Hop til indhold

afstand "bliv"


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Det er helt rigtigt!

 

Jeg synes at dæk, sit og stå skal betyde at det gør du til du får besked på noget andet (fri, kom, osv) så jeg bruger ikke at træne "bliv" seperat. Hundene kan dæk og sit på håndtegn og kommando, og i nogen grad har de osse forståelse for at de ikke skal ændre på det de er blevet bedt om før jeg siger det. Men vi taler om at jeg bevæger mig på afstand med front mod dem og at jeg ikke kommer længere væk end 3-4 meter, jeg hverken danser polka eller spiller med bold, der til er vi slet ikke nået.

I dag lavede jeg afdækning med den ene tæve, ved siden af en plade hvor hendes ven Liga (fransk bulldog) sad sammen med min mor. Den franske inviterede til leg og stod og kiggede på hende, men hun blev i dæk og forholdt sig i ro selvom jeg gik på afstand, så jeg vil mene der er forståelse for hensigten, jeg vil bare gerne sikre at vi udvikler os og at det gøres rigtigt.

 

Siri, det du beskriver med at trykke/trække inden afstanden kommer på gav lige en aha-oplevelse her, tak for den :5up:

 

Ift. det med at hunden skal trække sig fra godbidden og lagge vægten bagud, så tør jeg ikke helt begive mig ud i det, for det er det stik modsatte af hvad jeg ønsker at få frem når vi udstiller, og umiddelbart er jeg næppe dygtig nok til at få skilt tingene tydeligt nok fra hinanden.

 

 

Forstår godt at du ikke vi lære dem det ift udstilling. Bare tænk at servere godbidden tæt på kroppen i stedet.

Det er klart min erfaring at end en del hunde lærer meget at tryk/skub taktikken. Det er som om at de får en bedre forståelse for øvelsen.

 

Oå beskrivelsen lyder det da ret lovende - hun har en fin forståelse allerede!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 110
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

F.eks. er der så vidt jeg ved ikke nogen der har udarbejdet en decideret metode til at indlære handling indenfor agility, men jeg er da ikke i tvivl om at man kan. Og det er måske lidt på samme måde med det du efterlyser? :vedikke:

Der er masser der påstår at det overhovedet ikke er noget problem. Enkelte der påstår de kan, og endnu ingen der har bevist det, eller kunnet forklare hvordan. Hér tænker jeg så primært i dirigering, hvor jeg slet ikke kan se hvordan det skulle kunne virke, efter et par års diskussion omkring hvordan og hvorledes.

Men også stop på de afstande jeg nu engang arbejder.

 

Det sidste forstår jeg ikke helt hvad du mener skulle være et problem..? Hvorfor skulle det være et problem med at indlære ting på afstand vha. klikker? Hvis man kan indlære det tæt på, så lægger man vel bare afstand på lidt ad gangen? Sådan gør man vel også uden klikker? Og mht. at hunden skulle rejse sig efter et klik - her indlærer man jo fra start at ved stationære øvelser afbrydes øvelsen ikke af klikket, men at hunden skal bli' i positionen. Lige som man gør ved f.eks. fremadsendelse til target eller "bliv"...

Igen. Jeg spurgte jo også lidt ind til hvad "afstand" så ér? Og et tillægsspørgsmål kunne jo så være under hvilke terrænmæssige forhold osv...

 

SÅ snart du kommer ud på afstand (for mig 20+ meter) så funker klikkeren bare ikke. Der skal ikke meget terræn eller vind og vejr til, før klikkeren forsvinder.

Hertil kommer at du ikke kan støtte med en klikker under udførslen af en øvelse... F.eks. under en dirigering, hvor jeg støtter med ja....ja.....ja..... til hunden er i det område hvor jeg enten giver et stopfløjt for at give en ny retning, eller hvor den får områdefløjt for at stikke næsen i jorden og finde hvad den nu skal finde..

Og lad os nu tænke i dén øvelse en gang, for nu er jeg blevet nysgerrig efter at høre om du evt. kan forklare hvad du ville gøre.

