Hop til indhold

Udfordring!!!


Gæst Ninjamor
 Share

Recommended Posts

  • Svar 200
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det med forstærker (godbider) kan være et problem, når jeg og andre på vores hold træner hunden i fx. spring, og lægger en godbid på modsatte side af springbrættet, som hunden springer over og tager, og får så komandoen tilbage spring, når der er en godbid springer hunden tilbage, men er der ingen godbid, render hunden rundt og leder efter denne, det er en af de former der bliver brugt under træning, hvor hunden bliver lært at fokusere på godbiden, i stedet for at få godbiden efter veludført opgave.

 

det var der modsigelsen sneg sig ind, for inden jeg startede i DCH, brugte jeg aldrig godbider men et stykke legetøj som belønning, som den så lavede tilbagespring med,

 

Under konkurencer må der ikke bruges godbider under udførelsen, men først når den kommer i fri sonen, og det er lige der, jeg har set at mange hunde falder i, for når der ingen godbider er, hvorfor så lave opgaven færdig skulle man tro hunden tænker, og begynder så på et eller andet den synes er sjovt

 

Jeg har selv deltaget i konkurrence mange år i DcH, så jeg er inde i de forskellige problemstillinger omkring synlige godbidder.

Da jeg var aktiv i konkurrence var der ingen frizone, hundene måtte først belønnes når området til de aktuelle øvelser var forladt af hund og fører.

 

I den øvelse du beskriver er bold selvsagt nemmere at arbejde med fordi den kan ligge synligt, hvis man vil det, så hunden ikke behøver gå i søg efter den, når den ikke er lagt ud.

Men om det er en bold eller en godbid hunden arbejder for, så er "problemet" det samme: På et tidspunkt ret hurtigt i indlæringsforløbet skal belønningen ikke være synlig.

 

Jeg har dog aldrig anvendt godbid på den måde for at få min hund til at springe.

 

Men man kunne godt og alligevel få et godt spring ud af det, idet godbidden kunne lægges som en belønning hunden måtte tage efter endt udførelse af tilbagespringet hvis man ville bruge godbidden således.

 

Eller bruge et belønningsfelt som først kunne entreres efter endt udførelse med gradvist større sværhedsgrad.

 

Så jeg kan ikke se problemet?

 

Hvis en hund ikke vil arbejde uden synlig godbid er det fordi godbidden ikke er blevet brugt korrekt og det er også derfor godbidder i træning har fået et dårligt ry hos mange hundeejere: De ser de dårlige resultater med hunde, som kun kan arbejde med synlig godbid.

 

Uden brug af godbid/bold gælder det om at finde ud af den aktuelle hunds største passion og bruge denne som belønning - naturlig forstærker, hvis man vil bruge det og som er det min udfordring drejer sig om :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

vi kom jo til at "snyde" os lidt hurtigt frem :mrgreen: men det går stadig rigtigt godt her... Vi falder stadig i ind imellem, men hun er bare blevet så god til at vente og forholde sig roligt når vi skal over gaden :5up:

 

Jeg har dog observeret, at det er enormt svært for hende at koncentrere sig om ikke at trække når vi går flere mennesker samlet - lige meget om der er andre hunde eller ej... så jeg skal lige have indrulleret nogle mennesker til at træne at gå sammen med mig med hende i snor :mrgreen:

Jeg er klar over, at dette også skyldes, at jeg er knap så fokuseret på hende når jeg går sammen med andre, så fejlen ligger ved mig... men det ville jo være rart om jeg ikke skulle gå foran de andre med en llille trækkende hund når vi går flere sammen...

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:

 

Tager du os individuelt eller alle på en gang?

 

Jeg giver altid individuel instruktion, men noget kan jo passe på flere hvis I er nået til samme niveau, så læs med på de andres indlæg og svarene til dem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

vi kom jo til at "snyde" os lidt hurtigt frem :mrgreen: men det går stadig rigtigt godt her... Vi falder stadig i ind imellem, men hun er bare blevet så god til at vente og forholde sig roligt når vi skal over gaden :5up:

 

Jeg har dog observeret, at det er enormt svært for hende at koncentrere sig om ikke at trække når vi går flere mennesker samlet - lige meget om der er andre hunde eller ej... så jeg skal lige have indrulleret nogle mennesker til at træne at gå sammen med mig med hende i snor :mrgreen:

Jeg er klar over, at dette også skyldes, at jeg er knap så fokuseret på hende når jeg går sammen med andre, så fejlen ligger ved mig... men det ville jo være rart om jeg ikke skulle gå foran de andre med en llille trækkende hund når vi går flere sammen...

