Hop til indhold

Gode historier om 'alene hjemme':) hvalp


Garfield
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Ja som helt ny herinde har man jo brug for alle de gode råd man kan få😀

 

Jeg oprettede godt nok også en tråd igår, men har lige brug for at spørge lidt mere. Håber ikke i er trætte af det.

 

Jeg skal jo have en hundehvalp i slut okt, og jeg har læst en masse historier herinde om, at 'alene hjemme' træningen kan være rigtig svær. Der er rigtig mange gode indlæg omkring det, men kunne godt tænke mig at høre de gode oplevelser med det og hvordan i gjorde.😁

 

Så jeg laver lige en række spørgsmål, og så kan i jo kopiere den over og svare ud fra den, hvis det er nemmere.

 

Hunderace:

 

Hvor gl var den da jeg fik den?

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker?

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene?

 

Hvor mange timer er den alene?

 

Og jeg ved godt det er meget individuelt hvordan det går og det afhænger af race osv.:) jeg vil bare gerne høre fra jer som har opnået succes med det i har gjort😊

 

På forhånd tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine er små blandinger af dansk svensk gårdhund. Den første er meget stærkt knyttet til mig og havde det ikke nemt med at være alene. Vi gik langsomt frem, men fik først success da vi prøvede at lukke hende inde i køkkenet med babygitter for døren, så hun kunne kigge ud, men ikke havde hele huset til rådighed.

 

det gjorde, at vi blev nødt til at have halvdagsdagpleje til hende i starten. Dvs. At hun var alene fra ca 9-11 og så hentede min svigerfar hende og tog hende med ned påsit kontor (han var havnefoged)... Han hentede hende så bare senere og senere, indtil hun en dag ikke blev hentet, men vi kom hjem istedet ;-)

ved Karla har det nok taget et par måneder, men dette skyldes nok primært, at vi kom galt afsted til at starte med, pga. For meget plads - dets tressede hende...

 

nummer 2 var alene hjemme en fuld arbejdsdag da min ferie var ovre, dvs. 4 uger efter hjemkomst. Hun var jo ikke helt alene, for den anden var der jo også. Med hende gik jeg knap så langsomt frem, for hun er en meget mere selvstændig hund ig har fra dag1 kunnet finde på at sove i et andet rum end det jeg lige var i...

Link til indlæg
Del på andre sites

Begge mine er små blandinger af dansk svensk gårdhund. Den første er meget stærkt knyttet til mig og havde det ikke nemt med at være alene. Vi gik langsomt frem, men fik først success da vi prøvede at lukke hende inde i køkkenet med babygitter for døren, så hun kunne kigge ud, men ikke havde hele huset til rådighed.

 

det gjorde, at vi blev nødt til at have halvdagsdagpleje til hende i starten. Dvs. At hun var alene fra ca 9-11 og så hentede min svigerfar hende og tog hende med ned påsit kontor (han var havnefoged)... Han hentede hende så bare senere og senere, indtil hun en dag ikke blev hentet, men vi kom hjem istedet ;-)

ved Karla har det nok taget et par måneder, men dette skyldes nok primært, at vi kom galt afsted til at starte med, pga. For meget plads - dets tressede hende...

 

nummer 2 var alene hjemme en fuld arbejdsdag da min ferie var ovre, dvs. 4 uger efter hjemkomst. Hun var jo ikke helt alene, for den anden var der jo også. Med hende gik jeg knap så langsomt frem, for hun er en meget mere selvstændig hund ig har fra dag1 kunnet finde på at sove i et andet rum end det jeg lige var i...

 

 

tak fordi du ville dele din historie. Ja, det nok meget godt at de har haft hinanden og på den måde ikke følt sig helt alene. :) Derfor håber jeg også at min kat kan gøre en lille forskel på hvalpen. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunderace: Golden Retriever

 

Hvor gl var den da jeg fik den? 8 uger

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker? Brugte adskillelse bag børnegitter når han var træt og døsig. Åbnede og lukkede lågen mens jeg talte til 3, så 6, så 9, så 12 osv. Gik væk i 3, 6, 9, 12 sek. osv. Da han var sikker i det kom han bag gitter når han var vågen. Her fik han et tyggeben el. andet godt at beskæftige sig med.

