Hop til indhold

Byld ved analsækken


Gæst Beaglepack
 Share

Recommended Posts

Gæst Beaglepack

Der skrives så meget om analkirtler herinde på forum - så her en beretning til hjælp og som man også bør være opmærksom på kan ramme ens hund.

Indlægget er lidt langt - beklager :oops:

 

Det handler om Darwin som er min yngste beagle. Darwin har aldrig haft problemer i forhold til analkirtler så derfor er det ikke noget vi har været så meget inde over. Når han har været ved dyrlæge for sundhedscheck mv. har han aldrig fundet noget som kunne tyde hen i retning at problemer med kirtlerne.

 

I går var derfor en almindelig dag - beaglerne fik deres morgenmad og jeg gjorde klar til at gå tur med dem, som altid på skift. Darwin var den første på tur og allerede da vi går ud gennem havelågen bemærker jeg at han er hævet i venstre side oppe ved analkirtlens placering. Huden er rød og jeg begynder med det samme at tænke mit. Hjemme igen kommer han på bordet og jeg tager min pandelampe på og får på det nærmeste et chok:shock: - Aldrig har jeg set så olm en byld? og han har tydeligvis ondt. Dagen i forvejen var der intet!

 

Jeg ringer derfor til dyrlægen og får en tid allerede om eftermiddagen. Gennem sammenråd med dyrlægen vælger vi at få spaltet den her byld. Darwin ligges i bedøvelse (ikke narkose) og får en lokalbedøvende sprøjte. Da vi vender tilbage efter en times tid fortæller dyrlægen at "den der var grim" - han er lettere chokeret over byldens størrelse som har ligget i forbindelse med Darwins analsæk. Såret er åbent da væske, blod og betændelse selv skal passere. Darwin får smertestillende til 8 dage samt antibiotika til 5 dage. Såret skal passe sig selv.

I går aftes flød det i jævn strøm fra såret og vi skiftede løbende håndklæder - men dette er aftaget til morgen. Han har gået en kort tur til formiddag, lavet det store og små, spist og drukket. Såret holdes rent med medicinsk sæbe hver gang han har haft afføring.

 

Jeg har taget billedet før og efter.

DSC03792.jpg Billedet her er fra før operationen

 

DSC03798.jpg

 

Billedet her er fra i går aftes

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Åh, dog..:shock:..

Jeg har aldrig haft en hund med analkirtelproblemer, og jeg har haft det indtryk, at det var sådan noget nærmest kronisk.. Som man så måtte leve med og få tømt med jævne mellemrum...

 

Men Darwins har jo været MEGA akut...

 

Er der gjort mere ved det end at tømme bylden? Jeg tænker på, om den inficerede analkirtel er fjernet?

Det er den jo nok ikke, når Darwin kun har været i bedøvelse og ikke narkose...

 

Men hvis der kommer optræk til mere af den slags, så skal kirtlen nok fjernes..

 

GODT! at det er overstået for denne gang.. :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Åh, dog..:shock:..

Jeg har aldrig haft en hund med analkirtelproblemer, og jeg har haft det indtryk, at det var sådan noget nærmest kronisk.. Som man så måtte leve med og få tømt med jævne mellemrum...

 

Men Darwins har jo været MEGA akut...

 

Er der gjort mere ved det end at tømme bylden? Jeg tænker på, om den inficerede analkirtel er fjernet?

Det er den jo nok ikke, når Darwin kun har været i bedøvelse og ikke narkose...

 

Men hvis der kommer optræk til mere af den slags, så skal kirtlen nok fjernes..

 

GODT! at det er overstået for denne gang.. :bighug:

 

Ja den var slem - puha fik også så ondt af det lille pus - men Darwin er sådan en sej beagle så han klarede det hele i stiv pote :lun:

 

Jeg forstår simpel hen ingenting - jeg forstår ikke hvordan sådan noget kan udvikle sig så hurtigt - der var ikke noget at se dagen i forvejen :hmm:

 

Jeg håber vi er sluppet nådigt og dyrlægen sagde der kom rigtig meget ud af den - og analkirtlen er ikke blevet fjernet - så skulle han have været i narkose. Her hen under aften er den svulmet op igen - men det vil det jo gøre når det er sådan noget - det væsker lidt fra den og jeg vasker ham når han har lavet bummelum, men ellers passer han den selv. Såret ser fint ud og nu håber vi at antibiotikaen tager det sidste.

 

Dyrlægen talte om, at han måske skal have lidt mere fiber i foderet, således at volumen af afføringen bliver større og dermed presser mere på analkirtlerne - så det er jeg ved at kigge lidt på.

