Hop til indhold

Hund som er begyndt at knurre, når selen skal på....hvad gør jeg?


Gæst Snuden
 Share

Recommended Posts

Ja undskyld, men mine grænser de bliver overtrådt hvis en hund skulle finde på at knurre af mig, altså hvis den ikke havde ondt...Jeg har haft flere hunde end de4 fleste herinde, déls fordi jeg er så gammel som jeg er, og dels fordi jeg har trænet og avlet i rigtig mange år...Jeg har kun haft én hund som prøvede at knurrte af mig fordei jegf ville flytte dens kødben og den som lå lige i vejen hvor mine 4 børn legede..Ja nu skal der bruges lugtesalt, fordi, jeg gav hunden eeen på hovedet, det var en af de første cairnterr. i DK...Hun knurrede resten af sit lange liv aldrig mere af mig, men mand og unger de skulle ikke prøve at flytte på hende eller noget andet uden der kom lyd på hende...

Og hun mistede aldrig tilliden til mig af den grund...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja undskyld, men mine grænser de bliver overtrådt hvis en hund skulle finde på at knurre af mig, altså hvis den ikke havde ondt...Jeg har haft flere hunde end de4 fleste herinde, déls fordi jeg er så gammel som jeg er, og dels fordi jeg har trænet og avlet i rigtig mange år...Jeg har kun haft én hund som prøvede at knurrte af mig fordei jegf ville flytte dens kødben og den som lå lige i vejen hvor mine 4 børn legede..Ja nu skal der bruges lugtesalt, fordi, jeg gav hunden eeen på hovedet, det var en af de første cairnterr. i DK...Hun knurrede resten af sit lange liv aldrig mere af mig, men mand og unger de skulle ikke prøve at flytte på hende eller noget andet uden der kom lyd på hende...

Og hun mistede aldrig tilliden til mig af den grund...

Men det ville du vel ikke gøre i dag? Jeg går ud fra, at det er mange år siden du havde den cairn terrier og dengang var det vel en mere udbredt holdning, at hunde absolut ikke måtte knurre. I dag ved man jo godt, at det ikke nødvendigvis behøver betyde, at hunden forsøger at bestemme over nogen og at det er helt normalt at knurre, hvis nogen prøver at tage en andens hunds ben. Så det sætter vel tingene i et lidt andet perspektiv :hmm:
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja undskyld, men mine grænser de bliver overtrådt hvis en hund skulle finde på at knurre af mig, altså hvis den ikke havde ondt...Jeg har haft flere hunde end de4 fleste herinde, déls fordi jeg er så gammel som jeg er, og dels fordi jeg har trænet og avlet i rigtig mange år...Jeg har kun haft én hund som prøvede at knurrte af mig fordei jegf ville flytte dens kødben og den som lå lige i vejen hvor mine 4 børn legede..Ja nu skal der bruges lugtesalt, fordi, jeg gav hunden eeen på hovedet, det var en af de første cairnterr. i DK...Hun knurrede resten af sit lange liv aldrig mere af mig, men mand og unger de skulle ikke prøve at flytte på hende eller noget andet uden der kom lyd på hende...

Og hun mistede aldrig tilliden til mig af den grund...

Nu er der i min verden meget stor forskel på tillid og frygt ;-) og jeg ser helst at mine hunde ikke føler behov for at knurre af mig, fordi de er trygge ved mig - og ikke fordi de er bange for at jeg giver dem én på hovedet! Og nu kan man jo altså ikke måle "hvor god en hundeejer man er" i hvor mange hunde eller hvor mange år man har haft hunde. Det er jo så individuelt - én som har haft hunde de sidste 40 år kan jo være ganske forfærdeligt, og en med sin første hund kan være kanon dygtig. Og det kan være lige omvendt. Det argument kan man altså ikke bruge til noget som helst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er mange år siden, men jeg ville i dag gøre lige det samme...Hunde finder sig heller ikke i at andre bare knurre af dem, hvis de er voksne...Så vælger de, alt efter hvad og hvem om de tager den op og sætter på plads eller lader som ingenting.