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene? Hmmm, var han i grunden fra begyndelsen.

 

Hvor mange timer er den alene? Fra 6.30 - 12.00 og så igen fra 14.00 - 16.15

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunderace: Golden Retriever

 

Hvor gl var den da jeg fik den? 8 uger

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker? Brugte adskillelse bag børnegitter når han var træt og døsig. Åbnede og lukkede lågen mens jeg talte til 3, så 6, så 9, så 12 osv. Gik væk i 3, 6, 9, 12 sek. osv. Da han var sikker i det kom han bag gitter når han var vågen. Her fik han et tyggeben el. andet godt at beskæftige sig med.

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene? Hmmm, var han i grunden fra begyndelsen.

 

Hvor mange timer er den alene? Fra 6.30 - 12.00 og så igen fra 14.00 - 16.15

Dejligt at høre det kan gå nogenlunde glidende. :) Hvordan har du kunne være sikker i at han ikke peb når du gik? Har du filmet eller..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle. Ja som helt ny herinde har man jo brug for alle de gode råd man kan få

 

Jeg oprettede godt nok også en tråd igår, men har lige brug for at spørge lidt mere. Håber ikke i er trætte af det.

 

Jeg skal jo have en hundehvalp i slut okt, og jeg har læst en masse historier herinde om, at 'alene hjemme' træningen kan være rigtig svær. Der er rigtig mange gode indlæg omkring det, men kunne godt tænke mig at høre de gode oplevelser med det og hvordan i gjorde.

 

Så jeg laver lige en række spørgsmål, og så kan i jo kopiere den over og svare ud fra den, hvis det er nemmere.

 

Hunderace:

 

Hvor gl var den da jeg fik den?

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker?

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene?

 

Hvor mange timer er den alene?

 

Og jeg ved godt det er meget individuelt hvordan det går og det afhænger af race osv.:) jeg vil bare gerne høre fra jer som har opnået succes med det i har gjort

 

På forhånd tak

 

Ninja

 

Hvor gl var den da jeg fik den?

8 uger

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker?

Langsom tilvænning, minutter af gangen. Hun startede med at være i køkkenet, men som hun blev større kedede hun sig, og da vi åbnede op til resten af lejligheden forsvandt hendes 'bøllestreger' som dug for solen, og hun slumrede inde i vores seng når hun var alene.

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene?

100% tryg ca. 3-4 mdr. Hun kunne dog først holde sig efter 5-6 mdr.

 

Hvor mange timer er den alene?

3-4 timer de fleste hverdage. 2 dage hver anden uge 8 timer.

 

 

Mollie

Hvor gl var den da jeg fik den?

Lidt over 1 år.

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker?

Viiiirkelig langsom tilvænning, første step var at gå ud af hoveddøren, lukke den, åbne den igen og komme ind. Men hun havde også en historie bag sig og vi vidste at alene-hjemme kunne gå hen og blive en sej omgang.

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene?

Mollie var lidt speciel, for der var også noget renlighed ind over, men 8 mdr. for 8 timer.

Hvor mange timer er den alene?

Samme som med Ninja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Hunderace: 1. hund: dalmatiner - følgende hunde: beagle

 

Hvor gl var den da jeg fik den? Dalmatiner 8 uger 1. beagle 2½ år de to næste beagler: 8 uger

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker? Jeg har brugt samme fremgangs måde med alle mine hunde: De første uger er brugt til at skabe tryghed - lære hunden at kende - hunden lærer dig/familien at kende og den almindelige hverdag. Der er ikke øvet alene hjemme - vi er gået når vi skulle - skal lige sige at jeg er hjemmegående, men jeg har været ude af huset hver dag i forskellige sammenhænge.

Ingen af mine hunde har på noget tidspunkt haft problemer med at blive "efterladt" - alt er gået stille og roligt på det område.

