Hop til indhold

ER JEG FORKERT PÅ DEN?


gina
 Share

Recommended Posts

Hej HF jeg har en lille blandings hund af chihuahua og russisk toy terrie. han er nu 9 måneder. og vejer ca 3 et halvt kg. han har stadig sit hvalpe glade sind , med vil hilse på alle hunde, når går i snor , og når er i hunde gården med ham, løber han selv hen og hilser, selv vis det en dobberman, eller irsk ulvehund. Han har kun to gange sagt fra over for en anden hund , og været behov for mange gange at han selv gjorde , og jeg kommer så ovre og fjerner hunden fra ham, når han ikke selv siger fra. Går ud fra det fordi han stadig er så ung? eller hvad? men der hvor mit spørgsmål går også, det er at selvom jeg står og har min fulde ommærksomhed på simba , når han er sammen med andre hunde i hunde gården , så jeg ka støde til med det samme vis en anden hund bliver for voldsom. men han er jo så lille, og tager jeg for store chancer ved at lade ham være mellem disse forskellige hunde , og store? føler måske ikke jeg er pylret nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt om jeg forstår første del af dit spørgsmål om at sige fra? Men om du er pylret eller ej må vel være op til dig og din hund at bedømme. Nu er jeg måske ikke den rette at spørge, for jeg er medlem af "lige børn leger bedst"-skolen og mener at legekammerater bør være i samme størrelse / vægtklasse og hvis vi har at gøre med unge hunde, så også gerne i samme alder, da en hvalp kan tage skade af en unghunds over-hyper-drive og en voksen hund blive pænt træt og irriteret af den...

 

ville min tæve på 8,5 kg få lov at lege med en doberman / irsk ulvehund / labrador / bernersennen? Nej ikke umiddelbart. Deres leg er for voldsom og deres poter for store og tunge... Hilse på dem ja. Og var det en fornuftig voksen hund, som jeg kendte godt og vidste kunne finde ud af at moderere sin leg, så måske leg.... Men ellers så nej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt svært at sige, men som udgangspunkt siger en 9 mdr. gammel unghund ikke fra overfor en voksen hund med mindre den er meget utryg, så noget kunne tyde på at din hund føler sig presset i de situationer. Jeg synes du skal forsøge undgå at Simba kommer helt derud, for det kan have nogle dumme bivirkninger når han bliver voksen.

 

Jeg har selv en flatcoat (19 mdr. og 27 kg) som først nu er begyndt at få lov til at hilse på små hunde uden line (og de bliver nøje udvalgt) ikke fordi hun ellers har gjort dem noget med vilje, men fordi glæden i sådan en stor hund kan gøre skade på mindre hunde. Personligt er jeg af den overbevisning at hunde skal lære at omgås hunde der er meget anderledes (enten i str. eller af sind), men at de ikke altid lærer det på den gode måde hvis det bliver overladt til dem selv og derfor skal de trænes til det. Hvis man altså på sigt vil kunne slippe sin hund løs i f.eks. hundeskove, uden at opleve gnidninger i forhold til andre hunde og ejere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg er også til den at lige børn leger bedst.... mine får ikke lov til at lege med meget små hunde, den lille vejer 26 kg og den store 33 kg - de leger med hunde i samme størrelse og vægt klasse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg mener lege med store hunde er det ikke når de bryder sammen. kun leger tag fat . eller jeg kaster pind og simba løber efter den med den anden hund . vis de begynder at bryde flyver jeg ind og tager simba væk. og ejer af den store hund stopper sin hund . simba får kun lov at lege bryde kamp med dem på egen størrelse eller et par kg mere , Som DSG hunde . men når jeg mener simba ikke siger fra er det vis en anden hund prøver at humpe på ham, Der er det mig der fjerner den anden hund med det samme. men er det fordi han er så ung at han ikke siger fra ? For det er selv om hunden er yngre eller samme alder som ham .

Link til indlæg
Del på andre sites

omvendt så ville jeg aldrig slippe min unge labber med en chi eller andre små hunde, af frygt for hun skader dem når de får et potedask. Selvom hun ikke er vild og vildsom, men hun er jo gigantisk i forhold til dem

Piv piv ja det er også netop det der der bekymrer mig. er gudskelov aldrig sket. da simba også er reagere meget hurtigt ved at flytte sig , Ovre for de store hunde , vis den løber for tæt op af ham, og løber selv enormt stærkt .

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg mener lege med store hunde er det ikke når de bryder sammen. kun leger tag fat . eller jeg kaster pind og simba løber efter den med den anden hund
.

 

Den større hund skal bare tværvende eller tabe balancen for at gøre skade på Simba - eller blive irriteret over at han også vil have dens pind. Pindekast når der er flere hunde til stede er konkurrence o pinden

 

 

vis de begynder at bryde flyver jeg ind og tager simba væk. og ejer af den store hund stopper sin hund . simba får kun lov at lege bryde kamp med dem på egen størrelse eller et par kg mere , Som DSG hunde . men når jeg mener simba ikke siger fra er det vis en anden hund prøver at humpe på ham, Der er det mig der fjerner den anden hund med det samme
.

 

Det er løbelegen der er størst risiko ved for da er hundene i fart

 

men er det fordi han er så ung at han ikke siger fra ? For det er selv om hunden er yngre eller samme alder som ham

 

Måske tør han ikke sige fra overfor en hund på 5 - 10 gange hans egen vægt

Link til indlæg
Del på andre sites

Piv piv ja det er også netop det der der bekymrer mig. er gudskelov aldrig sket. da simba også er reagere meget hurtigt ved at flytte sig , Ovre for de store hunde , vis den løber for tæt op af ham, og løber selv enormt stærkt .

Han kan være nok så hurtig, et forkert skridt af den store hund eller af din, det kan være så farligt.

Men jeg fatter ikke at dem der har de store hunde tillader deres at tonse med din.

Kaster jeg en pind så ænser den gamle INTET andet end pinden, end ikke Luna som er samme størrelse.

 

Grunden til han ikke siger fra er at han jo er et fnug i forhold til de andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...