Hop til indhold

hjælp til golden hvalp.


Gæst jeesper
 Share

Recommended Posts

hej folkens.

 

jeg fik for 3 uger siden en dejlig lille golden han. I starten var der absolut ingen problemer med ham, han kom når man kaldte og var rigtig sød og rar :)

men som tiden går og han bliver mere kendt i området, bliver han selvfølgelig mere og mere modig :) jeg kan ikke længere gå med ham uden snor, da han er holdt op med at komme når jeg kalder. ja det er faktisk ikke kun i den forbindelse, men i mange andre, hvor han ikke lystre på på hans navn.

 

han har self. også sine standard bide trip i alt og alle, da de små tænder jo klør, men hvis han bider for hårdt og jeg siger AV i en høj tone og trækker mig væk fra ham, bliver han bare ved. jeg har gjort det igen og igen men uden held.

jeg har EN gang måtte tage fat i nakken på ham og lægge ham ned, med et bestemt toneleje og sagt NEJ.

 

men har nu på fornemmelsen at det skulle jeg ikke have gjort. det er som om han ikke rigtigt lystre på mig, eller er interesseret i at komme til mig :S men hvordan laver jeg det om igen.

 

jeg er utrolig nervøs for at han har mistet sin tillid til mig, og vil gøre alt for at få den igen.

det bliver sagt NEJ rigtig mange gange om dagen, men han bliver til gengæld også skam rost når han gør det rigtige.

jeg skal starte til hvalpetræning med ham her den 1/10 så håber på vores bånd igen bliver godt igen.

og jeg er samtidig igang med flere forskellige bøger om hvalpe, samt alle jeres fantastiske indlæg herinde.

 

jeg ved godt at mange af de ting der sker er normalt hvalpe adfærd og og han nok skal lære at lade vær med tiden.

 

håber i kan give mig nogle gode råd, og nogle svar så jeg kan blive lidt mere rolig.

 

både ris og ros samt konstruktiv kritik modtages med åbne arme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg formoder du har fået ham da han var 8 uger - så han er så 11-12 uger nu?

 

Jeg forstår nu slet ikke du slipper ham løs??

 

Og det der med at ligge ham ned og tage fat i nakken skal man slet ikke bruge til en hund!

 

Det følgende er sakset fra min hjemmeside og skal betragtes som vejledende:

 

 

  • 0-2 uger: Fødsel-omstilling – Primær spise og holde sig varm. Nærkontakt med søskende. Reagerer på varme/kulde
  • 2-3 uger: Sanseudvikling – Syn, hørsel og balancesan(gå) udvikles og trænes i denne periode
  • 3-5 uger: Flokprægning – Bliver nysgerrig og kontaktsøgende. Hvalpen går ud på egen hånd. Agtpågivende og lettere nervøs. Let at forskrække
  • 5-7 uger: Social tilpasning – Jagtfunktion udvikles. Hvalpen finder sin plads i kuldet. Moderen udøver sin førerrolle. Interesse for lugte og ting der bevæger sig udvikles, og hvalpen begynder at indtage fast føde
  • 7-12 uger: Lederprægning – Lederprægning er vigtig. Egentlig indlæring kan påbegyndes. Der opstår blivende erindringsbilleder. Sociale regler indarbejdes. Afvænning og renlighed
  • 3-4 mdr: Halv kønsmodning – Problemperiode. Forøget dominans og aggressivitet (pga. øget produktion af mandligt kønshormon). Vil finde sin plads i rangordenen. Hvalpen skal hjælpes til at finde sin plads i familien
  • 4-7 mdr: Rolig periode – Rangordenen ligger nu fast. Sværhedsgraden af træningen kan øges. Stå, dæk, lineføring og sporudvikling
  • 7-10 mdr: Fysisk kønsmodenhed – Problemperiode. Løbetid og lette ben. Ukoncentreret og glemsom. Tæven er følsom og skal ikke trænes meget i denne periode. Hunde der ikke kender deres plads kan i denne periode give problemer
  • 10-17 mdr: Rolig periode – God indlæringsperiode
  • 17-22 mdr: Psykisk modenhed – Dominans kan blive mere udpræget. Dominante hunde, der ikke har fundet sin plads i rangordenen kan udvikle sig til problemhunde. Godt tilpassede hunde giver ingen ingen problemer

Det jeg læser i dit indlæg tyder hen på at du ikke har fået oprettet et ordentligt bånd mellem dig og din hund. Du skal derfor begynde på kontaktøvelser og samarbejde så du får skabt forståelse mellem jer - at han lærer du tager dig af tingenes gang.