 

EN dirigering ved mig (og andre apportør-folk) er en noget mere kompliceret øvelse end ved Dch og lignende

Først peger vi en retning ud for hunden, og sikrer os at den rent faktisk kigger i den retning. Når jeg er sikker på den gør dét, sender jeg den "ud"... (fremadsendelse, i bund og grund) hele vejen ud får den "ja...ja....ja...ja...." for hele tiden at bekræfte den i at den bare skal rende til som den gør, med næsen slukket.

På et eller andet tidspunkt skal jeg have den i en anden retning (højre eller venstre) den får så et stopfløjt, slår røven i jorden og kigger på mig. Jeg peger retningen ud med indsats af hele min krop, og så snart den render, får den "ja...ja....ja...."

Indtil den når området jeg vil have den til at søge i, hvor jeg så giver den områdefløjt. Det betyder næsen i jorden, og find!

Så snart den samler op (hvis jeg kan se det) får den hjemkaldsfløjt. Og så er det jo "bare" en aflevering til hånd.

og det her er jo ikke på flad mark. Det kan være i en skov, i tæt krat, i en mose, henover en sø og meget mere...

 

(undskyld hopsa, men måske der kommer noget der kan bruges :genert: Mange af elementerne er jo de samme, forholdene og afstandene er bare anderledes)

 

 

Indlæringen foregår så på f.eks. en flad mark, hvor apporten indledningsvist kan ses. Den udlægges sammen med hunden, langs et eller andet der "hjælper" hunden til at løbe lige. F.eks. en vej, langs et hegn, en vold eller lignende. Så tilbage til start med hunden. få ro på, og få peget den synlige apport ud. Når hunden kigger rigtigt, sendes den ud, godt støttet undervejs.

Det er den første del af det. Og her fungerer det ikke ret godt med korte afstande, for man risikerer alt for mange andre fejl.

Ud på afstand, så hunden får plads til udløbet, og får tid og plads til at sætte farten ned inden opsamling, mere tid i bærefasen så den ikke er urolig ved aflevering og ikke tager æresrunder osv...

Hvad vil du klikke for, hvordan ville du dele det op så det fungerer til klikkertræning osv?

 

og jeg fusker også kun, iøvrigt. Jeg bruger det ikke til alt, for det er ikke alt hvor det ville give mening, fordi meget lettest indlæres uden egentlig træning i almindelige dagligdags begivenheder som f.eks. spisetid, og "vent til jeg har fået jakken på" og lignende. Samt nå afstandene bliver større osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvad vad giver selve klikkeren til øvelsen? Hvad tilfører den?

 

Selve klikkeren tilfører jo ikke noget i sig selv, det gør den jo aldrig, andet end at den fungerer som markør (og sekundær forstærker). Men klikkertræner man så bruger man jo en markør, om det så er klikker, mundklik eller andet. Lige i en øvelse som den her har jeg også brugt frikommando, og så bruger jeg selvfølgelig ikke klikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at dæk, sit og stå skal betyde at det gør du til du får besked på noget andet (fri, kom, osv) så jeg bruger ikke at træne "bliv" seperat. Hundene kan dæk og sit på håndtegn og kommando, og i nogen grad har de osse forståelse for at de ikke skal ændre på det de er blevet bedt om før jeg siger det. Men vi taler om at jeg bevæger mig på afstand med front mod dem og at jeg ikke kommer længere væk end 3-4 meter, jeg hverken danser polka eller spiller med bold, der til er vi slet ikke nået.

I dag lavede jeg afdækning med den ene tæve, ved siden af en plade hvor hendes ven Liga (fransk bulldog) sad sammen med min mor. Den franske inviterede til leg og stod og kiggede på hende, men hun blev i dæk og forholdt sig i ro selvom jeg gik på afstand, så jeg vil mene der er forståelse for hensigten, jeg vil bare gerne sikre at vi udvikler os og at det gøres rigtigt.

 

Hvis man undlader at kalde hjem fra et "bliv" (eller hvad man nu bruger) så oplever de aldrig at der er andre muligheder end at blive. :-D

 

Lidt karikeret, i know, men jeg ville aldrig kalde hjem fra et bliv, før jeg rent faktisk har brug for det.

 

Og jeg husker så en lidt over 1 år gammel lab jeg fik stukket i hænderne på en træningsplads en gang. Jeg skulle sætte den af i én ende, og gå op i den anden ende af en menneske/hund række, og lave hjemkald...

