Hop til indhold

Min 10 mdr. vil ikke spise det sidste af hans hvalpe foder!


Trine_Loui90
 Share

Recommended Posts

Okay. Det virker bare ondt at tage maden fra ham. Men det er da et forsøg vær.

 

Det virker da ikke ondt hvis den ikke gider æde det. Det er derimod ondt at ødelægge hunden gode appetit ved at overfodre den. At få mad skal være dejligt - en god oplevelse, noget hunden glæder sig til når man begynder at finde mad frem.

 

Så jeg mener at du skal skære ned på mængden indtil den glædeligt spiser op. Så kan du øge langsomt igen. Det er passende når hunden spiser op, men lige vender tilbage en enkelt gang til foderskålen for at checke at der ikke er mere. Vender den tilbage flere gange øges mængden lidt indtil du finder den rette mængde.

 

En hund skal have glæder i livet. En af de store glæder hos mine hunde er når det er fodertid:5up:

 

De skal ikke sulte, men må gerne være sultne, når der serveres, så den helt rette mængde er vigtig.

 

Og du skal da ikke tage den til dyrlæge hvis den er frisk, og ikke drikker meget. Penge ud af vinduet. Gem dem til der er brug for dem.

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gæst DorteDK
Det virker da ikke ondt hvis den ikke gider æde det. Det er derimod ondt at ødelægge hunden gode appetit ved at overfodre den. At få mad skal være dejligt - en god oplevelse, noget hunden glæder sig til når man begynder at finde mad frem.

 

Så jeg mener at du skal skære ned på mængden indtil den glædeligt spiser op. Så kan du øge langsomt igen. Det er passende når hunden spiser op, men lige vender tilbage en enkelt gang til foderskålen for at checke at der ikke er mere. Vender den tilbage flere gange øges mængden lidt indtil du finder den rette mængde.

 

En hund skal have glæder i livet. En af de store glæder hos mine hunde er når det er fodertid:5up:

 

De skal ikke sulte, men må gerne være sultne, når der serveres, så den helt rette mængde er vigtig.

 

Og du skal da ikke tage den til dyrlæge hvis den er frisk, og ikke drikker meget. Penge ud af vinduet. Gem dem til der er brug for dem.

 

vh PBC

 

Det her er jeg ret enig i - mine elsker når vi skal til at "dække" op til mad :-) de har en fest både morgen og aften- så jo det skal være en glæde. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det virker da ikke ondt hvis den ikke gider æde det. Det er derimod ondt at ødelægge hunden gode appetit ved at overfodre den. At få mad skal være dejligt - en god oplevelse, noget hunden glæder sig til når man begynder at finde mad frem.

 

Så jeg mener at du skal skære ned på mængden indtil den glædeligt spiser op. Så kan du øge langsomt igen. Det er passende når hunden spiser op, men lige vender tilbage en enkelt gang til foderskålen for at checke at der ikke er mere. Vender den tilbage flere gange øges mængden lidt indtil du finder den rette mængde.

 

En hund skal have glæder i livet. En af de store glæder hos mine hunde er når det er fodertid:5up:

 

De skal ikke sulte, men må gerne være sultne, når der serveres, så den helt rette mængde er vigtig.

 

Og du skal da ikke tage den til dyrlæge hvis den er frisk, og ikke drikker meget. Penge ud af vinduet. Gem dem til der er brug for dem.

 

vh PBC

 

Det var netop det jeg mente. Synes at der i alle tråde bliver råbt "orm" og "gå til dyrlæge lige nu"! Mener, at langt de fleste sagtens kan vurdere, hvis ens hund er rigtig syg og trænger til dyrlæge. Vores hunde får dagligt hvidløgsgranulat i deres foder, for det dræber parasitter og orm i systemet og styrker hundenes immunforsvar og ingen af dem har endnu haft orm. Jeg oplever jævnligt, at hundene er mindre interesserede i maden i perioder, uden at det giver anledning til bekymring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var netop det jeg mente. Synes at der i alle tråde bliver råbt "orm" og "gå til dyrlæge lige nu"! Mener, at langt de fleste sagtens kan vurdere, hvis ens hund er rigtig syg og trænger til dyrlæge. Vores hunde får dagligt hvidløgsgranulat i deres foder, for det dræber parasitter og orm i systemet og styrker hundenes immunforsvar og ingen af dem har endnu haft orm. Jeg oplever jævnligt, at hundene er mindre interesserede i maden i perioder, uden at det giver anledning til bekymring.