 

Dygtiii...

Og flot at du selv er klar over, hvad der skal ændres på :-D

 

Faktisk er hun egentlig ikke klar til denne type gåtur endnu - husk at det hun gør er det hun lærer!

Link til indlæg
Del på andre sites

hov ... en anden super god ting der er kommet ud af det her med at bruge den naturlige forstærkning, det vil jeg lige dele...

 

Karlas mål her i livet - om man vil - eller ihvetfald på gåtur er at få lov at hilse / lege med andre hunde... og efter at vi har arbejdet intenst med hilsetræning, så har hun fanget, at hun faktisk må have lov at hilse på næsten alle hunde, hvis hun spørger om lov først.... det har givet mig en hund der er langt bedre til at forholde sig i ro når der kommer en anden hund imod hende...

 

Hun sætter sig ned istedetfor at springe fremad, så kigger hun op på mig, og hvis jeg svarer positivt som fx "ja det er Barney der kommer der, det kan være at han vil sige hej" så går hun langsomt fremad ved siden af mig indtil vi har forhørt os ved Barneys ejer :-) hvis der bliver givet grønt lys så siger jeg "Værsgo", hvis ikke, så er "nej" og så kalder jeg hende til mig og vi går videre...

 

Det virker i 9 ud af 10 tilfælde og det er bare så fedt :5up: :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver altid individuel instruktion, men noget kan jo passe på flere hvis I er nået til samme niveau, så læs med på de andres indlæg og svarene til dem :-D

 

 

Fint.

 

Vi sidder stadig fast i at have ansigts kontakt når der sker noget spændende Ude på vores ture.

 

Men han går pænt forbi det spændende hvis jeg bliver ved med at gentage komandoen gå plads. Han går godt nok med stram snor, men han trækker ikke.

Når han begynder at trække, stopper jeg, får ham til at sætte sig ned, og så går vi igen, hvilket er en stor hjælp.

 

Så, han gør hvad jeg ber ham om, men han kigger ikke på mig når jeg ber om det (det lyder forkert når man skriver det :???: ).

Godbidder og legetøj er udelukket (ja jeg er stoppet med de der forkælegodbidder :blink:) det virker bare ikke, eller det gør det jo nok, med den rigtige træning og ejer :mrgreen:.

 

Det er en vejbrede det handler om.

 

Så jeg har brug for lidt hjælp til hvordan JEG kommer videre.

 

 

 

Igen så tak for alt den hjælp du giver :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

vi blev jo sendt på gaden for at træne...

 

Og det går entelig meget godt... men når han finder en god duft så glemmer han helt og addeles, hvad man skal... altså ingen øjenkontakt eller slækken på snoren, der er det, at jeg står stille og har også prøvet at lokke ham til at kontakte mig, for så at give ham lov at snuse færdigt efter, men ved ikke om det er rigtigt...

 

Lige somom at hjernen slår fra og han kun har duften i hovedet og hvis jeg har forstået det her rigtigt skulle vi jo gerne ende med at det bliver godbiden at få lov at snuse til den duft, men Rollo vil ikke snuse mere, hvis jeg først har stoppet ham og fået kontakt....:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Fint.

 

Vi sidder stadig fast i at have ansigts kontakt når der sker noget spændende Ude på vores ture.

 

Men han går pænt forbi det spændende hvis jeg bliver ved med at gentage komandoen gå plads. Han går godt nok med stram snor, men han trækker ikke.

Når han begynder at trække, stopper jeg, får ham til at sætte sig ned, og så går vi igen, hvilket er en stor hjælp.

 

Så, han gør hvad jeg ber ham om, men han kigger ikke på mig når jeg ber om det (det lyder forkert når man skriver det :???: ).