Da jeg så gjorde dét, sad den her lille tæve og kiggede underligt på mig med et udtryk der skreg: "jamen.... det kan jeg jo ikke...."

Det tog en hel del animeren og skaben sig, samt en lille gestus fra ejeren før labben fandt ud af hun havde fået hendes ben igen... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er masser der påstår at det overhovedet ikke er noget problem. Enkelte der påstår de kan, og endnu ingen der har bevist det, eller kunnet forklare hvordan. Hér tænker jeg så primært i dirigering, hvor jeg slet ikke kan se hvordan det skulle kunne virke, efter et par års diskussion omkring hvordan og hvorledes.

Men også stop på de afstande jeg nu engang arbejder.

 

 

Igen. Jeg spurgte jo også lidt ind til hvad "afstand" så ér? Og et tillægsspørgsmål kunne jo så være under hvilke terrænmæssige forhold osv...

 

SÅ snart du kommer ud på afstand (for mig 20+ meter) så funker klikkeren bare ikke. Der skal ikke meget terræn eller vind og vejr til, før klikkeren forsvinder.

Hertil kommer at du ikke kan støtte med en klikker under udførslen af en øvelse... F.eks. under en dirigering, hvor jeg støtter med ja....ja.....ja..... til hunden er i det område hvor jeg enten giver et stopfløjt for at give en ny retning, eller hvor den får områdefløjt for at stikke næsen i jorden og finde hvad den nu skal finde..

Og lad os nu tænke i dén øvelse en gang, for nu er jeg blevet nysgerrig efter at høre om du evt. kan forklare hvad du ville gøre.

 

EN dirigering ved mig (og andre apportør-folk) er en noget mere kompliceret øvelse end ved Dch og lignende

Først peger vi en retning ud for hunden, og sikrer os at den rent faktisk kigger i den retning. Når jeg er sikker på den gør dét, sender jeg den "ud"... (fremadsendelse, i bund og grund) hele vejen ud får den "ja...ja....ja...ja...." for hele tiden at bekræfte den i at den bare skal rende til som den gør, med næsen slukket.

På et eller andet tidspunkt skal jeg have den i en anden retning (højre eller venstre) den får så et stopfløjt, slår røven i jorden og kigger på mig. Jeg peger retningen ud med indsats af hele min krop, og så snart den render, får den "ja...ja....ja...."

Indtil den når området jeg vil have den til at søge i, hvor jeg så giver den områdefløjt. Det betyder næsen i jorden, og find!

Så snart den samler op (hvis jeg kan se det) får den hjemkaldsfløjt. Og så er det jo "bare" en aflevering til hånd.

og det her er jo ikke på flad mark. Det kan være i en skov, i tæt krat, i en mose, henover en sø og meget mere...

 

(undskyld hopsa, men måske der kommer noget der kan bruges :genert: Mange af elementerne er jo de samme, forholdene og afstandene er bare anderledes)

 

 

Indlæringen foregår så på f.eks. en flad mark, hvor apporten indledningsvist kan ses. Den udlægges sammen med hunden, langs et eller andet der "hjælper" hunden til at løbe lige. F.eks. en vej, langs et hegn, en vold eller lignende. Så tilbage til start med hunden. få ro på, og få peget den synlige apport ud. Når hunden kigger rigtigt, sendes den ud, godt støttet undervejs.

Det er den første del af det. Og her fungerer det ikke ret godt med korte afstande, for man risikerer alt for mange andre fejl.

Ud på afstand, så hunden får plads til udløbet, og får tid og plads til at sætte farten ned inden opsamling, mere tid i bærefasen så den ikke er urolig ved aflevering og ikke tager æresrunder osv...

Hvad vil du klikke for, hvordan ville du dele det op så det fungerer til klikkertræning osv?

 

og jeg fusker også kun, iøvrigt. Jeg bruger det ikke til alt, for det er ikke alt hvor det ville give mening, fordi meget lettest indlæres uden egentlig træning i almindelige dagligdags begivenheder som f.eks. spisetid, og "vent til jeg har fået jakken på" og lignende. Samt nå afstandene bliver større osv osv.