I stedet for at bruge NEJ - kunne du stille og roligt fjerne ham fra de ting han ikke må og føre fokus over på det han gerne må. Jeg bruger jo meget den her "hvad er det du laver" - i sådan en sjov tone - får min hund ud af situationen ved at bruge den der "følg mig" og så laver vi noget sjovt i stedet. Dermed glemmer han hurtigt hvad han havde gang i.

 

PS. Gå IKKE lange ture med ham - men oplevelses ture hvor I bare følger livet sådan lidt fra sidelinjen.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

  • 0-2 uger: Fødsel-omstilling – Primær spise og holde sig varm. Nærkontakt med søskende. Reagerer på varme/kulde
  • 2-3 uger: Sanseudvikling – Syn, hørsel og balancesan(gå) udvikles og trænes i denne periode
  • 3-5 uger: Flokprægning – Bliver nysgerrig og kontaktsøgende. Hvalpen går ud på egen hånd. Agtpågivende og lettere nervøs. Let at forskrække
  • 5-7 uger: Social tilpasning – Jagtfunktion udvikles. Hvalpen finder sin plads i kuldet. Moderen udøver sin førerrolle. Interesse for lugte og ting der bevæger sig udvikles, og hvalpen begynder at indtage fast føde
  • 7-12 uger: Lederprægning – Lederprægning er vigtig. Egentlig indlæring kan påbegyndes. Der opstår blivende erindringsbilleder. Sociale regler indarbejdes. Afvænning og renlighed
  • 3-4 mdr: Halv kønsmodning – Problemperiode. Forøget dominans og aggressivitet (pga. øget produktion af mandligt kønshormon). Vil finde sin plads i rangordenen. Hvalpen skal hjælpes til at finde sin plads i familien
  • 4-7 mdr: Rolig periode – Rangordenen ligger nu fast. Sværhedsgraden af træningen kan øges. Stå, dæk, lineføring og sporudvikling
  • 7-10 mdr: Fysisk kønsmodenhed – Problemperiode. Løbetid og lette ben. Ukoncentreret og glemsom. Tæven er følsom og skal ikke trænes meget i denne periode. Hunde der ikke kender deres plads kan i denne periode give problemer
  • 10-17 mdr: Rolig periode – God indlæringsperiode
  • 17-22 mdr: Psykisk modenhed – Dominans kan blive mere udpræget. Dominante hunde, der ikke har fundet sin plads i rangordenen kan udvikle sig til problemhunde. Godt tilpassede hunde giver ingen ingen problemer

Jeg synes man skal tage sådan et skema, smide det ud og i stedet se på sin hunds adfærd med det i baghovedet, at de kan have perioder hvor de er lidt sarte og hvor man bør undgå at de lærer noget uhensigtsmæssigt.

 

Alle hunde er forskellige og der er tillige raceforskelle der indvirker på hvor hurtigt modningen sker. Hvordan hunden reagerer på sin ejer eller andre, kommer primært an på hvilke erfaringer den har gjort sig i forbindelse med træning og social omgang, ikke om hormoner eller mental udvikling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også sige begynd på nogle kontakt øvelser.. det gjorde jeg med Zeus og det virker ;-)

 

Sæt dig på hug med en godbid i hånden og læg din hånd på dit lår, hunden vil nu prøve at få fat i godbidden med både tænder og poter, men giv ham den ikke - men i det øjeblik han kigger dig i øjnene så åbner du hånden og han får godbid. Det tager ikke lang tid så finder de ud af det... og man kan faktisk bruge det til en masse.

