lægge guld ind:) Men dejligt at det hjalp jer dengang, selvom 5 år slet ikke er længe:(Men billigt...hmm Islændere er heldigvis kendt for at kunne være ret upåvirket af HD, og mysla fik også først problemer som 7 årig og vi opdagde først hvad årsagen var da hun var 8 år. Men set i bakspejlet har hun vist symptomer langt tidligere, bare aldrig i form af halthed eller stivhed - men hun aflastede bagparten og fik derfor tit skader på forben, overbelastede sine skuldre med mere. Det var vist heller ikke så meget fremme endnu dengang Tico fik det lagt ind.. Jeg kan og huske at han ikke fik en opvåbnings sprøjte, de sagde at det var bedre at de vågnede langsomt op. Der gik tre dag inden Tico var helt vågen. Ja hmm underligt nok er det den værste side i hoften de bruger mest, og ja de overbelaster alt andet ved det. Os tobenede da det omvendt. Min Isa schæfer. som vi måtte sige farvel til i februar havde meget slidgigt i den ene side, hun skånede den mest raske side.. Hun har fået Clucosamin i flere år, med godt resultat. Og hvor jeg også masserede hende, hun kom hver dag og skulle have massage, hvor jeg også brugte trykakupunktur og healing. Nej det er ikke altid man lige er ops på symptomerne,, hmm når man ikke har haft det inde før i sine hunde.. Vi har haft to schæfere med HD. God bedring til Mysla :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret September 17, 2013 Rapporter Share Besvaret September 17, 2013 Silke fik 4 cartrophen-injektioner sidste sommer. De kostede ca. 130 kr pr. stk. Hun blev helt haltefri efter 4 uger. Virkningen har holdt til nu, men hun halter lidt nu. Måske på grund af at gigten er tilbage, --eller måske på grund af betændelse i trædepuderne fordi hun har haft ræveskab. ---Der KAN være bivirkninger, også alvorlige. Så det er nok værd at google på behandlingen inden I beslutter jer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret September 17, 2013 Rapporter Share Besvaret September 17, 2013 Jeg vil lige linke til en side med hundeejere, der har oplevet bivirkninger med cartrophen... Desværre er den på engelsk.. http://companionaid.wordpress.com/2010/03/11/cartrophen-vet-is-it-safe/#comments Det hører med i overvejelserne om det er den vej, I vil gå. Silke havde kun knopper over det hele. Et par måneder senere udviklede hun en "bule" på det ene "håndled".. Og der kom flere buler længere nede på poten. Det var først på det tidspunkt, jeg fandt den side, jeg har linket til. Og jeg var rigtig bange for at Silke havde fået kræft i benet. Selv dyrlægen mente, at det kunne være kræft. Men jeg ville under ingen omstændigheder have lavet store operationer på Silke, så jeg valgte at ignorere "bulen". Og nu -et år efter-- er der da nok kommet flere buler i forskellige led. Men slet ikke noget, der generer. Og ikke noget, der ser ondartet ud. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret September 17, 2013 Rapporter Share Besvaret September 17, 2013 Med cartrophen skal de gerne have en opfølgende sprøjte hvert år efter kuren på de 4 på 4 uger Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret September 17, 2013 Rapporter Share Besvaret September 17, 2013 Dorthe, det er der så forskellige meninger om. Nogle dyrlæger siger at man kan give en ny indsprøjtning, når/hvis hunden bliver halt igen. Dog tidligst efter ½ år. Andre anbefaler helt faste rammer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst zara Besvaret September 17, 2013 Rapporter Share Besvaret September 17, 2013 Jeg har en tæve på 11 år, der fik konstateret D hofter som 1 årig. Hun har vist prøvet de fleste behandlinger, da hun skulle fungere som brugshund. Mine klart bedste erfaringer er med 1. massage hver uge 2. foder j/d fra Hills ( eliminerede behov for alle andre tilskud og vi har prøvet ALT) 3. laserbehandling (virkelig genialt ) 4. akupunktur hvis hun alligevel var blevet overbelastet samt udstrækning, waterwalter og genoptræning. Kun meget sjældent var det nødvendigt med smertestillende. Jeg har dog også rigtig gode erfaringer med cartrofen og back-on-track dækner. Rigtig meget held og lykke med at finde det, der virker for jeres lille hund <3 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret September 18, 2013 Rapporter Share Besvaret September 18, 2013 Min tidligere chef har en 7-8 årig schæfer der fik lagt guld ind for ikke så lang tid siden... Jeg har smidt en mail afsted omkring sted, pris og evt. virkning - skal nok vende tilbage når jeg får svar.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret September 18, 2013 Rapporter Share Besvaret September 18, 2013 Min tidligere chef har en 7-8 årig schæfer der fik lagt guld ind for ikke så lang tid siden... Jeg har smidt en mail afsted omkring sted, pris og evt. virkning - skal nok vende tilbage når jeg får svar.. Svaret: 2300 kroner, men han får dagligt smertedækkende, og halter/trækker på benet, hvis han ikke får det. Så virkningen er ikke det helt store at prale af... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