Godbidder og legetøj er udelukket (ja jeg er stoppet med de der forkælegodbidder :blink:) det virker bare ikke, eller det gør det jo nok, med den rigtige træning og ejer :mrgreen:.

 

Det er en vejbrede det handler om.

 

Så jeg har brug for lidt hjælp til hvordan JEG kommer videre.

 

Igen så tak for alt den hjælp du giver :blink:

 

Ups denne havde jeg overset.. Undskylder så meget.

 

Der er noget som er gået galt og det må næsten være at du øver i miljøer Aslan slet ikke er klar til...

 

Konceptet er, at det er øjenkontakten som skal "bære" projektet - altså ikke at han går og glor på dig, men at han ikke kommer fremad uden at se på dig!

 

Straks han ser på dig får han lov at komme ET SKRIDT frem, trækker han fremefter derfra, stopper du op igen og afventer øjenkontakten igen.

 

Det lyder slet ikke forkert når du beskriver det, jeg mener, jeg har billedet. Der hvor filmen knækkde er hvor DU gik ind og bad ham om noget - at sætte sig - se op mv.

For når du gør dette, får du godt nok noget der ligner situationskontrol, men du skal have med i baghovedet, at det da er dig der arbejder - ikke Aslan og i og med at han ved, at du nok skal fortælle ham, hvad han skal, kan han bruge al sine mentale energi til at fokusere på alt andet end dig! Han skal nok høre dig, når du siger noget, dette kræver SÅ lidt af en hund at han måske kan bruge 99,99 af sit fokus på alt andet end dig...

 

Og dermed er det dig der knokler for et resultat og ikke din hund som samarbejder for at nå sit mål.

Jo han sætter sig, men han har ikke forstået konceptet MENTALT SAMARBEJDE.

 

For at få ham derhen er du nødt til at være passiv og tavs, så han SELV opdager hvad han skal byde ind med for at kunne komme frem, nemlig at han ser på dig for at få startsignal og efterfølgende at han selv sørger for at holde linen slap. At holde linen slap er han eneste opgave på turen...

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
hov ... en anden super god ting der er kommet ud af det her med at bruge den naturlige forstærkning, det vil jeg lige dele...

 

Karlas mål her i livet - om man vil - eller ihvetfald på gåtur er at få lov at hilse / lege med andre hunde... og efter at vi har arbejdet intenst med hilsetræning, så har hun fanget, at hun faktisk må have lov at hilse på næsten alle hunde, hvis hun spørger om lov først.... det har givet mig en hund der er langt bedre til at forholde sig i ro når der kommer en anden hund imod hende...

 

Hun sætter sig ned istedetfor at springe fremad, så kigger hun op på mig, og hvis jeg svarer positivt som fx "ja det er Barney der kommer der, det kan være at han vil sige hej" så går hun langsomt fremad ved siden af mig indtil vi har forhørt os ved Barneys ejer :-) hvis der bliver givet grønt lys så siger jeg "Værsgo", hvis ikke, så er "nej" og så kalder jeg hende til mig og vi går videre...

 

Det virker i 9 ud af 10 tilfælde og det er bare så fedt :5up: :mrgreen:

 

 

FLOT ARBEJDET :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
vi blev jo sendt på gaden for at træne...

 

Og det går entelig meget godt... men når han finder en god duft så glemmer han helt og addeles, hvad man skal... altså ingen øjenkontakt eller slækken på snoren, der er det, at jeg står stille og har også prøvet at lokke ham til at kontakte mig, for så at give ham lov at snuse færdigt efter, men ved ikke om det er rigtigt...

 

Lige somom at hjernen slår fra og han kun har duften i hovedet og hvis jeg har forstået det her rigtigt skulle vi jo gerne ende med at det bliver godbiden at få lov at snuse til den duft, men Rollo vil ikke snuse mere, hvis jeg først har stoppet ham og fået kontakt....:???:

 

Du har forstået det korrekt.

 

Straks du ser han bliver ivrig efter at komme hen at snuse, stopper du op og afventer tavs og passiv hans øjenkontakt - hurtigt frem til snusepletten og hvis han da ikke virker interesseret SÅ SNUS SELV!

Vis du er lige så interesseret i pletten som han selv og bak så væk og lad ham snuse færdig.