 

Jeg har haft bøvl med at Zeus trak rigtig meget i snoren og jeg er bare ikke god til at lære ham det - men det virker meget bedre nu da brugte vi kontaktøvelsen når vi var ude og gå tur ;-) og gør det stadigvæk. Nu trækker han heldigvis ikke ret meget mere det er sjælendt... men brugte også stop op metoden hver gang han træk foruden kontakt.

 

Selv inden han får sin madskål så skal han sitte sig ned og kigge mig i øjnene og det gør han pr automatik nu ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

hej folkens.

 

jeg fik for 3 uger siden en dejlig lille golden han. I starten var der absolut ingen problemer med ham, han kom når man kaldte og var rigtig sød og rar :)

men som tiden går og han bliver mere kendt i området, bliver han selvfølgelig mere og mere modig :) jeg kan ikke længere gå med ham uden snor, da han er holdt op med at komme når jeg kalder. ja det er faktisk ikke kun i den forbindelse, men i mange andre, hvor han ikke lystre på på hans navn.

 

han har self. også sine standard bide trip i alt og alle, da de små tænder jo klør, men hvis han bider for hårdt og jeg siger AV i en høj tone og trækker mig væk fra ham, bliver han bare ved. jeg har gjort det igen og igen men uden held.

jeg har EN gang måtte tage fat i nakken på ham og lægge ham ned, med et bestemt toneleje og sagt NEJ.

 

men har nu på fornemmelsen at det skulle jeg ikke have gjort. det er som om han ikke rigtigt lystre på mig, eller er interesseret i at komme til mig :S men hvordan laver jeg det om igen.

 

jeg er utrolig nervøs for at han har mistet sin tillid til mig, og vil gøre alt for at få den igen.

det bliver sagt NEJ rigtig mange gange om dagen, men han bliver til gengæld også skam rost når han gør det rigtige.

jeg skal starte til hvalpetræning med ham her den 1/10 så håber på vores bånd igen bliver godt igen.

og jeg er samtidig igang med flere forskellige bøger om hvalpe, samt alle jeres fantastiske indlæg herinde.

 

jeg ved godt at mange af de ting der sker er normalt hvalpe adfærd og og han nok skal lære at lade vær med tiden.

 

håber i kan give mig nogle gode råd, og nogle svar så jeg kan blive lidt mere rolig.

 

både ris og ros samt konstruktiv kritik modtages med åbne arme.

 

Først og fremmest tillykke med din hvalp og velkommen herinde.

 

Har du prøvet at stoppe en bamse i munden på din hund når du leger med ham?, det synes jeg virker ret effektivt på en retriever der ellers har mulighed for at bide i fingre. Jeg gør det at jeg sætter mig ned, stopper en bamse i munden på hvalpen og trækker en smule i/ slår lidt til bamsen mens jeg tager lidt fat i den løse hud om hvalpens hals og rusker en lille smule. Jeg skubber til hvalpens hals, hoved og skulder og skubber med jævne mellemrum med hånden på hvalpens hofte, for at forsikre den om at vi er okay, selvom vi slåsser lidt. Slippes bamsen og der sigtes efter mine hænder rejser jeg mig op og legen stoppes og startes først igen når hvalpen er helt rolig. Skal du bruge hunden som apportør er det vigtigt at det kun er 1 bestemt ting du vælger at tumle med.

 

Mht. indkald er den største fejl man kan begå, at kalde på hvalpen i de situationer hvor man på forhånd ved at den alligevel ikke har tænkt sig at komme (så bliver signalet bare til baggrundsstøj for hunden). I starten er det smart at bruge lyde til at tilrane sig opmærksomhed fra hvalpen og først kalde "kom" når man er sikker på at hvalpen rent faktisk kommer helt hen. Man skal i den periode hvor signalet ikke virker endnu vænne sig til at folk kigger efter èn når man løber hoppende væk, med armene flaksende ud i alle retninger, mens man med pivestemme kalder jippi jippi jippi (eller noget lignende), .... men skidt med det, for der skal noget ret spændende til for at hvalpen skal kunne modstå at forfølge sådan en jubelidiot. Når hvalpen kommer hen siger man "kom" i normalt toneleje, roser, giver en lille godbid og leger lidt eller evt. kæler lidt med den eller hvad man nu føler hvalpen finder glæde ved.

