Hop til indhold

Hår foran øjnene - Er dit mig der helt ved siden af??


Gæst speednissen
 Share

Recommended Posts

Gæst speednissen

Hej

 

Vi har en stor diskussion herhjemme, som I måske kan give jeres besyv med:

 

Vi har en Polsk Lavlandshyrdehund, som har meget lang pels. Det gør også at den har meget pandehår, der går ned over øjnene. Derudover vokser der også hår op fra undersiden af øjnene. Jeg syntes for det første, at det er en mangel for mig i min kommunikation med hunden, at jeg ikke kan se øjnene. Derudover mener jeg også, at det er lidt synd for hunden, at den ikke kan se tydeligt, da alt det hår må betyde noget for dens syn.

Min kone mener til gengæld, at det ser sødt ud, og at den race fra naturens side er udstyret på den måde, og hvis den kan leve med håret på den måde i naturen, så kan den også det hjemme hos os.

 

Mit argument er, at hunderacer ikke er naturskabte efter evolutionens regler, som sørger for bedst muligt udrustning til overlevelse, men at de i høj grad er menneskeskabte gennem avl.

 

Hvad er jeres meninger om dette????

 

WP_000023.jpg

WP_000025.jpg

 

mvh

Speednissen

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ligesom at kikke ud gennem sprækken i et gardin: Hunden kan se dig, men du kan ikke se hundens øjne. Heste får jo også tit hængt nogle strimler eller net ned over øjnene for at beskytte dem mod insekter.

 

Så det er ikke hundens udsyn du behøver at bekymre dig om, men om det er så vigtigt for dig at kunne se din hunds øjne. Hunde bruger jo i meget høj grad kropssprog til at udtrykke deres følelser. De ses ikke kun i deres øjne.

 

Hvad med dig selv? Bruger du aldrig solbriller når det er sommer og du går tur med din hund?

 

DET synes jeg nemlig er helt galt. For hunden er meget mere afhængig af øjenkontakt. Solbriller kan nemt gøre en hund usikker fordi vi ikke bruger kroppen så meget til at kommunikere med hunden.

 

Jeg lider i stilhed og kniber øjnene sammen når jeg går tur med min hund... Uden solbriller.

 

Kunne du og din kone ikke enes om et kompromis? Hvor hunden får et lille spænde i det hår der hænger ned over øjnene når det er dig, der går tur?

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig med dig. Hvis jeres hund blev overladt til sig selv i naturen ville den hurtigt blive til en stor filter kage og dermed ikke kunne fungere ordentligt, endsige overleve i sidste ende.

 

Der er en grund til at alle vilde dyr har en pels der kræver mindst mulig vedligeholdelse samtiden med at den sikre dem varmen.

 

I kan jo sætte pande håret op med en elastik, så vovse kan se ud:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke vilde hunde, vi har.

Det er hunde, der er avlet til bestemte formål. Hår ned over øjnene kan virke som beskyttelse af øjnene hvis hunden skal færdes -sammen med sin ejer-- i naturen.

Hvis racen er avlet til arbejde i naturen, så kan håret være en nødvendig beskyttelse.

 

Men jeg kender ikke nok til den race til at kunne sige, om det er tilfældet her...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Vi har en stor diskussion herhjemme, som I måske kan give jeres besyv med:

 

Vi har en Polsk Lavlandshyrdehund, som har meget lang pels. Det gør også at den har meget pandehår, der går ned over øjnene. Derudover vokser der også hår op fra undersiden af øjnene. Jeg syntes for det første, at det er en mangel for mig i min kommunikation med hunden, at jeg ikke kan se øjnene. Derudover mener jeg også, at det er lidt synd for hunden, at den ikke kan se tydeligt, da alt det hår må betyde noget for dens syn.

Min kone mener til gengæld, at det ser sødt ud, og at den race fra naturens side er udstyret på den måde, og hvis den kan leve med håret på den måde i naturen, så kan den også det hjemme hos os.

 

Mit argument er, at hunderacer ikke er naturskabte efter evolutionens regler, som sørger for bedst muligt udrustning til overlevelse, men at de i høj grad er menneskeskabte gennem avl.

 

Hvad er jeres meninger om dette????

 

[ATTACH=CONFIG]116468[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]116469[/ATTACH]

 

mvh

Speednissen

 

PON'en er naturligvis skabt via selekteret avl, men den er skabt som arbejdshund og der har hårene en funktion. Din hund kan sagtens se, men eftersom jeg kan se den bor indendørs og ikke bor ude og passer på fårene, så er det nok ikke årtusindets katastrofe hvis du klipper den/sætter sløjfe i håret på den.

 

Hvis I har intention om at udstille den, er det dog ret udførligt skrevet i standarden at håret skal dække øjnene.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville studse lidt ved næseroden, så i bedre kan se hinanden :mrgreen: jeg har en pelshund, og han bliver tydeligt svagtseende, når pelsen vokser for meget til om øjnene. jeg studser og det kan sagtens gøres, så man ikke rigtigt ser det. i dag gik han ind i en anden hundeejer nede i parken - så kunne jeg ligesom regne ud, at det var tid igen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...