Hop til indhold

Løbesele


Siri
 Share

Recommended Posts

Anne med Sally lagde nogle totalt seje løbebilleder på Facebook i går. Her var de ude at løbe med hundene koblet til en løbesele. Hundene har træksele på og er spændt til fører med elastiktov. Føreren har en løbesele på, som sidder nede på hofterne og også har benstropper. Det ser SÅ sjovt ud, at jeg klart er nødt til at prøve det. jeg har altid hunde med på løbeturene, men det her ser altså virkelig sjovt ud.

 

Så derfor - er der nogen der har set noget der minder om sådan en løbesele? Jeg har naturligvis googlet, men kun fundet dem, der går rundt om livet. Jeg vil gerne have nogen med benstropper også.

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.non-stopdogwear.no/index.php/eng/Our-products er meget populært!! De har nogle ret high tech meget lette løbebælter. Det er deres "free motion" sele Sally løber i. Dexter løber i en sele fra Howling Dog Alaska som hedder Second skin. Begge disse typer seler er til hunde som trækker. Der findes også seleer som sidder bedre på hunde som løber med uden at trække.

Hvis man har mulighed for at prøve de forskellige seler, er dette langt det mest optimale. Og hvis man vil være en lille smule seriøs med sit løben, betaler det sig ikke at spare, og bare købe det billigste, det skal sidde ordentligt, for at virke ordentligt! Du skal også have nogle ordentlige trail løbesko, ellers er det på røv og albuer ved mindste nedstigning.

Jeg vil dog lige påpege, at du måske skal vente med at starte op, til du er ovre graviditet.. det er ikke helt risikofrit at løbe cross country, og slet ikke når man er bundet fast til en hund :lol: men det er VILDT sjovt! Og scootering er også på min ønskeliste over ting jeg gerne vil prøve engang, men overvejer lige hvordan helvede jeg skal få lært min sindssyge schæfer en stopkommando :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

http://www.non-stopdogwear.no/index.php/eng/Our-products er meget populært!! Det er deres "free motion" sele Sally løber i. Dexter løber i en sele fra Howling Dog Alaska som hedder Second skin. Begge disse typer seler er til hunde som trækker. Der findes også seleer som sidder bedre på hunde som løber med uden at trække.

Hvis man har mulighed for at prøve de forskellige seler, er dette langt det mest optimale. Og hvis man vil være en lille smule seriøs med sit løben, betaler det sig ikke at spare, og bare købe det billigste, det skal sidde ordentligt, for at virke ordentligt! Du skal også have nogle ordentlige trail løbesko, ellers er det på røv og albuer ved mindste nedstigning.

Jeg vil dog lige påpege, at du måske skal vente med at starte op, til du er ovre graviditet.. det er ikke helt risikofrit at løbe cross country, og slet ikke når man er bundet fast til en hund :lol: men det er VILDT sjovt! Og scootering er også på min ønskeliste over ting jeg gerne vil prøve engang, men overvejer lige hvordan helvede jeg skal få lært min sindssyge schæfer en stopkommando :lol:

 

Tusind tak for tips! Jeg har et par trailsko fra Salomon. Kan godt se at det måske ikke er optimalt med graviditet, men tænker at jeg kan starte stille indtil jeg får mave og så holde pause til baby er ude. Det lyder bare så sjovt - jeg kan næsten ikke vente med at prøve :-D

Har du lært dine hunde at trække eller trækker de bare?

Hvilken sele er du mest til af de to varianter?

Og er det rigtigt at linen skal være så lang - ser ud som om det ligger på 2 meter som standard.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for tips! Jeg har et par trailsko fra Salomon. Kan godt se at det måske ikke er optimalt med graviditet, men tænker at jeg kan starte stille indtil jeg får mave og så holde pause til baby er ude. Det lyder bare så sjovt - jeg kan næsten ikke vente med at prøve :-D

Har du lært dine hunde at trække eller trækker de bare?

Hvilken sele er du mest til af de to varianter?

Og er det rigtigt at linen skal være så lang - ser ud som om det ligger på 2 meter som standard.

 

mine hunde trækker HELT fra naturens hånd, også uden løbeseler :rolleyes::lol: Jeg er til begge varianter, for de passer hver især til den af mine hunde som bruger den.. det er fordelen ved at jeg kan prøve udstyr i min klub, inden jeg køber det selv. Dexter er ret delikat omkring halsen (kan ikke gåes med i halsbånd uden at hoste ved mindste modstand) men der er intet når han slæber mig afsted i selen.

Mavebæltet skal sidde ret godt til om dig, for at sidde optimalt, så jeg ved ikke hvor fedt det er med gravidmave, selv en lille en, og selvom bæltet sidder langt nede. Løber du til dagligt i forvejen? Hvis ikke, tror jeg altså ikke det lige er nu, du skal starte.. (jeg er all for at man motionerer som gravid, men tror det bedste er at blive ved med de ting man hele tiden har gjort)

 

Mine liner er ca 150 cm i ikke-udstrukket tilstand.