 

Og så den næste fejl man tit begår: kun at kalde når man vil begrænse hvalpen eller fjerne den fra noget sjovt. Hvis man afbryder hvalpen 5 gange dagligt i at have det sjovt skal man kalde ind 50 gange hvor den keder sig for llers lærer den at jippi jippi jippi (+ alt det andet) betyder enden på alt det sjove.

 

Håber det kan hjælpe lidt og god fornøjelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej folkens.

 

jeg fik for 3 uger siden en dejlig lille golden han. I starten var der absolut ingen problemer med ham, han kom når man kaldte og var rigtig sød og rar :)

men som tiden går og han bliver mere kendt i området, bliver han selvfølgelig mere og mere modig :) jeg kan ikke længere gå med ham uden snor, da han er holdt op med at komme når jeg kalder. ja det er faktisk ikke kun i den forbindelse, men i mange andre, hvor han ikke lystre på på hans navn.

 

han har self. også sine standard bide trip i alt og alle, da de små tænder jo klør, men hvis han bider for hårdt og jeg siger AV i en høj tone og trækker mig væk fra ham, bliver han bare ved. jeg har gjort det igen og igen men uden held.

jeg har EN gang måtte tage fat i nakken på ham og lægge ham ned, med et bestemt toneleje og sagt NEJ.

 

men har nu på fornemmelsen at det skulle jeg ikke have gjort. det er som om han ikke rigtigt lystre på mig, eller er interesseret i at komme til mig :S men hvordan laver jeg det om igen.

 

jeg er utrolig nervøs for at han har mistet sin tillid til mig, og vil gøre alt for at få den igen.

det bliver sagt NEJ rigtig mange gange om dagen, men han bliver til gengæld også skam rost når han gør det rigtige.

jeg skal starte til hvalpetræning med ham her den 1/10 så håber på vores bånd igen bliver godt igen.

og jeg er samtidig igang med flere forskellige bøger om hvalpe, samt alle jeres fantastiske indlæg herinde.

 

jeg ved godt at mange af de ting der sker er normalt hvalpe adfærd og og han nok skal lære at lade vær med tiden.

 

håber i kan give mig nogle gode råd, og nogle svar så jeg kan blive lidt mere rolig.

 

både ris og ros samt konstruktiv kritik modtages med åbne arme.

 

Det er normalt, at en hvalp bider når den leger. Dog skulle goldens ikke høre til de værste af slagsen:hmm:..... Hvis DET kan være en trøst:mrgreen:.. En ruskebamseleg kan være en god ting når det bare ikke er for voldsomt, men helt på hvalpens præmisser.

 

 

Den ene store fejl, du har gjort, er du selv klar over: Du mistede hans tillid i det øjeblik du tog ham i nakken og lagde ham ned.

Det skal du have rettet op på.

Og det gør du ved at være verdens sjoveste og sødeste og mest tålmodige ejer med en masse gode ideer til hvordan I to kan have det sjovt sammen. Bider han, så er der den med bamsen. Eller med tyggepinde, som du holder i mens han gnaver. Eller et (gammelt) viskestykke med en knude på.

 

Den med jippiejippie-lyde eller andre skægge hyl kan du indøve hjemme. Når du så er blevet overbevist om at det faktisk virker, så er det mindre skræmmende at lave lydene i fuld offentlighed.. :lol: For det virker faktisk!

 

Du skal bare også være indstillet på, at en goldenhvalp tager en masse tid. Det er meget tit en hvalp, der har brug for at lære ting. Sammen med ejeren. Og det er det samarbejde, der skaber og styrker jeres bånd og jeres tillid til hinanden.

Du skal ikke forvente, at han kan underholde sig selv.

 

Du kan sagtens indøve småøvelser, som sit, dæk, gipote osv. Det skal bare gøres som en leg. Der findes bøger og hjemmesider om hvordan man gør.

