Hop til indhold

På plads tæppetisser...


Agnete87
 Share

Recommended Posts

Ja jeg er kommet til det stadie i Sagas ikke trænings program (vi har ikke noget:mrgreen:), at jeg gerne vil have gang i noget plads og fri ved fod. Pladsen er jo den første jeg vil have i skabet, og har en ide om hvordan jeg får hende på den. Men fri ved foden er jeg mere usikker på, hvordan faen får jeg lige det til at køre bedst muligt når min hund kun går mig til anklerne:vedikke:

 

Hvordan har i andre med småhunde grebet det an??...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt lokning til begge:mrgreen:

 

Skulle jeg starte i dag, ville jeg med en ældre hund, stadig bruge lokning til at få den i position, og så sætte kommando på. Bruger du klikker? Eller kunne du overveje at gøre det?

 

Den gode plads, hvor hundens skulder er ud for dit venstre knæ, er perfekt når hunden sidder i position og kigger på føreren.

 

Fri ved fod startes som lineføring. Jeg foretrækker at belønningen kommer fra min mund, da det (i teorien) giver en flot fvf hvor hunden kigger på sin fører.

 

Hvis du har tålmodighed, ville jeg starte op med klikker, hvor godbidden kommer fra din mund. Sideløbende kan plads indlæres med lokning (eller med klikker). Når pladspositionen er nogenlunde sikker, er den udgangspunkt for LF/FVF, hvor der i starten klikkes og belønnes ofte (hvert/ hver 3./5. skridt). Husk at variere hvor længe der skal arbejdes for belønning. Og husk at sige "fri" når hunden ikke længere skal holde positionen.

 

For nu at sige det som det er, synes jeg at LF/FVF er nogle øvelser der er pissesvære at indlære. Specielt hvis man har kvajet sig i første forsøg. Så hav tålmodighed!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt lokning til begge:mrgreen:

 

Skulle jeg starte i dag, ville jeg med en ældre hund, stadig bruge lokning til at få den i position, og så sætte kommando på. Bruger du klikker? Eller kunne du overveje at gøre det?

 

Den gode plads, hvor hundens skulder er ud for dit venstre knæ, er perfekt når hunden sidder i position og kigger på føreren.

 

Fri ved fod startes som lineføring. Jeg foretrækker at belønningen kommer fra min mund, da det (i teorien) giver en flot fvf hvor hunden kigger på sin fører.

 

Hvis du har tålmodighed, ville jeg starte op med klikker, hvor godbidden kommer fra din mund. Sideløbende kan plads indlæres med lokning (eller med klikker). Når pladspositionen er nogenlunde sikker, er den udgangspunkt for LF/FVF, hvor der i starten klikkes og belønnes ofte (hvert/ hver 3./5. skridt). Husk at variere hvor længe der skal arbejdes for belønning. Og husk at sige "fri" når hunden ikke længere skal holde positionen.

 

For nu at sige det som det er, synes jeg at LF/FVF er nogle øvelser der er pissesvære at indlære. Specielt hvis man har kvajet sig i første forsøg. Så hav tålmodighed!!!

Klikker overvejer jeg stærkt, da hun tilbyder sig som en gal når vi indøver nye sjove øvelser. Så der kommer et hav af de gamle øvelser i det nye hvis hun er usikker på hvad hun nu skal. Og ja jeg er lidt mere forsigtig med disse øvelser når vi skal igang, for det er noget værre møg at rette op på hvis man laver lort i det. Godbidder bruger vi heldigvis sjældent da hun er mere glad for at få ros, og hurtigt går død i selv de lækreste godbidder, skal dog prøve de der lickrolls eller hvad de hedder på hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Del 1 er her:

 

Det er indlæring af pladsposition.

 

Jeg ved godt at rigtig mange ynder at lære deres hund at svinge ind på plads (altså ligesom hvis de laver elefantøvelsen), men jeg er ikke selv fan. Jeg synes for let det giver skævsidninger i det lange løb. Så jeg lærer mine hunde at gå rundt og sætte sig, når de står i korrekt position. Det er jo lidt smag og behag, men fordi stort set al den træning jeg laver har pladsposition som et meget vigtigt element, så går jeg meget op i at den er korrekt fra starten. Og jeg har minimale problemer med skævsidninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg klapper i mine små fede babyhænder over denne tråd og video lige nu!! Vi har en elendig plads :oops: og vores individuelle lektie til næste lydighed er plads.....så jeg har suget den til mig :banan:

 

Man får det man belønner :blink:

Er faktisk lige igang med indlæring af plads på højreside med begge mine - totalt sjovt at indlære det på ny! Svært - men sjovt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man får det man belønner :blink:

Er faktisk lige igang med indlæring af plads på højreside med begge mine - totalt sjovt at indlære det på ny! Svært - men sjovt!