Jeg forstår ikke en gang øvelsen, så regn ikke med noget herfra! :lol: Kan dog godt se at klikkeren "forsvinder" - men det er jo tilladt at bruge en anden markør end lige klikkeren. At støtte med klikkeren - nej, det er jo et indlæringsredskab, og når øvelsen er indlært bruger man ikke klikkeren mere. "Støttekommandoer" kan jo stadig bruges, og indlæres. Til det sidste, markerede - når jeg læser det ligner det en alm. lydighedsapport..? :vedikke: Bare med tiden over større afstand og i mere kuperet terræn, eller hvordan? Jamen jeg aner helt ærligt ikke en døjt om det, så det er sgu svært at forestille sig bare ved at læse nogle korte rader... :lol: Men ud fra det der er beskrevet dér, burde man vel kunne låne meget fra LP'n? :vedikke: Der arbejdes jo også med ro, udløb, tilpasning af fart for optag, rolig aflevering etc...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke en gang øvelsen, så regn ikke med noget herfra! :lol: Kan dog godt se at klikkeren "forsvinder" - men det er jo tilladt at bruge en anden markør end lige klikkeren. At støtte med klikkeren - nej, det er jo et indlæringsredskab, og når øvelsen er indlært bruger man ikke klikkeren mere. "Støttekommandoer" kan jo stadig bruges, og indlæres. Til det sidste, markerede - når jeg læser det ligner det en alm. lydighedsapport..? :vedikke: Bare med tiden over større afstand og i mere kuperet terræn, eller hvordan? Jamen jeg aner helt ærligt ikke en døjt om det, så det er sgu svært at forestille sig bare ved at læse nogle korte rader... :lol: Men ud fra det der er beskrevet dér, burde man vel kunne låne meget fra LP'n? :vedikke: Der arbejdes jo også med ro, udløb, tilpasning af fart for optag, rolig aflevering etc...

 

Vi skulle gerne ud at arbejde på afstande op til omkring 200 meter, med terrænskifte, retningsskifte, og "blindt"... SÅ at låne fra LP ville ikke give meget mening der er simpelthen for stor forskel. Det jeg beskriver er den meget spæde start.

 

Men siden vi jo begge bor på Fyn, så kan vi da tage ud at se øvelsen i færdig form en dag. Om ikke andet for at se om du kan hitte på noget der måske kan bruges ifm. indlæring med klikker... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger aldrig klikkeren i stationære øvelser, kan ikke se hvad den skulle hjælpe.

 

Synes klikkeren er super god til at markere indlæringen af en bevægelse på det helt rigtige tidspunkt. I en bliv-siddende øvelse synes jeg den er unødvendig. Til gengæld bruger jeg masser af fristeøvelser og afstandsbelønninger for at lære at blive.

 

Og jeg er ellers sådan en slags klikker-træner-fanatiker...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt klikkeren, og kan ikke se hvorfor det ikke skulle være relevant. Jeg kan sagtens gi en belønning uden at klikke, men hvorfor ikke klikke først, den indikere jo min tilfredshed og indikere for hunden at nu kommer din belønning (selv om mor lige skal have den fisket op af lommen først).

 

vi skal huske på at vi ikke kun klikker for det hunden gør præcis i situationen, men også det forudgående, og faktisk også det der sker lige efter klikket lærer hunden af - så her synes jeg det er en kæmpe fordel at belønne hunden i position da det er det som trænes nemlig at blive i en given position.

 

 

At efterkomme komando og at blive i en position har jeg trænet hver for sig, og først sat det sammen efterfølgende.

 

både sit, dæk og stå har jeg trænet hvor jeg går tilbage til hunden, klikker og belønner i positionen.

Helt til at starte med var det kun 1 skridt, så 2 skridt så 3 skridt,, 5 skridt, 10 skridt og efterfølgende kom tiden på :)

hunden lærer lynhurtig at for at få mor tilbage og jeg får mit klik, så skal jeg blive i positionen, forlader jeg positionen opnår jeg ingen belønning.

 

Ved at gå tilbage og belønne i positionen får vi forhåbentlig ikke en hund der sidder som en fjeder fo rat løbe til sin belønning (hvis det er en afstandsbelønning), men en hund der i sit f.eks. pænt bliver på sin røv, for det kan ikke betale sig andet, belønningen bliver jo placeret lige der :) min hund sidder selv efter klikket i sin sit på sin flade røv, for han ved at belønningen falder lige der, det giver mega god ro på øvelsen!