 

Min egen Silke har gået løs (bortset fra de første 10-20 meter fra huset) fra hun var 8 uger, . Men jeg blev også klar over MIT "tillidsbrud" få sekunder efter det var sket. Og jeg fik rettet op på fadæsen med det samme.

 

Mit tillidsbrud var, at jeg gav et lille ryk i snoren fordi Silke (selvfølgelig) trak den første gang vi var ude og gå. Hun blev så forskrækket, så hun panikkede og spænede rundt for at slippe fra mig, -eller fra snor/halsbånd.. ---Jeg satte mig klask ned på stedet og sagde små lyde, og da hun ikke trak mere lagde jeg mig ned og vi lavede klatrebane og brydekamp med en hel masse små klukkepivenusselyde...

 

Jeg er lykkelig for at Silke reagerede så kraftigt på mit tillidsbrud. Så havde jeg en chance for at rette op på skaden med det samme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg synes man skal tage sådan et skema, smide det ud og i stedet se på sin hunds adfærd med det i baghovedet, at de kan have perioder hvor de er lidt sarte og hvor man bør undgå at de lærer noget uhensigtsmæssigt.

 

Alle hunde er forskellige og der er tillige raceforskelle der indvirker på hvor hurtigt modningen sker. Hvordan hunden reagerer på sin ejer eller andre, kommer primært an på hvilke erfaringer den har gjort sig i forbindelse med træning og social omgang, ikke om hormoner eller mental udvikling.

 

Ja heldigvis er folk forskellige og du kan jo bare lade være med at læse det. Til orientering kan jeg sige det skema har hjulpet rigtigt mange i følge de tilbagemeldinger jeg har fået :blink:

Jeg er nemlig ikke helt grøn på hunde området ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med hvalpen. Jeg syntes jo du har valgt den dejligste race af alle:lun:.

 

En tur på biblioteket, hvis du ikke allerede har været det, og lån en masse bøger. Ligeledes skal du sikre dig at din hvalp rent faktisk kender sit navn. Nej-øvelsen kan/skal du træne dagligt da den bare er så vigtig. Og så lege, lege, lege med ham og have en masse gode oplevelser. En god oplevelse kan også "bare" være at hænge ud på en tilfældig bænk i byen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja heldigvis er folk forskellige og du kan jo bare lade være med at læse det. Til orientering kan jeg sige det skema har hjulpet rigtigt mange i følge de tilbagemeldinger jeg har fået :blink:

Jeg er nemlig ikke helt grøn på hunde området ;-)

 

Når jeg nu synes alt det rang-noget er noget snot at lære nye hundeejere så må jeg vel godt gøre opmærksom på det, eller hur?.

 

Og hjulpet hvordan?. Undskyld jeg spørger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Når jeg nu synes alt det rang-noget er noget snot at lære nye hundeejere så må jeg vel godt gøre opmærksom på det, eller hur?.

 

Og hjulpet hvordan?. Undskyld jeg spørger.

 

Spørg du bare - du får ikke noget svar, hvorfor skulle jeg spilde tid på det, når du alligevel syntes det er noget snot!!

 

Jeg har også læst dit indlæg med hjælp til Jeesper - og tænk det syntes jeg er noget snot, at lære en ny hundeejer - bare for at bruge dit eget utryk!

Og sådan er der jo så mange meninger

Link til indlæg
Del på andre sites

Spørg du bare - du får ikke noget svar, hvorfor skulle jeg spilde tid på det, når du alligevel syntes det er noget snot!!

Selvfølgelig ikke. Jeg kunne godt fornemme at du blev fornærmet allerede efter mit første indlæg hvor du, hvis du lægger mærke til det, burde kunne læse at det ikke er hele dit indlæg jeg er kritisk overfor.

 

Jeg har også læst dit indlæg med hjælp til Jeesper - og tænk det syntes jeg er noget snot, at lære en ny hundeejer - bare for at bruge dit eget utryk!

Så kan jeg da ikke forstå at du ikke påpeger hvorfor det er noget snot og hvad du mener TS bør gøre istedet. Sådan,.. for at hjælpe manden, for det er vel derfor man skriver i tråden. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

come on people... det er ikke meningen det her skal være et disktutions forum.