Jeg er af den klare opfattelse at man når længst med venlighed og ros...Men har så også den opfattelse, at der bare er nogen ting som jeg ikke vil sige ok til...Og tro mig, det ved mine hvalpe og voksne hunde godt...Så er der sikkerhed og ro i flokken. Så det er en ligelig fordeling af give og tage ..Nogle ting ved mine hunde bedre end jeg ved, og så er det dem, som agere, andre gange er det mig som ved bedst..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er mange år siden, men jeg ville i dag gøre lige det samme...Hunde finder sig heller ikke i at andre bare knurre af dem, hvis de er voksne...Så vælger de, alt efter hvad og hvem om de tager den op og sætter på plads eller lader som ingenting.

Jeg er af den klare opfattelse at man når længst med venlighed og ros...Men har så også den opfattelse, at der bare er nogen ting som jeg ikke vil sige ok til...Og tro mig, det ved mine hvalpe og voksne hunde godt...Så er der sikkerhed og ro i flokken. Så det er en ligelig fordeling af give og tage ..Nogle ting ved mine hunde bedre end jeg ved, og så er det dem, som agere, andre gange er det mig som ved bedst..

Så du mener ikke, at en voksen, velfungerende hund vil respektere, at en anden hund gerne vil beholde sit ben for sig selv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er mange år siden, men jeg ville i dag gøre lige det samme...Hunde finder sig heller ikke i at andre bare knurre af dem, hvis de er voksne...Så vælger de, alt efter hvad og hvem om de tager den op og sætter på plads eller lader som ingenting.

Jeg er af den klare opfattelse at man når længst med venlighed og ros...Men har så også den opfattelse, at der bare er nogen ting som jeg ikke vil sige ok til...Og tro mig, det ved mine hvalpe og voksne hunde godt...Så er der sikkerhed og ro i flokken. Så det er en ligelig fordeling af give og tage ..Nogle ting ved mine hunde bedre end jeg ved, og så er det dem, som agere, andre gange er det mig som ved bedst..

Der kan også sagtens være ro og sikkerhed i flokken uden at man vapper dem én på hovedet!

Vores hunde giver sig altså heller ikke til at slås, blot fordi der bliver knurret - ligger én med et kødben (som jo er situationen hvor hunden knurrede af dig), og den knurre af en der kommer for tæt på - så respektere den anden hund altså advarslen og trækker tilbage.

 

Ja der er jo delte meninger om hundeopdragelse - og i mange tilfælde er det fint at være enige om at være uenige. Men det bliver aldrig nogensinde ok at vappe en hund én på hovedet hvis du spørger mig! Vores ene hund kommer fra en opdrætter som opdragede med en sammenrullet avis og så én på hovedet, hvis der var noget hun mente hundene gjorde forkert - dét satte dybe spor i den stakkels lille hund... :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sitto...Nej men man får med årtierne en ting som kaldes erfaring...En dejlig størrelse i alt her i livet ...Og så lige..Hvis du tror at en cairn bliver bange eller mister tilliden fordi den får én på hovedet, så har du ikke meget erfaring med hunde. Ja det er lige så meget en påstand som dem du kommer med i forhold til mit indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sitto...Nej men man får med årtierne en ting som kaldes erfaring...En dejlig størrelse i alt her i livet ...Og så lige..Hvis du tror at en cairn bliver bange eller mister tilliden fordi den får én på hovedet, så har du ikke meget erfaring med hunde. Ja det er lige så meget en påstand som dem du kommer med i forhold til mit indlæg.

Det er altså ligemeget om den bliver bange eller ej. Man slår bare ikke på dyr :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej man slår ikke dyr...Vi er så enige, men en på hovedet er ikke at slå...

Det er som om mennesker er gået over i den helt modsatte grøft med hensyn til deres hunde...

For 55 år siden var jeg for første gang med min farmor til hundetræning...Og det jeg så her var så rystende at jeg aldrig har glemt det...Og lige så sikker som jeg var den gang på at det var forkert det som foregik, ja det var direkte dyremishandling af værste skuffe, lige så sikker er jeg i dag på at rigtig mange hundeejere må gå af med deres ung hund, simpelthen fordi de ikke får de rigtige redskaber til at opdrage deres hvalp med når de går til hvalpetræning eller motivation...

Så står de pludselig med en unghund som for min race vejer 40 kg. som de slet ikke har styr på..

Når jeg skal hjælpe mine hvalpekøbere så høre jeg igen og igen, at de ikke har kunne bruge den hvalpetræning de har gået til tiul noget, fordi de anvisninger de fik ikke hjalp dem overhovedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja undskyld, men mine grænser de bliver overtrådt hvis en hund skulle finde på at knurre af mig, altså hvis den ikke havde ondt...