 

Ingen i denne tråd råber dyrlæge, tværtimod. Den eneste der er inde på test for orm er mig:

De fleste hunde elsker at få nyt foder. Med god grund! Tænk hvis du havde spist det samme hver dag i 8 mdr.

 

Hvis du skifter foder, og han gider at spise, er problemet løst. Så kan du med fordel prøve at give ham lidt variation i foderet fremover. Hvis han kun gider at spise det nye i kort tid, er det en god ide at få ham tjekket for hjerte- og lungeorm.

 

Hvis du læser indlægget, står der ikke "søg dyrlæge straks".

 

Men uanset hvad, og uanset om hunden har symptomer eller ej, bør man imo tjekke for orm 2x årligt. Særligt når man bor i et område med høj risiko.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er jeg ret enig i - mine elsker når vi skal til at "dække" op til mad :-) de har en fest både morgen og aften- så jo det skal være en glæde. ;-)

 

Man kunne næsten have lyst til at fordele maden over 3 måltider pr dag bare for at glæde hundene 3 gange i stedet for 2:blink:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Den der cultura Balance naturel har er særlig stort indhold af de gode mælkesyrebakterier - som du kan prøve at bruge.

Ellers vil jeg anbefale tilskud af probiotics - det kan fås som kapsler som man kan dele og drysse over foderet eller man kan købe det som pulver. En spand med 400 gram varer meget længe. Mine beagler får noget der svarer til 1/8 del af en teske - det får de 3-4 gange i ugen og vi har aldrig maveproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, har hunden dårlig mave eller hvad skal alle de mælkeprodukter til for?

Jeg troede problemet var at hunden ikke ville spise sit tørfoder med mindre der er noget topping på. I øvrigt er a38 ikke et vidundermiddel af nogen slags, faktisk kan hunden have svært ved at optage det, og så kommer der netop dårlig mave. Cultura fungerer efter sigende bedre. Men jeg kan slet ikke se hvorfor det skal på, slet ikke hvis der skiftes variant inden for samme fodermærke, det burde ikke give problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han er frisk, rask og normalvægtig, er der ingen grund til at tage ham til dyrlæge. Men det kan være en god ide at veje ham en gang om ugen, for han bør ikke gå ned i vægt.

 

Ormene tjekker man typisk ved afføringsprøver. Du skal i 3 på hinanden følgende dage samle prut svarende til 1 spsk. Helst den del af prutten der ikke har rørt jorden (det burde ikke være et problem lige nu med frost og sne). Prøverne skal opbevares ved mellem 5 og 20 grader. Og ja, de kan sagtens lugte igennem en pose, så pak prutteposerne ind i fryseposer med knude på også. Hvis du samler om morgenen, kan du aflevere samme dag som du samler den sidste, og du kan få svar dagen efter.

 

Jeg var inde og læse om det på min dyrelæges hjemmeside i går, for at være på den sikre side. Men alligevel mange tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville prøve at blande med lidt a38 - evt sammen med det nye mad. På den måde får han en lang blød overgang til hans voksenfoder og forhindrer maveproblemer. På SU tjekker man jo ikke bare for orm forebyggende imo. Jeg ville mene, at der hvirvler kønshormoner rundt i hans lille krop og så er maden det første han mister interesse for. Evt kan der være en tæve i løbetid i nærheden, som fylder hans tanker :D

 

Ja det kan da godt være at der er sådan en lille fin en her i mi område, det er jo ikke umuligt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var netop det jeg mente. Synes at der i alle tråde bliver råbt "orm" og "gå til dyrlæge lige nu"! Mener, at langt de fleste sagtens kan vurdere, hvis ens hund er rigtig syg og trænger til dyrlæge. Vores hunde får dagligt hvidløgsgranulat i deres foder, for det dræber parasitter og orm i systemet og styrker hundenes immunforsvar og ingen af dem har endnu haft orm. Jeg oplever jævnligt, at hundene er mindre interesserede i maden i perioder, uden at det giver anledning til bekymring.