Alle har hver deres måde at gøre tingene på. og i bund og grund er det vel mig der vælger hvad jeg syntes er bedst for min hund.

 

i skal nu begge 2 have tak for jeres svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores golden viste noget af den samme adfærd da hun var i den alder.

 

Overdrevne bideflip stoppede vi ved at skride. Hver gang vi legede og hun begyndte at spise os, rejse vi os straks op og forlod rummet. Efter ca. 1 min. kom vi ind igen og lod som ingenting. Det virkede efter kort tid. Ellers er det altid godt at have et eller andet i nærheden man kan proppe i munden på hvalpen. Her var bamser et hit.

 

Det der med indkald, er noget vi har bøvlet meget med. Og det sidder stadigvæk ikke fast. Men en god regel er at du altid skal være det mest spændende og sjove. Så når I går ud, sørg for at have en bold eller noget med. Og så smid alle hæmninger og gå ros-amok og lav sprællemænd, når hunden giver dig opmærksomhed. Jo mere latterlig du føler dig, jo sjovere synes hunden du er :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Indkald har vi heller ikke på plads. Derfor går vores aldrig fri men i lang line (20-30 m) eller træningline 10 m.

 

Min er nu 16 mdr. Hanhund af rang uden at være dominerende. Der er masser at arbejde med med sådan en hvalp. Og det er jo det der gør det spændende.

 

Sidebemærkning: Uf, at en tråd hvor TS spørger efter hjælp og gode råd, skal forvanskes af andre brugere der er uenige. Det kan man tage over Pb. Plejer ikke at komme med sure opstød, men her var så et enkelt.

 

Held og lykke med din hvalp, Jeesper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores golden viste noget af den samme adfærd da hun var i den alder.

 

Overdrevne bideflip stoppede vi ved at skride. Hver gang vi legede og hun begyndte at spise os, rejse vi os straks op og forlod rummet. Efter ca. 1 min. kom vi ind igen og lod som ingenting. Det virkede efter kort tid. Ellers er det altid godt at have et eller andet i nærheden man kan proppe i munden på hvalpen. Her var bamser et hit.

 

Det der med indkald, er noget vi har bøvlet meget med. Og det sidder stadigvæk ikke fast. Men en god regel er at du altid skal være det mest spændende og sjove. Så når I går ud, sørg for at have en bold eller noget med. Og så smid alle hæmninger og gå ros-amok og lav sprællemænd, når hunden giver dig opmærksomhed. Jo mere latterlig du føler dig, jo sjovere synes hunden du er :lol:

 

Har allerede så sent som i dag prøvet det med at sige "kalkun" lyde og vifte med armene, og det tog ikke lang tid før han kom løbene :) der er ikke nogen mere fantastisk følelse end at se folks tip virker :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen og tillykke med vildbassen :vinken:

Hold ud og vær tålmodig..... Hvalpe tiden kan være noget af en anstrengelse, for slet ikke at at nævne teenage perioden.:slem: Men man får ti fold igen af det man investere af respekt, tålmodighed og kærlighed og det kommer fra en der blev gennemtygget af en hvalpe hajmund for et par måneder siden. Det skal nok gå. Du er allerede ved at lære at te dig som en jubel idiot for an andre :5up: Så indkaldet skal nok komme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen og tillykke med vildbassen :vinken:

Hold ud og vær tålmodig..... Hvalpe tiden kan være noget af en anstrengelse, for slet ikke at at nævne teenage perioden.:slem: Men man får ti fold igen af det man investere af respekt, tålmodighed og kærlighed og det kommer fra en der blev gennemtygget af en hvalpe hajmund for et par måneder siden. Det skal nok gå. Du er allerede ved at lære at te dig som en jubel idiot for an andre :5up: Så indkaldet skal nok komme.

 

Helt enig, hvalpeperioden kan være en prøvelse, men nøj hvor jeg mangler den ;-) og ja bare vent til hans hormoner går igang hehe.. men det er bare at nyde det selvom de syle spidse tænder kommer frem, det går alt for hurtigt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...