Spør du så før eller efter du har pandet hunden en på lampen, om den evt. har ondt et sted?

Hvis du venter til efter er du selvfølgelig sikker på den nok er lidt øm :???:

 

Ja, det er mange år siden, men jeg ville i dag gøre lige det samme...Hunde finder sig heller ikke i at andre bare knurre af dem, hvis de er voksne...Så vælger de, alt efter hvad og hvem om de tager den op og sætter på plads eller lader som ingenting.

Hvis hunde ikke finder sig i at blive knurret ad, hvorfor vælger nogle så at lade som ingenting?

At knurre er en advarsel og et ønske om at være i fred, hvis en hund lærer at den ikke må signalere den slags vælger den måske at gå direkte til udfaldet, så er en knurren da ærligtalt at foretrække.

 

Sitto...Nej men man får med årtierne en ting som kaldes erfaring...En dejlig størrelse i alt her i livet ...Og så lige..Hvis du tror at en cairn bliver bange eller mister tilliden fordi den får én på hovedet, så har du ikke meget erfaring med hunde. Ja det er lige så meget en påstand som dem du kommer med i forhold til mit indlæg.

Erfaring er rigtig meget værd, men det er viljen til at udvikle sig osse. Jeg kender mange hundemennesker med 30 års erfaring som tolker deres hundes signaler lisså forkert idag som for 30 år siden. Deres 30 år med hunde har ikke udviklet dem det mindste, men deres egen ageren over for hundene har overbevist dem om at det virker. For andre ville det være interessant at vide hvorfor det virker, for som Sitto skriver (var det hende?) så er det at foretrække at hunden vælger en given handling til eller fra fordi den ved det betaler sig, frem for at den er bange for at blive angrebet.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej man slår ikke dyr...Vi er så enige, men en på hovedet er ikke at slå...

Det er som om mennesker er gået over i den helt modsatte grøft med hensyn til deres hunde...

For 55 år siden var jeg for første gang med min farmor til hundetræning...Og det jeg så her var så rystende at jeg aldrig har glemt det...Og lige så sikker som jeg var den gang på at det var forkert det som foregik, ja det var direkte dyremishandling af værste skuffe, lige så sikker er jeg i dag på at rigtig mange hundeejere må gå af med deres ung hund, simpelthen fordi de ikke får de rigtige redskaber til at opdrage deres hvalp med når de går til hvalpetræning eller motivation...

Så står de pludselig med en unghund som for min race vejer 40 kg. som de slet ikke har styr på..

Når jeg skal hjælpe mine hvalpekøbere så høre jeg igen og igen, at de ikke har kunne bruge den hvalpetræning de har gået til tiul noget, fordi de anvisninger de fik ikke hjalp dem overhovedet.

What? Er en på hovedet ikke at slå? Hvornår slår man så, hvis man ikke gør det, når man giver nogen en på hovedet :hmm:

 

Jeg er enig med dig i, at der findes hunde, som godt kunne have brug for, at der blev sat nogle grænser og i at der findes mennesker, som godt kunne have sat sig lidt mere ind i at have hund. Men at lægge hånd på en hund (når det nu ikke er at slå i dine øjne) kan da aldrig blive en okay opdragelsesmetode.

 

Forestil dig lige, at du siger "nej, jeg vil ikke have at du tager min mad" til en af dine venner og han så giver dig en på hovedet. Han siger ikke andet og han giver dig ikke mulighed for at reagere anderledes. Han slår dig bare. Så gør du nok ikke det igen, men det er totalt uforståeligt for dig, at du ikke må beholde din mad i fred og give udtryk for det.

 

I bund og grund er det vel præcis det samme du gør ved din hund. Synes du stadig det er okay?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
Nej man slår ikke dyr...Vi er så enige, men en på hovedet er ikke at slå...

Det er som om mennesker er gået over i den helt modsatte grøft med hensyn til deres hunde...

For 55 år siden var jeg for første gang med min farmor til hundetræning...Og det jeg så her var så rystende at jeg aldrig har glemt det...Og lige så sikker som jeg var den gang på at det var forkert det som foregik, ja det var direkte dyremishandling af værste skuffe, lige så sikker er jeg i dag på at rigtig mange hundeejere må gå af med deres ung hund, simpelthen fordi de ikke får de rigtige redskaber til at opdrage deres hvalp med når de går til hvalpetræning eller motivation...