 

Charlie - den ældste har også analkirtel problemer - men der tømmer vi dem selv med 1- 1½ måneds mellemrum. Han har kun 1 gang haft en alvorligt betændelse og det var fordi jeg dengang ikke vidste noget om den slags, da jeg aldrig før havde haft en hund med sådanne problemer. Charlie analsække er ekstra store så derfor danner han mere væske end normalt.

 

Nu ser vi lige hvordan det går de næste dage - ellers må jeg snakke med dyrlægen igen.

:bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Av for dén da!!! Uh, får helt ondt ved at se de billeder:( Håber det heler hurtigt!

 

Tak Anne - ja ved godt billedet ser noget olmt ud - men det var også en grim en han havde. Håber også han snart er normal igen :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

God bedring!! Det er ikke lige til at fjerne dem, de er placeret i et område hvor der er en del man skal passe på. Den metode jeg kender involverer at man fylder analkirtlen med noget fast materiale og derefter forsigtigt dissikerer den fri. Det dr vigtigt at man får den hele med og det vil jeg mene er umuligt hvis det er meget betændelse og arvæv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hope, Darwin var jo slet ikke i narkose, kun noget beroligende/til at sove på, og så lokalbedøvelse..

 

Hvis han skulle opereres rigtigt, så skulle han nok have været i rigtig narkose, ikke? :hmm: Man kan jo ikke have, at patienten pludselig ikke gider være med mere.......

 

Men der var måske ikke så meget arvæv, for det er jo første gang han har den slags problemer.

 

Hvis det ikke heler op uden problemer og uden ny infektion, så må han da i narkose og have fjernet den dumme kirtel.. :vedikke:

 

--Øh, hvad er det, man bruger som "fast materiale". Det skal jo være flydende når man sprøjter det ind, for derefter at stivne... En slags tandfyldningsmasse?

Hmmmm:hmm:interessant....... Jeg skulle nok have været dyrlæge.......

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har læst mig frem til at nogle dyrlæger bruger gips til at støbe analkirtlen af med, så de bedre kan fjerne den - men jeg ved ikke om der findes andre ting man kan bruge?

 

Jeg er selvfølgelig lidt loren over om det ender med en operation - hmm jeg er ikke helt tryg ved det - så det er da noget jeg vil snakke med min dyrlæge om. Han er super dygtig og jeg ved han vil melde ud hvis han mener han ikke er i stand til at udføre den type operation - det kendskab jeg har til ham gør at jeg har den største tryghed omkring hans formåen. Han lavede jo Charlies læber så fint at han i dag ingen men har af det - udover lidt stramhed. Beaglerne er bare så glade for ham, så der er intet der.

Nu afventer vi lige og ser hvordan det går med Darwin - men klart hvis det kommer igen på den måde, så er der nok ingen vej udenom - i så fald vil det jo blive ved at koste 1500 hver gang og det bliver en kende for dyrt i længden :lol:

 

 

Darwin har gået eftermiddags tur og pruttet nok engang - hans afføring er en kende for lind - men det kan jo skyldes eftervirkninger fra i går, samt at numsen er øm. Han er glad, spiser og drikker normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
God bedring!! Det er ikke lige til at fjerne dem, de er placeret i et område hvor der er en del man skal passe på. Den metode jeg kender involverer at man fylder analkirtlen med noget fast materiale og derefter forsigtigt dissikerer den fri. Det dr vigtigt at man får den hele med og det vil jeg mene er umuligt hvis det er meget betændelse og arvæv.

 

Tak for god bedring :-D

 

Darwin var ikke i narkose - men i en dyb søvn samt lokalbedøvelse. Det var slet ikke planen at kirtlen skulle fjernes - men da der var en større byld skulle den tømmes ud. En evt operation vil først komme på tale hvis det bliver et tilbagevendende problem - hvilket jeg bestemt ikke håber :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da også lige ønske ham rigtig god bedring.

Det er godt nok en grim én. Det er meget smart at tage billeder af det, så har du noget at sammenligne med bagefter. Jeg tager altid en masse billeder før, under og efter. Begge vores har fået fjernet analkirtlerne og det har for vores vedkomne været den helt rigtige beslutning. Der tog jeg også billeder hver dag, så jeg kunne sammenligne dem og se om der var kommet betændelse i. De sidder jo et sted hvor det meget nemt bliver forurenet...

Det var godt han tog det i stiv pote. Vi andre ved jo hvor ondt bare en lille bums gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvordan går det i dag?