 

I knooooooooow.......vi er nye i det her, er det ikke en undskyldning...!?!? :engel:

 

Overvejer faktisk om man skal starte på højre side for ligesom at øve lidt, og så tage venstre efterfølgende!?!? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

I knooooooooow.......vi er nye i det her, er det ikke en undskyldning...!?!? :engel:

 

Overvejer faktisk om man skal starte på højre side for ligesom at øve lidt, og så tage venstre efterfølgende!?!? :hmm:

 

Det er ligegyldigt - bare du får præcist det du gerne vil have. Altså en lige plads i korrekt position ud for førerens venstre ben. Og SÅ skal der fodres :-D

Har udvidet indlæringen denne gang (fordi de begge er voksne og dygtige til "at lære"), så jeg både træner ind på position og så gang samtidig. Gang har jeg så fundet ud af at træne rundt om min bil. Så jeg tager hunden ind i positionen og så gør jeg rundt om bilen og belønner - altså så hunden er mellem mig og bilen. Så får jeg en masse forærende og skal ikke rette så meget. Jeg belønner primært på udvendige side af hunden. Fører hånden ind over nakken og lader hunden vende hovedet ud og tage godbidden. På den måde får jeg styr på rumpen, der så gerne vil svinge ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ligegyldigt - bare du får præcist det du gerne vil have. Altså en lige plads i korrekt position ud for førerens venstre ben. Og SÅ skal der fodres :-D

Har udvidet indlæringen denne gang (fordi de begge er voksne og dygtige til "at lære"), så jeg både træner ind på position og så gang samtidig. Gang har jeg så fundet ud af at træne rundt om min bil. Så jeg tager hunden ind i positionen og så gør jeg rundt om bilen og belønner - altså så hunden er mellem mig og bilen. Så får jeg en masse forærende og skal ikke rette så meget. Jeg belønner primært på udvendige side af hunden. Fører hånden ind over nakken og lader hunden vende hovedet ud og tage godbidden. På den måde får jeg styr på rumpen, der så gerne vil svinge ud.

 

Har også fået anbefalet den med at træne op af noget, så gør det ved væggene herhjemme...:mrgreen: Tror bare vi skal være mere konsekvente....:engel: Det er jo ikke Ludwig der er problemet....:stupid:

 

Men hvor er de søde, Spot & Karla :lun:

Og tak for ekstra tips :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også fået anbefalet den med at træne op af noget, så gør det ved væggene herhjemme...:mrgreen: Tror bare vi skal være mere konsekvente....:engel: Det er jo ikke Ludwig der er problemet....:stupid:

 

Men hvor er de søde, Spot & Karla :lun:

Og tak for ekstra tips :klap:

 

Jeg kan faktisk bedst lide at træne op af noget der er lavt. Eks. komposthegn eller kegler. Så synes jeg overgangen til ikke at have noget at støtte sig op af bliver lettere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan faktisk bedst lide at træne op af noget der er lavt. Eks. komposthegn eller kegler. Så synes jeg overgangen til ikke at have noget at støtte sig op af bliver lettere.

 

Så må vi ud og finde nogle mindre hegn og noget :mrgreen:

 

Vi ER og bliver de meget mærkelige mennesker med hund her i området der får hunden til at løbe rundt om ting, kaster dens mad ud på jorden og fiser rundt med en dims der kan sige klik.... :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må vi ud og finde nogle mindre hegn og noget :mrgreen:

 

Vi ER og bliver de meget mærkelige mennesker med hund her i området der får hunden til at løbe rundt om ting, kaster dens mad ud på jorden og fiser rundt med en dims der kan sige klik.... :banan:

 

Mærkeligt er godt - folk i området tror med garanti jeg er helt fra forstanden :-D

Siri..... hvorfor har du bare tæer?

 

 

 

Da jeg holdt op med at undre mig kunne jeg koncentrere mig om videoen formål - skide godt forklaret, TAK! :mrgreen:

 

Man kan ikke træne en god fri ved fod eller pladsposition med sko. Så hjem og smid dem nu - og så i gang med træningen!

 

Ej, det er mest fordi jeg har jokket Carla så mange gange over tæerne, at jeg for at skåne hende ofte går i bare tæer :oops: Stakkels Carla - små søde poter under Siris store støvler!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MarianneLH
Jeg har brugt lokning til begge:mrgreen:

 

Skulle jeg starte i dag, ville jeg med en ældre hund, stadig bruge lokning til at få den i position, og så sætte kommando på. Bruger du klikker? Eller kunne du overveje at gøre det?

 

Den gode plads, hvor hundens skulder er ud for dit venstre knæ, er perfekt når hunden sidder i position og kigger på føreren.

 

Fri ved fod startes som lineføring. Jeg foretrækker at belønningen kommer fra min mund, da det (i teorien) giver en flot fvf hvor hunden kigger på sin fører.

 

Hvis du har tålmodighed, ville jeg starte op med klikker, hvor godbidden kommer fra din mund. Sideløbende kan plads indlæres med lokning (eller med klikker). Når pladspositionen er nogenlunde sikker, er den udgangspunkt for LF/FVF, hvor der i starten klikkes og belønnes ofte (hvert/ hver 3./5. skridt). Husk at variere hvor længe der skal arbejdes for belønning. Og husk at sige "fri" når hunden ikke længere skal holde positionen.

 

For nu at sige det som det er, synes jeg at LF/FVF er nogle øvelser der er pissesvære at indlære. Specielt hvis man har kvajet sig i første forsøg. Så hav tålmodighed!!!

 

Må jeg godt spørger hvad LF/FVF betyder. Jeg er nemlig helt grøn i alt det her. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

hehe men i dit tilfælde der ville jeg jo nok beholde skoene på for en sikkerhedsskyld, hvis nu DU sku blive trådt over tæerne :mrgreen::blink:

 

Sikkerhedssko er et udmærket valg kan jeg hilse og sige ;-)

Jeg tænker osse om jeg skal invistere i et par stylter så jeg kan få mit hoved i en mere naturlig afstand fra hunden, når nu man kan gå oppe indlæringen ved at gå på knæ når hunden er lille?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...