 

 

Og kender du noget til nonstops belt?
jeg ved at mange af de ret seriøse løbere herovre bruger dem, men jeg har ikke selv prøvet dem. De ser gode ud!
Link til indlæg
Del på andre sites

mine hunde trækker HELT fra naturens hånd, også uden løbeseler :rolleyes::lol: Jeg er til begge varianter, for de passer hver især til den af mine hunde som bruger den.. det er fordelen ved at jeg kan prøve udstyr i min klub, inden jeg køber det selv. Dexter er ret delikat omkring halsen (kan ikke gåes med i halsbånd uden at hoste ved mindste modstand) men der er intet når han slæber mig afsted i selen.

Mavebæltet skal sidde ret godt til om dig, for at sidde optimalt, så jeg ved ikke hvor fedt det er med gravidmave, selv en lille en, og selvom bæltet sidder langt nede. Løber du til dagligt i forvejen? Hvis ikke, tror jeg altså ikke det lige er nu, du skal starte.. (jeg er all for at man motionerer som gravid, men tror det bedste er at blive ved med de ting man hele tiden har gjort)

 

Mine liner er ca 150 cm i ikke-udstrukket tilstand.

 

 

jeg ved at mange af de ret seriøse løbere herovre bruger dem, men jeg har ikke selv prøvet dem. De ser gode ud!

 

Altså jeg løber ikke dagligt, men jeg løber 2-3 gange om ugen nu.

Tror jeg vil prøve Nonstops sele og belt - det ser lækkert ud! Spot trækker også helt au naturel, havde aldrig før troet det skulle være en fordel :-D

Synes bare de liner jeg finder er 200cm. Må prøve at lede videre.

Tænker at jeg starter stille med at spænde Spot for på vores løbeture (han er med normalt) og måske bare i små intervaller. Og hvor underlaget er rimeligt, så jeg ikke falder og brækker noget. Så det ligesom bare er en udvidelse af løbeturene. Ved godt at man skal være lidt ekstra forsigtig som gravid, men det er altså også lidt kedeligt. Burde nok heller ikke fortsætte med at ride, men det har jeg slet ikke tænkt mig at spørge læge eller jordemoder om. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

jamen hvis du løber allerede, er det jo også noet andet. Jeg blev også ved med at ride. Måske de liner du ser er til bikejor/scooter? Ellers ved jeg ikke... mine er håndsyede, ikke butikskøbte.

 

Ja og jeg tænker at jeg så er lidt mere fornuftig end normalt. Altså jeg smider ikke 5 km oveni turen (primært fordi så dør jeg) og jeg sørger for at løbe på fornuftigt og stabilt underlag.

 

Er din line med elastik?

Link til indlæg
Del på andre sites

Endte med at bestille fra Snowpawstore. Bestilte Manmat belt, 1,5 meter line med elastik og tough skin sele. Samme model og koncept som second skin. Prøvede at måle til Non stop-selen, men den passer bare slet ikke. Spot er for kompakt og kort i kroppen til den. NU glæder jeg mig til at prøve det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må også snart ud igen, bare med den lille Voodoo. Det er virkelig sjovt, især når hunden trækker. Engang vil jeg gerne have et bedre bælte, vores nuværende kan ikke sidde ordentligt hele turen, tror det er for bredt til mig. Og ja, elastikline er virkelig guld værd.

 

Siri, trækker din border virkelig ikke, når i går med snor på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må også snart ud igen, bare med den lille Voodoo. Det er virkelig sjovt, især når hunden trækker. Engang vil jeg gerne have et bedre bælte, vores nuværende kan ikke sidde ordentligt hele turen, tror det er for bredt til mig. Og ja, elastikline er virkelig guld værd.

 

Siri, trækker din border virkelig ikke, når i går med snor på?

 

 

Øh jo, Spot trækker sgu som en hest :mrgreen: Der er jo en grund til at de altid er løse. Tilsyneladende er det lettere for mig at træne dem til at være løse end at træne dem til at gå pænt....

Så måske går det helt af sig selv....det kan komme an på en prøve! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg købt et billede mere (fra den dag jeg løb dem begge sammen), hvor du kan se Sally med Non-stop'en. Synes selv den sidder rigtig godt på hende, og den irriterer hende heller aldrig i vejrtrækning eller andre steder, heller ikke når vi "løber efter" en flok rådyr. (klik på billedet, så kan du bedre se). Den er tilpasset af en af dem, som forhandler dem herovre.

 

IMG_1394_1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg købt et billede mere (fra den dag jeg løb dem begge sammen), hvor du kan se Sally med Non-stop'en. Synes selv den sidder rigtig godt på hende, og den irriterer hende heller aldrig i vejrtrækning eller andre steder, heller ikke når vi "løber efter" en flok rådyr. (klik på billedet, så kan du bedre se). Den er tilpasset af en af dem, som forhandler dem herovre.

 

[ATTACH=CONFIG]117211[/ATTACH]

 

FEDT billede! Der kan man virkelig se at de trækker til!

Den ser super lækker ud selen og passer hende da helt perfekt. Når jeg målte Spot, så var det bare som om at han var alt for kort til den. Det der stykke fra brystbenet og til bag forbenene er 21 cm. på Spot og det passede slet ikke til halsmålet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...