 

for mig i konkurrence slutter sit og stå inde ved hunden, og det er derfor specielt her en kæmpe fordel at lærer hunden det billede :)

 

min dæk er lært på samme måde som sit og stå, men slutter i konkurrence med indkald, og da jeg begyndte at kæde de to fik jeg pludselig en hund der rejste sig før tid (hunden er jo ikke dum, og ser om han kan komme hurtigere til sin belønning), så der gik jeg tilbage til at kun gå få skridt fra og kald ind, så længere og længere afstand og til slut tid på også, på den måde forstod han bedre at han kun kunne opnå sin belønning ved at vente på mit indkald :) men det var en fordel at han kendte "bilv i position dæk på forhånd, indlært som bliv i position sit og stå).

 

Jeg bruger altid klikkeren / eller anden betinget forstærker før belønningen falder.

Jeg har både klikkeren, smæld med tungen og "ja da" som indikere det samme som klikkeren :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt klikkeren, og kan ikke se hvorfor det ikke skulle være relevant. Jeg kan sagtens gi en belønning uden at klikke, men hvorfor ikke klikke først, den indikere jo min tilfredshed og indikere for hunden at nu kommer din belønning (selv om mor lige skal have den fisket op af lommen først).

 

Hvad så hvis hunden flytter sig inden mor får fisket godbidden op?

 

Jeg gør i de fleste tilfælde som Bob Baley siger: Click for action, reward for position.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så hvis hunden flytter sig inden mor får fisket godbidden op?

 

Jeg gør i de fleste tilfælde som Bob Baley siger: Click for action, reward for position.

 

det vil den nok gøre til en start, inden den finder ud af det kan betale sig at blive, det vil være ret logisk i hvert fald.

 

jeg har gjort to ting, et så har jeg til en start haft godbidden i en lukket hånd, så den hurtig kan serveres for hunden i positionen. Og det andet jeg har gjort hvis hunden alligevel har flyttet sig er at belønne hunden retur i position (uden det tager for lang tid self.)

 

f.eks hvis darko har rejst sig fra sit når jeg klikker så falder belønningen blot lidt højt over hovedet sandsynligheden for at han smækker røven i jorden er rimelig stor. (Gør han det ikke lige med det samme belønnes han stadig, så han hurtig efter klikket får sin belønning).

 

Jeg har også haft strategisk belønning på min lineføring, hvis han kan finde på at presse lige rigeligt er belønningen faldet på ydersiden af hunden, hvis han er for langt tilbage falder belønningen fremme, og er han for langt fremme så falder belønningen en smule tilbage. På den måde kan man rette en smule til :)

 

jeg har så siden hen på bliv i position kørt afstandsbelønning og forstyrrelser på for at kvalitets teste øvelsen, men selve indlæringen og også vedligeholdelse foregår belønningen her i positionen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad så hvis hunden flytter sig inden mor får fisket godbidden op?

 

Jeg gør i de fleste tilfælde som Bob Baley siger: Click for action, reward for position.

 

Øøøh, det betyder da ikke at man klikker for bevægelse og ikke klikker for stationære..? Det tolker jeg som at man klikker for "det hunden skal gøre", og derefter belønner i en position der er strategisk i situationen..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Øøøh, det betyder da ikke at man klikker for bevægelse og ikke klikker for stationære..? Det tolker jeg som at man klikker for "det hunden skal gøre", og derefter belønner i en position der er strategisk i situationen..?

 

Hmm, det kan da godt være at jeg ikke forstår det rigtigt.

Men mener alligevel, at godbidden belønner også det der sker efter klikket, så hvis hunden flytter på sig sig efter klikket, belønner man vel det?

 

Derfor vil jeg hellere hive en godbid eller et legetøj op af lommen, flytter hunden på sig, ryger godbidden tilbage og hunden må prøve at blive igen for at tjene belønningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øøøh, det betyder da ikke at man klikker for bevægelse og ikke klikker for stationære..? Det tolker jeg som at man klikker for "det hunden skal gøre", og derefter belønner i en position der er strategisk i situationen..?

 

Sådan har jeg også lært det - i canis bøgerne mener jeg der står "strategisk aflevering af belønning"

og i bliv positionerne vil det strategisk være smart at belønne hunden i den ønsket positionen.