ccmi Besvaret September 18, 2013 Rapporter Share Besvaret September 18, 2013 Svaret: 2300 kroner, men han får dagligt smertedækkende, og halter/trækker på benet, hvis han ikke får det. Så virkningen er ikke det helt store at prale af... Næ de bliver ikke helbredt med guld i sig. Det var da slet ikke så dyrt sys jeg. Og derfor var det vi ikke ville lade vores næste schæfer få guld i hvis den havde HD. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 18, 2013 Har du prøvet med akupunktur? At lægge guld ind er ifølge min akupunktør ligesom en "permanent akupunkturbehandling". Min Sadie fik akupunktur i de sidste 6-7 år af hendes liv, og jeg er ikke i tvivl om at det hjalp på hendes HD.Jeg gav hende også indsprøjtninger med "adequan" som er et ledsmøremiddel. nej det har jeg ikke, men har tænkt på det...ved bare ikke lige hvor hun kan få det her i nærheden og så må jeg sige at jeg ikke vil begynde at skyde en masse penge i mere behandling som ikke har mere længerevarende effekt. Så hellere bruge pengene på permenent guld behandling. Men akupunktur kunne måske give en ide om guld ville virke? Mysla er også bare så ked af alle former for behandling, så er sikker på at hun ville ryste sig igennem en akupunkturbehandling og så tror jeg altså ikke det er det værd:( Hun er blevet masseret jævnligt og fået kranio sacral samt osteopati gennem længere tid, men hun kan virkelig ikke lide det og virkningen holdt ikke, måske fordi hun spændte så meget. Men jeg masserer hende selv når hun har lyst til det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 18, 2013 Jeg vil lige linke til en side med hundeejere, der har oplevet bivirkninger med cartrophen... Desværre er den på engelsk.. http://companionaid.wordpress.com/2010/03/11/cartrophen-vet-is-it-safe/#comments Det hører med i overvejelserne om det er den vej, I vil gå. Silke havde kun knopper over det hele. Et par måneder senere udviklede hun en "bule" på det ene "håndled".. Og der kom flere buler længere nede på poten. Det var først på det tidspunkt, jeg fandt den side, jeg har linket til. Og jeg var rigtig bange for at Silke havde fået kræft i benet. Selv dyrlægen mente, at det kunne være kræft. Men jeg ville under ingen omstændigheder have lavet store operationer på Silke, så jeg valgte at ignorere "bulen". Og nu -et år efter-- er der da nok kommet flere buler i forskellige led. Men slet ikke noget, der generer. Og ikke noget, der ser ondartet ud. tak, det læser jeg når jeg har lidt mere tid. Men dejligt du ellers synes det hjalp. og billigt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 18, 2013 Jeg har en tæve på 11 år, der fik konstateret D hofter som 1 årig. Hun har vist prøvet de fleste behandlinger, da hun skulle fungere som brugshund. Mine klart bedste erfaringer er med 1. massage hver uge 2. foder j/d fra Hills ( eliminerede behov for alle andre tilskud og vi har prøvet ALT) 3. laserbehandling (virkelig genialt ) 4. akupunktur hvis hun alligevel var blevet overbelastet samt udstrækning, waterwalter og genoptræning. Kun meget sjældent var det nødvendigt med smertestillende. Jeg har dog også rigtig gode erfaringer med cartrofen og back-on-track dækner. Rigtig meget held og lykke med at finde det, der virker for jeres lille hund <3 tak, det gav da lidt ideer. Mysla har meget dårlige erfaringer med alle former for behnadlinger, så hun er desværre ikke så nem at hjælpe.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 18, 2013 Svaret: 2300 kroner, men han får dagligt smertedækkende, og halter/trækker på benet, hvis han ikke får det. Så virkningen er ikke det helt store at prale af... tak for det, var det hd han havde? Så vidt jeg kan læse mig til kan der gå op til nogle mdr før virkningen træder rigtigt i kraft. Men 70 - 90 % af hunde med hd skulle blive hjulpet af det. Men træls hvis det ikke har hjulpet denne hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret September 18, 2013 Forfatter Rapporter Share Besvaret September 18, 2013 Næ de bliver ikke helbredt med guld i sig. Det var da slet ikke så dyrt sys jeg.Og derfor var det vi ikke ville lade vores næste schæfer få guld i hvis den havde HD. hvorfor ville i ikke det, der er jo ingen bivirkninger? og hvis det virker er det jo bare fantastisk.. Men ja, hvis det var en hofte, så passer det nok meget godt at jeg mener at huske at dyrlægen sagde 5 - 6000 kr for to.. Min dyrlæge er specielt uddannnet i det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts