Hop til indhold

Hjertesyg hund

Gæst Chaie02
 Share

Recommended Posts

Hejsa Alle,

Jeg har en Chihuahua på lidt over 8 år, Bertil hedder han.

Jeg havde i en små 14 dage oplevet ham lidt mere træt end normalt, men ikke mere end jeg synes han plejede være efter vores gåture og leg med min datter. Her sidste fredag skulle han til hundefrisøren og have klippet negle, og jeg synes han "rallede" en smule, når han trak vejret. Men tit kan det også bare være af, at snuse fra gåturen. Han er helt tosset med at gå, som de fleste andre hunde, men da vi skulle til hundefrisør var han godt nok noget dvask. Han stoppede også op flere gange på turen.

En time efter var vi hjemme igen, og nu synes jeg godt nok han trak vejret underligt. Skyndte mig bestille en akut tid hos dyrlægen, og fra hvad jeg troede "blot" var en influenza udviklede sig til vand i lungerne :( Jeg var grædefærdig :( Min lille Bertil har det en del andre hunde døjer med, nemlig endokardiose ( tror jeg nok det hedder, det er hjerteklapperne) Han har udviklet for stort hjerte, og derfor var vandet kommet i kroppen. Jeg havde det virkelig SÅ dårligt, at jeg ikke havde set tegnene. Men dyrlægen forsikrede mig om, at vand i lungerne er noget der kan opstå i løbet af få timer, pyha. Dårligt hjerte er noget der kommer over tid.

Lille B er nu sat på hjertemedicin og vanddrivende. Han får ½ tablet af vetmedicin om dagen, og 1 furix vanddrivende pr dag. Han blev desuden sat i ilttelt hos dyrlægen, og fik taget billeder af hjerte og lunger.

Han har bare virket som han plejede op til, og på så få timer, altså fra morgen til middag udviklede det sig så groft :( Det er vel en slags hjertesvigt der er igang, når hunden først udvikler vand i lunger/krop.

Vi har været grædefærdige hele denne uge. Er ved blive helt tosset, man tjekker jo ham hele tiden. Her de sidste par dage er han virkelig blevet den Bertil vi havde før. Han virker frisk, glad, leger, spiser og alt det der hører til en kvik hund.

Jeg læste på nettet, at hunde der får konstateret denne hjertelidelse og for stort hjerte ikke har længe igen - gennemsnit max 9 måneder. Det er slet ikke til holde ud til at tænke på :( Dyrlægen har sagt til mig, at jeg ikke skal være så nervøs, for han ser flere og flere hunde der bliver ældre end 2 år efter konstatering af hjertesygdom. Behandlingen for disse hunde idag er rigtig gode.

Jeg er sådan ret sur. For det er ½ år siden Bertil fik en tandrensning hos en anden dyrlæge, og her fik jeg intet at vide om for stort hjerte/dårligt hjerte. Bertil var utroligt længe om komme sig efter den narkose, og havde blod i afføring osv. Men dyrlægen sagde der intet var galt med ham. Jeg har mine tvivl, for det er vildt nok at min lille B på under et halvt år kunne udvikle SÅ stort hjerte, han må også have haft det dengang :( Det er nu en anden dyrlæge jeg har nu, føler den dyrlæge jeg har nu er bedre.

Er der andre herinde der har en hjertesyg hund på samme behandling som Bertil? Det ser heldigvis ud som om Bertil reagerer virkelig positivt på behandlingen. Hvordan havde jeres hunde det? Kunne den leve med det dårlige hjerte længere tid?

Han skal forresten til kontrol idag, og jeg er virkelig nervøs for det. Håber virkelig på det bedste. Jeg undrer mig bare over, at når jeg læser om hjertesygehunde, så har den været træt længe, lagt sig ned under flere gåture, haft svært ved finde ro, hostet - men ingen af disse ting har Bertil haft ( kun trætheden, der op til, også pludselig kom alt det vand )

Tusind tak fordi i læste med. Og glædelig jul til allesammen ( Vi er vist enige om, at den bedste julegave jeg har fået i år er, at min hund er reddet :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke dog en historie:( Jeg kan desværre ikke være behjælpelig med positive erfaringer. Min gamle hund fik konstateret for stort hjerte i februar, og 2 mdr. senere blev han aflivet. Men Malde var gammel (schæfer 11 år), og det viste sig at han havde lungekræft. Så historierne er ikke sammenlignelige - heldigvis!