 

De kan jo sagtens have orm alligevel...og undskyld mig...men jeg er så en af dem der ikke tror på, at hvidløg hjælper mod orm, så kunne dyrlægerne jo bare ordinere det istedet for, at man skulle købe de dyre ormemidler.

Anne har jo prøvet flere gange, at hendes hund har haft hjerte/lungeorm, så det er vel forståeligt nok, at hun advarer om dem, især fordi symptomerne kan være meget forskellig fra hund til hund og hunden ikke behøver, at virke særlig syg, selvom den har de orm og det må da netop være bedre, at det bliver opdaget på et tidligt tidspunkt inden, de når, at gøre mere skade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en ok plan med langsom overgang til nyt foder. Pas på med ikke at købe for store sække ad gangen, for tørfoder kan godt harske og miste både smag og vitaminer hvis det står åbent for længe. Har selv lige måttet smide en halv sæk foder ud af den grund :/

 

Det er selvfølgelig rigtigt. Han er jo ikke så stor og spiser ikke så meget af gangen normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC og DorteDK:

 

Det er jeg enig i. Selvfølgelig skal det være en dejlig ting at få mad. Det var også derfor jeg blev nervøs da han lige pludselig ikke gad maden mere. For han plejer at værre der med det samme lige så snart han hørete maden blive taget frem. Og det er den glæde jeg gerne vi se hos ham igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC og DorteDK:

 

Det er jeg enig i. Selvfølgelig skal det være en dejlig ting at få mad. Det var også derfor jeg blev nervøs da han lige pludselig ikke gad maden mere. For han plejer at værre der med det samme lige så snart han hørete maden blive taget frem. Og det er den glæde jeg gerne vi se hos ham igen :-)

 

Det er altså helt normalt at madglæden forsvinder, enten i en periode eller permanent, når hunden er ved at være udvokset. Og tæver i løbetid kan sagtens påvirke hans ædelyst!

 

Og hvidløg skal du i øvrigt passe på med. Det forebygger IKKE orm, men kan give blodmangel. Hos nogle hunde kan det have en afskrækkende effekt på lopper og tæger, men igen, ikke på orm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man bruger et godt foder skal man ikke tilsætte en masse andre ting. Mine hunde får et foder jeg har tillid til og som er godt som basis.

 

Har vi gode rester fra køkkenet - æg, ost, kød eller kogte grønsager, kan jeg godt finde på at give dem dette. Jeg tror det giver hundene en god oplevelse at få lidt andet i en gang imellem.

 

Kødaffald fra fx slagtning af er skudt Dådyr kan give flere kilo godt hundefoder. Jeg piller alt kød og fedt af. Skærer det i passende stykker og koger det 30 minutter i en suppe, som jeg har lavet ved at koge benene i 2-3 timer.

 

Så fordeles suppe og kødrester i 100 g pr portion. Det hele fryses og bruges så som supplement til tørfoderet, når vi kommer hjem fra jagt vinteren igennem. Jeg varmer det i mikro ovnen og hælder over en halv portion tørfoder. Det er populært:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, har hunden dårlig mave eller hvad skal alle de mælkeprodukter til for?

Jeg troede problemet var at hunden ikke ville spise sit tørfoder med mindre der er noget topping på. I øvrigt er a38 ikke et vidundermiddel af nogen slags, faktisk kan hunden have svært ved at optage det, og så kommer der netop dårlig mave. Cultura fungerer efter sigende bedre. Men jeg kan slet ikke se hvorfor det skal på, slet ikke hvis der skiftes variant inden for samme fodermærke, det burde ikke give problemer.