Så står de pludselig med en unghund som for min race vejer 40 kg. som de slet ikke har styr på..

Når jeg skal hjælpe mine hvalpekøbere så høre jeg igen og igen, at de ikke har kunne bruge den hvalpetræning de har gået til tiul noget, fordi de anvisninger de fik ikke hjalp dem overhovedet.

 

 

Vi er så enige, og det på trods af at jeg aldrig kunne finde på at slå min hund eller gå over dens grænser på en grim måde :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er mange år siden, men jeg ville i dag gøre lige det samme...Hunde finder sig heller ikke i at andre bare knurre af dem, hvis de er voksne...Så vælger de, alt efter hvad og hvem om de tager den op og sætter på plads eller lader som ingenting.

Jeg er af den klare opfattelse at man når længst med venlighed og ros...Men har så også den opfattelse, at der bare er nogen ting som jeg ikke vil sige ok til...Og tro mig, det ved mine hvalpe og voksne hunde godt...Så er der sikkerhed og ro i flokken. Så det er en ligelig fordeling af give og tage ..Nogle ting ved mine hunde bedre end jeg ved, og så er det dem, som agere, andre gange er det mig som ved bedst..

 

Åhh... Den sætning viser desværre at erfaring ikke nødvendigvis har noget som helst med viden at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

En på hovedet med hånden uden at ligge kræfterne i, nej det er ikke at slå...Det er en tilrette visning

Og hvis jeg nu var så voldelig, så er det da dybt underligt, at jeg aldrig har oplevet noget tilsvarende...Jeg læser en hund som en åben bog...Ja den ville selvfølgelig ikke af med sit ben, og det skulle den helloer ikke den skulle flytte sig hen på et mere sikkert sted, så børnene ikke trådte på den eller værre endnu, den bed et barn som kom til at træde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mulline
What? Er en på hovedet ikke at slå? Hvornår slår man så, hvis man ikke gør det, når man giver nogen en på hovedet :hmm:

 

Jeg er enig med dig i, at der findes hunde, som godt kunne have brug for, at der blev sat nogle grænser og i at der findes mennesker, som godt kunne have sat sig lidt mere ind i at have hund. Men at lægge hånd på en hund (når det nu ikke er at slå i dine øjne) kan da aldrig blive en okay opdragelsesmetode.

 

Forestil dig lige, at du siger "nej, jeg vil ikke have at du tager min mad" til en af dine venner og han så giver dig en på hovedet. Han siger ikke andet og han giver dig ikke mulighed for at reagere anderledes. Han slår dig bare. Så gør du nok ikke det igen, men det er totalt uforståeligt for dig, at du ikke må beholde din mad i fred og give udtryk for det.

 

I bund og grund er det vel præcis det samme du gør ved din hund. Synes du stadig det er okay?

 

Det er da på ingen måde det samme, hunden var i nærheden af børn og derfor var det hensigtsmæssigt at flytte den og benet, at det så udviklede sig til en situation og der blev reageret prompte med e hånd mod hundens hoved er jo hvad det er, der er stadig forskel på at reagere og at opdrage med slag:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

En på hovedet med hånden uden at ligge kræfterne i, nej det er ikke at slå...Det er en tilrette visning

Og hvis jeg nu var så voldelig, så er det da dybt underligt, at jeg aldrig har oplevet noget tilsvarende...Jeg læser en hund som en åben bog...Ja den ville selvfølgelig ikke af med sit ben, og det skulle den helloer ikke den skulle flytte sig hen på et mere sikkert sted, så børnene ikke trådte på den eller værre endnu, den bed et barn som kom til at træde..

Jeg har nu aldrig sagt, at du er voldelig ;-) Jeg forstår bare ikke hvorfor hunde ikke må knurre og hvorfor de skal "tilrettevises" hvis de gør det. Især når det er i en situation, hvor det ville være helt naturligt for hunde at respektere hinanden indbyrdes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da på ingen måde det samme, hunden var i nærheden af børn og derfor var det hensigtsmæssigt at flytte den og benet, at det så udviklede sig til en situation og der blev reageret prompte med e hånd mod hundens hoved er jo hvad det er, der er stadig forskel på at reagere og at opdrage med slag:-D