Så jeg vil bare give jer masser af :x: og håber i får lang tid sammen:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt bidrage med lidt om hjerter. Min dejlige cavalier Charlie var til 7 års undersøgelse og dr dyr mente bestemt han havde en mislyd på hjertet. Der havde intet overhovedet været at bemærke. Enlig mor med 4 hunde, så jeg ringeede til alle jeg kendte og én henviste mig til Landbohøjskole, der dengang var i gang med undersøgelser vedr hjertefejl, der var medfødte. De bad mig om at tage min cavalietæve på 8 år med og begge havde hjertefejl. Man opdager ikke begynde hjertefejl altid i et stetoskop, så ingen grund til at klantre den ene dyrlæge.

Charleys hjerte voksede i starten så meget, at det kunne ses fra måned til måned.

Der blev foretaget blodprøver, røntgen , ultralydsscanning, blodgennemstrømning af hjerte og måske mere. Charly blev 12 og og Lady blev over 14 år.

de fik blodtrykssænkende, digoxin?? og vanddrivende og de vidste ikke hvor syge de var.

Så hvis din vovse reagerer positivt på behandling, kan han leve fint i flere år. held og lykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vi har to hjertesyge cavaliers. Sille er 5 år og det kan høres, men stresstallene fra sidste blodprøve så rigtig fine ud. Molly derimod er 7,5 år og har altid haft noget med hjertet. Det er inden for de sidste par år, at det er blevet meget værre. Hun er nu på 4 forskellige slags hjertemedicin. Hun får cardisure, furix, Prilactone og fortekor vet. To af slagsene har hun fået i et års tid og alle fire slags har hun fået i et halvt år. Vi var til hjertescanning med hende i sommer i Ålborg. Hendes hjerte er alt for stort, det svare til at det skulle passe til en labrador. Der er gevækster på hjerteklappen, som selv jeg kunne se under scanningen :( (Jeg har i flere år taget hendes hendes puls og vejrtrækning, for at holde øje med det og i sommer ændrede det sig fra at være ca. 12 i vejrtrækningsfrekvens og 60 i puls, til at være 20-24 i vejrtræknings frekvens og ca. 100 i puls. Så fik vi en tid til scanning i Ålborg.)

Vi har også fået lavet en stresstest på hendes hjerte og fik også af vide i sommer, at det er nogle meget høje tal, så vi skal nok regne med at vi har hende i maks et års tid :(

Det var en hård besked, men vi har taget den beslutning, at de begge skal have lov til at være hunde, så vi ændre ikke på det vi plejer at lave. Vi går til træning en gang om ugen og i water walker en gang om ugen og går ture som vi plejer. Det eneste vi gør er, at holde øje med hende og lader hende sige fra, når det bliver for meget.

Det gør mig ondt med jeres hund. Nyd ham så længe i har ham og lad være med at pakke ham ind i vat og derved tage livsglæden fra ham. Lad ham selv sige fra og tag den derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Doberne har desværre også tendens til forstørret hjerte. Jeg har ikke selv haft en (7-9-13), men kender til rigtig mange tilfælde gennem vores rescue. De fleste reagerer rigtig godt på medicinen og kan leve i adskillige år, og mange af dem dør af helt urelaterede årsager. Har dog også set et tilfælde hvor det gik stærkt, men den hund var godt oppe i alderen.

