Hop til indhold

Anbefal en hunderace!


Isbjoernen
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

 

 

Mig og min kæreste står og overvejer om vi engang skal have en hund.

Alt efter om vi kan blive boende her, så tager vi bare det som udgangspunkt (:

 

 

Vi ønsker os:

En der ikke kræver mega meget motion. Jeg vil dog gerne gå lange ture.

En der ikke er alt for stor, tror pladsen svære til en stor toværelses eller 3 værelses.

En der ikke er meget lille(Chihuahua, pomeranien og lignende´)

Den skal være god til førstegangsejere.

 

 

Skal lii tilføjes a vi bor på landet og der er en lille have til.

 

 

Forslag modtages med kys-hånd!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej allesammen.

 

 

Mig og min kæreste står og overvejer om vi engang skal have en hund.

Alt efter om vi kan blive boende her, så tager vi bare det som udgangspunkt (:

 

 

Vi ønsker os:

En der ikke kræver mega meget motion. Jeg vil dog gerne gå lange ture.

En der ikke er alt for stor, tror pladsen svære til en stor toværelses eller 3 værelses.

En der ikke er meget lille(Chihuahua, pomeranien og lignende´)

Den skal være god til førstegangsejere.

 

 

Skal lii tilføjes a vi bor på landet og der er en lille have til.

 

 

Forslag modtages med kys-hånd!!

Jeg tænker en af selskabshundene? http://canis-minor.dk/

 

Med en del af dem kan der være noget pelspleje, ved ikke hvordan I har det med det? Men ellers lyder det som en god hund for jer, nogle af dem kunne i hvert fald sagtens trives ved jer ud fra det du skriver her :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker straks Cavalier King Charles:lun:

 

Jeg har tidligere syntes at de er nogle små intetsigende hunde, sådan personlighedsmæssigt, men må erkende at jeg tog fejl! En fantastisk lille hund, nem og mild, nem at træne, puttetrold og så gider den både lave ingenting og gå lange ture.

 

Der er nogle minusser ved racen. Der skal gøres et grundigt arbejde i at finde en opdrætter! Racen har nogle dumme sundhedsproblemer. Og så er det lidt 50/50 om de er udadvendte og sprudlende, eller om de er angste og nervøse.

Link til indlæg
Del på andre sites

:vuf:Hvis jeg var jer ville jeg gå ind på DKK ´s hjemmeside : dansk-kennelklub.dk og se om der er nogen udstillinger i nærheden af hvor I bor og så tage derhen , for så kan I se racerne - størrelse , pels osv. og så tale med ejerne om temperament , pris mv. det er trods alt nemmere at danne sig et indtryk af hundene sådan et sted. Held og lykke med projektet !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker straks Cavalier King Charles:lun:

 

Jeg har tidligere syntes at de er nogle små intetsigende hunde, sådan personlighedsmæssigt, men må erkende at jeg tog fejl! En fantastisk lille hund, nem og mild, nem at træne, puttetrold og så gider den både lave ingenting og gå lange ture.

 

Der er nogle minusser ved racen. Der skal gøres et grundigt arbejde i at finde en opdrætter! Racen har nogle dumme sundhedsproblemer. Og så er det lidt 50/50 om de er udadvendte og sprudlende, eller om de er angste og nervøse.

 

Ja, det er en dejlig hund, Anne1979. Rigtig god som førstegangshund... Men anskaffelsesmæssigt er det IKKE en hund for begyndere.

Der er alt for mange ting omkring sygdom og avl at man nødvendigvis bør sætte sig ind i, før man tænker på at anskaffe en cavalier.

 

Begyndere er ikke engang altid bevidste om, hvad det koster at købe en racehund. Og hvad det koster at have den... Hvis man gør sine begyndererfaringer med en sundere race, så kan man måske vælge en cavalier næste gang.. Hunde holder jo sjældent mere end omkring 10 år..

Link til indlæg
Del på andre sites

Isbjørn: Åja... jeg ville nok foreslå en dansk svensk gårdhund, tæve.

 

Måske finder I ud af, at I så næste gang vil have en han, for der ER noget med at det er forskelligt hvilket køn man foretrækker. Tæver er tit mere "tæt" på ejeren, hvor hannen gerne vil ud og opleve verden.

 

Det KAN i ekstreme tilfælde betyde en tæve, der ikke har lyst til at gå tur. Eller en hanhund, der smutter på springtur hver gang der er en lejlighed..

--Men det er ekstremerne. Med fornuftig opdragelse kan hunden blive nær det I ønsker.

 

:hmm:Måske skal I overveje hvad I synes der ville være VÆRST: En tæve-hund, der ikke har lyst til at gå tur? Eller en han-hund, der stikker af hele tiden?

 

Og så vælger I det køn, som er mindst "værst" og opdrager fra start af, så problemerne slet ikke opstår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er en dejlig hund, Anne1979. Rigtig god som førstegangshund... Men anskaffelsesmæssigt er det IKKE en hund for begyndere.

Der er alt for mange ting omkring sygdom og avl at man nødvendigvis bør sætte sig ind i, før man tænker på at anskaffe en cavalier.

 

Begyndere er ikke engang altid bevidste om, hvad det koster at købe en racehund. Og hvad det koster at have den... Hvis man gør sine begyndererfaringer med en sundere race, så kan man måske vælge en cavalier næste gang.. Hunde holder jo sjældent mere end omkring 10 år..

Hvis hundene kun blev ca. 10 år ville jeg skynde mig at finde en race der blev ældre .... mine har i snit været mellem 11 og godt 14 år før de måtte herfra , men selvfølgelig er airedales også en af de sundeste racer , det er bare ikke nogen nem begynder hund .
Link til indlæg
Del på andre sites

Ca 10 år er vel også lidt mere en 10.

 

Denne statistik siger Airedale 11 år, men man kan formentlig øge sansynligheden for at ens egen hund bliver ældre, hvis man sikrer at den på alle måder lever et sundt liv

 

http://www.petmd.com/dog/wellness/evr_dg_how_long_do_dogs_live

 

denne siger lige over 11

 

http://www.pets.ca/dogs/tips/tip-46-life-expectancy-in-dogs-how-long-will-my-dog-live/

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil helt klart også anbefale at undersøge grundigt hvilken race i vil have. Start evt. med at liste op hvilke egenskaber i vægter højest (selskabelig, lærenem, størrelse, minimum pelspleje, etc...) og hvilke egenskaber der er mindre vigtige for jer. Herefter kan i begynde at søge på internettet, der er mange gode hjemmesider med racer, typer, typisk personlighed osv.. Og når i så har fundet et par kandidater så kan i begyne at undersøge racerne ekstra godt, evt. spørge efter erfaringer herinde. Og endelig selvfølgelig besøge et par opdrættere for at finde ud af om der er match, både med racen og med en hvalp fra det rette hjem og de rette forældre... Jeg kan godt se at når jeg skriver det her så lyder det ret omstændigt. Det behøver det sådan set ikke at være, men tænk på at den tid man bruger på at sætte sig ordentligt ind i tingene nu inden man skal have hund, er rigtig godt givet ud i forhold til de mange år man skal leve med hunden fremadrettet :)

 

PS: Vi er selv førstegangs-ejere til en skøn lille Shih Tzu dreng, og det har bare været det helt rigtige for os :hjerte: Jeg er rigtig glad for at vi brugte lidt tid på at undersøge racerne ordentligt, da vi egentlig lidt troede at vi skulle have en anden race (som dog stadig minder lidt om) da vi startede med at kigge på hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...