Hvis det er noget så uskyldigt som en hånd mod en hunds hoved, er der da heller ikke noget at diskutere. Men i min verden er "en på hovedet" ikke bare en hånd lagt på siden af hundens hoved. Det er et slag. Så har jeg nok en anden forståelse af det end jer to, men det er nu den forståelse jeg sidder tilbage med. Især når Jukls første indlæg om emnet selv indikerer, at der er mange, der ville have noget imod. Ingen har vel noget imod, at man lægger en hånd på sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg sparker også min hund. Men det er jo ikke et rigtigt spark, for jeg rammer ikke med hele fodsålen. Og schæfere skal opdrages med hård hånd, ellers knurrer de og tager magten!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nåh nej!!! For nu skriver vi 2014. Jeg må give MissM ret, erfaring er ikke lig med viden, bare nedladende bedreviden.

Link til indlæg
Del på andre sites

En på hovedet med hånden uden at ligge kræfterne i, nej det er ikke at slå...

 

Men du skriver "Ja nu skal der bruges lugtesalt, fordi, jeg gav hunden eeen på hovedet". Jeg er med på du nok ikke hentede lugtesalt for at vække hunden igen, men det billede du beskriver er et billede af en hund der ikke bare får et dask, hvis det er det du mener med ikke at lægge kræfterne i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm.......

 

Jeg har aldrig oplevet at en af mine Spaniels har knurret af mig. Heller ikke min Norske Elghund. Heller ikke min Riesen Schnauzer han, men min Riesen Schnauzer tæve, som jeg havde for 30-40 år siden, hun kunne godt finde på det. Uanset om hun knurrede, blev det nu som jeg ville. Jeg kaldte hende for min Rotweiler. Hun er den mest selvsikre og modigste hund jeg nogen sinde har haft. I hendes 9 år lange liv, så jeg hende kun bange en gang og det var da lynet slog ned 30-40 meter fra os på en gåtur. Jeg tror hellere hun ville have ladet sig slå ihjel end holde op med at knurre, hvis hun skulle noget hun ikke ville. Som fx når vi skulle hjem fra besøg fra mine forældre, så havde hun lagt sig under en seng og var ikke til sinds at gå med os, så knurrede hun. Hun kunne også hyggeknurre når hun havde det godt. Jeg er ikke sikker på jeg nogensinde helt forstod hvorfor og hvornår, hun måtte knurre. Men knurre, måtte hun.

 

Jeg tror det vigtige her er at forstå at hunden siger - jeg er helst fri for det du vil nu - og lige så vigtigt er det at ejeren siger: Det kan godt være, men vi skal altså gå nu.

 

Jeg tror det er et skråplan at lade hunden bestemme hvad den ikke vil, så længe det man vil have den til at gøre er "inden for rimelighedens grænser" - altså gå en tur, gå ind i et andet rum osv.

 

Jeg kunne godt forestille mig at der var mere og mere hunden ikke ville, hvis den finder ud af at det virker at knurre.

 

Ideelt kommer man aldrig i den situation, men hvordan jeg ville tackle det hvis det sker? Enten ignorere den og gøre som jeg havde planlagt eller give en skarp irettesættelse og gøre som jeg havde planlagt. Det kommer nok lidt an på situationen og humøret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er et skråplan at lade hunden bestemme hvad den ikke vil, så længe det man vil have den til at gøre er "inden for rimelighedens grænser" - altså gå en tur, gå ind i et andet rum osv.

 

Jeg kunne godt forestille mig at der var mere og mere hunden ikke ville, hvis den finder ud af at det virker at knurre.

 

Jeg mener sørme heller ikke det er hensigtsmæssigt for hverken hund eller ejer, hvis en hund bruger knurren som frikort, men derfra og så til at se det som en god løsning at stikke hunden en på skrinet er der nu noget vej, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag nu min schæfer. Hun kunne ALDRIG drømme om at sige fra over for mig. Fordi hun har kæmpe tillid til at alt hvad jeg gør er rigtigt. Når hun har ondt, har jeg ikke jordisk chance for at finde frem til hvor eller hvorfor, for jeg kan gøre alt ved hende. Så for mig ville det være meget kærkommen hvis hun gad fortælle mig hvornår jeg gør noget der egentlig ikke er ok.

 

I øvrigt, Jukl, hvis du stak et menneske "et par på hovedet", vil jeg påstå at det er §244-vold, så er ikke helt sikker på hvorfor du mener at det ikke er voldeligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...