 

Det er rigtigt at han ikke har dårlig mave. Og jeg syntes også at Culturaen er bedst, men det er rigtigt t mit problem er at han ikke vil spise maden uden der er noget ekstra lækkert til. Og det var jo mening at det skulle bruges som en bonus godbid.

 

Mit problem er så også at når man kun er på en SU så kan jeg ikke bare rande ud og købe nyt foder hver gang han ikke gider det mere. Det er budgettet bare ikke til. Men forslaget om at købe mindre poser fodre vil helt sikkert være noget jeg vil investere i frem over :) så der er en udveksling af fodreren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså dyrt at købe foder i små mængder og det meste hundefoder kan fint holde sig i 3-6 måneder hvis det opbevares tørt og lidt køligt. Check hvornår det er fremstillet når du køber og køb et produkt som der er noget omsætning af, så er det sansynligt at du kan få noget som ikke allerede har ligget 3 måneder hos forhandleren.

 

At skifte er ikke nødvendigvis særlig godt. I studier af jagthunde viser det sig at nyt foder ikke udnyttes særlig godt indtil hunden er vant til det. Derfor skifter jeg aldrig foder i jagtsæsonen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Mit forslag med probitics har intet med dårlig mave at gøre. Probiotics er kun mælkesyre bakterier i tørret form og det er til stor gavn for mave og tarm generelt - andet ligger der ikke i det!

 

Jeg er enig i at det er dyrt at købe mindre foder portioner - men til gengæld holder foderet sig så også bedre. Jeg køber altid foder i 2-4 max 6 kg poser - da mine beagler fodres 2-3 forskellige fodertyper. Hvad man vil gøre er jo en smagssag - men skulle hunden blive træt af et foder eller ikke vil spise et foder mere, så er skaden noget mindre når det er en mindre pose man har og trådstarter har jo en mindre hund!

Link til indlæg
Del på andre sites

.....Jeg er så "en af dem" der har mistet en hund på grund af den sygdom, som man senere har fundet ud af kan fremkaldes blandt andet ved at give hvidløg. Selv med intensiv behandling, da han blev syg (voldsom blodmangel) varede bedringen kun et par uger. Ramses blev 4½ år.

 

Og jeg er også "en af dem" der var meget, meget tæt på at miste min hund inden hun var fyldt 1 år på grunds af hjerteorm. Hun er født i starten af april 2002. I løbet af efteråret blev det sværere og sværere at få hende til at spise noget. Men hun var livlig og aktiv, så alle sagde, at jeg bare skulle være glad for at hun ikke var"et madøre".. I december kom der sne. Og vinteren varede til langt hen på foråret. Silke spiste stadig så lidt som muligt, men lidt røg der da ned en gang imellem.

 

Så i februar, tror jeg det var, så mødte vi hendes kuldsøster med ejer. Og ejeren fortalte at hendes Sahndi lige havde fået konstateret lungeorm.

Okay... de to tøsser havde det med at få de samme børnesygdomme samtidig, så jeg begyndte straks at samle Silkes lorte.

Og da jeg havde 2, begyndte Silke at hoste. Hosten blev i løbet af det næste døgn værre og endte med opkastninger af grumset slim. Og tiden hvor jeg ventede på at ringe til dyrlægen for at få resultatet, virkede uendelig lang..

 

---Men det var dyrlægen der ringede til MIG: Hun havde aldrig set så mange hjerteorm i en prøve før. Og hun turde ikke engang at give ormekur fordi det kunne få ormene til at danne propper i blodårerne hvis de alle døde på en gang.

 

Jeg skulle forberede mig på, at Silke måske ikke overlevede...

 

Dagen efter, -en lørdag- blev Silkes lunger og hjerte røntgenfotograferet. Og vi kikkede på billederne med det samme. Det var tydeligt at se, at både hjerte og lunger allerede havde taget skade af ormene og larverne.

 

Dyrlægen foreslog at vi prøvede med halv dosis ormemiddel i en uge. Og hvis det gik nogenlunde, så kunne hun derefter få fuld dosis i en uge.. Men sandsynligvis ville hjertet have taget varig skade.