Og jeg er enig med tantemaier, bare lad ham være hund, og lad ham passe sit eget tempo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en 2 årig broholmer med aortastenose i sværeste grad og gråzone pulmonalstenose. Vi ved han nok ikke bliver mere end 3-4 år. Føler vi lever ned en tikkende tidsinstillet bombe, vi ved bare ikke hvornår den springer. Humle har pæn hjerterytme og pæn puls, og har haft det hele tiden. Det ændrer bare ikke på, at forsnævringen er i værste grad, og hjertet vil tage skade af den ekstra belastning. Han er i høj risiko for pludselig død pga hjertestop.

Han blev vaccineret og sundhedstjekket i oktober, da var han 15 mdr. Alt var fint - ingen hjertemislyd. I januar 18 mdr gammel, skulle han i narkose pga HD røntgen. Dyrlægen lyttede på ham, blev bleg og stille. Og lyttede og lyttede. Mislyden var den højeste grad. Vi blev sendt akut direkte til hjertescanning, hvor diagnosen faldt. Vores dyrlæge bebrejder sig selv, at han ikke hørte mislyden i oktober. Hjerteeksperten siger, at der nok ikke var en bilyd i oktober, så det har udviklet sig til værste grad på 3 måneder.

Dør han ikke pludseligt af hjertestop, vil han engang udvikle symptomer. Træthed, åndenød, hoste og vand i lungerne - altså hjertesvigt. Og det kan gå stærkt. Kendte en tæve med humles diagnose. Over kort tid mistede hun appetitten, og hostede en smule. En nat eskalerede det, hun kunne ikke få luft, kunne ikke ligge ned for så pressede det. Hold hun hovedet nedad sev det med vand fra lungerne. Hun blev selvfølgelig aflivet straks dyrlægen åbnede. Hun var ganske enkelt ved at drukne pga hjertesvigt. Vand i lungerne dannes meget hurtigt. Man kan tappe, men få timer efter er det dannet igen.

Det ønsker vi ikke humle skal igennem. Vi har aftalt, at hvis han får symptomer og ikke kan følge med flokken, så skal han ikke være her mere.

Vi er også enige om, at han skal være hund med Stort H. Ingen begrænsninger. Vi gør ned ham hvad vi ellers ville have gjort. Træning, udstilling, traveture osv.

Jeg håber han blot en dag falder død om midt i leg eller sover ind. Så han intet mærker og så jeg ikke skal beslutte noget på hans vegne. Det den tæve gik igennem det sidste døgn, skal han ikke igennem.

Humle er kun 2. Han er min "once in a lifetime" hund, min helt særlige dreng. Jeg kommer aldrig over ham! Han er noget ganske særligt. Elsker alle 4 hunde, men Humle er gået under huden på mig.

Endnu har han absolut ingen symptomer. Han er frisk, spiser, løber, leger osv. Har lige haft kennelhoste uden påvirkning af hjerte og lunger. Bilder mig ind at det er gode tegn. Han har fået stød uden hjerterytmeforstyrrelser. Som dyrlægen sagde i sidste uge: måske dør han i morgen - måske griner han os opi fjæset som 8 årig og siger, hvad fanden var I så bekymrede for?

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...
Gæst Chaie02

Tusind tak for alle jeres svar :-) Jeg havde ikke glemt jer, ville blot vente til de fleste havde skrevet på tråden, så jeg kunne suge jeres erfaringer til mig.

Nu er Bertils medicin indkørt. Det var blevet meget bedre med ham til det sidste dyrlæge tjek, og dyrlægen mente vi snart skulle prøve tage ham af det vanddrivende. Imorgen er det den sidste halve han skal have, så jeg er lidt spændt på hvordan det går, ja faktisk er jeg lidt bange for det.

Bertil får cardisure vet 1/4 tablet morgen og aften, samt 1/2 fortecor om morgenen. Heldigvis ingen bivirkninger. Jeg har faktisk fået en mere frisk hund, og kan godt se han har været ret slap de sidste par måneder :-( Nogle dage virker han lidt mut, men heldigvis er der mange flere gode dage. Bertil har tabt sig en del, og det har helt sikkert været vand. Jeg er frygtelig bange for vandet i kroppen vender tilbage. Jeg kender heldigvis alle faresignalerne nu, og kunne bare ringe efter noget mere furix, hvis jeg synes han raller lige lovligt meget.