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene? - Fra dag 1

 

Hvor mange timer er den alene? - det er forskelligt mellem 2-4 timer - efter dette tidsrum vil der være nogen i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

da jeg fik Ollie var han 3½ mdr - men jeg havde jo iforvejen Tot - så han var ikke helt alene , de havde ( og har ) begrænset plads - entre + køkken & bad, og de startede med at være alene 15 - 20 min hvor jeg lyttede efter dem , bla fra de øvrige etager + vores gård. Hvis jeg ved at de kun skal være alene i kort tid begrænser jeg ikke pladsen - hvis jeg feks kun skal handle eller vaske lidt i kælderen spærrer jeg ikke af - så har de hele lejligheden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle. Ja som helt ny herinde har man jo brug for alle de gode råd man kan få

 

Jeg oprettede godt nok også en tråd igår, men har lige brug for at spørge lidt mere. Håber ikke i er trætte af det.

 

Jeg skal jo have en hundehvalp i slut okt, og jeg har læst en masse historier herinde om, at 'alene hjemme' træningen kan være rigtig svær. Der er rigtig mange gode indlæg omkring det, men kunne godt tænke mig at høre de gode oplevelser med det og hvordan i gjorde.

 

Så jeg laver lige en række spørgsmål, og så kan i jo kopiere den over og svare ud fra den, hvis det er nemmere.

 

Hunderace:

 

Hvor gl var den da jeg fik den?

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker?

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene?

 

Hvor mange timer er den alene?

 

Og jeg ved godt det er meget individuelt hvordan det går og det afhænger af race osv.:) jeg vil bare gerne høre fra jer som har opnået succes med det i har gjort

 

På forhånd tak

 

Tjah, Cassi må have haft det meget hårdt:vedikke:

Fik hende da hun var otte uger, på tredje dagen skulle jeg på arbejde. Hun blev lukket ude i bryggerset, hvor hun havde en kurv og lidt andre ting og der blev smidt en håndfuld godbidder. Jeg tog afsted omkring klokken halv syv og omkring middag kom min far forbi og luftede hende.

 

hun havde ingen problemer med at være alene hjemme, tilgengæld blev hun godt 8 måneder før hun var renlig(bryggerset blev nærmest et indendørs toilet for hende og længe ville hun slet ikke skide udenfor).

 

Hun har aldrig bidt noget i stykker og naboerne har intet hørt til hende(bor i rækkehus).

 

I dag har hun hele huset, men tror hun ligger i sengen og sover når hun er alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Race

schæferhund

 

Hvor gl var den da jeg fik den?

8 uger og en dag :)

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker?

når hvalpen alligevel var gået til ro, som den gør 30 gange i døgnet, så gik jeg ud af døren, enten for at tømme postkassen, hente noget i stalden eller andet jeg lige kunne finde på at gå efter i 1-5 min. Og når jeg kom ind igen fortsat jeg som intet var hent det jeg havde gang i.

Lige som jeg gik på toilet alene mv.

efter et par uger kunne jeg gå i stalden og fodre kaninerne, køre til købmanden mv.

han fik en godbid serveret og så gik jeg ellers som intet er sket ud af døren.

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene?

Han sov altid når jeg kom ind igen eller tumlede rundt alene. Og selv om han var glad når vi kom, så var han ikke piv piv..

 

Hvor mange timer er den alene?

I dag er han alene ca 9-10 timer i dagstimerne, så der også fart over feltet når vi kommer hjem!

Jeg gik hjemme da han var hvalp, da han var ca 4 mdr var jeg på kursus 4 dage i ugen, ca 5 timer om dagen, så det var passende optræning i tid, da han var 6-7 måneder fik jeg et fast job, og så har han været alene mellem 8-10 timer hver dag.

 

da han var yngre havde han gang og køkken, da han stjal ting i stuen og kom til at tykke lidt i, så det sørgede vi bare for ikke var en mulighed. I dag gør han ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunderace: Australian Shepherd

 

Hvor gl var den da jeg fik den? 8 uger

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker?

Havde ferie i 3 1/2 uge efter vi hentede ham. Startede efter en lille uges tid med at gå ud med skraldespanden og lign. Og herefter stille og rolig optrappe tiden. I starten sad jeg ude i opgangen (havde låst døren som om jeg gik rigtig). Efter de 3 1/2 uge, havde vi 1 eller 2 uger hvor han var alene hjemme en 5-6 timer om dagen, og nu er han så almindeligvis alene fra 7-8 timer.