 

Lad være med at lokke til kontakt da det så er dig der arbejder og ikke ham.

 

Det er vigtigt, som jeg skrev til Aslan, at vore hunde er mentalt på os i denne fase af indlæringen ellers fanger de ikke systemet.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne lige komme med en update.

 

Min hund vælger mig frem for solsortene, og det var ellers interessant :mrgreen:

 

Min hund finder selv plads og går plads når vi nærmer os en vej :mrgreen: (altså en lille vej )

 

Min hund kan gå fri igen (hvis omstændighederne passer, altså at der ikke er noget der er mere interssant end mig og legetøjet :mrgreen: )

 

 

Det kan godt ske at Aslan og hans ejere ikke er de bedste, og det kan godt ske at Aslan laver numre og ødelægger vores hus, og at han slæber snavs ind ligegyldigt hvor meget man tøre ham :rolleyes: , men det er det hele værd, efter de ture vi har haft på det sidste. Forleden gik jeg med ham fri 90% af en tur......han holdte øje med hvor jeg var, søgte mig når vi kom til hjørner osv. Ja det var faktisk en rimelig lang tur :rolleyes:

 

Måske vi ikke er så gode til det kontakt når vi går i snor, men susmer om han ikke bare er dejlig god til det når han går frit :klap2:

 

I weekenden havde vi besøg af Nahla, og vi var ude og løbe frit. Når vi kaldte på aslan begyndte han at løb op mod os, og jeg tror han var kommet hvis Nahla havde stået heeeeeeeelt stille :mrgreen: men det gjorde hun ikke, og han kom ikke, men han kom NÆSTEN :mrgreen:

 

 

 

Ud over det, ja så øver vi stadig kontakt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne lige komme med en update.

 

Min hund vælger mig frem for solsortene, og det var ellers interessant :mrgreen:

 

Min hund finder selv plads og går plads når vi nærmer os en vej :mrgreen: (altså en lille vej )

 

Min hund kan gå fri igen (hvis omstændighederne passer, altså at der ikke er noget der er mere interssant end mig og legetøjet :mrgreen: )

 

 

Det kan godt ske at Aslan og hans ejere ikke er de bedste, og det kan godt ske at Aslan laver numre og ødelægger vores hus, og at han slæber snavs ind ligegyldigt hvor meget man tøre ham :rolleyes: , men det er det hele værd, efter de ture vi har haft på det sidste. Forleden gik jeg med ham fri 90% af en tur......han holdte øje med hvor jeg var, søgte mig når vi kom til hjørner osv. Ja det var faktisk en rimelig lang tur :rolleyes:

 

Måske vi ikke er så gode til det kontakt når vi går i snor, men susmer om han ikke bare er dejlig god til det når han går frit :klap2:

 

I weekenden havde vi besøg af Nahla, og vi var ude og løbe frit. Når vi kaldte på aslan begyndte han at løb op mod os, og jeg tror han var kommet hvis Nahla havde stået heeeeeeeelt stille :mrgreen: men det gjorde hun ikke, og han kom ikke, men han kom NÆSTEN :mrgreen:

 

 

 

Ud over det, ja så øver vi stadig kontakt :blink:

 

:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

en lille fremskridt vedr. at gå pænt, her til morgen, men når vi ser mennesker/hund på lang afstand hopper og danser bella på 2 ben :?: hun hopper helt vildt op af folk.når de stopper op, hvad gør i ??????

 

Undlader at stoppe op!

 

Hvis Bella skal have en chance for at lære at gå pænt, er det vigtigt du får forhindret hende i at vedligeholde sit mønster.

 

Dette indebærer, at du blot går videre selvom hun danser "nu kommer der nogen dansen", så må hun gå med dig.

Ros for ønsket adfærd og beløn med godbid at hun går forbi provokationerne.

Så hun får noget i stedet for den opmærksomhed hun forventer i situationen.

 

Du kan blive nødt til, i en periode, at tage jeres ture hvor der ikke er så befærdet med mennesker og hunde for hurtigt at få indlært et nyt mønster.