 

Tak - det går foreløbig fint :-D

 

Darwin har desværre kastet op i nat. Jeg tror han måske har haft lidt forstoppelse grundet bedøvelsen. Der pelejer altid lige at gå lidt dage før maven er i orden igen. Jeg ved ikke om det kan skyldes antibiotikaen han får - men det er jo ikke usandsynlig:vedikke:

Han var også i haven og bummelum kl. lort i nat :gab:

Til formiddag har han spist og drukket normalt og vi har gået en lille tur.

 

Jeg har lige haft ham på bordet og vasket såret og nu ser det sådan ud.

 

DSC03799.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg vil da også lige ønske ham rigtig god bedring.

Det er godt nok en grim én. Det er meget smart at tage billeder af det, så har du noget at sammenligne med bagefter. Jeg tager altid en masse billeder før, under og efter. Begge vores har fået fjernet analkirtlerne og det har for vores vedkomne været den helt rigtige beslutning. Der tog jeg også billeder hver dag, så jeg kunne sammenligne dem og se om der var kommet betændelse i. De sidder jo et sted hvor det meget nemt bliver forurenet...

Det var godt han tog det i stiv pote. Vi andre ved jo hvor ondt bare en lille bums gør.

 

 

Tak for god bedring :bighug:

 

Jeg tager altid mange billeder og sætter dem op på min computer i stor størrelse, så man bedre kan se alle deltaljerne.

 

Bylden er blevet mindre - men virker stadig aktiv - håber antibiotikaen kan tage det sidste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Har altså virkelig ondt af ham:( Men går ud fra at han er smertedækket?!

 

Hvordan er fremtidsudsigterne? Skal han have fjernet kirtlerne, eller?

 

Og ja, han ser sgu lidt hævet ud endnu. Håber virkelig at penicillinen kan slå det ned. Det må virkelig være ubehageligt for ham! Masser af :x:

 

Ja han er smertedækket. Han får Antirobe 75 mg - sådan en pille varer et døgns tid og det er mit indtryk at det virker godt nok.

 

Jeg ved ikke hvad der skal ske i fremtiden - om de skal fjernes ? men det er noget jeg vil snakke med dyrlægen om. Jeg ved heller ikke om det vil hjælpe at give ham flere fibre i kosten, generelt skal jeg passe lidt på hans mave at det ikke begynder at gære i maven på ham - for så er fanden løs :(

Dyrlægen har sagt at jeg evt. kunne prøve med havre fibre først og se om volumen af afføringen bliver bedre - så det kan være jeg prøver det i første omgang. Gulerødder er Darwin også glad for - så det var også en mulighed.

 

Ja han er stadig hævet - men bulen er blevet blødere og mindre så jeg håber det går i sig selv.

 

Tak for :x::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg fik lige skrevet noget sludder i det ovenforstående indlæg. Det er ikke Antirobe han får mod smerter - det er et antibiotikum.

Det er Dolagis 50 mg han får for smerter - det er en tyggetablet. Det gives mod gigt/haltheds smerter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hvor synd for den stakkel....må jeg spørge hvad fibre har med tømning af analkirtler at gøre?? Min Boris har heldigvis aldrig haft disse problemer, så tænker ikke så meget over det...

 

Ja det er rigtig træls - men han er ved godt mod og ømmer sig ikke så meget mere når jeg vasker ham bagi. Charlie den ældste af mine beagler har også anal problemer - her er anal sækken forstørret - han har dog kun 1 gang haft en alvorlig betændelse og vi tømmer selv anal kirtlerne efter behov - det er forskelligt hvor lang tide der går i mellem.

 

Ang. fibre så skal disse sørge for at volumen af afføringen bliver større og mere fast så analkirtlerne tømmes nemmere når afføringen passerer. Man skal passe på ikke at give for meget for så kan det give bagslag i form af forstoppelse.

 

Nogle giver ben til deres hunde - men det er udelukket her, med den mave Darwin har. Jeg er godt klar over at hans foder er i underkanten af hvad fiber angår, men dette valgte jeg jo for at få hans mave til at fungere og for at han kunne holde vægten oppe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
god bedring, det er så synd for dem med ondt i numsen.

 

da mysla fik betændelse fandt jeg et fiberprodukt der hedder PROFIBRE. Dyrlægen skal bestille det hjem, men det virkede godt, hun fik fine tykke pølser;)

 

Tak for det gode råd :-D

Det vil jeg have in mente hvis alt andet glipper. Jeg har besluttet efter en del læsning at prøve havre fibre af først. Darwin tåler havre ret godt - så det er der udgangspunktet starter. Han og Charlie er begyndt på det i dag.

 

Det går stadig fremad med Darwin. Hævelsen er faldet yderligere og han er ikke så rød i dag. Såret væsker stadig en del - men jeg vasker ham løbene af i medicinsk sæbe. Afføringen er normal nu her på 3. dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...