 

Ludwig var i starten i gang og badeværelse indtil han var renlig, og det var han en 6 mdr. gammel. Så åbnede vi til soveværelset også! BIG MISTAKE! Fra soveværelset kan han se ud og ned på en græsplæne hvor en del hunde, inkl. ham selv, ofte leger. Vi tænkte at det gav ham lidt "underholdning", men det stressede ham mere end godt var...så nu er han retur i gang og badeværelse og det er klart vejen frem. Så slapper han af.

 

Han får lidt Bach Rescue-dråber i vandet om morgenen (hvilket vi faktisk nok ikke behøver, men som vi startede på da han røg retur i gang og soveværelse....) og så en frossen Kong.

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene? Bum bum, egentlig syntes vi det gik ok stærkt, men så tilstod overboen at de en gang i mellem hørte ham :oops: men da han var en 6 mdr, sagde han ikke noget mere. og nu sover han vidst det meste af tiden og laver ingen ballade. Og ingen af naboerne hører ham.

 

Hvor mange timer er den alene? normalt en 7-8 timer om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunderace: Australian Shepherd

 

Hvor gl var den da jeg fik den? 8 uger

 

Hvordan øvede/øver jeg 'alene hjemme' træning som virkede/virker?

Havde ferie i 3 1/2 uge efter vi hentede ham. Startede efter en lille uges tid med at gå ud med skraldespanden og lign. Og herefter stille og rolig optrappe tiden. I starten sad jeg ude i opgangen (havde låst døren som om jeg gik rigtig). Efter de 3 1/2 uge, havde vi 1 eller 2 uger hvor han var alene hjemme en 5-6 timer om dagen, og nu er han så almindeligvis alene fra 7-8 timer.

 

Ludwig var i starten i gang og badeværelse indtil han var renlig, og det var han en 6 mdr. gammel. Så åbnede vi til soveværelset også! BIG MISTAKE! Fra soveværelset kan han se ud og ned på en græsplæne hvor en del hunde, inkl. ham selv, ofte leger. Vi tænkte at det gav ham lidt "underholdning", men det stressede ham mere end godt var...så nu er han retur i gang og badeværelse og det er klart vejen frem. Så slapper han af.

 

Han får lidt Bach Rescue-dråber i vandet om morgenen (hvilket vi faktisk nok ikke behøver, men som vi startede på da han røg retur i gang og soveværelse....) og så en frossen Kong.

 

Hvor længe tog den før den følte sig tryg med at være alene? Bum bum, egentlig syntes vi det gik ok stærkt, men så tilstod overboen at de en gang i mellem hørte ham :oops: men da han var en 6 mdr, sagde han ikke noget mere. og nu sover han vidst det meste af tiden og laver ingen ballade. Og ingen af naboerne hører ham.

 

Hvor mange timer er den alene? normalt en 7-8 timer om dagen.

 

Når du har smidt din kong i fryseren, hvad har du så fyldt i den:) og hvad kan du ellers anbefale at bruge? Jeg har nemlig lige været ude at investere i en:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du har smidt din kong i fryseren, hvad har du så fyldt i den:) og hvad kan du ellers anbefale at bruge? Jeg har nemlig lige været ude at investere i en:)

 

Altså den kommer først i fryseren når der er fyld i....:genert::oops:

HVis det var til mig, så er det lidt forskelligt. Men jeg plejer at opbløde en del af Ludwig almindelige tørfoder, og så blande det med noget rest kød, leverpostej, eller lignende og så A38.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså den kommer først i fryseren når der er fyld i....:genert::oops:

HVis det var til mig, så er det lidt forskelligt. Men jeg plejer at opbløde en del af Ludwig almindelige tørfoder, og så blande det med noget rest kød, leverpostej, eller lignende og så A38.

 

Ja ja, det var også det jeg tænkte, ellers er der jo ingen grund til det. :) Ok. Ja det synes de sikkert er super lækkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...