 

Både min egen, men også de hunde jeg har stået "makker" ved har lyn hurtig fanget at de kan betale sig at blive i sit, dæk og stå til belønningen er faldet. En hund der rejser sig fra dæk for at skulle bukke sig ned mellem sine forben for at få sin belønning fanger hurtig at blive liggende fordi belønningen falder dernede alligevel :)

 

man kan evt lige træne det seperat inden det bruges i bliv øvelserne. Og som skrevet før kan det være en fordel lige at have et par godbidder i hånden for hurtig at kunne levere den i starten af indlæringen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vil du belønne efter klikket, hvis hunden flytter på sig, eller vil du risikere at klikke uden at kunne belønne bagefter?

 

Hmm, det kan da godt være at jeg ikke forstår det rigtigt.

Men mener alligevel, at godbidden belønner også det der sker efter klikket, så hvis hunden flytter på sig sig efter klikket, belønner man vel det?

 

Derfor vil jeg hellere hive en godbid eller et legetøj op af lommen, flytter hunden på sig, ryger godbidden tilbage og hunden må prøve at blive igen for at tjene belønningen.

 

Sådan som jeg har lært det, ville jeg gå tilbage og få hunden i position igen, før belønningen falder. Netop for at belønne i positionen. Bagefter ville jeg sige til mig selv at jeg åbenbart var gået for hurtigt frem i indlæringen. Lige præcis denne her havde vi faktisk oppe under uddannelsen, også den samme problematik omkring f.eks. uro på udløb til potetarget. Altid belønning efter klik - men i den rigtige position (eller ro for Iso's del).

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skulle gerne ud at arbejde på afstande op til omkring 200 meter, med terrænskifte, retningsskifte, og "blindt"... SÅ at låne fra LP ville ikke give meget mening der er simpelthen for stor forskel. Det jeg beskriver er den meget spæde start.

 

Men siden vi jo begge bor på Fyn, så kan vi da tage ud at se øvelsen i færdig form en dag. Om ikke andet for at se om du kan hitte på noget der måske kan bruges ifm. indlæring med klikker... :)

Ha ha, nu er du rigtig sjov, hva'? :lol: Med tanke på at det kan ta' årevis at finde frem til en god metodik for specifikke øvelser tror jeg ikke lige du skal regne med det! :blink:

 

Men når det er sagt - klikkertræning er en træningsfilosofi, og en filosofi der fungerer. Det du efterlyser er stadigvæk en metodik, og finder man frem til den, så vil klikkertræning helt sikkert fungere. Men det kræver jo at én der er virkelig indsat i både klikkertræning OG i selve øvelserne sætter sig ned og tænker længe og vel, samt får afprøvet metodikken i praksis. Det er som sagt ikke rigtig sket mht. handling indenfor agility endnu, og her er klikkertræning ellers efter hånd ret udbredt ved forhindringsindlæring. Så hvornår det kommer i jagtverdenen..? :vedikke: Jeg er også lidt i tvivl om hvorvidt man nogensinde vil finde ud af at bruge det til agilityhandling, men det er ikke fordi jeg tvivler på klikkertræningen, men mere på om nogen har evnerne til at tænke en fungerende metodik ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan har jeg også lært det - i canis bøgerne mener jeg der står "strategisk aflevering af belønning"

og i bliv positionerne vil det strategisk være smart at belønne hunden i den ønsket positionen.

 

Både min egen, men også de hunde jeg har stået "makker" ved har lyn hurtig fanget at de kan betale sig at blive i sit, dæk og stå til belønningen er faldet. En hund der rejser sig fra dæk for at skulle bukke sig ned mellem sine forben for at få sin belønning fanger hurtig at blive liggende fordi belønningen falder dernede alligevel :)

 

man kan evt lige træne det seperat inden det bruges i bliv øvelserne. Og som skrevet før kan det være en fordel lige at have et par godbidder i hånden for hurtig at kunne levere den i starten af indlæringen :)

 

Og hos Hund&træning hedder det "belønningsstrategi". :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det er ikke fordi jeg synes det er forkert eller dårligt, at klikke i en stationær øvelse, kan bare ikke helt se hvad det giver mig. Klikkeren er et præcisionsredskab jeg kan bruge for at fortælle hunden DER var det jeg vil have. Når hunden bare står stille, står den jo lige stille efter 1 sekund som efter 2 min og den "gør" ikke noget.