Jeg har læst en del på nettet omkring alt det her, og fandt ud af nogle racer mere har tendens til denne sygdom end andre. Jeg var også inde på nogle udenlandske sider omkring chihuahua, og finder ud af rigtig rigtig mange faktisk har arvet den.

Jeg håber virkelig der er nogle gode år tilbage i min lille hund. Han virker ihvertfald mere frisk end før det her brød ud. Bare han har et godt hundeliv, så vil jeg ikke forlange mere. Han er jo stjernen i vores liv :-) Dog har jeg afkortet vores gåture, men det ved han ikke :-) bare Han kommer ud og gå den lille tur hver dag, så er han glad og tilfreds.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaie02

Jeg købte forresten sådan noget fiskeolie der hedder cardigaurd hos dyrlægen. Jeg ved ikke om det bare var en pengerøver, men jeg er virkelig villig til gøre alt for styrke ham :-) min lille hund skal også kun have to pumpe slag pr dag af det, så der er til rigtig lang tid i flasken. Dyrlægen sagde noget med, at studier har vist det styrker hjertet. Jeg giver ihvertfald det en chance.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger også Cardiguard olie. Vi kan ikke se en virkning af det, men det kunne klart ses i blodprøverne at det har hjulpet...

Vi har to, der hver dag får 3 pumpeslag hver og der er til ca. 1 mdr. Så der er til lang tid i den du har købt. Husk at den skal opbevares på køl...

Jeg kan ikke forstå at han skal tages af det vanddrivende... men det har dyrlægen sikkert styr på. Vi fik at vide at nu når hun var begyndt at hoste om morgenen, så skal hun fortsætte med at være på det vanddrivende, furix.

Hvor er det dejligt at I kan mærke en stor forskel på ham. Jeg ved ikke om du behøver at forkorte lufteturen... Hjertet skal også holdes igang... Men du finder ud af, hvad der er bedst for ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chaie02

Det er sjovt du skriver det med det vanddrivende, for Bertil klarede ikke en halv dag uden det. Synes klart jeg kunne høre han begyndte ralle. Ringede til dyrlægen og kunne bare komme efter noget mere vanddrivende. Han får 20 mg i døgnet, altså 1/2 pille morgen og 1/2 pille aften. Han blev faktisk ret sløv, så min mistanke om vand i lungerne var styrket. Allerede næste dag klikkede han op og løb rundt og legede. Pyha, fik lige reddet den. Min intuition sagde mig også, at han ikke kunne klare det uden. Det lød for godt til være sandt.

Alt hvad jeg læser om på nettet står der også, at hunden skal have vanddrivende sammen med hjertemedicin. Det sagde ham den anden dyrlæge også til mig, da jeg var ude og hente pillerne. Han kunne slet ikke se nogen grund til tage Bertil af det. Men selvfølgelig skulle dosis jo så langt ned som muligt. Jeg kan bare se Bertil har det bedst på de 20 mg i døgnet.

Lyder rart med det fiskeolie. Jeg fortsætter med det. Også selvom min hund virkelig hader fisk, og jeg har svært ved lokke i det i ham. Nogle råd til en virkelig kræsen hund? Han gider slet ikke spise det på sit tørfoder. Han kan lige til nød og næppe klare det i noget kold kylling og ris.

Bertil har ikke fået taget blodprøve. Han er blevet lyttet på mange gange, og fik taget et røntgen billede. Dyrlægen havde set det mange gange før, så de var ikke i tvivl om diagnosen. Bertil har vist en susen på hjertet, og det er vist kun denne sygdom der lige netop giver den susen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores elsker Cardiguard olien, så vi har ikke noget problem med det. Vi får taget blodprøver hvert halve år, for at sætte tal på hvordan medicinen reagerer på hjertet og for at se hvilken forskel der er fra gang til gang.

Godt han kom på det vanddrivende igen, kunne altså heller ikke forstå at han skulle af det.

Link til indlæg
Del på andre sites