Link til indlæg
Del på andre sites

King er blevet rigtig god til kontakt :5up: Den anden dag gik der 2 new foundlændere 3-4 meter fra ham på en sti og han forsøgte ikke at trække hen imod dem, som han ville have gjort før i tiden. Vi drejede dog ned af en sidevej, fordi jeg tror det ville være for meget for ham at skulle gå lige forbi uden at måtte hilse.

 

For en uges tid siden gik vi forbi de samme new foundlændere, mens de stod i haven. Jeg ville prøve at tage King gå med snoren slæbende efter sig, fordi jeg havde rigtig god kontakt til ham. Og han var bare så dygtig! Han gik rigtig pænt forbi uden overhovedet at kigge på dem. Jeg plejer at skulle stikke en godbid ned foran snotten på ham, for at få kontakt til ham. Den dag satte han sig pænt og tog selv kontakt, fik godbidden og gik pænt med forbi, mens han snusede i græsset. For bare 14 dage siden ville han have forsøgt at komme hen og hilse på dem.

 

Så jeg er en rigtig stolt hundemor :5up:

 

Siden denne udfordring blev lavet, har vi arbejdet rigtig meget med kontaktøvelser og at mig og kæresten skal være sjove at følges med, når vi går tur. Det har resulteret i at han kan begynde at gå fri, så længe der ikke kommer andre hunde tæt forbi og det er jeg bare så glad for, for jeg kan mærke, at det er super godt for hans selvværd, at han kan få lov at gå løs. Det giver ham en helt anden gnist, som igen må øge hans livskvalitet.

 

Så jeg kan kun sige tak til Ninjamor for at have åbnet mine øjne for hvor vigtige kontaktøvelser er - tak Ninjamor :kys:

Link til indlæg
Del på andre sites

King er blevet rigtig god til kontakt :5up: Den anden dag gik der 2 new foundlændere 3-4 meter fra ham på en sti og han forsøgte ikke at trække hen imod dem, som han ville have gjort før i tiden. Vi drejede dog ned af en sidevej, fordi jeg tror det ville være for meget for ham at skulle gå lige forbi uden at måtte hilse.

 

Godt du hjalp ved at skabe lidt afstand :5up:

 

For en uges tid siden gik vi forbi de samme new foundlændere, mens de stod i haven. Jeg ville prøve at tage King gå med snoren slæbende efter sig, fordi jeg havde rigtig god kontakt til ham. Og han var bare så dygtig! Han gik rigtig pænt forbi uden overhovedet at kigge på dem. Jeg plejer at skulle stikke en godbid ned foran snotten på ham, for at få kontakt til ham. Den dag satte han sig pænt og tog selv kontakt, fik godbidden og gik pænt med forbi, mens han snusede i græsset. For bare 14 dage siden ville han have forsøgt at komme hen og hilse på dem.

 

:klap2:

 

Så jeg er en rigtig stolt hundemor :5up:

 

Siden denne udfordring blev lavet, har vi arbejdet rigtig meget med kontaktøvelser og at mig og kæresten skal være sjove at følges med, når vi går tur. Det har resulteret i at han kan begynde at gå fri, så længe der ikke kommer andre hunde tæt forbi og det er jeg bare så glad for, for jeg kan mærke, at det er super godt for hans selvværd, at han kan få lov at gå løs. Det giver ham en helt anden gnist, som igen må øge hans livskvalitet.

 

Hvor godt set! Det er nenlig det det drejer sig om, det skal være fedt at være hund.

 

Så jeg kan kun sige tak til Ninjamor for at have åbnet mine øjne for hvor vigtige kontaktøvelser er - tak Ninjamor :kys:

 

Selv tak - det er en fornøjelse

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt du hjalp ved at skabe lidt afstand :5up:

 

 

 

:klap2:

 

 

 

Hvor godt set! Det er nenlig det det drejer sig om, det skal være fedt at være hund.

 

 

 

Selv tak - det er en fornøjelse

Det skal nemlig være sjovt at være hund! Set i bakspejlet er han blevet forsømt, fordi Charlie har taget så meget af min tid, hvilket har været en kilde til rigtig dårlig samvittighed. Nu har jeg heldigvis fået tid og overskud til igen at tage mig af King. Og det er dejligt, for han er en skøn hund, der kun fortjener det bedste :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...