 

Jeg har tidligere brugt klikkeren i bliv øvelser, men synes ikke det giver andet end en risiko for at hunden gør noget uønsket efter klikket og så gider jeg ikke belønne den.

 

Kunne finde på at bruge klikket i en fx de stationære for- og bag-krydsøvelser man kan bruge i agility, men der vil jeg have at hunden skal rejse sig og komme ind og hente sin belønning efter klikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKWiechert og Korvis - jeg kommer gerne som tredie hjul, det lyder nemlig som en sjov udfordring :)

 

NannaSoko: Hvis hunden bryder positionen efter klikket, så "fryser" jeg indtil den genoptager positionen. fx udløb til potetarget, kræet hopper af efter klikket, hvor jeg er på vej udtil hunden og allerede har proppet hånden i lommen efter belønningen. Så fryser jeg og venter til kræet er gået tilbage på sit potetarget, så forsætter jeg ud og aflevere belønningen (som bliver meget lille når den hopper af kontra hvad den er, når det gør som den skal :))

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det er ikke fordi jeg synes det er forkert eller dårligt, at klikke i en stationær øvelse, kan bare ikke helt se hvad det giver mig. Klikkeren er et præcisionsredskab jeg kan bruge for at fortælle hunden DER var det jeg vil have. Når hunden bare står stille, står den jo lige stille efter 1 sekund som efter 2 min og den "gør" ikke noget.

 

Jeg har tidligere brugt klikkeren i bliv øvelser, men synes ikke det giver andet end en risiko for at hunden gør noget uønsket efter klikket og så gider jeg ikke belønne den.

 

Kunne finde på at bruge klikket i en fx de stationære for- og bag-krydsøvelser man kan bruge i agility, men der vil jeg have at hunden skal rejse sig og komme ind og hente sin belønning efter klikket.

 

Den er jeg ikke helt med på. For det er noget hunden har lært inden, at klikket ikke afbryder øvelsen i en stationær øvelse. Igennem f.eks. fristeøvelser etc.

 

--------------------------------------------

 

Det er lidt sjovt det her, for det er lige præcis ét af de steder jeg har "ændret mig" efter uddannelsen. Eller, ikke ændret mig, men én af de ting der fik mig til at indse at jeg tidligere "bare har fusket", eller rettere sagt ikke har haft "hele pakken med". Jeg har trænet udløb til target vha. klikker med tre hunde, ikke noget nyt der. Men kun Iso har trænet det med "hele pakken" bag - og hun har aldrig gjort ansats til at flytte sig fra position efter klikket, som de andre to har gjort indimellem. Det jeg har oplevet igennem uddannelsen er, at det gør en verden til forskel at ha' hele pakken med, frem for at gøre som jeg har gjort tidligere - bare pillet de ting ud jeg umiddelbart kunne bruge til agilityn eller LP'n. Og Iso har endda ikke det hele med fra hvalp, men først nu. Men for sævan, den næste hund skal ha' det hele fra start af! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

DKWiechert og Korvis - jeg kommer gerne som tredie hjul, det lyder nemlig som en sjov udfordring :)

 

NannaSoko: Hvis hunden bryder positionen efter klikket, så "fryser" jeg indtil den genoptager positionen. fx udløb til potetarget, kræet hopper af efter klikket, hvor jeg er på vej udtil hunden og allerede har proppet hånden i lommen efter belønningen. Så fryser jeg og venter til kræet er gået tilbage på sit potetarget, så forsætter jeg ud og aflevere belønningen (som bliver meget lille når den hopper af kontra hvad den er, når det gør som den skal :))

 

Og det var lige præcis det jeg mente, jeg er bare ikke så god til at forklare det! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha ha, nu er du rigtig sjov, hva'? :lol: Med tanke på at det kan ta' årevis at finde frem til en god metodik for specifikke øvelser tror jeg ikke lige du skal regne med det! :blink:

 

Arh. Jeg skrev jo noget der måske kan bruges. Og om ikke andet, så kan du da givetvis se om der kunne være delelementer hvor man måske kunne bruge lidt fra klikkertræning, af én eller anden form.

 

Så det var skam ikke helt i sjov. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...