Alligevel prøvede vi. Og Silke overlevede kuren, men med voldsomme hosteanfald i to omgange.

 

 

Hun fik appetit igen, men inden der var gået en måned, så gik det den forkerte vej igen.

Og Silke fik en NY ormekur...

½ år efter blev Silke fotograferet igen. Og gudskelov var der næsten ikke mere at se på billederne.

 

Men det var altså en rigtig dyr omgang. Lorteprøven var det mindste af det. Den kostede under 200 kr dengang.

Derudover var der konsultationer, ormekure, fotograferingerne, og flere ormekure. OG Silke måtte på "forebyggende behandling", fordi hun havde mange æg i kroppen. Og de blev ikke slået ihjel af ormekuren.

Heldigvis er Silke sygeforsikret. Men jeg skulle alligevel betale for medicinen.

 

Silke var på forebyggende behandling i omkring 7 år. Hvis hun ikke fik behandlingen, så fik hun orm igen....

----Silke lever stadig. Hun fylder 12 til april. Men hun lever takket været en engageret dyrlæge, der lynhurtigt forstod alvoren.

Dengang var sygdommen ikke særlig almindelig. Så mange hunde døde af uforklarlige sygdomme inden man fandt ud af, hvad der var galt..

 

Der er mange forfærdelige måder at dø på, hvis hunden får hjerteorm..

 

Prismæssigt er forskellen til at tage og føle på:

 

Man kan enten betale de få hundrede kroner et par gange om året for at få chekket afføringen, eller man kan satse på, at ens hund aldrig får den sygdom, der akut koster mange tusinde kroner. Plus forebyggende behandling i årevis..

 

Følelsesmæssigt, så fatter jeg ikke, at folk tør lade være med at få testet deres -især unge- hund et par gange om året.

Det er virkelig rædselsfuldt at stå med en SÅ syg hund. -Jeg kunne undskylde mig med, at jeg aldrig havde hørt om sygdommen før. Den var ikke så almindelig dengang......

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg vil også indskyde at en hjerte/lungeorm test vil være en god ide uanset hvor man bor. Ikke at man altid skal male fanden på væggen, men blot have det i baghovedet.

Jeg har lige meldt mig ind i min dyrlæges nye klub hvor man som medlem får en række fordele/rabatter - blandt andet en gratis test for hjerte/lungeorm 1 gang årligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit forslag med probitics har intet med dårlig mave at gøre. Probiotics er kun mælkesyre bakterier i tørret form og det er til stor gavn for mave og tarm generelt - andet ligger der ikke i det!

 

Jeg er enig i at det er dyrt at købe mindre foder portioner - men til gengæld holder foderet sig så også bedre. Jeg køber altid foder i 2-4 max 6 kg poser - da mine beagler fodres 2-3 forskellige fodertyper. Hvad man vil gøre er jo en smagssag - men skulle hunden blive træt af et foder eller ikke vil spise et foder mere, så er skaden noget mindre når det er en mindre pose man har og trådstarter har jo en mindre hund!

 

jeg har bare overordentlig svært ved at se mine hundeblive træt af et foder:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis en hund ikke begynder at spise normalt efter en til to uger ville jeg måske også blive urolig og søge dyrlæge. Det har jeg aldrig prøvet.

 

Efter halv portion 2-3 dage plejer appetitten at melde sig, men nu har jeg jo så heller aldrig lokke extra mad i mine hunde med toppings osv.

 

Man kunne måske godt forestille sig at hvis en hund har overspist i flere måneder, vil det tage lidt længere tid at normalisere situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der ikke et sted, hvor man kan se, hvor udbredt smitten er i ens område? Mener at have læst det et eller andet sted, men kan kun finde noget fra 2011 nu :vedikke: Og synes da at det er et meget rart link at have.

 

Der er vist desværre ikke indsamlet data siden 2011. Men ud fra antallet af hunde jeg "kender" i Århusområdet, er vi temmelig udsatte:(

 

Jeg ved egentlig ikke om Landbohøjskolen måske har et overblik over omfanget:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...