Hop til indhold

stue træning TIPS


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Smid lige alle jeres gode råd til stue træning.

Nu går vi jo ind i en årstid hvor vejret ikke indbyder til vi kravler på græsset og træner og så er det rart nok at have lidt at lave inde i stuen på de mørke og våde dage :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Med retrievere ligger det lige for at lave noget godt næsearbejde.

 

Du kan for eksempel øve færtidentifikation, hvor de skal identificere f.eks. et krydderi, en kaffe eller te sort, frugt, grønt eller andet, det kan der gå meget tid med og det kan gøres gradvist meget svært og dermed krævende ved at hundene, når de er blevet dygtige til at identificere det synlige emne, først skal finde det i boligen og herefter rapportere til dig.

 

Du kan også gemme et stykke legetøj et sted i huset imens hunden "tæller til 100" i et andet rum, hvorefter den skal finde legetøjet eller hvad det er du gemmer. Kan gøres meget svært ved at genstanden der gennem bliver gradvist mindre - eller at du går fra flere genstande til kun en over et større område.

 

Hvis du fodrer med tørfoder, kan du træne et måltid væk ved for sjov øvelser, som giver en kugle som belønning eller foderet kan gemmet i små bitte beholdere som skal findes og afleveres. På den måde kan et måltid give aktivering/træning til lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her til vinter står den for os på "plads" både bagom og ved hun svinger ind uanset hvor jeg bevæger mig hen ( har tænkt mig at bruge bajlen til den sidste )

Så er der bakkeøvelsen der skal gøres lige så hun ikke bakker i buer og skal indlæres både foran og ved siden af mig.

Apportbukken skal hun lære at tage ( kræet er ikke vild med at tage den i munden )

I sit og dæk skal hun lære at blive liggende indtil jeg er helt henne ved hende ( hun rejser sig når jeg er 2-3 skridt fra hende.)

Sit dæk og stå fra gang.

Rulle skal indlære den er genial til opvarmning men kræver jo at hunden ved hvad jeg vil have hende til.

Stå skal indlæres ordentligt hun er så småt begyndt at forstå hvad jeg mener.

 

Det er sådan ca hvad der er planlagt, alt sammen noget jeg skal bruge i forbindelse med træningen.

 

Af sjove ting har vi thesøgning, hente sutsko, rydde op (hundenes legetøj), finde godbidder under urtepotter, buk, div aktivitet legetøj hvor hun skal bruge både snude og poter,Ryst sig skal der kommando på, hente tabt vasketøj, snore og halsbånd, er vejret til det vil vi også så små begynde på lidt frit søg udendørs. Og ellers er det frem med klikkeren og se hvilken adfærd hun tilbyder der kan arbejdes videre på .

Også skal hun lære ikke at reagere på at naboens hunde står og gøér som åndsvage nede på gaden.

og alene hjemme uden vores anden hund, da den gamle er ved at bliv e rigtigt gammel og vi desværre ikke ved hvorlænge vi har hende endnu, hellere være på forkant og vare sikker på den lille bandit kan være helt alene, hun lærte det da hun var helt bette, men at holde det vedlige har jeg desværre ikke været god til.

 

Men det er sådan ca planerne for den våde kolde tid vi går i møde

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad laver du når det ikke er vinter? Altså for mig og det jeg laver med mine hunde, der er der et ton af småting, der kan trænes i stuen. Her er den foreløbige liste:

 

Bak rundt om fører

Bedre verbale kommandoer

Balancetræning på bold

Stationære øvelser med forstyrrelser (sit, dæk, stå)

Stillingsskifte

Stå foran fører med snuden væk fra fører

Højre plads

Højre fri ved fod

 

Og meget meget mere

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...